REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać wydatki na reprezentację i reklamę

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kosztami uzyskania przychodów podatników są, między innymi, ponoszone przez nich koszty reklamy. Nie są natomiast kosztami uzyskania przychodów podatników koszty reprezentacji. W praktyce istnieje wiele problemów dotyczących kwalifikacji ponoszonych przez podatników wydatków jako kosztów reklamy lub kosztów reprezentacji.

Pojęcie reprezentacji i reklamy

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji i reklamy. Dlatego przed przystąpieniem do omówienia problemów związanych z podziałem wydatków na reprezentację i reklamę należy wskazać znaczenie tych pojęć.

REKLAMA

Pojęcie reprezentacji dobrze zdefiniowano w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 23 kwietnia 2010 r. (sygn. akt I SA/Wr 233/10). W wyroku tym WSA stwierdził:

Reprezentacja odnosi się do dobrego reprezentowania firmy, które może polegać na odpowiednim ubiorze, wystroju firmy, jej logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów. Nie należy jej zatem utożsamiać jedynie z wystawnością, okazałością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia, co wynika ze słownikowej definicji. Za reprezentację należy uznać wszelkie działania, związane z tworzeniem wizerunku firmy, utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami, które wprawdzie nie są konieczne dla osiągania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, ale sprzyjają temu celowi, są z nim w sposób pośredni powiązane.

Z kolei pojęcie reklamy zdefiniował WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 26 marca 2009 r. (sygn. akt I SA/Go 22/09):

REKLAMA

Reklama oznacza zatem wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach (usługach), w celu zachęcenia ich do nabywania towarów (usług) właśnie od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy dodać, że od reklamy często odróżnia się promocję (tj. działania mające na celu uatrakcyjnienie sprzedaży) oraz informację (tj. działania mające na celu nie tyle zachęcenie do zakupów towarów czy usług podatnika, ile rozpowszechnienie informacji o tych towarach i usługach). Pojęcie reklamy (kosztów reklamy) w dalszej części będzie obejmować również te pojęcia. Oznacza to, że przez reklamę (koszty reklamy) rozumieć należy również promocję oraz informację (koszty promocji oraz informacji).

Wydatki na zakupy (wytworzenie) upominków oznaczonych logo

Podatnicy często przekazują swoim kontrahentom różnego rodzaju upominki. Działania te mają charakter reprezentacyjny. W konsekwencji wydatki na zakup takich upominków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podatników (ze względu na brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof). Wyjątek od tej zasady dotyczy wydatków na zakup lub wytworzenie wręczanych kontrahentom (potencjalnym kontrahentom) upominków oznaczonych logo firmy podatnika. Przy czym „logo” to znak handlowy o charakterze graficznym, używany przez daną firmę do identyfikowania marki jej produktu lub oferowanych usług oraz odróżniania ich od innych. Logo może obejmować zarówno nazwę firmy, jej skrót, jak i nazwę konkretnego produktu lub usługi. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 grudnia 2009 r. (nr IBPBI/2/423-1047/09/PP) stwierdzono:

Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym także poprzez rozpowszechnianie logo firmy.

W konsekwencji, w przypadku oferowania kontrahentom prezentów z logo firmy mamy do czynienia z reklamą polegającą na promowaniu przedsiębiorstwa bez konieczności jednoczesnego bezpośredniego promowania oferowanych towarów bądź usług (interpretacja indywidualna Dyrektora IS w Warszawie z 30 stycznia 2009 r., nr IPPB5/423-233/08-2/MW).

 

REKLAMA

Nie dotyczy to jednak wszystkich wydatków na zakup lub wytworzenie upominków oznaczonych logo firmy podatnika. Organy podatkowe stoją na stanowisku, że ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu obdarowanych, okoliczności wręczania prezentów itp. Ocena powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który, prowadząc działalność gospodarczą, najlepiej może dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie.

O tym, czy wręczenie upominków oznaczonych logo ma charakter reprezentacyjny czy reklamowy, decyduje, między innymi, wartość tych upominków. Przykładowo: w interpretacji indywidualnej z 30 stycznia 2009 r. (nr IPP-B5/423-233/08-2/MW) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że:

W przypadku przekazywania gadżetów o wyższej wartości wyselekcjonowanym kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom, mimo iż będą one oznakowane logo firmy, gdy celem wydatku jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowa odpowiednich relacji z klientami, wydatki takie będą miały charakter reprezentacyjny i w efekcie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop nie będą mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów. Natomiast w przypadku upominków o niewielkiej wartości należy stwierdzić, iż co do zasady drobne gadżety nie mają charakteru reprezentacyjnego - ich obecność jest dziś bowiem tak powszechna, że nie przyczynia się w znacznym stopniu do budowy wizerunku firmy, i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania.

Pojawia się pytanie, jaka wartość upominków powoduje, że są one upominkami o wyższej wartości. Można przyjąć, że taką graniczną kwotą jest 200 zł, stanowiąca limit zwolnienia od PIT wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą (art. 21 ust. 1 pkt 68a updof). Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów upominków oznaczonych logo o maksymalnej wartości 200 zł uznał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 8 grudnia 2009 r. (nr IBPBI/2/423-1047/09/PP).

Należy jednak pamiętać, że nie tylko niewielka wartość upominków decyduje o możliwości uznania ich za koszty reklamy. Istotny jest również, między innymi, sposób ustalenia kręgu obdarowanych osób. Jak bowiem czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 7 grudnia 2007 r. (nr ITPB3/423-123/07/MT):

Niezwykle istotną kwestią jest ponadto ustalenie kręgu osób obdarowywanych gadżetami reklamowymi. Wydatki poniesione na zakup prezentów dla potencjalnych klientów Spółki mogą zostać zaliczone do kosztów reklamy tylko wówczas, gdy gadżety te były rozdawane masowo, tzn. przekazywane w taki sposób, by każdy zainteresowany podmiot miał możliwość ich otrzymania. Istota reklamy wiąże się bowiem z zamiarem dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców. W przypadku przeznaczenia ich wyłącznie dla ograniczonej grupy podmiotów, zwłaszcza partnerów handlowych, należy powiązać wydatki na zakup prezentów z reprezentacją.

PRZYKŁAD

Spółka nabywa drobne produkty promocyjne zaopatrzone w logo spółki, np. koszulki, długopisy, zestawy upominkowe (kawa, słodycze wraz z ulotką, z logo firmy), parasole, kalendarze, smycze, breloki, maskotki, kalkulatory. Produkty te są przekazywane uczestnikom organizowanych przez spółkę imprez promocyjnych oraz osobom odwiedzającym targi, w których uczestniczy spółka. Wydatki na zakupy produktów stanowią koszty uzyskania przychodów spółki.

Ponadto spółka nabyła pióra atramentowe znanej marki, które również zostały opatrzone logo spółki. Pióra te zostały wręczone 10 klientom, z którymi spółka współpracuje najdłużej. Wydatek na zakup piór stanowi koszt reprezentacji, a więc nie stanowi kosztu uzyskania przychodów spółki. Decyduje o tym wąski krąg osób obdarowanych tymi piórami.

 Więcej na ten temat przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Rozliczanie wydatków na reprezentację i reklamę - wybrane problemy podatkowe


• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 14, 28 i 46 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 96, poz. 620

• art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 1 pkt 11, 23 i 43 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 105, poz. 655

• art. 7 ust. 2-7, art. 8 ust. 2, art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 107, poz. 679

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA