REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładowy żłobek - jak go założyć i finansować

Renata Majewska
Niezależny ekspert z zakresu prawa pracy, prawnik, doświadczony szkoleniowiec w dziedzinie prawa pracy, w tym w praktycznym rozliczaniu wynagrodzeń. Autorka licznych artykułów poświęconych praktycznym aspektom stosowania prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Autorka licznych artykułów publikowanych w: Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń, Dzienniku Gazeta Prawna.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już od 1 stycznia 2010 r. pracodawcy mogli tworzyć zakładowe żłobki i pokrywać część kosztów ich funkcjonowania. Jednak dopiero obowiązująca od 4 kwietnia 2011 r. ustawa żłobkowa oraz akty wykonawcze do niej stworzyły zachęty, które mogą zmotywować zakłady pracy do tworzenia takich placówek.

Żłobek może przyjmować dzieci, które ukończyły 20 tygodni życia. Podopiecznym należy zapewnić opiekę w warunkach bytowych zbliżonych do domowych, właściwą pielęgnację oraz edukację polegającą na zabawie z elementami nauki z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb wychowanka, a także zajęcia opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne uwzględniające rozwój psychomotoryczny właściwy dla wieku dzieci (art. 7 i 10 ustawy żłobkowej).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie utworzenie żłobka jest łatwiejsze, ponieważ:

• żłobek nie musi już posiadać statusu zakładu opieki zdrowotnej,

• złagodzono prawne, organizacyjne i techniczne warunki jego zakładania,

REKLAMA

• umożliwiono podwyższenie środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (zfśs) przez firmę zakładającą żłobek oraz dofinansowanie jego działalności ze środków tego funduszu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wprowadzono zwolnienie podatkowe dla świadczeń z zfśs, które otrzymują rodzice dzieci z tytułu pobytu dziecka w zakładowym żłobku.

Trzeba dostosować regulamin socjalny

Aby utworzyć zakładowy żłobek i korzystać z powyższych uprawnień, pracodawca musi najpierw stworzyć sobie taką możliwość w wewnętrznych regulacjach. W tym celu musi wprowadzić do regulaminu działalności socjalnej - przez jego zmianę - postanowienia pozwalające na:

• założenie zakładowego żłobka na koszt zfśs,

• wpisanie tej placówki do katalogu zakładowych obiektów socjalnych,

• podwyższenie środków zfśs z tytułu powołania wskazanej placówki,

• pokrywanie części kosztów funkcjonowania żłobka,

• przyznawanie rodzicom wychowanków żłobka z zfśs dotacji z tytułu pobytu i wyżywienia dzieci w żłobku.

Pracodawca, który zamierza zamieścić takie kwestie w regulaminie socjalnym, ma obowiązek uzgodnić je z zakładową organizacją związkową, a gdy taka u niego nie działa - z przedstawicielem załogi. Jeśli u pracodawcy funkcjonuje kilka związków zawodowych, konieczna jest zgoda wszystkich bądź przynajmniej reprezentatywnych w rozumieniu art. 24125 Kodeksu pracy. Jeśli związki nie zajmą wspólnego stanowiska w ciągu 30 dni od przedstawienia im propozycji przez pracodawcę, pracodawca może samodzielnie podjąć decyzję po rozpatrzeniu ich odrębnych stanowisk (art. 27 ust. 1 i art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych).

Skorygowany regulamin socjalny staje się wiążący po 2 tygodniach od publicznego rozpowszechnienia zmian wśród załogi w sposób zwyczajowo przyjęty w przedsiębiorstwie, np. przez ogłoszenie na tablicy, pozostawienie do publicznego wglądu w dziale kadr, oznajmienie przez firmowy radiowęzeł lub Intranet czy doręczenie pracownikom pisma w tej sprawie.

Ponieważ regulamin zfśs określa zasady przyznawania świadczeń socjalnych niezamożnym pracownikom i innym uprawnionym, ale nie reguluje warunków pracy i płacy, przy jego zmianie nie trzeba stosować ani wypowiedzeń, ani porozumień zmieniających.

 

Więcej na ten temat przeczytasz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Zakładowy żłobek - jak go założyć, prowadzić i finansować z zfśs

 


• art. 7-35, art. 54-57 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235),

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U. Nr 69, poz. 367),

• ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 ze zm.),

• ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

• art. 21 ust. 1 pkt 67a, art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),

• § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U. Nr 161, poz. 1106 ze zm.).

Renata Majewska

specjalista ds. prawa pracy i ubezpieczeń

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA