REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 lipca można założyć firmę przez Internet

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Już prawie siedem lat temu (dokładnie 21 sierpnia 2004 r.) weszła w życie znaczna część przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 220 poz. 1447 z późn. zm.), która reguluje podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej w Polsce oraz zadania właściwych organów w tym zakresie. Dopiero jednak od 1 lipca 2011 r. zaczęły obowiązywać przepisy rozdziału 3 ustawy, które mają na celu ułatwienie m.in. podejmowania działalności gospodarczej przez osoby fizyczne.

Przepisy rozdziału 3 ustawy dotyczą Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej „CEIDG”), której zadaniem jest zastąpienie ewidencji działalności gospodarczych prowadzonych w poszczególnych gminach. CEIDG jest rejestrem centralnym, prowadzonym przez Ministra Gospodarki. Funkcjonuje w ramach systemu teleinformatycznego, więc można z niej korzystać za pośrednictwem Internetu. CEIDG została ukształtowana według idei „zero okienek”, której efektem ma być możliwość załatwiania spraw przez przedsiębiorców bez potrzeby udawania się do urzędów i tracenia czasu w kolejkach. Należy przy tym wskazać, że na przeniesienie swoich ewidencji do CEIDG gminy mają czas do końca 2011 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Główne zadania CEIDG to ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, udostępnianie informacji o nich oraz o innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie, umożliwienie wglądu do danych udostępnianych bezpłatnie przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego, a także umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów do CEIDG oraz ustalenia organu, który zmiany dokonał.

Co istotne, przekazywanie danych oraz informacji do CEIDG oraz przekazywanie i udostępnianie danych oraz informacji z CEIDG odbywa się za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (dalej „ePUAP”).

Wniosek o wpis do CEIDG od 1 lipca br. można złożyć w formie elektronicznej i jest on wolny od opłat. Można go składać za pośrednictwem ePUAP. W ten sam sposób można składać także wniosek o zmianę lub wykreślenie wpisu. Jednakże to przedsiębiorca zadecyduje, czy woli skorzystać z tradycyjnej, papierowej wersji wniosku, który nadal (tak jak dotychczas)  można złożyć we właściwym urzędzie gminy bądź wniosku w nowej formie elektronicznej.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą, dane zawarte w CEIDG mogą być nieodpłatnie udostępniane organom administracji publicznej. Dzięki temu przedsiębiorcy są zwolnieni z obowiązku przedstawiania zaświadczeń o wpisie do CEIDG, gdyż organ może sam bezpośrednio uzyskać dostęp do interesujących go danych. Ponadto dane przedsiębiorców, z wyjątkiem numeru PESEL oraz miejsca zamieszkania (o ile nie jest ono tożsame z miejscem wykonywania działalności gospodarczej), są jawne i dostępne dla wszystkich osób za pośrednictwem InternetuZaświadczenie o wpisie w CEIDG można otrzymać w postaci elektronicznej lub jako wydruk ze strony internetowej CEIDG. poprzez stronę CEIDG lub ePUAP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dane zawarte w CEIDG korzystają z domniemania prawdziwości. Oznacza to, że nie można skutecznie bronić się wobec osoby trzeciej (która powołuje się na te dane) wskazując na niezgodność tych danych ze stanem fatycznym. To do obowiązków przedsiębiorcy należy czuwanie nad tym, aby jego dane zawarte w CEIDG były zgodne ze stanem faktycznym.

Naszym zdaniem, największą zaletą nowej regulacji jest możliwość dokonywania wpisów do CEIDG i otrzymywania zaświadczeń za pośrednictwem Internetu, a więc w sposób prostszy i szybszy niż sposób tradycyjny - papierowy. CEIDG niewątpliwie ułatwi funkcjonowanie przedsiębiorcom, będącym osobami fizycznymi. Również dla kontrahenta czy potencjalnego kontrahenta takiego przedsiębiorcy funkcjonowanie CEIDG będzie pożyteczne i pomocne, ponieważ jest to ewidencja nie tylko jawna, ale  przede wszystkim scentralizowana i dostępna z każdego miejsca na świecie za pośrednictwem Internetu.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA