REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich wydatków nie można wliczać do kosztów podatkowych

Radosław Witczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Lekarze rozliczający prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą na zasadach ogólnych należny podatek płacą od osiągniętego dochodu, czyli różnicy między przychodami i kosztami. Dlatego dużą wagę powinni przykładać do tego, które wydatki mogą potraktować jako koszty, a co organ podatkowy może zakwestionować.

Pojęcie kosztów podatkowych jest specyficznie zdefiniowane i w niektórych sytuacjach różni się od jego finansowego czy potocznego rozumienia. Szczególnie wiele wątpliwości może budzić kwestia możliwości zaliczenia do kosztów określonych zdarzeń. Spowodowane jest to ogólnym charakterem definicji kosztów, stosowanej również w przypadku kosztów występujących w gabinetach lekarskich. Mogą się wśród nich pojawić wydatki, które nie zawsze mogą zostać odjęte od osiąganych przychodów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przy klasyfikacji kosztów trzeba wziąć pod uwagę dwa podstawowe warunki: podatkową definicję kosztów oraz katalog wydatków niezaliczanych do kosztów podatkowych.

Wydatki spoza definicji kosztów

Przepisy określają koszty uzyskania przychodów jako wszelkie kosgazty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej ustawą). Szczegółowo to zagadnienie zostało omówione w poprzednim numerze „Lekarza Kontraktowego” Nr 4 (4) z kwietnia 2011 r.

Jeżeli podatnik nie wykaże związku danego wydatku z osiąganym przychodem lub funkcjonowaniem źródła przychodu, nie będzie mógł go zaliczyć do kosztów podatkowych. Można więc wyliczyć przykładową grupę zdarzeń, które nie spełniając podstawowej definicji dotyczącej kosztów, nie mogą być odejmowane od przychodów.

REKLAMA

Rzeczy osobiste

Należą do nich na przykład wydatki na rzeczy osobiste. Organy podatkowe nie zgadzają się na zaklasyfikowanie do kosztów podatkowych zakupu rzeczy związanych z realizacją prywatnych potrzeb. Nie wolno więc ująć w kosztach wartości ubrań noszonych nie tylko w pracy. Są one bowiem wykorzystywane także w celach osobistych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reguła ta nie dotyczy jednak klasycznego ubrania ochronnego noszonego przez lekarzy. Organy podatkowe są w tym względzie bardziej liberalne. Generalnie jednak koszt garderoby noszonej pod fartuchem lekarskim nie znajdzie uznania organów skarbowych w razie jego wliczenia w koszty podatkowe.

Wyposażenie domu

Z podobnym podejściem mamy do czynienia w zakresie innych rzeczy, które mogą być wykorzystywane także w celach prywatnych, np. naczyń czy elementów wyposażenia domu, jeżeli w nim została zarejestrowana działalność gospodarcza.

Warto jednak pamiętać, że w pewnych sytuacjach wykorzystywane na potrzeby działalności wyposażenie domu może zostać zaklasyfikowane do kosztów podatkowych. Przykładem jest utrzymanie domowego telefonu. Istnieje możliwość ujęcia w kosztach wydatków związanych ze służbowymi rozmowami, ale już opłata abonamentu nie zawsze jest przez służby skarbowe akceptowana. Stwierdzają one, że jest to warunek korzystania z telefonu w ogóle, a zatem także w celach prywatnych, a nie tylko służbowych.

 

Więcej na ten temat znajdziesz w czasopiśmie "Lekarz kontraktowy" nr 6/2011


dr Radosław Witczak

Instytut Finansów, Bankowości i Ubezpieczeń Uniwersytetu Łódzkiego; Zakład Finansowania Ochrony Zdrowia Uniwersytetu Medycznego w Łodzi

PODSTAWA PRAWNA:

• ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1991 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350).

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee, ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

REKLAMA

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA