REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakich wydatków nie można wliczać do kosztów podatkowych

Radosław Witczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Lekarze rozliczający prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą na zasadach ogólnych należny podatek płacą od osiągniętego dochodu, czyli różnicy między przychodami i kosztami. Dlatego dużą wagę powinni przykładać do tego, które wydatki mogą potraktować jako koszty, a co organ podatkowy może zakwestionować.

Pojęcie kosztów podatkowych jest specyficznie zdefiniowane i w niektórych sytuacjach różni się od jego finansowego czy potocznego rozumienia. Szczególnie wiele wątpliwości może budzić kwestia możliwości zaliczenia do kosztów określonych zdarzeń. Spowodowane jest to ogólnym charakterem definicji kosztów, stosowanej również w przypadku kosztów występujących w gabinetach lekarskich. Mogą się wśród nich pojawić wydatki, które nie zawsze mogą zostać odjęte od osiąganych przychodów.

REKLAMA

Autopromocja

Przy klasyfikacji kosztów trzeba wziąć pod uwagę dwa podstawowe warunki: podatkową definicję kosztów oraz katalog wydatków niezaliczanych do kosztów podatkowych.

Wydatki spoza definicji kosztów

Przepisy określają koszty uzyskania przychodów jako wszelkie kosgazty poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów (art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej ustawą). Szczegółowo to zagadnienie zostało omówione w poprzednim numerze „Lekarza Kontraktowego” Nr 4 (4) z kwietnia 2011 r.

Jeżeli podatnik nie wykaże związku danego wydatku z osiąganym przychodem lub funkcjonowaniem źródła przychodu, nie będzie mógł go zaliczyć do kosztów podatkowych. Można więc wyliczyć przykładową grupę zdarzeń, które nie spełniając podstawowej definicji dotyczącej kosztów, nie mogą być odejmowane od przychodów.

Rzeczy osobiste

Należą do nich na przykład wydatki na rzeczy osobiste. Organy podatkowe nie zgadzają się na zaklasyfikowanie do kosztów podatkowych zakupu rzeczy związanych z realizacją prywatnych potrzeb. Nie wolno więc ująć w kosztach wartości ubrań noszonych nie tylko w pracy. Są one bowiem wykorzystywane także w celach osobistych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reguła ta nie dotyczy jednak klasycznego ubrania ochronnego noszonego przez lekarzy. Organy podatkowe są w tym względzie bardziej liberalne. Generalnie jednak koszt garderoby noszonej pod fartuchem lekarskim nie znajdzie uznania organów skarbowych w razie jego wliczenia w koszty podatkowe.

Wyposażenie domu

Z podobnym podejściem mamy do czynienia w zakresie innych rzeczy, które mogą być wykorzystywane także w celach prywatnych, np. naczyń czy elementów wyposażenia domu, jeżeli w nim została zarejestrowana działalność gospodarcza.

Warto jednak pamiętać, że w pewnych sytuacjach wykorzystywane na potrzeby działalności wyposażenie domu może zostać zaklasyfikowane do kosztów podatkowych. Przykładem jest utrzymanie domowego telefonu. Istnieje możliwość ujęcia w kosztach wydatków związanych ze służbowymi rozmowami, ale już opłata abonamentu nie zawsze jest przez służby skarbowe akceptowana. Stwierdzają one, że jest to warunek korzystania z telefonu w ogóle, a zatem także w celach prywatnych, a nie tylko służbowych.

 

Więcej na ten temat znajdziesz w czasopiśmie "Lekarz kontraktowy" nr 6/2011


dr Radosław Witczak

Instytut Finansów, Bankowości i Ubezpieczeń Uniwersytetu Łódzkiego; Zakład Finansowania Ochrony Zdrowia Uniwersytetu Medycznego w Łodzi

PODSTAWA PRAWNA:

• ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1991 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350).

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA