REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT od mediów

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Problemy z rozliczaniem mediów są konsekwencją szczególnego sposobu powstawania obowiązku podatkowego przy sprzedaży mediów, szczególnego terminu powstawania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabywaniu oraz szczególnego sposobu fakturowania mediów. Ponadto interpretacje dotyczące rozliczeń tych transakcji uległy ostatnio zmianie.


Określenie „media” ma charakter potoczny, a w konsekwencji może być różnie rozumiane. Na użytek niniejszego artykułu przez media należy rozumieć dostarczane na podstawie stałych umów: energię cieplną potrzebną do ogrzania budynków i lokali, energię cieplną do podgrzania wody, energię elektryczną, gaz, wodę, a także kanalizację, wywóz nieczystości płynnych (szambo), wywóz śmieci oraz usługi telekomunikacyjne świadczone w budynkach i lokalach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zauważyć należy, że według ustawy o VAT wszelkie postacie energii uważa się za towary (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). W konsekwencji sprzedaż energii elektrycznej, cieplnej, chłodniczej oraz gazu przewodowego stanowi dostawę towarów. W pozostałym zakresie w związku ze sprzedażą mediów dochodzi do świadczenia usług. W dalszej części przez pojęcie sprzedaży należy rozumieć zarówno sprzedaż energii stanowiącą dostawę towarów, jak i sprzedaż pozostałych mediów stanowiącą świadczenie usług.

1. Obowiązek podatkowy

VAT jest podatkiem rozliczanym za miesięczne lub kwartalne okresy rozliczeniowe. O przyporządkowaniu każdej czynności podlegającej opodatkowaniu do danego okresu rozliczeniowego decyduje moment powstania obowiązku podatkowego - czynności te są rozliczane w tych okresach rozliczeniowych, w których obowiązek ten powstanie.

W przypadku sprzedaży mediów obowiązek podatkowy powstaje w sposób szczególny, tj. z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu sprzedaży mediów danego rodzaju (art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT). Przyjmuje się przy tym, że termin płatności został określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu sprzedaży mediów danego rodzaju również w przypadkach, gdy umowa ta wskazuje sposób ustalania tego terminu płatności lub przewiduje, że termin płatności określany jest każdorazowo na wystawianej fakturze. Powoduje to, że w zasadzie w każdym przypadku sprzedaży mediów na podstawie stałych umów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

OFERTA 2012

Już w sprzedaży II tom książki: NOWE PKWiU - Stawki VAT w interpretacjach organów podatkowych

 

Brzmienie art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT powoduje, że na moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży mediów na podstawie umów o stałą ich sprzedaż nie ma wpływu ani wystawienie faktury, ani otrzymanie należności, ani zakończenie okresu rozliczeniowego. Dla momentu powstania obowiązku podatkowego przy takiej sprzedaży znaczenie ma wyłącznie upływ terminu płatności.

PRZYKŁAD

Firma X świadczy usługi dostępu do Internetu. Umowa zawarta z jednym z klientów przewiduje, że termin płatności za usługę dostępu do Internetu świadczoną w danym miesiącu upływa 10 dnia danego miesiąca. A zatem obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usługi dostępu do Internetu np. w październiku powstanie 10 października. Będzie tak również wówczas, gdy firma X wystawi fakturę dokumentującą tę usługę jeszcze we wrześniu, czy też jeszcze we wrześniu firma X otrzyma zapłatę za usługę dostępu do Internetu świadczoną w październiku.

2. Rozliczanie nadpłat oraz niedopłat

Bardzo często przy sprzedaży mediów nabywcy są wstępnie obciążani kosztami mediów na podstawie prognoz zużycia. W takich przypadkach po upływie określonego w umowie okresu rozliczeniowego (np. miesiąca, kwartału czy roku) sprzedawcy sprawdzają rzeczywiste zużycie, czego konsekwencją jest ustalenie nabywcom niedopłat lub nadpłat.

Skutkiem ustalenia nabywcom niedopłat jest obowiązek ich uregulowania w określonym umową terminie, względnie w terminie ustalonym w sposób określony w umowie albo wynikającym z wystawionej faktury (jeżeli umowa przewiduje, że terminy płatności określane są każdorazowo na fakturach). Skutkiem tego jest powstanie - w dacie upływu terminu płatności - obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży mediów (na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT).

Natomiast ustalenie nabywcom nadpłat rodzi konieczność zwrotu części dokonanych wpłat, a w konsekwencji zmniejszenia podstawy opodatkowania VAT (art. 29 ust. 4 ustawy o VAT). Takie rozliczenia uwzględnia się do celów VAT na bieżąco, tj. w okresie rozliczeniowym wystawienia faktury korygującej (w przypadku sprzedaży „fakturowej” do faktur korygujących dotyczących sprzedaży mediów nie stosuje się przepisów wymagających posiadania potwierdzeń odbioru - zob. art. 29 ust. 4b pkt 3 ustawy o VAT).

 

Wiecej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Problemy z rozliczeniem VAT od mediów

 


• art. 2 pkt 6, art. 19 ust. 13 pkt 1, art. 29 ust. 1, art. 29 ust. 4, art. 29 ust. 4b pkt 3, art. 41 ust. 1, art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 140 i 142-144, art. 41 ust. 14a-14d, art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 86 ust. 10 pkt 1 i 3, art. 86 ust. 12a pkt 1, art. 106 ust. 4 oraz art. 146a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

• § 7 ust. 1, § 7 ust. 2 pkt 3 oraz § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA