REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT od mediów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.

REKLAMA

Problemy z rozliczaniem mediów są konsekwencją szczególnego sposobu powstawania obowiązku podatkowego przy sprzedaży mediów, szczególnego terminu powstawania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabywaniu oraz szczególnego sposobu fakturowania mediów. Ponadto interpretacje dotyczące rozliczeń tych transakcji uległy ostatnio zmianie.


Określenie „media” ma charakter potoczny, a w konsekwencji może być różnie rozumiane. Na użytek niniejszego artykułu przez media należy rozumieć dostarczane na podstawie stałych umów: energię cieplną potrzebną do ogrzania budynków i lokali, energię cieplną do podgrzania wody, energię elektryczną, gaz, wodę, a także kanalizację, wywóz nieczystości płynnych (szambo), wywóz śmieci oraz usługi telekomunikacyjne świadczone w budynkach i lokalach.

REKLAMA

Autopromocja

Zauważyć należy, że według ustawy o VAT wszelkie postacie energii uważa się za towary (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). W konsekwencji sprzedaż energii elektrycznej, cieplnej, chłodniczej oraz gazu przewodowego stanowi dostawę towarów. W pozostałym zakresie w związku ze sprzedażą mediów dochodzi do świadczenia usług. W dalszej części przez pojęcie sprzedaży należy rozumieć zarówno sprzedaż energii stanowiącą dostawę towarów, jak i sprzedaż pozostałych mediów stanowiącą świadczenie usług.

1. Obowiązek podatkowy

VAT jest podatkiem rozliczanym za miesięczne lub kwartalne okresy rozliczeniowe. O przyporządkowaniu każdej czynności podlegającej opodatkowaniu do danego okresu rozliczeniowego decyduje moment powstania obowiązku podatkowego - czynności te są rozliczane w tych okresach rozliczeniowych, w których obowiązek ten powstanie.

W przypadku sprzedaży mediów obowiązek podatkowy powstaje w sposób szczególny, tj. z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu sprzedaży mediów danego rodzaju (art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT). Przyjmuje się przy tym, że termin płatności został określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu sprzedaży mediów danego rodzaju również w przypadkach, gdy umowa ta wskazuje sposób ustalania tego terminu płatności lub przewiduje, że termin płatności określany jest każdorazowo na wystawianej fakturze. Powoduje to, że w zasadzie w każdym przypadku sprzedaży mediów na podstawie stałych umów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

OFERTA 2012

Już w sprzedaży II tom książki: NOWE PKWiU - Stawki VAT w interpretacjach organów podatkowych

 

Brzmienie art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT powoduje, że na moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży mediów na podstawie umów o stałą ich sprzedaż nie ma wpływu ani wystawienie faktury, ani otrzymanie należności, ani zakończenie okresu rozliczeniowego. Dla momentu powstania obowiązku podatkowego przy takiej sprzedaży znaczenie ma wyłącznie upływ terminu płatności.

PRZYKŁAD

Firma X świadczy usługi dostępu do Internetu. Umowa zawarta z jednym z klientów przewiduje, że termin płatności za usługę dostępu do Internetu świadczoną w danym miesiącu upływa 10 dnia danego miesiąca. A zatem obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usługi dostępu do Internetu np. w październiku powstanie 10 października. Będzie tak również wówczas, gdy firma X wystawi fakturę dokumentującą tę usługę jeszcze we wrześniu, czy też jeszcze we wrześniu firma X otrzyma zapłatę za usługę dostępu do Internetu świadczoną w październiku.

2. Rozliczanie nadpłat oraz niedopłat

Bardzo często przy sprzedaży mediów nabywcy są wstępnie obciążani kosztami mediów na podstawie prognoz zużycia. W takich przypadkach po upływie określonego w umowie okresu rozliczeniowego (np. miesiąca, kwartału czy roku) sprzedawcy sprawdzają rzeczywiste zużycie, czego konsekwencją jest ustalenie nabywcom niedopłat lub nadpłat.

Skutkiem ustalenia nabywcom niedopłat jest obowiązek ich uregulowania w określonym umową terminie, względnie w terminie ustalonym w sposób określony w umowie albo wynikającym z wystawionej faktury (jeżeli umowa przewiduje, że terminy płatności określane są każdorazowo na fakturach). Skutkiem tego jest powstanie - w dacie upływu terminu płatności - obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży mediów (na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 1 ustawy o VAT).

Natomiast ustalenie nabywcom nadpłat rodzi konieczność zwrotu części dokonanych wpłat, a w konsekwencji zmniejszenia podstawy opodatkowania VAT (art. 29 ust. 4 ustawy o VAT). Takie rozliczenia uwzględnia się do celów VAT na bieżąco, tj. w okresie rozliczeniowym wystawienia faktury korygującej (w przypadku sprzedaży „fakturowej” do faktur korygujących dotyczących sprzedaży mediów nie stosuje się przepisów wymagających posiadania potwierdzeń odbioru - zob. art. 29 ust. 4b pkt 3 ustawy o VAT).

 

Wiecej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Problemy z rozliczeniem VAT od mediów

 


• art. 2 pkt 6, art. 19 ust. 13 pkt 1, art. 29 ust. 1, art. 29 ust. 4, art. 29 ust. 4b pkt 3, art. 41 ust. 1, art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 140 i 142-144, art. 41 ust. 14a-14d, art. 86 ust. 1, art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 86 ust. 10 pkt 1 i 3, art. 86 ust. 12a pkt 1, art. 106 ust. 4 oraz art. 146a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054

• § 7 ust. 1, § 7 ust. 2 pkt 3 oraz § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 68, poz. 360

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA