REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na zwrot nadpłaty z PIT trzeba czekać nawet do 3 miesięcy

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Złożyłeś już swoje zeznanie i czekasz na zwrot nadpłaty? Fiskus ma na to maksymalnie 3 miesiące. Wiele zależy więc od tego kiedy złożyłeś PIT-a, gdyż od tego dnia liczy się ten okres.


30 kwietnia to ostatni dzwonek na dokonanie rozliczenia podatkowego. Do tego bowiem dnia, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych,  podatnicy zobowiązani są dostarczyć do właściwego urzędu skarbowego wypełnione zeznanie podatkowe  celem rozliczenia podatku od dochodu uzyskanego w trakcie trwania minionego roku. W przypadku, gdy w deklaracji podatkowej wykazana zostanie nadpłata, przysługuje prawo do zwrotu pieniędzy.

REKLAMA


Kto pierwszy ten lepszy, czyli 3 miesiące od złożenia zeznania

REKLAMA


W przypadku, gdy z wypełnionego zeznania podatkowego wynika nadpłata podatku, podatnicy mogą liczyć na zwrot stosownej kwoty w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia formularza. Oznacza to, że im szybciej wywiązali się oni z obowiązku rozliczenia podatku dochodowego, tym szybciej zostaną zwrócone im pieniądze. Trzeba pamiętać, że 3 miesiące to maksymalny okres na zwrot, jaki ma fiskus. Oznacza to, że zwrot może nastąpić na przykład po 4 tygodniach lub po 2 miesiącach. Wiele zależy od tego, w jakim momencie złożyliśmy nasze zeznanie. Dopóki jednak nie upłynie przewidziany ustawą 3 miesięczny termin, nie ma powodów do niepokoju.

Warto w tym miejscu podkreślić, że za dzień złożenia zeznania uznaje się w szczególności dzień jego złożenia w urzędzie (gdy formularz jest przekazywany osobiście), dzień nadania na poczcie (gdy korzystamy z tej formy) lub dzień, w którym nadawca otrzymał urzędowe potwierdzenie odbioru (gdy zeznanie zostało wysłane przez Internet).


Uwaga!

Jeżeli złożona została korekta zeznania zanim jeszcze nastąpił zwrot podatku, trzy miesięczny termin jest liczony od dnia złożenia korekty.


Źródło nadpłaty

REKLAMA


Analizując problem nadpłaty podatku i związanego z nim zwrotu podatku istotnym wydaje się ustalenie źródeł tego zjawiska. Przede wszystkim należy pamiętać, że pojęcie nadpłaty obejmuje nie tylko kwoty podatku, których wartość została zawyżona, jak również nienależnie uregulowana, ale także sumy pobrane przez płatników podatku, jako okresowe zaliczki na podatek dochodowy, wpłacane na rachunek fiskusa w trakcie roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nadpłata wykazywana w rocznym zeznaniu może wynikać z preferencyjnego sposobu rozliczenia np. wspólnie z małżonkiem lub ulg podatkowych - np. ulgi prorodzinnej.  Nie bez znaczenia dla ostatecznej wartości zobowiązania podatkowego wykazywanego w deklaracji PIT pozostają różnego rodzaju odliczenia od dochodu na przykład przekazanych darowizn na rzecz organizacji realizujących cele społecznie użyteczne, czy wydatków na Internet. Nadpłata może być także wynikiem na przykład podwyższonych kosztów pracowniczych wynikających z tego, że pracownik poniósł dodatkowe wydatki na dojazd do pracy (tylko udokumentowane biletami imiennymi okresowymi), których wartość przekracza 111 zł 25 gr, czyli przyjętą  w ustawie wartość  limitu  kosztów kwotowych.

 


Na konto, w placówce skarbowej czy też przekazem pocztowym - wybór należy do podatnika


Istotną kwestią, o której należy wiedzieć, jest fakt, że forma w jakiej nastąpi zwrot nadpłaconego podatku jest uzależniona od preferencji podatnika. Prawo podatkowe przewiduje bowiem trzy alternatywne rozwiązania. Pierwszym, a zarazem chyba najwygodniejszym, jest przelew, który dokonywany jest bezpośrednio  na wskazany przez podatnika rachunek bankowy. Jest to jednocześnie jedyna forma zwrotu dla tych osób, które są zobowiązane do posiadania rachunku bankowego. W przypadku, gdy podatnik nie posiada rachunku w instytucji kredytowej, zwrot dokonywany jest  w gotówce. Nadpłaconą kwotę można odebrać w kasie lub też za pośrednictwem Poczty Polskiej w formie przekazu pieniężnego, którego kosztem z zasady obciąża się podatnika.

Warto jednak pamiętać o tym, że nadpłata, której wysokość nie przekracza kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym (8,80 zł), podlega zwrotowi tylko i wyłącznie w kasie urzędu skarbowego.


Najpierw zaległości podatkowe


Niestety wykazanie nadpłaty w rocznym zeznaniu podatkowym nie zawsze musi oznaczać zwrotu pieniędzy. W sytuacji, gdy podatnik posiada nieuregulowane zaległości podatkowe, wartość nadpłaty zostanie w pierwszej kolejności  zaliczona z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z naliczonymi odsetkami.  Dopiero po ich uregulowaniu  pozostała po potrąceniach kwota zostanie  podatnikowi zwrócona, o ile nie złożył on  wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.

 

Elżbieta Węcławik, Adam Bujalski, Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA