REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlop macierzyński 2013 - co się zmieni?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urlop macierzyński, dodatkowy i rodzicielski - w sumie 52 tygodnie - z tych uprawnień będą mogli korzystać pracownicy po wejściu w życie zmian zapowiadanych przez rząd.

W projekcie nowelizacji Kodeksu pracy MPiPS proponuje 20 tygodni urlopu macierzyńskiego, sześć tygodni dodatkowego urlopu macierzyńskiego i 26 tygodni urlopu rodzicielskiego.

REKLAMA

Autopromocja


Obowiązujące przepisy dotyczące urlopu macierzyńskiego


Obecnie urlop macierzyński trwa 20 tygodni, w przypadku urodzenia jednego dziecka lub od 31 do 37 tygodni w przypadku porodu mnogiego (w zależności od liczby dzieci). Co najmniej dwa tygodnie urlopu macierzyńskiego mogą przypadać przed przewidywaną datą porodu.

Ojciec może skorzystać z urlopu macierzyńskiego, gdy matka zrezygnuje z niego co najmniej po 14 tygodniach po porodzie, a także jeśli matka trafi do szpitala (wtedy ojciec może korzystać z części urlopu odpowiadającej okresowi jej pobytu w szpitalu) lub umrze (wtedy ojcu przysługuje prawo do niewykorzystanej części urlopu).

Matka ma też prawo do dodatkowego urlopu macierzyńskiego, którego wymiar w tym i przyszłym roku wynosi do 4 tygodni, w przypadku urodzenia jednego dziecka i do 6 tygodni w przypadku porodu mnogiego.

Korzystanie z tego urlopu można łączyć z pracą u pracodawcy udzielającego go, w wymiarze nie wyższym niż połowa etatu. Zarówno wniosek o udzielenie urlopu, jak i wniosek o podjęcie pracy są dla pracodawcy wiążące, składa się je przynajmniej z siedmiodniowym wyprzedzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ojciec może korzystać z dodatkowego urlopu macierzyńskiego po wykorzystanie urlopu macierzyńskiego przez matkę lub gdy sam korzysta z części urlopu macierzyńskiego.

Przepisy gwarantują mężczyznom również prawo do dwutygodniowego urlopu ojcowskiego w ciągu pierwszego roku życia dziecka; nie może z niego skorzystać matka; jeśli nie wykorzysta go ojciec, urlop przepada.

Podobne uprawnienia mają rodzice adoptujący dziecko.


Urlop rodzicielski i dodatkowy macierzyński


W projekcie nowelizacji Kodeksu pracy MPiPS proponuje wprowadzenie nowej instytucji - urlopu rodzicielskiego oraz zmian w przepisach dotyczących dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Nie będzie natomiast zmian w przepisach dotyczących urlopu macierzyńskiego, ojcowskiego oraz wychowawczego.

Łączny wymiar urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego wyniesie 52 tygodnie w przypadku urodzenia jednego dziecka, natomiast w przypadku porodów mnogich wyniesie od 65 do 71 tygodni, w zależności od liczby dzieci. Urlopy te będą musiały być wykorzystywane bezpośrednio jeden po drugim.


Więcej na temat zmian w urlopach znajdziesz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zamów prenumeratę Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń >>

REKLAMA


Zmiany mają umożliwić rodzicom - w większym niż dotychczas stopniu - dzielenie się dodatkowym urlopem macierzyńskim oraz urlopem rodzicielskim. "Taka regulacja powinna sprzyjać częstszemu podejmowaniu obowiązków związanych z opieką nad małym dzieckiem przez ojca, zgodnie z decyzją obojga rodziców, podejmowaną z uwzględnieniem ich sytuacji rodzinnej, a także zawodowej" - przekonują autorzy projektu.

Dodają, że wydłużenie okresu płatnych urlopów związanych z opieką nad dzieckiem nie służy wydłużeniu nieobecności w pracy matki, ale ma umożliwić rozłożenie w dłuższym okresie obowiązków rodzicielskich na oboje rodziców.

W projekcie proponuje się podwyższenie od 1 września 2013 r. wymiaru dodatkowego urlopu macierzyńskiego i określić go na poziomie, który miał obowiązywać dopiero od początku 2014 r. (6 lub 8 tygodni) oraz przyznanie obojgu rodzicom prawo do korzystania z dodatkowego urlopu macierzyńskiego na równych prawach. Zachowana ma zostać dotychczasowa zasada, zgodnie z którą, jeżeli oboje rodzicie są zatrudnieni, w tym samym czasie z urlopu może korzystać tylko jedno z nich.

 

Projekt zakłada możliwość korzystania z dodatkowego urlopu macierzyńskiego jedynie bezpośrednio po urlopie macierzyńskim, jednorazowo lub w dwóch częściach, przypadających jedna po drugiej (obecnie nie można go dzielić). Ma to zapewnić możliwość sprawowania nieprzerwanej opieki nad małym dzieckiem przez łączny okres 26 tygodni, ale umożliwia dzielenie się rodziców dodatkowym urlopem.

Tak jak dotychczas, dodatkowy urlop macierzyński ma być udzielany na pisemny wniosek pracownika składany w terminie nie krótszym niż 7 dni przed rozpoczęciem urlopu. Wciąż będzie można łączyć go z pracą.


Prawo do urlopu


Nowy urlop rodzicielski ma wynosić do 26 tygodni, niezależnie od liczby dzieci urodzonych przy jednym porodzie.
Korzystanie z niego byłoby możliwe wyłącznie bezpośrednio po wykorzystaniu pełnego wymiaru dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Przysługiwałby na równych prawach ojcu i matce.

Projekt zakłada możliwość korzystania z urlopu rodzicielskiego jednorazowo albo w częściach, maksymalnie trzech, przypadających bezpośrednio jedna po drugiej, z których żadna nie mogłaby być krótsza niż osiem tygodni. Rodzice mogliby się nimi wymieniać między sobą.

Ograniczenie liczby części, a także określenie minimalnego wymiaru każdej z nich, ma umożliwić pracodawcom udzielającym urlopów organizację pracy podczas nieobecności pracowników.

Urlop rodzicielski miałby być udzielany na pisemny wniosek pracownika, składany z co najmniej czternastodniowym wyprzedzeniem. Pracodawca byłby zobowiązany do uwzględnienia go.

Projekt przewiduje objęcie pracowników korzystających z urlopu rodzicielskiego porównywalnymi gwarancjami, jakimi są obecnie objęci pracownicy korzystający z pozostałych uprawnień rodzicielskich.

W myśl projektu pracownica będzie mogła zadeklarować, jeszcze przed przewidywaną datą porodu (co najmniej 14 dni), że zamierza korzystać bezpośrednio po urlopie macierzyńskim z dodatkowego urlopu macierzyńskiego w pełnym wymiarze, a następnie z urlopu rodzicielskiego, także w pełnym wymiarze. Wtedy wystarczyłoby złożenie jednego wniosku. W takim wypadku zasiłek macierzyński w czasie urlopu rodzicielskiego oraz w czasie urlopu macierzyńskiego oraz dodatkowego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił 80 proc. podstawy wymiaru zasiłku.

Kobiety, które podejmą decyzję przed porodem i zmienią ją w trakcie pobierania zasiłku - zrezygnują z dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego lub nie wykorzystają ich w pełnym wymiarze i nie skorzysta z prawa do przysługujących w tym czasie zasiłków ojciec - otrzymają jednorazowe wyrównanie.

Jeśli zasiłek macierzyński w okresie urlopu macierzyńskiego i dodatkowego wynosił 100 proc., w czasie urlopu rodzicielskiego będzie wynosił 60 proc.

Z nowych rozwiązań będą mogli korzystać także pracownicy, którzy w dniu wejścia w życie ustawy będą przebywać na urlopie macierzyńskim lub na dodatkowym urlopie macierzyńskim.

Analogiczne uprawnienia jak rodzice biologiczni będą mieć rodzice adopcyjni.

Projektowane zmiany spowodują wzrost wydatków na zasiłki macierzyńskie wypłacane z funduszu chorobowego ZUS oraz na składki emerytalno-rentowe za okres urlopu macierzyńskiego finansowane z budżetu państwa.

Przy założeniu, że wszyscy ubezpieczeni skorzystaliby z uprawnienia, szacunkowy wzrost wydatków z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) to 868 mln zł w 2013 r., 2 mld 744 mln zł w 2014 r. i 2 mld 893 mln zł w 2015 r. Jeśli z nowych rozwiązań skorzystałaby połowa uprawnionych, wydatki wyniosłyby odpowiednio 434 mln zł, 1 mld 372 mln zł i 1 mld 447 mln zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA