REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urlop macierzyński 2013 - co się zmieni?

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Urlop macierzyński, dodatkowy i rodzicielski - w sumie 52 tygodnie - z tych uprawnień będą mogli korzystać pracownicy po wejściu w życie zmian zapowiadanych przez rząd.

W projekcie nowelizacji Kodeksu pracy MPiPS proponuje 20 tygodni urlopu macierzyńskiego, sześć tygodni dodatkowego urlopu macierzyńskiego i 26 tygodni urlopu rodzicielskiego.

REKLAMA


Obowiązujące przepisy dotyczące urlopu macierzyńskiego


Obecnie urlop macierzyński trwa 20 tygodni, w przypadku urodzenia jednego dziecka lub od 31 do 37 tygodni w przypadku porodu mnogiego (w zależności od liczby dzieci). Co najmniej dwa tygodnie urlopu macierzyńskiego mogą przypadać przed przewidywaną datą porodu.

Ojciec może skorzystać z urlopu macierzyńskiego, gdy matka zrezygnuje z niego co najmniej po 14 tygodniach po porodzie, a także jeśli matka trafi do szpitala (wtedy ojciec może korzystać z części urlopu odpowiadającej okresowi jej pobytu w szpitalu) lub umrze (wtedy ojcu przysługuje prawo do niewykorzystanej części urlopu).

Matka ma też prawo do dodatkowego urlopu macierzyńskiego, którego wymiar w tym i przyszłym roku wynosi do 4 tygodni, w przypadku urodzenia jednego dziecka i do 6 tygodni w przypadku porodu mnogiego.

Korzystanie z tego urlopu można łączyć z pracą u pracodawcy udzielającego go, w wymiarze nie wyższym niż połowa etatu. Zarówno wniosek o udzielenie urlopu, jak i wniosek o podjęcie pracy są dla pracodawcy wiążące, składa się je przynajmniej z siedmiodniowym wyprzedzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ojciec może korzystać z dodatkowego urlopu macierzyńskiego po wykorzystanie urlopu macierzyńskiego przez matkę lub gdy sam korzysta z części urlopu macierzyńskiego.

Przepisy gwarantują mężczyznom również prawo do dwutygodniowego urlopu ojcowskiego w ciągu pierwszego roku życia dziecka; nie może z niego skorzystać matka; jeśli nie wykorzysta go ojciec, urlop przepada.

Podobne uprawnienia mają rodzice adoptujący dziecko.


Urlop rodzicielski i dodatkowy macierzyński


W projekcie nowelizacji Kodeksu pracy MPiPS proponuje wprowadzenie nowej instytucji - urlopu rodzicielskiego oraz zmian w przepisach dotyczących dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Nie będzie natomiast zmian w przepisach dotyczących urlopu macierzyńskiego, ojcowskiego oraz wychowawczego.

Łączny wymiar urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego wyniesie 52 tygodnie w przypadku urodzenia jednego dziecka, natomiast w przypadku porodów mnogich wyniesie od 65 do 71 tygodni, w zależności od liczby dzieci. Urlopy te będą musiały być wykorzystywane bezpośrednio jeden po drugim.


Więcej na temat zmian w urlopach znajdziesz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Zamów prenumeratę Monitora Prawa Pracy i Ubezpieczeń >>


Zmiany mają umożliwić rodzicom - w większym niż dotychczas stopniu - dzielenie się dodatkowym urlopem macierzyńskim oraz urlopem rodzicielskim. "Taka regulacja powinna sprzyjać częstszemu podejmowaniu obowiązków związanych z opieką nad małym dzieckiem przez ojca, zgodnie z decyzją obojga rodziców, podejmowaną z uwzględnieniem ich sytuacji rodzinnej, a także zawodowej" - przekonują autorzy projektu.

Dodają, że wydłużenie okresu płatnych urlopów związanych z opieką nad dzieckiem nie służy wydłużeniu nieobecności w pracy matki, ale ma umożliwić rozłożenie w dłuższym okresie obowiązków rodzicielskich na oboje rodziców.

W projekcie proponuje się podwyższenie od 1 września 2013 r. wymiaru dodatkowego urlopu macierzyńskiego i określić go na poziomie, który miał obowiązywać dopiero od początku 2014 r. (6 lub 8 tygodni) oraz przyznanie obojgu rodzicom prawo do korzystania z dodatkowego urlopu macierzyńskiego na równych prawach. Zachowana ma zostać dotychczasowa zasada, zgodnie z którą, jeżeli oboje rodzicie są zatrudnieni, w tym samym czasie z urlopu może korzystać tylko jedno z nich.

 

Projekt zakłada możliwość korzystania z dodatkowego urlopu macierzyńskiego jedynie bezpośrednio po urlopie macierzyńskim, jednorazowo lub w dwóch częściach, przypadających jedna po drugiej (obecnie nie można go dzielić). Ma to zapewnić możliwość sprawowania nieprzerwanej opieki nad małym dzieckiem przez łączny okres 26 tygodni, ale umożliwia dzielenie się rodziców dodatkowym urlopem.

Tak jak dotychczas, dodatkowy urlop macierzyński ma być udzielany na pisemny wniosek pracownika składany w terminie nie krótszym niż 7 dni przed rozpoczęciem urlopu. Wciąż będzie można łączyć go z pracą.


Prawo do urlopu


Nowy urlop rodzicielski ma wynosić do 26 tygodni, niezależnie od liczby dzieci urodzonych przy jednym porodzie.
Korzystanie z niego byłoby możliwe wyłącznie bezpośrednio po wykorzystaniu pełnego wymiaru dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Przysługiwałby na równych prawach ojcu i matce.

Projekt zakłada możliwość korzystania z urlopu rodzicielskiego jednorazowo albo w częściach, maksymalnie trzech, przypadających bezpośrednio jedna po drugiej, z których żadna nie mogłaby być krótsza niż osiem tygodni. Rodzice mogliby się nimi wymieniać między sobą.

Ograniczenie liczby części, a także określenie minimalnego wymiaru każdej z nich, ma umożliwić pracodawcom udzielającym urlopów organizację pracy podczas nieobecności pracowników.

Urlop rodzicielski miałby być udzielany na pisemny wniosek pracownika, składany z co najmniej czternastodniowym wyprzedzeniem. Pracodawca byłby zobowiązany do uwzględnienia go.

Projekt przewiduje objęcie pracowników korzystających z urlopu rodzicielskiego porównywalnymi gwarancjami, jakimi są obecnie objęci pracownicy korzystający z pozostałych uprawnień rodzicielskich.

W myśl projektu pracownica będzie mogła zadeklarować, jeszcze przed przewidywaną datą porodu (co najmniej 14 dni), że zamierza korzystać bezpośrednio po urlopie macierzyńskim z dodatkowego urlopu macierzyńskiego w pełnym wymiarze, a następnie z urlopu rodzicielskiego, także w pełnym wymiarze. Wtedy wystarczyłoby złożenie jednego wniosku. W takim wypadku zasiłek macierzyński w czasie urlopu rodzicielskiego oraz w czasie urlopu macierzyńskiego oraz dodatkowego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił 80 proc. podstawy wymiaru zasiłku.

Kobiety, które podejmą decyzję przed porodem i zmienią ją w trakcie pobierania zasiłku - zrezygnują z dodatkowego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu rodzicielskiego lub nie wykorzystają ich w pełnym wymiarze i nie skorzysta z prawa do przysługujących w tym czasie zasiłków ojciec - otrzymają jednorazowe wyrównanie.

Jeśli zasiłek macierzyński w okresie urlopu macierzyńskiego i dodatkowego wynosił 100 proc., w czasie urlopu rodzicielskiego będzie wynosił 60 proc.

Z nowych rozwiązań będą mogli korzystać także pracownicy, którzy w dniu wejścia w życie ustawy będą przebywać na urlopie macierzyńskim lub na dodatkowym urlopie macierzyńskim.

Analogiczne uprawnienia jak rodzice biologiczni będą mieć rodzice adopcyjni.

Projektowane zmiany spowodują wzrost wydatków na zasiłki macierzyńskie wypłacane z funduszu chorobowego ZUS oraz na składki emerytalno-rentowe za okres urlopu macierzyńskiego finansowane z budżetu państwa.

Przy założeniu, że wszyscy ubezpieczeni skorzystaliby z uprawnienia, szacunkowy wzrost wydatków z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) to 868 mln zł w 2013 r., 2 mld 744 mln zł w 2014 r. i 2 mld 893 mln zł w 2015 r. Jeśli z nowych rozwiązań skorzystałaby połowa uprawnionych, wydatki wyniosłyby odpowiednio 434 mln zł, 1 mld 372 mln zł i 1 mld 447 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA