REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcom przybędzie obowiązków podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Dróżdż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2013 r. Polska stanie się liderem w ilości czasu poświęconego obowiązkom związanym z rozliczeniem podatkowym.


W dniu 30 listopada 2012 r. prezydent podpisał uchwalony w ekspresowym tempie akt prawny zwany ustawą o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Z punktu widzenia przedsiębiorcy istotne znaczenie mają wprowadzane od 1 stycznia 2013 r. regulacje w zakresie zmian w podatkach dochodowym i podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z opinią wydaną przez Stowarzyszenie Podatników w Polsce*, z dużą dozą prawdopodobieństwa należ stwierdzić, że ustawodawca podrzucił przedsiębiorcom bombę, która wybuchnie 1 stycznia 2013 r., a siła jej rażenia to m.in.:

- obowiązkowa korekta kosztów uzyskania przychodów w PIT i CIT, o kwoty wynikające z niezapłaconych dokumentów po upływie 30 dni od daty terminu płatności bądź 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli termin płatności jest dłuższy niż 60 dni;

- a jeśli chodzi o VAT - obowiązek skorygowania podatku naliczonego powstający, jeżeli od dnia ustalonego terminu płatności upłynęło 150 dni.

REKLAMA


Ograniczenie zatorów płatniczych


Zdaniem Stowarzyszenia, chwalebny cel, jakiemu miał służyć wspomniany akt, tj. przyczynienie się do „poprawy płynności finansowej przedsiębiorców poprzez ograniczenie zatorów płatniczych w gospodarce oraz zwiększenie dyscypliny płatniczej między przedsiębiorcami” - nie zostanie osiągnięty. Któż nie pragnąłby otrzymać od ręki zapłaty za wydany towar lub wykonaną usługę. Nasz ustawodawca potrzebował jednego miesiąca, aby zaprojektować i uchwalić ów „idealny świat”, a następnie w miesiąc go wykonać? A w takim mniej więcej czasie zostały zaprojektowane i uchwalone powyższe zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szanowni Podatnicy, nie jesteśmy w stanie wyleczyć się z zatorów płatniczych w przeciągu jednego miesiąca. Dłużnicy, których życie gospodarcze zmusza, by nie płacić, nie dostaną w prezencie na gwiazdkę środków pieniężnych na uregulowanie swoich zaległych zobowiązań, ale od 1 stycznia 2013 r. będą musieli zapłacić dodatkową karę w postaci wyższego podatku, gdyż od tego dnia należało będzie zmniejszyć koszty uzyskania przychodów o kwoty wynikające z niezapłaconych dokumentów, a wierzyciele i tak nie zmniejszą swoich przychodów. Niezapłacona faktura nie będzie kosztem uzyskania przychodu, a wykazana sprzedaż, pomimo jej nieuregulowania przez naszego kontrahenta, będzie nadal przychodem. W taki sposób zwiększy się podstawa opodatkowania. Brak przepisów przejściowych  powoduje, że również niezapłacone przed 1 stycznia 2013 r. dokumenty mogą rodzić korektę kosztów. Zapłata po upływie określonych terminów płatności oczywiście zezwala na zaliczenie danego wydatku raz jeszcze do kosztów uzyskania przychodów. By do tego nie doprowadzać, dłużnicy już dzisiaj powinni zaciągać kredyty obrotowe. Dodatkowe ewidencje pozwalające na precyzyjne określenie, jaką część faktury kontrahent zapłacił, a jaką nie, spowodują lawinowy wzrost zapisów księgowych, zarówno w księgach rachunkowych, jak i podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Więcej na temat zmian w VAT przeczytacie Państwo w Biuletynie VAT
Zamów prenumeratę Biuletynu VAT >>


Poprawa sytuacji małych firm


Celem ustawy była „przede wszystkim poprawa funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw oraz mikroprzedsiębiorców”, bowiem „w okresie kryzysu nieuzasadnione obciążenia administracyjne są szczególnie szkodliwe dla rozwoju gospodarki”.

Ustawodawca natomiast nie tylko nie redukuje nieuzasadnionych obciążeń administracyjnych, ale wprowadza ich jeszcze więcej. Od 1 stycznia 2013 r. przedsiębiorca, zamiast zajmować się przedmiotem swojej działalności gospodarczej, będzie zobligowany śledzić, ewidencjonować i wykazywać dokonane bądź niedokonane płatności z uwzględnieniem 30, 90, jak i 150 dnia od ustalonego terminu płatności lub daty wystawienia faktury. Ciężko oszacować, o ile wzrośnie ilość czasu poświęcana księgowości w danym przedsiębiorstwie, w każdym natomiast przypadku wzrośnie cena za obsługę księgową.

Według źródeł Komisji Europejskiej, Polska ma drugi najwyższy (za Cyprem) w UE wskaźnik administracyjnych kosztów podatkowych oraz trzeci najwyższy (za Czechami i Bułgarią) wskaźnik długości czasu potrzebnego na wypełnianie wymogów podatkowych. Od 1 stycznia 2013 r. mamy szanse zostać liderami tych niechlubnych rankingów, wbrew temu, co planował nasz ustawodawca.


Krótki okres na przygotowanie się do zmian


Ustawodawca, wprowadzając ekspresowo zmiany w powyższym zakresie, zapomniał,  że tak krótki okres nie pozwoli na dostosowanie komputerowych systemów księgowych w konsekwencji ograniczając prowadzenie działalności gospodarczej od 1 stycznia 2013 r. Zmodyfikowania wymagać będą bowiem nie tylko systemy księgowe, ale również programy magazynowe, które będą musiały powiązać konkretny zakup z konkretną sprzedażą oraz konkretną zapłatą. Jeżeli zobowiązania podatkowe będą ustalane w sposób niewłaściwy, to mogą one spowodować dodatkowe sankcyjne obciążenia dla przedsiębiorców.


*Stanowisko Stowarzyszenia Podatników w Polsce w sprawie ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, opracowane w oparciu o opinię prawną społecznego eksperta - kancelarię Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Sp. z o.o.

 

Zespół Doradców Podatkowych Jacek Czernecki Spółka z o. o.
ul. Zagrody 20a, 30-318 Kraków
tel.: 12 260 98 10, e-mail: doradcy@doradcy.pl, www.doradcy.pl
Usługi księgowe i doradztwo podatkowe,
pomoc prawno-podatkowa oraz reprezentacja
Klienta przed aparatem skarbowym.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA