REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowania VAT czynności okazjonalnych

Magdalena Jaworska
Magdalena Jaworska
doradca podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowania VAT czynności wykonywanych przez podatników w sposób okazjonalny – szanse i zagrożenia na gruncie wyroku TSUE w sprawie Kostov.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie Kostov (sygn. C-62/12) dotyczący opodatkowania VAT czynności wykonywanych w sposób okazjonalny. Wyrok ten może się również okazać bardzo istotny z punktu widzenia podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC).

REKLAMA

Autopromocja


Wyrok dla portalu Infor.pl komentuje Magdalena Jaworska, doradca podatkowy, manager w Accreo.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spór podatnika - pana Kostov odnosił się do opodatkowania VAT czynności podejmowanej przez niego za wynagrodzeniem ale okazjonalnie, poza zwyczajową i zarejestrowaną działalnością gospodarczą, którą prowadził jako komornik sądowy.

Trybunał odnosząc się do szerokiej definicji działalności gospodarczej wskazanej w Dyrektywie stanął na stanowisku, że osoba fizyczna, która jest podatnikiem VAT w związku ze swoją działalnością prywatnego komornika, powinna być uznana za podatnika względem każdej innej aktywności gospodarczej wykonywanej nawet w sposób okazjonalny.


Co to oznacza w praktyce?


W praktyce, przyjęcie podejścia zaproponowanego przez Trybunał spowodować może automatyczne rozszerzenie katalogu czynności opodatkowanych VAT, na te które wykonywane są przez podatników VAT tylko okazjonalnie. Co więcej, można nawet dojść do wniosku, że sformułowane tezy mogą mieć również znaczenie nie tylko dla osób fizycznych wykonujących wolne zawody ale również producentów, handlowców, usługodawców czy podmiotów wykorzystujących swój majątek do osiągnięcia dochodu.

W związku z takim podejściem, pojawia się więc pytanie o sposób opodatkowania czynności dokonywanych „przy okazji”, niemieszczących się w podstawowej działalności gospodarczej. Przykładowo mogą to być transakcje finansowe (udzielanie pożyczek, gwarancji), sprzedaż majątku trwałego (np. nieruchomości), praw majątkowych (znaków towarowych, know-how) czy chociażby udzielanie licencji.

Opodatkowanie PCC przy przekształceniu spółki z o.o. w spółkę osobową

Zapraszamy na forum o podatku VAT

Organy podatkowe mogą potraktować wnioski płynące z wyroku jako dodatkowy argument za objęciem czynności okazjonalnych opodatkowaniem VAT. Podejście takie rodzi więc konieczność wypełnienia obowiązków o charakterze dokumentacyjnym (wystawienie faktury VAT), sprawozdawczym w postaci ujęcia transakcji w rejestrze VAT i deklaracji VAT jak również w niektórych przypadkach zapłaty podatku.  Co więcej, może mieć również wpływ na zakres prawa do odliczenia VAT z tytułu wydatków związanych z działalnością okazjonalną. Niemniej wyrok może mieć również znaczenie na gruncie PCC.


Skutki w podatku PCC?


Co do zasady, niektóre czynności podlegają opodatkowaniu PCC, chyba że przynajmniej jedna ze stron jest w związku z tą czynnością opodatkowana lub zwolniona z VAT. Czasami zdarza się, że podatnicy opodatkowują umowy PCC, tak by uniknąć ryzyka podczas ewentualnej kontroli (np. pożyczki udzielone incydentalnie przez podatników VAT). Powyższy wyrok potwierdza więc, że podejście takie nie do końca jest prawidłowe a PCC płacony jest nienależnie.

Pożyczyłeś pieniądze swojej spółce? W myśl PCC zmieniłeś umowę

Czy emisja obligacji podlega PCC

Jakkolwiek, w chwili obecnej trudno jest przewidzieć, jak duży wpływ będzie miał wyrok Trybunału w sprawie Kostov na praktykę polskich organów podatkowych i ich podejście do opodatkowania VAT czynności wykonywanych w sposób okazjonalny, to bez wątpienia tezy z niego płynące mogą być przez podatników wykorzystane w postępowaniach nadpłatowych PCC.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA