REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu ze zwolnieniem z VAT - korekta VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Gogola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupiliśmy w styczniu 2013 r. samochód osobowy o wartości 68 000 zł. Wprowadziliśmy go do środków trwałych. Ze względu na pogorszenie sytuacji finansowej w lipcu zamierzamy go sprzedać. Będziemy już mogli zastosować zwolnienie. Czy w związku z tym musimy korygować cały odliczony VAT (6000 zł) czy 4/5 tej kwoty?

 

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Firma, sprzedając samochód w tym samym roku, w którym był kupiony, zachowuje prawo do odliczenia 1/5 tej kwoty, a zobowiązana jest do korekty 4/5 podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu pojazdu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Sprzedaż samochodu, przy nabyciu którego odliczono 60% podatku, nie więcej niż 6000 zł, jeżeli można go uznać za towar używany, może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia. Z kolei według art. 43 ust. 2 ustawy o VAT za towar używany można uznać samochód, którego okres używania przez podatnika dokonującego jego dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że podatnik, który nabył samochód osobowy i z tytułu jego zakupu przysługiwało mu ograniczone prawo do odliczenia, a następnie sprzedał auto po sześciu miesiącach od jego nabycia, ma prawo do zwolnienia z opodatkowania na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Taka sytuacja ma miejsce w Państwa przypadku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM 

Czy konieczna jest korekta

Samochód został nabyty do wykonywania czynności opodatkowanych. Sprzedając go z zastosowaniem zwolnienia, zmieniamy jego pierwotne przeznaczenie. Do podatników, którzy w momencie nabycia towarów prowadzili jedynie sprzedaż opodatkowaną, po czym nabyte towary posłużyły czynności zwolnionej od podatku, adresowany jest art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Według tych regulacji, gdy w okresie korekty nastąpiła zmiana przeznaczenia, istnieje obowiązek korekty.

 

REKLAMA

W przypadku samochodu zaliczonego do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, którego wartość początkowa przekracza 15 000 zł, obowiązuje 5-letni okres korekty, liczony od roku, w którym pojazd został oddany do użytkowania. Roczna korekta w tym przypadku dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy jego nabyciu lub wytworzeniu (art. 91 ust. 7a ustawy).

Gdy zmiana przeznaczenia spowodowana jest sprzedażą, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż (art. 91 ust. 5 ustawy o VAT). Jeśli sprzedaż korzysta ze zwolnienia, przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku (art. 91 ust. 6 ustawy o VAT).

Taka sytuacja ma miejsce w Państwa przypadku. Samochód jest objęty 5-letnim okresem korekty i następuje zmiana jego przeznaczenia. Dlatego w rozliczeniu za miesiąc, w którym nastąpiła sprzedaż, muszą Państwo skorygować odliczony VAT.

Ponieważ pierwszym rokiem korekty jest rok, w którym towar został oddany do użytkowania, więc mówiąc o całym pozostałym okresie korekty, mamy na myśli cztery pozostałe lata korekty. Wobec tego firma ma prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodu osobowego. Natomiast obowiązek korekty obejmuje 4/5 podatku naliczonego.

Korekta kosztów w CIT - nowe interpretacje organów podatkowych

Co na to sądy

Stanowisko to potwierdzają sądy. Twierdzą one, że w przypadku gdy rozpoczęto użytkowanie samochodu, należy uznać, że rok ten nie jest już objęty obowiązkiem korekty. W wyroku WSA w Warszawie z 19 marca 2012 r. (sygn. III SA/Wa 1846/11), utrzymanym przez NSA (wyrok z 24 kwietnia 2013 r., sygn. akt I FSK 871/12), czytamy:

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że sprzedając środek trwały w okresie korekty (5 lat) jako zwolniony przyjmuje się, że dopiero dalsze wykorzystywanie jest związane z czynnościami zwolnionymi. Dalszy oznacza zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (wydanie internetowe http://sjp.pwn.pl) jako kontynuowany, następujący po czymś. Oznacza to, że termin ten nie obejmuje swoim zakresem poprzednich okresów rozliczeniowych czy też bieżących. W takiej sytuacji sprzedaż środka trwałego wywołuje skutki na przyszłość a nie wstecz. Dlatego też ustawodawca postanowił o dokonywaniu korekty w odniesieniu do „pozostałego okresu korekty”. Tym pozostałym okresem korekty są, w przypadku Skarżącego, lata 2010-2013 r. Zatem interpretacja ww. przepisów prowadzi do wniosku, że Skarżący ma prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodu osobowego w okolicznościach przedstawionych we wniosku. Nie istnieje więc obowiązek korekty 5/5 podatku naliczonego.

Taki sam sposób ustalania wysokości korekty przyjął WSA w Warszawie w orzeczeniu z 27 listopada 2012 r. (sygn. III SA/Wa 545/12).

 

Inaczej organy podatkowe

Organy podatkowe nie zgadzają się z tym stanowiskiem. Wskazują, że w przypadku gdy sprzedaż samochodu nastąpiła w pierwszym roku jego użytkowania, a więc w pierwszym roku korekty, tzn. nie minęło 12 miesięcy, na podatniku ciąży obowiązek dokonania jednorazowej korekty całego odliczonego VAT.

Natomiast w przypadku, gdy sprzedaż samochodu nastąpiła w drugim roku korekty, tzn. minęło przykładowo 13 miesięcy, firma koryguje wtedy 4/5 odliczonego VAT. Zdaniem organów podatkowych okres użytkowania samochodu należy liczyć od pierwszego miesiąca ujęcia w ewidencji do miesiąca sprzedaży włącznie. Takie stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 23 stycznia 2009 r. (sygn. ILPP1/443-1109/08-2/BD) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 17 lutego 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1171/10-2/AS). Stanowisko to jest błędne.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 43 ust. 2, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Łukasz Gogola

pracownik organów skarbowych, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA