REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu ze zwolnieniem z VAT - korekta VAT naliczonego

Łukasz Gogola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupiliśmy w styczniu 2013 r. samochód osobowy o wartości 68 000 zł. Wprowadziliśmy go do środków trwałych. Ze względu na pogorszenie sytuacji finansowej w lipcu zamierzamy go sprzedać. Będziemy już mogli zastosować zwolnienie. Czy w związku z tym musimy korygować cały odliczony VAT (6000 zł) czy 4/5 tej kwoty?

 

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Firma, sprzedając samochód w tym samym roku, w którym był kupiony, zachowuje prawo do odliczenia 1/5 tej kwoty, a zobowiązana jest do korekty 4/5 podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu pojazdu.

UZASADNIENIE

Sprzedaż samochodu, przy nabyciu którego odliczono 60% podatku, nie więcej niż 6000 zł, jeżeli można go uznać za towar używany, może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia. Z kolei według art. 43 ust. 2 ustawy o VAT za towar używany można uznać samochód, którego okres używania przez podatnika dokonującego jego dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że podatnik, który nabył samochód osobowy i z tytułu jego zakupu przysługiwało mu ograniczone prawo do odliczenia, a następnie sprzedał auto po sześciu miesiącach od jego nabycia, ma prawo do zwolnienia z opodatkowania na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Taka sytuacja ma miejsce w Państwa przypadku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM 

Czy konieczna jest korekta

Samochód został nabyty do wykonywania czynności opodatkowanych. Sprzedając go z zastosowaniem zwolnienia, zmieniamy jego pierwotne przeznaczenie. Do podatników, którzy w momencie nabycia towarów prowadzili jedynie sprzedaż opodatkowaną, po czym nabyte towary posłużyły czynności zwolnionej od podatku, adresowany jest art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Według tych regulacji, gdy w okresie korekty nastąpiła zmiana przeznaczenia, istnieje obowiązek korekty.

 

REKLAMA

W przypadku samochodu zaliczonego do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, którego wartość początkowa przekracza 15 000 zł, obowiązuje 5-letni okres korekty, liczony od roku, w którym pojazd został oddany do użytkowania. Roczna korekta w tym przypadku dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy jego nabyciu lub wytworzeniu (art. 91 ust. 7a ustawy).

Gdy zmiana przeznaczenia spowodowana jest sprzedażą, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż (art. 91 ust. 5 ustawy o VAT). Jeśli sprzedaż korzysta ze zwolnienia, przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku (art. 91 ust. 6 ustawy o VAT).

Taka sytuacja ma miejsce w Państwa przypadku. Samochód jest objęty 5-letnim okresem korekty i następuje zmiana jego przeznaczenia. Dlatego w rozliczeniu za miesiąc, w którym nastąpiła sprzedaż, muszą Państwo skorygować odliczony VAT.

Ponieważ pierwszym rokiem korekty jest rok, w którym towar został oddany do użytkowania, więc mówiąc o całym pozostałym okresie korekty, mamy na myśli cztery pozostałe lata korekty. Wobec tego firma ma prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodu osobowego. Natomiast obowiązek korekty obejmuje 4/5 podatku naliczonego.

Korekta kosztów w CIT - nowe interpretacje organów podatkowych

Co na to sądy

Stanowisko to potwierdzają sądy. Twierdzą one, że w przypadku gdy rozpoczęto użytkowanie samochodu, należy uznać, że rok ten nie jest już objęty obowiązkiem korekty. W wyroku WSA w Warszawie z 19 marca 2012 r. (sygn. III SA/Wa 1846/11), utrzymanym przez NSA (wyrok z 24 kwietnia 2013 r., sygn. akt I FSK 871/12), czytamy:

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że sprzedając środek trwały w okresie korekty (5 lat) jako zwolniony przyjmuje się, że dopiero dalsze wykorzystywanie jest związane z czynnościami zwolnionymi. Dalszy oznacza zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (wydanie internetowe http://sjp.pwn.pl) jako kontynuowany, następujący po czymś. Oznacza to, że termin ten nie obejmuje swoim zakresem poprzednich okresów rozliczeniowych czy też bieżących. W takiej sytuacji sprzedaż środka trwałego wywołuje skutki na przyszłość a nie wstecz. Dlatego też ustawodawca postanowił o dokonywaniu korekty w odniesieniu do „pozostałego okresu korekty”. Tym pozostałym okresem korekty są, w przypadku Skarżącego, lata 2010-2013 r. Zatem interpretacja ww. przepisów prowadzi do wniosku, że Skarżący ma prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodu osobowego w okolicznościach przedstawionych we wniosku. Nie istnieje więc obowiązek korekty 5/5 podatku naliczonego.

Taki sam sposób ustalania wysokości korekty przyjął WSA w Warszawie w orzeczeniu z 27 listopada 2012 r. (sygn. III SA/Wa 545/12).

 

Inaczej organy podatkowe

Organy podatkowe nie zgadzają się z tym stanowiskiem. Wskazują, że w przypadku gdy sprzedaż samochodu nastąpiła w pierwszym roku jego użytkowania, a więc w pierwszym roku korekty, tzn. nie minęło 12 miesięcy, na podatniku ciąży obowiązek dokonania jednorazowej korekty całego odliczonego VAT.

Natomiast w przypadku, gdy sprzedaż samochodu nastąpiła w drugim roku korekty, tzn. minęło przykładowo 13 miesięcy, firma koryguje wtedy 4/5 odliczonego VAT. Zdaniem organów podatkowych okres użytkowania samochodu należy liczyć od pierwszego miesiąca ujęcia w ewidencji do miesiąca sprzedaży włącznie. Takie stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 23 stycznia 2009 r. (sygn. ILPP1/443-1109/08-2/BD) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 17 lutego 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1171/10-2/AS). Stanowisko to jest błędne.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 43 ust. 2, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Łukasz Gogola

pracownik organów skarbowych, autor licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

REKLAMA

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

Skarbówka zajęła emerytowi kwotę wolną od potrąceń. W efekcie pozbawiono seniora środków na podstawowe bieżące potrzeby życiowe

Organy egzekucyjne dwukrotnie potrąciły należności ze świadczenia emerytalnego seniora, co pozbawiło go środków niezbędnych do życia. Najpierw zajęcia dokonał ZUS, a następnie urząd skarbowy, ściągając dodatkowe środki z jego konta bankowego. Sprawa trafiła do Rzecznika Praw Obywatelskich, a Ministerstwo Finansów zapowiedziało analizę przepisów w celu uniknięcia podobnych sytuacji w przyszłości.

REKLAMA