REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu ze zwolnieniem z VAT - korekta VAT naliczonego

Łukasz Gogola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupiliśmy w styczniu 2013 r. samochód osobowy o wartości 68 000 zł. Wprowadziliśmy go do środków trwałych. Ze względu na pogorszenie sytuacji finansowej w lipcu zamierzamy go sprzedać. Będziemy już mogli zastosować zwolnienie. Czy w związku z tym musimy korygować cały odliczony VAT (6000 zł) czy 4/5 tej kwoty?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RADA

Firma, sprzedając samochód w tym samym roku, w którym był kupiony, zachowuje prawo do odliczenia 1/5 tej kwoty, a zobowiązana jest do korekty 4/5 podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu pojazdu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Sprzedaż samochodu, przy nabyciu którego odliczono 60% podatku, nie więcej niż 6000 zł, jeżeli można go uznać za towar używany, może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia. Z kolei według art. 43 ust. 2 ustawy o VAT za towar używany można uznać samochód, którego okres używania przez podatnika dokonującego jego dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że podatnik, który nabył samochód osobowy i z tytułu jego zakupu przysługiwało mu ograniczone prawo do odliczenia, a następnie sprzedał auto po sześciu miesiącach od jego nabycia, ma prawo do zwolnienia z opodatkowania na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Taka sytuacja ma miejsce w Państwa przypadku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM 

Czy konieczna jest korekta

Samochód został nabyty do wykonywania czynności opodatkowanych. Sprzedając go z zastosowaniem zwolnienia, zmieniamy jego pierwotne przeznaczenie. Do podatników, którzy w momencie nabycia towarów prowadzili jedynie sprzedaż opodatkowaną, po czym nabyte towary posłużyły czynności zwolnionej od podatku, adresowany jest art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Według tych regulacji, gdy w okresie korekty nastąpiła zmiana przeznaczenia, istnieje obowiązek korekty.

 

W przypadku samochodu zaliczonego do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, którego wartość początkowa przekracza 15 000 zł, obowiązuje 5-letni okres korekty, liczony od roku, w którym pojazd został oddany do użytkowania. Roczna korekta w tym przypadku dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy jego nabyciu lub wytworzeniu (art. 91 ust. 7a ustawy).

Gdy zmiana przeznaczenia spowodowana jest sprzedażą, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż (art. 91 ust. 5 ustawy o VAT). Jeśli sprzedaż korzysta ze zwolnienia, przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku (art. 91 ust. 6 ustawy o VAT).

Taka sytuacja ma miejsce w Państwa przypadku. Samochód jest objęty 5-letnim okresem korekty i następuje zmiana jego przeznaczenia. Dlatego w rozliczeniu za miesiąc, w którym nastąpiła sprzedaż, muszą Państwo skorygować odliczony VAT.

Ponieważ pierwszym rokiem korekty jest rok, w którym towar został oddany do użytkowania, więc mówiąc o całym pozostałym okresie korekty, mamy na myśli cztery pozostałe lata korekty. Wobec tego firma ma prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodu osobowego. Natomiast obowiązek korekty obejmuje 4/5 podatku naliczonego.

Korekta kosztów w CIT - nowe interpretacje organów podatkowych

Co na to sądy

Stanowisko to potwierdzają sądy. Twierdzą one, że w przypadku gdy rozpoczęto użytkowanie samochodu, należy uznać, że rok ten nie jest już objęty obowiązkiem korekty. W wyroku WSA w Warszawie z 19 marca 2012 r. (sygn. III SA/Wa 1846/11), utrzymanym przez NSA (wyrok z 24 kwietnia 2013 r., sygn. akt I FSK 871/12), czytamy:

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że sprzedając środek trwały w okresie korekty (5 lat) jako zwolniony przyjmuje się, że dopiero dalsze wykorzystywanie jest związane z czynnościami zwolnionymi. Dalszy oznacza zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (wydanie internetowe http://sjp.pwn.pl) jako kontynuowany, następujący po czymś. Oznacza to, że termin ten nie obejmuje swoim zakresem poprzednich okresów rozliczeniowych czy też bieżących. W takiej sytuacji sprzedaż środka trwałego wywołuje skutki na przyszłość a nie wstecz. Dlatego też ustawodawca postanowił o dokonywaniu korekty w odniesieniu do „pozostałego okresu korekty”. Tym pozostałym okresem korekty są, w przypadku Skarżącego, lata 2010-2013 r. Zatem interpretacja ww. przepisów prowadzi do wniosku, że Skarżący ma prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodu osobowego w okolicznościach przedstawionych we wniosku. Nie istnieje więc obowiązek korekty 5/5 podatku naliczonego.

Taki sam sposób ustalania wysokości korekty przyjął WSA w Warszawie w orzeczeniu z 27 listopada 2012 r. (sygn. III SA/Wa 545/12).

 

Inaczej organy podatkowe

Organy podatkowe nie zgadzają się z tym stanowiskiem. Wskazują, że w przypadku gdy sprzedaż samochodu nastąpiła w pierwszym roku jego użytkowania, a więc w pierwszym roku korekty, tzn. nie minęło 12 miesięcy, na podatniku ciąży obowiązek dokonania jednorazowej korekty całego odliczonego VAT.

Natomiast w przypadku, gdy sprzedaż samochodu nastąpiła w drugim roku korekty, tzn. minęło przykładowo 13 miesięcy, firma koryguje wtedy 4/5 odliczonego VAT. Zdaniem organów podatkowych okres użytkowania samochodu należy liczyć od pierwszego miesiąca ujęcia w ewidencji do miesiąca sprzedaży włącznie. Takie stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 23 stycznia 2009 r. (sygn. ILPP1/443-1109/08-2/BD) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 17 lutego 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1171/10-2/AS). Stanowisko to jest błędne.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 43 ust. 2, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Łukasz Gogola

pracownik organów skarbowych, autor licznych publikacji

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA