REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu ze zwolnieniem z VAT - korekta VAT naliczonego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Gogola
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kupiliśmy w styczniu 2013 r. samochód osobowy o wartości 68 000 zł. Wprowadziliśmy go do środków trwałych. Ze względu na pogorszenie sytuacji finansowej w lipcu zamierzamy go sprzedać. Będziemy już mogli zastosować zwolnienie. Czy w związku z tym musimy korygować cały odliczony VAT (6000 zł) czy 4/5 tej kwoty?

 

REKLAMA

RADA

Firma, sprzedając samochód w tym samym roku, w którym był kupiony, zachowuje prawo do odliczenia 1/5 tej kwoty, a zobowiązana jest do korekty 4/5 podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu pojazdu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Sprzedaż samochodu, przy nabyciu którego odliczono 60% podatku, nie więcej niż 6000 zł, jeżeli można go uznać za towar używany, może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia. Z kolei według art. 43 ust. 2 ustawy o VAT za towar używany można uznać samochód, którego okres używania przez podatnika dokonującego jego dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że podatnik, który nabył samochód osobowy i z tytułu jego zakupu przysługiwało mu ograniczone prawo do odliczenia, a następnie sprzedał auto po sześciu miesiącach od jego nabycia, ma prawo do zwolnienia z opodatkowania na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Taka sytuacja ma miejsce w Państwa przypadku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM 

Czy konieczna jest korekta

Samochód został nabyty do wykonywania czynności opodatkowanych. Sprzedając go z zastosowaniem zwolnienia, zmieniamy jego pierwotne przeznaczenie. Do podatników, którzy w momencie nabycia towarów prowadzili jedynie sprzedaż opodatkowaną, po czym nabyte towary posłużyły czynności zwolnionej od podatku, adresowany jest art. 91 ust. 7 ustawy o VAT. Według tych regulacji, gdy w okresie korekty nastąpiła zmiana przeznaczenia, istnieje obowiązek korekty.

 

REKLAMA

W przypadku samochodu zaliczonego do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, którego wartość początkowa przekracza 15 000 zł, obowiązuje 5-letni okres korekty, liczony od roku, w którym pojazd został oddany do użytkowania. Roczna korekta w tym przypadku dotyczy jednej piątej kwoty podatku naliczonego przy jego nabyciu lub wytworzeniu (art. 91 ust. 7a ustawy).

Gdy zmiana przeznaczenia spowodowana jest sprzedażą, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż (art. 91 ust. 5 ustawy o VAT). Jeśli sprzedaż korzysta ze zwolnienia, przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie towaru jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku (art. 91 ust. 6 ustawy o VAT).

Taka sytuacja ma miejsce w Państwa przypadku. Samochód jest objęty 5-letnim okresem korekty i następuje zmiana jego przeznaczenia. Dlatego w rozliczeniu za miesiąc, w którym nastąpiła sprzedaż, muszą Państwo skorygować odliczony VAT.

Ponieważ pierwszym rokiem korekty jest rok, w którym towar został oddany do użytkowania, więc mówiąc o całym pozostałym okresie korekty, mamy na myśli cztery pozostałe lata korekty. Wobec tego firma ma prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodu osobowego. Natomiast obowiązek korekty obejmuje 4/5 podatku naliczonego.

Korekta kosztów w CIT - nowe interpretacje organów podatkowych

Co na to sądy

Stanowisko to potwierdzają sądy. Twierdzą one, że w przypadku gdy rozpoczęto użytkowanie samochodu, należy uznać, że rok ten nie jest już objęty obowiązkiem korekty. W wyroku WSA w Warszawie z 19 marca 2012 r. (sygn. III SA/Wa 1846/11), utrzymanym przez NSA (wyrok z 24 kwietnia 2013 r., sygn. akt I FSK 871/12), czytamy:

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że sprzedając środek trwały w okresie korekty (5 lat) jako zwolniony przyjmuje się, że dopiero dalsze wykorzystywanie jest związane z czynnościami zwolnionymi. Dalszy oznacza zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (wydanie internetowe http://sjp.pwn.pl) jako kontynuowany, następujący po czymś. Oznacza to, że termin ten nie obejmuje swoim zakresem poprzednich okresów rozliczeniowych czy też bieżących. W takiej sytuacji sprzedaż środka trwałego wywołuje skutki na przyszłość a nie wstecz. Dlatego też ustawodawca postanowił o dokonywaniu korekty w odniesieniu do „pozostałego okresu korekty”. Tym pozostałym okresem korekty są, w przypadku Skarżącego, lata 2010-2013 r. Zatem interpretacja ww. przepisów prowadzi do wniosku, że Skarżący ma prawo do odliczenia 1/5 podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodu osobowego w okolicznościach przedstawionych we wniosku. Nie istnieje więc obowiązek korekty 5/5 podatku naliczonego.

Taki sam sposób ustalania wysokości korekty przyjął WSA w Warszawie w orzeczeniu z 27 listopada 2012 r. (sygn. III SA/Wa 545/12).

 

Inaczej organy podatkowe

Organy podatkowe nie zgadzają się z tym stanowiskiem. Wskazują, że w przypadku gdy sprzedaż samochodu nastąpiła w pierwszym roku jego użytkowania, a więc w pierwszym roku korekty, tzn. nie minęło 12 miesięcy, na podatniku ciąży obowiązek dokonania jednorazowej korekty całego odliczonego VAT.

Natomiast w przypadku, gdy sprzedaż samochodu nastąpiła w drugim roku korekty, tzn. minęło przykładowo 13 miesięcy, firma koryguje wtedy 4/5 odliczonego VAT. Zdaniem organów podatkowych okres użytkowania samochodu należy liczyć od pierwszego miesiąca ujęcia w ewidencji do miesiąca sprzedaży włącznie. Takie stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 23 stycznia 2009 r. (sygn. ILPP1/443-1109/08-2/BD) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 17 lutego 2011 r. (sygn. IPPP1-443-1171/10-2/AS). Stanowisko to jest błędne.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 43 ust. 2, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Łukasz Gogola

pracownik organów skarbowych, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA