REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta kosztów w CIT - nowe interpretacje organów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o CIT nie zawiera odrębnych regulacji, dotyczących zasad dokonywania korekt kosztów. Dlatego do niedawna w interpretacjach organów podatkowych funkcjonował pogląd, że dla właściwego określenia momentu, w którym powinna zostać rozpoznana korekta kosztów, zastosować należy ogólne reguły kwalifikacji kosztów. Ten pogląd uległ zmianie.


Korekta kosztów bezpośrednich


W zależności więc od uznania określonego wydatku za koszt bezpośrednio powiązany z przychodami bądź wykazujący z nimi pośredni związek, zdaniem organów należało zastosować:

REKLAMA

- dla korekt dotyczących kosztów bezpośrednich - reguły opisane w art. 15 ust. 4, 4b i 4c ustawy o CIT;

- dla korekt dotyczących kosztów innych niż bezpośrednio powiązane z przychodami zasady wynikające z art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy o CIT.

Oznaczało to, że korekta kosztów bezpośrednio związanych z przychodem, dotycząca danego roku podatkowego, powinna zostać uwzględniona w tym samym roku podatkowym.

Zapraszamy na forum o podatku CIT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast faktura dotycząca zakończonego roku, ujęta w księgach rachunkowych pod datą przypadającą przed dniem sporządzenia sprawozdania finansowego, ale nie później niż w dniu złożenia zeznania podatkowego, powinna zostać rozliczona w roku podatkowym, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie. Faktury korygujące ujęte w księgach rachunkowych pod datą przypadającą po tych terminach, korygowały koszty roku bieżącego, czyli roku w którym wpłynęły do podatnika.


Korekta kosztów pośrednich


Z kolei korekta kosztów pośrednich, według wcześniejszych poglądów, powinna być dokonana na bieżąco, odpowiednio w roku podatkowym w którym ujęto fakturę korygującą, jako zmniejszającą koszt w księgach rachunkowych. Stanowiło to konsekwencję zasady, że pośrednie koszty uzyskania przychodów są potrącalne w dacie ich poniesienia (por. art. 15 ust. 4d ustawy o CIT), a dniem poniesienia jest natomiast dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Takie stanowisko przedstawił m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 17 września 2012 r., sygn. nr IPTPB3/423-268/12-2/PM oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 12 czerwca 2012 r., sygn. ILPB3/423-84/12-2/MS.


Korekta kosztów - nowe interpretacje


W chwili obecnej organy podatkowe prezentują stanowisko odmienne, nakazujące każdorazowo dokonywanie korekt kosztów uzyskania przychodu w dacie poniesienia pierwotnego wydatku - ze względu na powiązanie korekty z kwotą zawartą na pierwotnej fakturze. Oznacza to, że korekta kosztów uzyskania przychodów, wynikających z otrzymanej faktury korygującej, powinna zostać dokonana w okresie rozliczeniowym, którego dotyczyła pierwotna faktura.

 Faktura korygująca 2013

 Instytucja odpowiedzialności solidarnej w VAT od 1 października 2013 r.

 

REKLAMA

Jak wynika z podnoszonej przez organy argumentacji, faktura korygująca nie dokumentuje odrębnego, niezależnego zdarzenia gospodarczego, lecz odnosi się ściśle do stanu zaistniałego w przeszłości. Punktem odniesienia do faktury korygującej jest zatem faktura pierwotna. Bez względu na to czy poniesiony koszt ma charakter kosztu bezpośredniego, czy też kosztu pośredniego, wystawiona faktura korygująca nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu, a jedynie jego wysokość. Korekta kosztów poniesionych na podstawie faktury korygującej powinna być odniesiona do momentu, w którym koszt ten został potrącony (należy zatem dokonać korekty kosztów wstecz).

W tym tonie wypowiedzieli się m.in.: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 6 marca 2013 r., sygn. IBPBI/2/423-1579/12/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 7 czerwca 2013 r., IPTPB3/423-102/13-2/IR oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji z dnia 18 stycznia 2013 r., sygn. IPPB5/423-1222/12-3/MK.

Jednakowe podejście stosują również sądy administracyjne, czego przykładem jest wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 luty 2012 r., sygn. akt III SA/Wa 1831/11 oraz wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 14 listopada 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 1369/11.

Zwolnienie z podatku należności licencyjnych

Wydatki na reprezentację w kosztach - korzystny wyrok NSA

Prezentowane stanowisko budzi wątpliwości, zwłaszcza że powoduje szereg problemów praktycznych, a także może wiązać się z powstaniem zaległości podatkowej, rodzącej obowiązek zapłaty odsetek za zwłokę, jeżeli na skutek korekty dochodzi do obniżenia ceny, skutkującej obniżeniem kosztu. W takim więc przypadku podatnik, zostaje obciążony niekorzystnymi konsekwencjami zdarzeń, których często nie był w stanie przewidzieć i które nie są od niego zależne.

Jak jednak wynika z przedstawionej linii interpretacyjnej, przyjęcie odmiennego poglądu w zakresie korekty kosztów, wiąże się z ryzykiem zakwestionowania przez organy podatkowe.

 

Dorota Gaweł, Konsultant podatkowy ECDDP Sp. z o.o.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA