REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta VAT naliczonego po zakończeniu działalności gospodarczej

Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, będący podatnikami VAT mają wątpliwości dotyczące rozliczenia VAT w momencie zakończenia (likwidacji) działalności gospodarczej. W szczególności chodzi o możliwość korekty wcześniej złożonych deklaracji VAT-7 i odzyskania VAT naliczonego.


Zakończenie działalności - rozliczenie VAT i korekta deklaracji


Do końca marca 2013 r. prowadziłem działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Z dniem 31 marca 2013 r. zlikwidowałem tę działalność, sporządziłem spis z natury i złożyłem druk VAT-Z. Obecnie, porządkując dokumenty, odnalazłem jeszcze dwie faktury, które wpłynęły do mojej firmy 29 marca 2013 r. Przez przeoczenie nie zostały ujęte w rejestrze zakupów ani w deklaracji VAT-7. Czy mimo zakończenia działalności gospodarczej oraz wykreślenia mnie z rejestru podatników VAT czynnych mógłbym złożyć korektę deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. i powiększyć kwotę podatku naliczonego? Jeżeli jest to możliwe, to czy taką korektę powinienem złożyć standardowo na druku deklaracji VAT-7, czy może po zakończeniu działalności odbywa się to w innej formie?

REKLAMA

REKLAMA

W deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. wykazałem kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy. Zwrot ten już otrzymałem. Ewentualna korekta deklaracji spowoduje zatem powiększenie wykazanej wcześniej nadwyżki. Jak wnioskować o zwrot tej dodatkowej kwoty z urzędu skarbowego?


RADA

Ma Pan prawo złożyć korektę deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. i wykazać w niej nieujęte wcześniej kwoty podatku naliczonego. Zakończenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną i wykreślenie z ewidencji podatników VAT czynnych nie wyklucza prawa do dokonania korekt deklaracji VAT za okresy, w których działalność ta była prowadzona. Jeżeli konsekwencją sporządzonej korekty będzie powiększenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, urząd skarbowy dokona zwrotu różnicy nadwyżki wynikającej z tej korekty. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA


UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestię korygowania wartości podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Według wskazanego przepisu, jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ustawowo określonych terminach, może to zrobić przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. W Pana przypadku okres, w którym można dokonać korekty, jeszcze nie upłynął.

Uprawnienie do korygowania deklaracji podatkowych wynika natomiast z przepisów art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, który prawo do korekty uprzednio złożonej deklaracji przyznaje podatnikom, płatnikom i inkasentom.

Korekta deklaracji VAT-7 dokonywana po zakończeniu działalności gospodarczej w praktyce nie różni się od standardowych korekt deklaracji. Technicznie korekta będzie polegała na ponownym wypełnieniu druku deklaracji z zaznaczeniem, że jest to deklaracja korygująca.

Należy podkreślić, że według art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej do deklaracji korygującej należy każdorazowo dołączać pisemne wyjaśnienie przyczyn korekty. Jest to warunek niezbędny dla prawidłowego złożenia korekty. Wyjaśnienie może Pan złożyć na gotowym formularzu ORD-ZU „Uzasadnienie przyczyn korekty deklaracji”. Formularz ten nie stanowi wprawdzie wzoru urzędowego określonego w drodze rozporządzenia, ale jest obecnie powszechnie stosowany.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podróż służbowa przedsiębiorcy - jak rozliczyć?

W praktyce podawano niekiedy w wątpliwość prawo do składania korekt deklaracji po zakończeniu działalności gospodarczej. Twierdzono, że osoba występująca jako podmiot niemający już statusu podatnika VAT nie ma prawa do korygowania złożonych wcześniej deklaracji podatkowych. Stanowiska tego nie można jednak zaakceptować i uznać za prawidłowe. Korekta deklaracji składana jest bowiem za okres, w którym dany podmiot posiadał status czynnego podatnika podatku od towarów i usług i ten właśnie status powinien być brany pod uwagę.

 

Problematyka korekt deklaracji VAT składanych po zakończeniu działalności gospodarczej była kilkakrotnie przedmiotem sporów, które rozstrzygały sądy administracyjne. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 4 listopada 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 852/09) wskazywano, że:

(...) nie może być uznany za słuszny i zgodny z obowiązującym prawem pogląd Ministra Finansów zawarty w zaskarżonej interpretacji, co do braku możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej VAT-7, przez podmiot, którego działalność gospodarcza została wyrejestrowana, w związku z czym występuje jako osoba niemająca statusu podatnika. Rację należy bowiem przyznać stronie skarżącej, że przy składaniu korekty deklaracji podatkowej VAT-7, w rozumieniu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, w której uzewnętrznia się samoobliczenie podatku, należy podmiotowi, który ją składa, przypisać taki status, jaki miał on w okresie, którego dotyczy korekta deklaracji. Skoro bowiem organ podatkowy ma możliwość wszczęcia wobec podmiotu - osoby fizycznej niebędącej już podatnikiem VAT, kontroli podatkowej i postępowania podatkowego, w wyniku czego może skutecznie, przed upływem terminu przedawnienia, doprowadzić do określenia kwoty podatku VAT w prawidłowej wysokości, a tym samym żądać od podatnika prawidłowego wykonania obowiązku podatkowego, to tym samym również podmiot - osoba fizyczna niebędąca już podatnikiem VAT - może złożyć korektę deklaracji podatkowej VAT-7, na mocy art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej.

Jeżeli konsekwencją złożonej korekty deklaracji VAT-7 będzie zwiększenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, urząd skarbowy powinien dokonać zwrotu różnicy między obecnie wykazaną kwotą nadwyżki a kwotą wynikającą z uprzedniej deklaracji.

Podstawą zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy będą przepisy art. 14 ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tymi regulacjami osobom fizycznym zaprzestającym wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanym do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego, oraz osobom, które w dniu rozwiązania były wspólnikami rozwiązanych spółek cywilnych lub handlowych niemających osobowości prawnej, przysługuje prawo zwrotu różnicy podatku wykazanego w deklaracji podatkowej za okres, w którym odpowiednio te osoby lub spółki były podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

Zwrot różnicy podatku będzie wówczas dokonywany w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia (art. 14 ust. 9d ustawy). W Pana przypadku będzie to termin 60 dni od dnia złożenia korekty deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 14 ust. 9a i 9d, art. 86 ust. 13 oraz art. 87 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• art. 81 § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 749; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA