REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta VAT naliczonego po zakończeniu działalności gospodarczej

Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, będący podatnikami VAT mają wątpliwości dotyczące rozliczenia VAT w momencie zakończenia (likwidacji) działalności gospodarczej. W szczególności chodzi o możliwość korekty wcześniej złożonych deklaracji VAT-7 i odzyskania VAT naliczonego.


Zakończenie działalności - rozliczenie VAT i korekta deklaracji


Do końca marca 2013 r. prowadziłem działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Z dniem 31 marca 2013 r. zlikwidowałem tę działalność, sporządziłem spis z natury i złożyłem druk VAT-Z. Obecnie, porządkując dokumenty, odnalazłem jeszcze dwie faktury, które wpłynęły do mojej firmy 29 marca 2013 r. Przez przeoczenie nie zostały ujęte w rejestrze zakupów ani w deklaracji VAT-7. Czy mimo zakończenia działalności gospodarczej oraz wykreślenia mnie z rejestru podatników VAT czynnych mógłbym złożyć korektę deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. i powiększyć kwotę podatku naliczonego? Jeżeli jest to możliwe, to czy taką korektę powinienem złożyć standardowo na druku deklaracji VAT-7, czy może po zakończeniu działalności odbywa się to w innej formie?

REKLAMA

REKLAMA

W deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. wykazałem kwotę nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy. Zwrot ten już otrzymałem. Ewentualna korekta deklaracji spowoduje zatem powiększenie wykazanej wcześniej nadwyżki. Jak wnioskować o zwrot tej dodatkowej kwoty z urzędu skarbowego?


RADA

Ma Pan prawo złożyć korektę deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r. i wykazać w niej nieujęte wcześniej kwoty podatku naliczonego. Zakończenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną i wykreślenie z ewidencji podatników VAT czynnych nie wyklucza prawa do dokonania korekt deklaracji VAT za okresy, w których działalność ta była prowadzona. Jeżeli konsekwencją sporządzonej korekty będzie powiększenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, urząd skarbowy dokona zwrotu różnicy nadwyżki wynikającej z tej korekty. Szczegóły w uzasadnieniu.

REKLAMA


UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestię korygowania wartości podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. Według wskazanego przepisu, jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ustawowo określonych terminach, może to zrobić przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu pięciu lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. W Pana przypadku okres, w którym można dokonać korekty, jeszcze nie upłynął.

Uprawnienie do korygowania deklaracji podatkowych wynika natomiast z przepisów art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, który prawo do korekty uprzednio złożonej deklaracji przyznaje podatnikom, płatnikom i inkasentom.

Korekta deklaracji VAT-7 dokonywana po zakończeniu działalności gospodarczej w praktyce nie różni się od standardowych korekt deklaracji. Technicznie korekta będzie polegała na ponownym wypełnieniu druku deklaracji z zaznaczeniem, że jest to deklaracja korygująca.

Należy podkreślić, że według art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej do deklaracji korygującej należy każdorazowo dołączać pisemne wyjaśnienie przyczyn korekty. Jest to warunek niezbędny dla prawidłowego złożenia korekty. Wyjaśnienie może Pan złożyć na gotowym formularzu ORD-ZU „Uzasadnienie przyczyn korekty deklaracji”. Formularz ten nie stanowi wprawdzie wzoru urzędowego określonego w drodze rozporządzenia, ale jest obecnie powszechnie stosowany.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podróż służbowa przedsiębiorcy - jak rozliczyć?

W praktyce podawano niekiedy w wątpliwość prawo do składania korekt deklaracji po zakończeniu działalności gospodarczej. Twierdzono, że osoba występująca jako podmiot niemający już statusu podatnika VAT nie ma prawa do korygowania złożonych wcześniej deklaracji podatkowych. Stanowiska tego nie można jednak zaakceptować i uznać za prawidłowe. Korekta deklaracji składana jest bowiem za okres, w którym dany podmiot posiadał status czynnego podatnika podatku od towarów i usług i ten właśnie status powinien być brany pod uwagę.

 

Problematyka korekt deklaracji VAT składanych po zakończeniu działalności gospodarczej była kilkakrotnie przedmiotem sporów, które rozstrzygały sądy administracyjne. W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 4 listopada 2009 r. (sygn. akt III SA/Wa 852/09) wskazywano, że:

(...) nie może być uznany za słuszny i zgodny z obowiązującym prawem pogląd Ministra Finansów zawarty w zaskarżonej interpretacji, co do braku możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej VAT-7, przez podmiot, którego działalność gospodarcza została wyrejestrowana, w związku z czym występuje jako osoba niemająca statusu podatnika. Rację należy bowiem przyznać stronie skarżącej, że przy składaniu korekty deklaracji podatkowej VAT-7, w rozumieniu art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, w której uzewnętrznia się samoobliczenie podatku, należy podmiotowi, który ją składa, przypisać taki status, jaki miał on w okresie, którego dotyczy korekta deklaracji. Skoro bowiem organ podatkowy ma możliwość wszczęcia wobec podmiotu - osoby fizycznej niebędącej już podatnikiem VAT, kontroli podatkowej i postępowania podatkowego, w wyniku czego może skutecznie, przed upływem terminu przedawnienia, doprowadzić do określenia kwoty podatku VAT w prawidłowej wysokości, a tym samym żądać od podatnika prawidłowego wykonania obowiązku podatkowego, to tym samym również podmiot - osoba fizyczna niebędąca już podatnikiem VAT - może złożyć korektę deklaracji podatkowej VAT-7, na mocy art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej.

Jeżeli konsekwencją złożonej korekty deklaracji VAT-7 będzie zwiększenie kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy, urząd skarbowy powinien dokonać zwrotu różnicy między obecnie wykazaną kwotą nadwyżki a kwotą wynikającą z uprzedniej deklaracji.

Podstawą zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy będą przepisy art. 14 ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tymi regulacjami osobom fizycznym zaprzestającym wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanym do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego, oraz osobom, które w dniu rozwiązania były wspólnikami rozwiązanych spółek cywilnych lub handlowych niemających osobowości prawnej, przysługuje prawo zwrotu różnicy podatku wykazanego w deklaracji podatkowej za okres, w którym odpowiednio te osoby lub spółki były podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

Zwrot różnicy podatku będzie wówczas dokonywany w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia (art. 14 ust. 9d ustawy). W Pana przypadku będzie to termin 60 dni od dnia złożenia korekty deklaracji VAT-7 za marzec 2013 r.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 14 ust. 9a i 9d, art. 86 ust. 13 oraz art. 87 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

• art. 81 § 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 749; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 35

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług

 

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA