REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elastyczna organizacja czasu pracy

Patrycja Dzięgielewska
radca prawny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 23 sierpnia 2013 r. obowiązują zmiany w Kodeksie pracy oraz ustawie o związkach zawodowych. Zmiany wprowadzają szereg przepisów, które umożliwiają bardziej elastyczną organizację czasu pracy w zakładach pracy. Nowe regulacje dają pracodawcom możliwość dostosowywania czasu pracy pracowników do rzeczywistego zapotrzebowania na pracę.

W dniu 23 sierpnia 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 896).

REKLAMA

Autopromocja


Ruchomy czas pracy


Pierwszą z istotnych zmian wprowadzonych w drodze nowelizacji jest wprowadzenie całkowicie nowej instytucji, którą określa się mianem ruchomego czasu pracy. Pod pojęciem tym należy rozumieć rozkład czasu pracy, w ramach którego możliwe jest ustalenie, że praca będzie wykonywana każdego dnia w różnych przedziałach czasowych. Przepisy nowelizacji przewidują dwa sposoby stosowania ruchomego czasu pracy.

Po pierwsze w ramach tego rozkładu czasu pracy możliwe jest wyznaczenie w każdym dniu pracy innej godziny rozpoczynania pracy. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w przypadku ustalenia w danym dniu wcześniejszej godziny rozpoczęcia pracy niż miało to miejsce dnia poprzedniego, praca w takim dniu będzie de facto wykonywana zanim jeszcze skończy się poprzednia doba pracownicza. Oznacza to, że w rezultacie pracownicy będą w przeciągu jednej doby wykonywali pracę w wymiarze dłuższym niż ustalony dla nich wymiar dobowego czasu pracy. Zgodnie jednak z postanowieniami nowelizacji, taka praca, wykonywana w oparciu o przyjęty rozkład czasu pracy, nie będzie uznawana za pracę w godzinach nadliczbowych.

Zobacz artykuł: Elastyczny czas pracy 2013

Drugi ze sposobów stosowania ruchomego czasu pracy polega na wyznaczeniu w rozkładzie czasu pracy przedziału czasu, w którym pracownicy mają obowiązek podjąć pracę. W skutek przyjęcia takiego rozwiązania, o ostatecznej godzinie rozpoczęcia pracy, przypadającej w ustalonym przedziale, zdecydują sami pracownicy. Także w tym przypadku, gdyby pracownik, zgodnie ze swoją decyzją, w kolejnym dniu rozpoczął pracę o godzinie wcześniejszej niż w dniu poprzednim, praca ta nie będzie traktowana jako nadliczbowa. Ponadto, zgodnie z postanowieniami nowelizacji, w każdym z opisanych wariantów ruchomego czasu pracy, strony stosunku pracy są nadal zobowiązane do zachowywania przepisów o wymiarze czasu pracy oraz o dobowym i tygodniowym odpoczynku.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dłuższy okres rozliczeniowy


Kolejną z istotnych zmian przyjętych w ramach nowelizacji jest określenie nowych zasad przedłużania okresu rozliczeniowego czasu pracy do maksymalnie 12 miesięcy.  

W podstawowym systemie czasu pracy, tj. takim, w którym praca jest wykonywana w wymiarze nieprzekraczającym 8 godzin na dobę, obowiązuje co do zasady okres rozliczeniowy wynoszący maksymalnie 4 miesiące. Wydłużenie tego okresu do maksymalnie 6 miesięcy, w dotychczasowym stanie prawnym, było możliwe w rolnictwie i hodowli oraz przy pilnowaniu mienia lub ochronie osób. Przyjęcie okresu rozliczeniowego w wymiarze maksymalnie 12 miesięcy było natomiast dopuszczalne dla tych rodzajów pracy tylko, jeśli dodatkowo uzasadniały to nietypowe warunki organizacyjne lub techniczne mające wpływ na przebieg procesu pracy.

Zapraszamy na forum ZUS i prawo pracy

 

Zgodnie z nowymi regulacjami, wydłużenie okresu rozliczeniowego do maksymalnie 12 miesięcy jest dopuszczalne dla każdego rodzaju pracy i w każdym systemie czasu pracy, jeśli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technicznymi oraz gdy zachowane zostaną przy tym ogólne zasady bezpieczeństwa i zdrowia pracowników. Przyjęto także zasadę, że jeżeli w danym miesiącu, ze względu na rozkład czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym, pracownik nie ma obowiązku wykonywania pracy, takiemu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie odrębnych przepisów. W przypadku pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy, wysokość tego wynagrodzenia należy ustalić proporcjonalnie do jego wymiaru czasu pracy.

Ruchomy czas pracy i 12-miesięczny okres rozliczeniowy


Tryb wprowadzania zmian w zakładach pracy


W drodze nowelizacji określono także tryb właściwy do wprowadzania przedłużonego okresu rozliczeniowego oraz ruchomego czasu pracy. Zgodnie z nowelizacją, kwestie te podlegają ustaleniu, na określonych w niej zasadach, w układzie zbiorowym pracy lub w porozumieniu zawieranym ze wskazanymi organizacjami związkowymi lub przedstawicielami pracowników. Warto przy tym zaznaczyć, że niezależnie od ustalenia ruchomego czasu pracy w powyższym trybie, rozkład ten może być stosowany w odniesieniu do danego pracownika również na jego pisemny wniosek. Postanowienia nowelizacji odnoszą się także do sposobów wprowadzania pozostałych rozkładów czasu pracy i okresów rozliczeniowych oraz systemów czasu pracy.


Odpracowanie czasu zwolnienia z pracy


Kolejna ze zmian polega na wprowadzeniu przepisu stanowiącego, że odpracowanie czasu zwolnienia od pracy, udzielanego pracownikowi na jego pisemny wniosek w celu załatwienia spraw osobistych, nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych
. Taka regulacja umożliwia pracownikowi odpracowanie czasu zwolnienia bez ryzyka powstania pracy w godzinach nadliczbowych. W dotychczasowym stanie prawnym na uniknięcie takiego ryzyka pozwalało w zasadzie tylko odpracowanie zwolnienia w tym samym dniu, w którym nastąpiło zwolnienie. Jak wskazał ustawodawca, odpracowanie zwolnienia nie może jednak naruszać prawa pracownika do odpoczynku.

Więcej o wydłużonym okresie rozliczeniowym - w specjalnym poradniku "Nowe zasady rozliczania czasu pracy">>

 


Rozkład czasu pracy


W drodze nowelizacji uregulowano także kwestię tworzenia rozkładu czasu pracy. W tym zakresie ustalono m.in., że rozkład czasu pracy danego pracownika może być sporządzany także na okres krótszy niż okres rozliczeniowy, obejmujący jednak nie mniej niż 1 miesiąc. Zgodnie z nowelizacją, rozkład czasu pracy może być sporządzany nie tylko na piśmie, ale także w formie elektronicznej.

Podsumowując, w ramach nowelizacji przyjęto rozwiązania, które mają umożliwić pracodawcom dostosowywanie czasu pracy pracowników do rzeczywistego zapotrzebowania na pracę, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich dotychczas obowiązujących norm ochronnych. Główne zmiany polegają na wprowadzeniu instytucji ruchomego czasu pracy oraz regulacji pozwalających na szersze stosowanie dłuższych okresów rozliczeniowych. Z czasem przekonamy się jak wprowadzone rozwiązania będą sprawdzały się w praktyce.

Prawo do wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy

Czy odwołany członek zarządu może domagać się przywrócenia do pracy

Zapraszamy na forum Księgowość

Patrycja Dzięgielewska, radca prawny

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA