Kategorie

Wydatki przed założeniem firmy. Czy i kiedy można je rozliczyć w kosztach?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS
Zakupy dokonane przed założeniem działalności gospodarczej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Muszą one jednak mieć związek z przyszłą działalnością oraz zostać faktycznie poniesione, na co trzeba posiadać dowody – zazwyczaj faktury. Na podobnej zasadzie istnieje niekiedy możliwość odliczenia VAT-u z faktur wystawionych przed rozpoczęciem działalności.

Jak przygotować firmę na zmiany w VAT w 2014 r.


Koszty poniesione przed rejestracją działalności gospodarczej można rozliczać


Osoby planujące założenie firmy często pierwsze wydatki ponoszą przed faktycznym rozpoczęciem działalności. Nabywają usługi doradcze w celu pozyskania środków finansowych lub dotacji, kupują usługi marketingowe, strony www, ulotki, zlecają wykonanie pieczątek. Ponadto, ponoszą wydatki na remont lub przebudowę lokalu, czy też płacą pierwszy czynsz za wynajem wybranego pomieszczenia, które trzeba zająć bez czekania na dopełnienie formalności związanych z założeniem firmy. W związku z tym powstaje pytanie, czy wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności mogą stanowić koszty uzyskania przychodu?

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje koszty uzyskania przychodu jako te, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła, oprócz odgórnie wykluczonych przez ustawę (jest to np. zapłacony podatek dochodowy). Przepisy ustawy nie zabraniają jednak zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakupy związane z przyszłą działalnością gospodarczą. Oczywiście o ile są (a w zasadzie będą) związane z tą działalnością.

Należy też odpowiednio udokumentować poniesione wydatki. Aby je wpisać w koszty podatkowe trzeba posiadać faktury lub rachunki wystawione na imię i nazwisko przyszłego przedsiębiorcy. W przypadku niektórych opłat (np. niektóre pozwolenia, czy opłaty na rzecz państwa) niezbędnych przy prowadzeniu działalności, wystarczy dowód zapłaty tego wydatku (np. potwierdzenie przelewu).

Wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej podlegają zaliczeniu w koszty podatkowe w miesiącu, w którym wchodzą do użytkowania w firmie. Często jest to po prostu pierwszy okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał) po założeniu firmy.

Od 1 października 2013 r. nieodpłatne przekazywanie żywności bez VAT

Tę kwestię warto także opisać na przykładzie:

Jan Kowalski zdecydował, że 1 września 2013 r. założy firmę świadczącą usługi reklamowe. Jednak stronę internetową postanowił założyć wcześniej, aby na wrzesień być gotowym i mieć już pierwszych klientów. Kupił więc domenę i zlecił stworzenie strony internetowej 1 marca 2013 r. Na usługę utrzymania domeny wydał 50 zł netto, natomiast strona internetowa kosztowała go 2000 zł netto. Na każdy z tych kosztów wziął fakturę wystawioną na swoje prywatne dane. W związku z tym w pierwszym miesiącu prowadzenia firmy (wrzesień) może od razu zapisać w kosztach kwotę 2050 zł.


Środki trwałe kupione przed założeniem firmy także można rozliczać


Nieco inaczej traktowane są te wydatki sprzed rozpoczęcia działalności, którą są warte więcej niż 3500 zł. Chodzi o tzw. środki trwałe, czyli zazwyczaj maszyny, samochody osobowe i ciężarowe, czy drogie oprogramowanie. Jeśli takie zakupy zostały dokonane przed założeniem firmy, to po starcie z biznesem jak najbardziej mogą stanowić koszty. Rozlicza się je na zasadach amortyzacji - stopniowo zapisując w kosztach określoną część wartości danej rzeczy lub jednorazowo, o ile amortyzacja jednorazowa jest możliwa (np. nie jest możliwa w przypadku samochodów osobowych). Aby składnik majątku prywatnego stał się częścią majątku firmowego należy spisać o tym oświadczenie i zachować je w dokumentacji oraz ująć tę część majątku w ewidencji środków trwałych. 

Powyższa sytuacja najczęściej dotyczy samochodów osobowych, które zostały zakupione przed założeniem firmy, a następnie służą do prowadzenia działalności. Wydatek na taki pojazd jak najbardziej można rozliczać w ramach firmy, na zasadach amortyzacji, przy czym nie ma możliwości zastosowania amortyzacji jednorazowej (samochody osobowe są z niej wyłączone). A zatem jedyna opcja, to rozliczanie zakupu samochodu niejako „na raty”, czyli stopniowo ujmując w kosztach odpisy amortyzacyjne będące określoną częścią wartości pojazdu. Do tego celu nie trzeba dysponować żadnym dowodem zakupu pojazdu - wystarczy dokonać wyceny na podstawie cen rynkowych.

Co grozi za zarabianie bez założenia działalności gospodarczej?


Usługi finansowe zakupione przed założeniem firmy


Jednym z głównych problemów osób rozpoczynających działalność gospodarczą jest uzyskanie środków pieniężnych na start. Przedsiębiorcy często posiłkują się kredytami, jednak przed rozpoczęciem działalności zwykle nie ma możliwości wzięcia kredytu „na firmę”, więc aby uzyskać finansowanie, przedsiębiorcy biorą je jako osoby prywatne. Czy odsetki od takich kredytów można rozliczyć w kosztach?

Koszty związane z obsługą kredytów, czy pożyczek wziętych przez przyszłego przedsiębiorcę jako osoba prywatna, są kosztami uzyskania przychodów z działalności gospodarczej, pod warunkiem, że służą firmie. Jeżeli kredyt posłużył do zakupu wyposażenia, nabycia usług lub środków trwałych, które zostaną wykorzystane w działalności gospodarczej to wszystkie koszty kredytu, np. odsetki, prowizje, czy inne opłaty z nim związane są kosztem działalności gospodarczej. Oczywiście, odsetki od tego kredytu płacone już po założeniu firmy nadal mogą stanowić koszty.


Odliczenie VAT od zakupów przed rozpoczęciem działalności gospodarczej


Główna zasada dotycząca VAT mówi, że VAT można odliczyć od tych zakupów, które służą wykonywaniu „czynności opodatkowanych”, czyli w praktyce służą prowadzeniu działalności gospodarczej czynnego podatnika VAT. Podatek można odliczyć z faktur w okresie (miesiącu lub kwartale) ich otrzymania lub w dwóch kolejnych okresach. A co, jeżeli zakupy zostały poczynione przed założeniem firmy?

VAT z faktury wystawionej na dane przyszłego przedsiębiorcy można odliczyć w ramach deklaracji VAT po założeniu firmy. Decydują o tym te same zasady, które standardowo pozwalają rozliczać VAT. Ważne jednak, aby faktury te spełniały następujące warunki:

- muszą być wystawione na imię i nazwisko przedsiębiorcy,

- zakupy muszą służyć do działalności gospodarczej (tzn. do wykonywania czynności opodatkowanych VAT-em),

- odliczenie VAT od tych zakupów nie jest wyłączone przez przepisy.

Nie ma tu znaczenia, że przyszły przedsiębiorca posługuje się na fakturze jedynie imieniem i nazwiskiem oraz brakuje numeru NIP. Nie można natomiast odliczać VAT-u z faktur wystawionych na małżonka lub inną osobę. Odliczenie można zastosować jedynie przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej, co oznacza, że np. nie ma możliwości odliczenia VAT-u przez spółkę cywilną, jeżeli zakupy dokonywane są na nazwisko jednego ze wspólników.

Trzeba też pamiętać, że zasada wspomniana na początku, według której VAT odlicza się w okresie otrzymania faktury lub w dwóch kolejnych, również tutaj obowiązuje. VAT z faktur dokumentujących wydatki sprzed założenia firmy można odliczyć, o ile faktury te pochodzą maksymalnie z dwóch miesięcy lub kwartałów poprzedzających złożenie pierwszej deklaracji VAT.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Jak ustanowić pełnomocnika firmy przez internet

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość
    1 sty 2000
    17 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ulga na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) od 2022 r.

    Ulga na społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR). W ramach Polskiego Ładu ustawodawca planuje wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę. Ulga na CSR ma wejść w życie od 2022 roku.

    Zwalczanie pożyczek lichwiarskich - projekt ustawy

    Zwalczanie pożyczek lichwiarskich. Jest zgoda na prace nad tzw. ustawą antylichwiarską, której projekt uzyskał wpis do planu prac rządu. To daje resortowi "zielone światło" do kolejnych kroków legislacyjnych i działań, aby projekt ten mógł być jak najszybciej przyjęty - powiedział PAP wiceminister sprawiedliwości Michał Woś.

    Czasowa rejestracja samochodu a zwrot akcyzy

    Zwrot akcyzy od samochodu. Fiskus nie może odmówić zwrotu akcyzy przedsiębiorcy tylko dlatego, że ten przed sprzedażą samochodu dokonał jego czasowej rejestracji w Polsce - tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

    Informacje TPR - będą zmiany rozporządzeń

    Informacje TPR. Ministerstwo Finansów informuje, że na stronach Rządowego Centrum Legislacji zostały opublikowane projekty rozporządzeń zmieniających rozporządzenia TPR w zakresie podatku PIT i CIT.

    Wydatki na ubranie, a koszty uzyskania przychodów

    Wydatki na ubranie, a koszty uzyskania przychodu. Istnieje wiele profesji w których wymagane jest korzystanie z określonego rodzaju garderoby. Mogą to być ubrania wskazane jako konieczne dla bezpieczeństwa pracowników – np. specjalny stój na budowie - zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, lub też ze względu na inne regulacje prawne – jak na przykład obowiązkowa toga dla adwokata podczas rozprawy na sali sądowej. Poza ścisłymi regulacjami wynikającymi z przepisów istnieją również reguły wyznaczane przez tradycje czy zwyczaje – chociażby konieczność dostosowania stroju do oficjalnych wystąpień publicznych, czy na wysokiej rangi spotkaniach biznesowych. W wielu sytuacjach zakup stroju staje się więc obowiązkiem pracodawcy lub przedsiębiorcy. Powstaje więc pytanie - jakie wydatki związane z garderobą stanowić mogą koszty uzyskania przychodu? Na jakich zasadach oceniać konieczność, prawidłowość oraz wysokość zakupu?

    Granice opodatkowania budynku w podatku od nieruchomości

    Budynek jako przedmiot opodatkowania podatkiem do nieruchomości to „obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach”.

    Zmiany w opodatkowaniu gruntów kolejowych

    Opodatkowanie gruntów kolejowych. Podatkiem od nieruchomości zostaną objęte grunty, na których przedsiębiorstwa kolejowe prowadzą działalność komercyjną inną niż kolejową - tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

    Kantor wymiany walut - wymogi formalne

    Prowadzenie kantoru wymiany walut to jedna z tych form działalności, które w ostatnich latach cieszą się ogromną popularnością. Łatwy dostęp do podróżowania i powszechność emigracji z kraju np. w celach zarobkowych, to główne powody, dla których taki biznes jest szczególnie opłacalny. Kantor to punkt usługowy oferujący sprzedaż i zakup obcej waluty po określonych kursach. Wydawałoby się, że to dość prosta sprawa, jednak samo założenie takiej firmy nie jest łatwe. Jeżeli chcemy prowadzić kantor, musimy uzyskać zezwolenie i spełnić kilka istotnych warunków.

    Wirtualna kasa fiskalna nie będzie musiała drukować paragonów

    Wirtualne kasy fiskalne. Kasa fiskalna w postaci oprogramowania (czyli tzw. wirtualna kasa fiskalna) nie będzie musiała drukować paragonów, jeśli została umieszczona w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług. Taka zmiana wynika z projektu rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej opublikowanego w czwartek 16 września 2021 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

    Kwota wolna od podatku w 2022 roku

    Kwota wolna od podatku. W ramach Polskiego Ładu ustawodawca proponuje podwyższenie do 30 000 zł kwoty wolnej od podatku. Zmiana ma wejść w życie od 2022 roku.

    Składy podatkowe - zmiany w akcyzie

    Składy podatkowe. Jeśli dany podmiot przejmie od innego skład podatkowy, to dotychczasowy posiadacz składu nie będzie musiał zapłacić akcyzy od produktów znajdujących się w nim - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który trafi do dalszych prac w sejmowej komisji energii.

    Czy dobrowolne opłaty za toalety podlegają VAT?

    Dobrowolne opłaty za toalety a VAT. Czy otrzymane środki pieniężne (dobrowolne opłaty za skorzystanie z toalety) powinny być uznane za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT wynagrodzenie z tytułu świadczonych usług?

    TSUE kontra Belgia. Zwolnienia podatkowe niezgodne z prawem UE

    Zwolnienia podatkowe. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że zwolnienia podatkowe przyznawane przez Belgię przedsiębiorstwom międzynarodowym stanowią system pomocy państwowej niezgodnej z prawem Unii. Przyznał tym samym rację Komisji Europejskiej i uchylił wyrok Sądu UE z 2019 roku.

    Jaka stawka ryczałtu od przychodów z działalności produkcyjnej (wytwórczej)

    Stawka ryczałtu dla działalności produkcyjnej. Ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych można opodatkować przychody osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przychody z działalności produkcyjnej (wytwórczej) mogą być opodatkowane albo stawką 8,5% albo 5,5%. Od czego zależy zastosowanie jednej z tych stawek do działalności produkcyjnej?

    Grzywny za przestępstwa i wykroczenia skarbowe w 2022 roku

    Grzywny za przestępstwa i wykroczenia skarbowe w 2022 roku. W roku 2022 podatnikom grozić będą wyższe niż w 2021 r. kwoty grzywien, jakie można wymierzyć za popełnienie przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego.

    Kiedy e-faktury będą obligatoryjne? Jak się przygotować?

    E-faktury. Z końcem sierpnia br. Rada Ministrów przyjęła projekt zmian do ustawy VAT wdrażającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Choć początkowo z powyższego rozwiązania będzie można korzystać dobrowolnie, już od 2023 roku stanie się ono obligatoryjne. Jakie są korzyści i wyzwania dla przedsiębiorców wynikające z jego wdrożenia?

    Prosta Spółka Akcyjna – jak założyć, jak działa

    Prosta Spółka Akcyjna (PSA) jest szczególnie atrakcyjna dla młodych innowatorów, którzy dysponują unikalnym know-how i chcą otworzyć biznes, ale nie mają na to własnego majątku. Możesz ją szybko zarejestrować, a jej obsługa jest bardzo prosta. O tym, jak krok po kroku założyć PSA i jakie płyną z tego korzyści dla przedsiębiorców, rozmawiali 15 września 2021 r. uczestniczy konferencji online, zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii we współpracy z Ministerstwem Sprawiedliwości.

    Drugi samochód w jednoosobowej działalności a koszty podatkowe

    Samochód w działalności gospodarczej. W związku z tym, że przepisy nie zabraniają posiadania więcej niż jednego samochodu w ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, przedsiębiorcy decydują się na zakup kolejnego pojazdu do swojej działalności. Część z nich ma jednak pewne wątpliwości i dostrzega potencjalne ryzyko podatkowe związane z zakupem drugiego auta. Dlatego decyduje się wystąpić o potwierdzenie planowanego zakupu oraz jego skutków podatkowych w ramach interpretacji indywidualnej. Stanowisko fiskusa jest korzystne dla podatników, jednak zawiera pewne warunki.

    Polski Ład. Przedsiębiorcy będą rezygnować z podatku liniowego

    Polski Ład. Około 700 tys. przedsiębiorców rozliczających się podatkiem liniowym zostanie najmocniej dotkniętych planowanymi zmianami w ramach Polskiego Ładu. Zwiększenie im obciążeń, nawet jeśli wyniesie 4,9 proc. zamiast 9 proc., bez możliwości odliczenia kwoty wolnej od podatku, czyli planowanych 30 tys. zł, może spowodować, że część przedsiębiorców zrezygnuje z tej formy opodatkowania. – Tymczasem od 2004 roku, kiedy ją wprowadzono, przyniosła ona wiele korzyści zarówno dla firm, jak i budżetu państwa – mówi Rzecznik MŚP Adam Abramowicz, który zbiera podpisy pod petycją w sprawie zablokowania niekorzystnych zmian. Podpisało ją już ponad 52 tys. osób.

    Polski Ład a „szara strefa” w zatrudnieniu

    Polski Ład a „szara strefa” w zatrudnieniu. Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego skala „szarej strefy” w zatrudnieniu w Polsce szacowana jest na 880 tysięcy osób (ok. 5,4% ogólnej liczby pracujących) [1]. Trzeba jednak zaznaczyć, że badania statystyczne nie odkrywają rzeczywistej skali zjawiska. Realnie praca nierejestrowana może obejmować nawet 16% osób w wieku produkcyjnym [2].

    Polski Ład. Kontrola podatkowa na wniosek

    Polski Ład. Podatnik, który dostanie od szefa Krajowej Administracji Skarbowej ostrzeżenie przed podejrzanym kontrahentem, będzie mógł wnioskować o przeprowadzenie kontroli podatkowej w zakresie będącym przedmiotem tego ostrzeżenia.

    Przekształcasz działalność gospodarczą w jednoosobową sp. z o.o.? Sprawdź co zmieni się w Twojej księgowości!

    Zmiana dotychczasowej formy prawnej firmy z jednoosobowej działalności gospodarczej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oznacza rewolucję w obowiązkach księgowych. Jeśli przed przekształceniem prowadziłeś podatkową księgę przychodów i rozchodów, zakładając spółkę z o.o. musi przejść na księgi rachunkowe.

    PIT od działalności gospodarczej w 2022 roku - skala podatkowa, podatek liniowy, ryczałt

    PIT od działalności gospodarczej w 2022 roku. Kluczowym elementem nowego Polskiego Ładu są istotne zmiany w podatkach. Zmiany te obejmą system opodatkowania działalności gospodarczej w Polsce, wsparcie innowacyjnych rozwiązań, pobudzenie inwestycji o nowe rozwiązania dla inwestorów strategicznych.

    Ulga na powrót od 1 stycznia 2022 r.

    Ulga na powrót. Polski Ład przewiduje wprowadzenie ulgi w podatku dochodowym dla podatników osiedlających się w Polsce, tzw. ulga na powrót. Proponuje się, aby ulga na powrót weszła w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Kto będzie miał prawo do nowej ulgi i jaka będzie jej wysokość?

    Tarcza Finansowa PFR dla Dużych Firm - wnioski do 30 września

    Tarcza Finansowa PFR dla Dużych Firm. Polski Fundusz Rozwoju ponownie uruchomił Tarczę Finansową dla Dużych Firm. 14 września 2021 r. PFR poinformował o udostępnieniu możliwości składania wniosków o finansowanie preferencyjne w ramach tej Tarczy. Finansowanie służy pokryciu szkody powstałej na skutek zakłóceń w funkcjonowaniu gospodarki w związku z COVID-19. Program został uruchomiony w związku z przyjęciem przez Radę Ministrów zmian do programu rządowego Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm, po uzyskaniu uprzednio decyzji Komisji Europejskiej. Termin na zgłoszenie wniosków upływa 30 września 2021 r.