REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie współpracować z biegłym rewidentem

Marian Szałucki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Badanie sprawozdań finansowych to między innymi badanie procedur księgowości. Procedury te muszą podlegać badaniu, aby można było wykryć nieprawidłowości. Kontrola zewnętrzna, czyli badanie przez biegłego, jest jednym z warunków gwarantujących prawidłowość systemu, natomiast biegły rewident jest nie tylko kontrolującym, lecz pełni także funkcje doradcze, wskazując jednostce prawidłowe rozwiązania.

Zapraszamy na webinarium „Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze” - 7 listopada 2013

REKLAMA

REKLAMA


Współpraca z biegłym rewidentem


Aby proces badania był dla jednostki jak najbardziej efektywny, konieczna jest dobra współpraca z biegłym rewidentem przeprowadzającym badanie. 

Na badanie sprawozdań finansowych jednostek prowadzących księgi rachunkowe, które odpowie na pytanie, czy księgi rachunkowe danej jednostki są prowadzone zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ustawy o rachunkowości, składają się dwa zagadnienia: proces prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania na ich podstawie sprawozdania finansowego oraz proces wykonywania czynności rewizji finansowej.

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

REKLAMA


Cel prowadzenia ksiąg rachunkowych


W ustawie o rachunkowości nie zamieszczono przepisu, o którym można by powiedzieć, że wyraża ustawową definicję celu prowadzenia ksiąg rachunkowych. Na tę definicję składa się natomiast treść wielu przepisów ustawy, w których uregulowane zostały zasady prowadzenia ksiąg. Z tego względu, mówiąc o celu prowadzenia ksiąg, należy uznać, że ma on charakter wieloaspektowy, w związku z czym o żadnej z tych zasad nie można powiedzieć, że jest ona ważniejsza od innych. Tylko bowiem przestrzeganie ich wszystkich łącznie gwarantuje prowadzenie ksiąg w sposób zgodny z prawem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biorąc pod uwagę istotność zasad prowadzenia ksiąg, trzeba powiedzieć, że prezentują się one następująco.

• Księgi rachunkowe należy prowadzić rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco oraz w taki sposób, aby przyjęte zasady rachunkowości pozwalały przedstawić w nich rzetelnie i jasno sytuację majątkową i wynik finansowy jednostki w danym roku obrachunkowym (art. 4, art. 7-8, art. 24 ustawy o rachunkowości).

• Dla uzyskania powyższego rezultatu konieczne jest zachowanie ciągłości stosowania przyjętych zasad rachunkowości w kolejnych latach obrachunkowych, aby informacje wynikające ze sprawozdań finansowych za te lata były porównywalne ze sobą, w szczególności zaś w zakresie wartości sald aktywów i pasywów na dzień zamknięcia ksiąg za dany rok obrotowy oraz na dzień ich otwarcia na rok następny (art. 5 ustawy o rachunkowości).

Kto musi przejść na księgi rachunkowe od 2014 r.

Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe

• W księgach rachunkowych należy ująć każde zdarzenie gospodarcze dotyczące danego roku obrachunkowego, które jest istotne dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz dla wyniku finansowego jednostki. Podstawą zapisów w księgach są rzetelne i wolne od błędów rachunkowych dowody księgowe, które z zachowaniem chronologii należy ująć w dzienniku (art. 6, art. 14, art. 20-22 ustawy o rachunkowości).

• Obowiązek ujęcia w księgach każdego zdarzenia wymaga, aby - w zależności od potrzeb danej jednostki - były one prowadzone dostatecznie szczegółowo zarówno w zakresie systematycznym (syntetycznym) kont księgi głównej, jak i w zakresie analitycznym kont ksiąg pomocniczych (art. 12-13, art. 15-17 ustawy o rachunkowości).

Zapraszamy do dyskusji na forum Księgowość

 

Mając na uwadze powyższe zasady, można na ich podstawie powiedzieć, że celem prowadzenia ksiąg rachunkowych jest rzetelne odwzorowanie w nich (w postaci zapisów) wszystkiego, co ma wpływ zarówno na ustalenie rzeczywistego wyniku finansowego danej jednostki, jak i na przedstawienie w sprawozdaniu finansowym jej rzeczywistej sytuacji majątkowej i finansowej.


Cel badania sprawozdań finansowych


Cel badania sprawozdań finansowych został wyraźnie zdefiniowany w przepisach ustawy o rachunkowości (art. 65 ust. 1). Z regulacji tej wynika bowiem, że celem badania jest wyrażenie przez biegłego rewidenta opinii o tym, czy sprawozdanie finansowe przygotowane przez jednostkę jest zgodne ze stosowanymi przez nią zasadami (polityką) rachunkowości oraz czy rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, a także prezentowany przez nią wynik finansowy.

Dla zapewnienia, że czynności rewizji finansowej będą odpowiadały wymogom przepisów prawa, ustanowione zostały regulacje stanowiące swoiste instrumenty prowadzenia rewizji finansowej, które mają zagwarantować, że powstałe w ich wyniku opinia oraz raport są obiektywnym zdaniem wyrażonym przez biegłego o badanym sprawozdaniu finansowym.

Pierwszym elementem tego instrumentarium jest ustawowo zdefiniowana niezależność i bezstronność biegłego (art. 56 ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie).


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "Jak skutecznie współpracować z biegłym rewidentem" >>

 

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA