REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie współpracować z biegłym rewidentem

Marian Szałucki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Badanie sprawozdań finansowych to między innymi badanie procedur księgowości. Procedury te muszą podlegać badaniu, aby można było wykryć nieprawidłowości. Kontrola zewnętrzna, czyli badanie przez biegłego, jest jednym z warunków gwarantujących prawidłowość systemu, natomiast biegły rewident jest nie tylko kontrolującym, lecz pełni także funkcje doradcze, wskazując jednostce prawidłowe rozwiązania.

Zapraszamy na webinarium „Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze” - 7 listopada 2013

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Współpraca z biegłym rewidentem


Aby proces badania był dla jednostki jak najbardziej efektywny, konieczna jest dobra współpraca z biegłym rewidentem przeprowadzającym badanie. 

Na badanie sprawozdań finansowych jednostek prowadzących księgi rachunkowe, które odpowie na pytanie, czy księgi rachunkowe danej jednostki są prowadzone zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ustawy o rachunkowości, składają się dwa zagadnienia: proces prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania na ich podstawie sprawozdania finansowego oraz proces wykonywania czynności rewizji finansowej.

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

REKLAMA


Cel prowadzenia ksiąg rachunkowych


W ustawie o rachunkowości nie zamieszczono przepisu, o którym można by powiedzieć, że wyraża ustawową definicję celu prowadzenia ksiąg rachunkowych. Na tę definicję składa się natomiast treść wielu przepisów ustawy, w których uregulowane zostały zasady prowadzenia ksiąg. Z tego względu, mówiąc o celu prowadzenia ksiąg, należy uznać, że ma on charakter wieloaspektowy, w związku z czym o żadnej z tych zasad nie można powiedzieć, że jest ona ważniejsza od innych. Tylko bowiem przestrzeganie ich wszystkich łącznie gwarantuje prowadzenie ksiąg w sposób zgodny z prawem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biorąc pod uwagę istotność zasad prowadzenia ksiąg, trzeba powiedzieć, że prezentują się one następująco.

• Księgi rachunkowe należy prowadzić rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco oraz w taki sposób, aby przyjęte zasady rachunkowości pozwalały przedstawić w nich rzetelnie i jasno sytuację majątkową i wynik finansowy jednostki w danym roku obrachunkowym (art. 4, art. 7-8, art. 24 ustawy o rachunkowości).

• Dla uzyskania powyższego rezultatu konieczne jest zachowanie ciągłości stosowania przyjętych zasad rachunkowości w kolejnych latach obrachunkowych, aby informacje wynikające ze sprawozdań finansowych za te lata były porównywalne ze sobą, w szczególności zaś w zakresie wartości sald aktywów i pasywów na dzień zamknięcia ksiąg za dany rok obrotowy oraz na dzień ich otwarcia na rok następny (art. 5 ustawy o rachunkowości).

Kto musi przejść na księgi rachunkowe od 2014 r.

Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe

• W księgach rachunkowych należy ująć każde zdarzenie gospodarcze dotyczące danego roku obrachunkowego, które jest istotne dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz dla wyniku finansowego jednostki. Podstawą zapisów w księgach są rzetelne i wolne od błędów rachunkowych dowody księgowe, które z zachowaniem chronologii należy ująć w dzienniku (art. 6, art. 14, art. 20-22 ustawy o rachunkowości).

• Obowiązek ujęcia w księgach każdego zdarzenia wymaga, aby - w zależności od potrzeb danej jednostki - były one prowadzone dostatecznie szczegółowo zarówno w zakresie systematycznym (syntetycznym) kont księgi głównej, jak i w zakresie analitycznym kont ksiąg pomocniczych (art. 12-13, art. 15-17 ustawy o rachunkowości).

Zapraszamy do dyskusji na forum Księgowość

 

Mając na uwadze powyższe zasady, można na ich podstawie powiedzieć, że celem prowadzenia ksiąg rachunkowych jest rzetelne odwzorowanie w nich (w postaci zapisów) wszystkiego, co ma wpływ zarówno na ustalenie rzeczywistego wyniku finansowego danej jednostki, jak i na przedstawienie w sprawozdaniu finansowym jej rzeczywistej sytuacji majątkowej i finansowej.


Cel badania sprawozdań finansowych


Cel badania sprawozdań finansowych został wyraźnie zdefiniowany w przepisach ustawy o rachunkowości (art. 65 ust. 1). Z regulacji tej wynika bowiem, że celem badania jest wyrażenie przez biegłego rewidenta opinii o tym, czy sprawozdanie finansowe przygotowane przez jednostkę jest zgodne ze stosowanymi przez nią zasadami (polityką) rachunkowości oraz czy rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, a także prezentowany przez nią wynik finansowy.

Dla zapewnienia, że czynności rewizji finansowej będą odpowiadały wymogom przepisów prawa, ustanowione zostały regulacje stanowiące swoiste instrumenty prowadzenia rewizji finansowej, które mają zagwarantować, że powstałe w ich wyniku opinia oraz raport są obiektywnym zdaniem wyrażonym przez biegłego o badanym sprawozdaniu finansowym.

Pierwszym elementem tego instrumentarium jest ustawowo zdefiniowana niezależność i bezstronność biegłego (art. 56 ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie).


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "Jak skutecznie współpracować z biegłym rewidentem" >>

 

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA