REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skutecznie współpracować z biegłym rewidentem

Marian Szałucki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Badanie sprawozdań finansowych to między innymi badanie procedur księgowości. Procedury te muszą podlegać badaniu, aby można było wykryć nieprawidłowości. Kontrola zewnętrzna, czyli badanie przez biegłego, jest jednym z warunków gwarantujących prawidłowość systemu, natomiast biegły rewident jest nie tylko kontrolującym, lecz pełni także funkcje doradcze, wskazując jednostce prawidłowe rozwiązania.

Zapraszamy na webinarium „Pozapłacowe Świadczenia Pracownicze” - 7 listopada 2013

REKLAMA

REKLAMA


Współpraca z biegłym rewidentem


Aby proces badania był dla jednostki jak najbardziej efektywny, konieczna jest dobra współpraca z biegłym rewidentem przeprowadzającym badanie. 

Na badanie sprawozdań finansowych jednostek prowadzących księgi rachunkowe, które odpowie na pytanie, czy księgi rachunkowe danej jednostki są prowadzone zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ustawy o rachunkowości, składają się dwa zagadnienia: proces prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania na ich podstawie sprawozdania finansowego oraz proces wykonywania czynności rewizji finansowej.

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

REKLAMA


Cel prowadzenia ksiąg rachunkowych


W ustawie o rachunkowości nie zamieszczono przepisu, o którym można by powiedzieć, że wyraża ustawową definicję celu prowadzenia ksiąg rachunkowych. Na tę definicję składa się natomiast treść wielu przepisów ustawy, w których uregulowane zostały zasady prowadzenia ksiąg. Z tego względu, mówiąc o celu prowadzenia ksiąg, należy uznać, że ma on charakter wieloaspektowy, w związku z czym o żadnej z tych zasad nie można powiedzieć, że jest ona ważniejsza od innych. Tylko bowiem przestrzeganie ich wszystkich łącznie gwarantuje prowadzenie ksiąg w sposób zgodny z prawem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biorąc pod uwagę istotność zasad prowadzenia ksiąg, trzeba powiedzieć, że prezentują się one następująco.

• Księgi rachunkowe należy prowadzić rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco oraz w taki sposób, aby przyjęte zasady rachunkowości pozwalały przedstawić w nich rzetelnie i jasno sytuację majątkową i wynik finansowy jednostki w danym roku obrachunkowym (art. 4, art. 7-8, art. 24 ustawy o rachunkowości).

• Dla uzyskania powyższego rezultatu konieczne jest zachowanie ciągłości stosowania przyjętych zasad rachunkowości w kolejnych latach obrachunkowych, aby informacje wynikające ze sprawozdań finansowych za te lata były porównywalne ze sobą, w szczególności zaś w zakresie wartości sald aktywów i pasywów na dzień zamknięcia ksiąg za dany rok obrotowy oraz na dzień ich otwarcia na rok następny (art. 5 ustawy o rachunkowości).

Kto musi przejść na księgi rachunkowe od 2014 r.

Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe

• W księgach rachunkowych należy ująć każde zdarzenie gospodarcze dotyczące danego roku obrachunkowego, które jest istotne dla oceny sytuacji majątkowej i finansowej oraz dla wyniku finansowego jednostki. Podstawą zapisów w księgach są rzetelne i wolne od błędów rachunkowych dowody księgowe, które z zachowaniem chronologii należy ująć w dzienniku (art. 6, art. 14, art. 20-22 ustawy o rachunkowości).

• Obowiązek ujęcia w księgach każdego zdarzenia wymaga, aby - w zależności od potrzeb danej jednostki - były one prowadzone dostatecznie szczegółowo zarówno w zakresie systematycznym (syntetycznym) kont księgi głównej, jak i w zakresie analitycznym kont ksiąg pomocniczych (art. 12-13, art. 15-17 ustawy o rachunkowości).

Zapraszamy do dyskusji na forum Księgowość

 

Mając na uwadze powyższe zasady, można na ich podstawie powiedzieć, że celem prowadzenia ksiąg rachunkowych jest rzetelne odwzorowanie w nich (w postaci zapisów) wszystkiego, co ma wpływ zarówno na ustalenie rzeczywistego wyniku finansowego danej jednostki, jak i na przedstawienie w sprawozdaniu finansowym jej rzeczywistej sytuacji majątkowej i finansowej.


Cel badania sprawozdań finansowych


Cel badania sprawozdań finansowych został wyraźnie zdefiniowany w przepisach ustawy o rachunkowości (art. 65 ust. 1). Z regulacji tej wynika bowiem, że celem badania jest wyrażenie przez biegłego rewidenta opinii o tym, czy sprawozdanie finansowe przygotowane przez jednostkę jest zgodne ze stosowanymi przez nią zasadami (polityką) rachunkowości oraz czy rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową, a także prezentowany przez nią wynik finansowy.

Dla zapewnienia, że czynności rewizji finansowej będą odpowiadały wymogom przepisów prawa, ustanowione zostały regulacje stanowiące swoiste instrumenty prowadzenia rewizji finansowej, które mają zagwarantować, że powstałe w ich wyniku opinia oraz raport są obiektywnym zdaniem wyrażonym przez biegłego o badanym sprawozdaniu finansowym.

Pierwszym elementem tego instrumentarium jest ustawowo zdefiniowana niezależność i bezstronność biegłego (art. 56 ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie).


Więcej  na ten temat przeczytasz na Platformie Księgowych www.inforfk.pl w artykule: "Jak skutecznie współpracować z biegłym rewidentem" >>

 

Źródło: Biuletyn Głównego Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA