REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Muż
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Roczne sprawozdanie finansowe za poprzednie trzy lata było badane przez jedną i tę samą firmę audytorską. Jak często należy zmieniać podmiot uprawniony do badania rocznego sprawozdania finansowego?


Badanie sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta


RADA

Ustawa o rachunkowości nie reguluje tej kwestii. Organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki może wybrać ten sam podmiot, który badał poprzednio Państwa sprawozdania finansowe. Jedyne obostrzenie w tym zakresie dotyczy spółek zainteresowania publicznego, w których tzw. kluczowy biegły rewident nie może dokonywać czynności rewizji finansowej w tej samej jednostce w okresie dłuższym niż 5 lat. Jest to jednak obowiązek leżący po stronie podmiotu badającego jednostki zainteresowania publicznego, a nie jednostki zobowiązanej do poddania sprawozdania finansowego badaniu. Szczegóły - w uzasadnieniu.

REKLAMA

Autopromocja


UZASADNIENIE

REKLAMA

Czwarty kwartał roku to m.in. czas wyboru przez organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki podmiotu uprawnionego do badania rocznego sprawozdania finansowego i podpisanie z nim umowy o badanie. Termin ten wynika pośrednio z art. 66 ust. 5 ustawy o rachunkowości, w którym stwierdza się, że:

(...) kierownik jednostki zawiera z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych umowę o badanie lub przegląd sprawozdania finansowego w terminie umożliwiającym jego udział w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych.

Kto jest odpowiedzialny za sprawozdanie finansowe

Takie sformułowanie przepisu powoduje, że wybór podmiotu przeprowadzającego badanie i zawarcie umowy powinny zostać dokonane najpóźniej w IV kwartale (tak, by biegły rewident mógł wziąć udział w inwentaryzacji). Przypomnijmy, że organem zatwierdzającym (a więc i dokonującym wyboru podmiotu uprawnionego do badania) jest:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• właściciel - w przypadku osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą,

• wspólnicy - w przypadku spółek cywilnych, jawnych, partnerskich i komandytowych,

• walne zgromadzenie (akcjonariuszy i komplementariuszy) - w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej,

• zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy - w przypadku spółki akcyjnej,

• zwyczajne zgromadzenie wspólników - w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

• walne zgromadzenie spółdzielców - w przypadku spółdzielni,

• rada pracownicza (lub organ założycielski w przypadku braku rady pracowniczej) - w przypadku przedsiębiorstwa państwowego.

Badanie i składanie sprawozdania finansowego - najważniejsze zagadnienia

Zapraszamy na forum o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości nie narzuca żadnych obowiązków w zakresie zmieniania (lub ewentualnie rotacji) podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych. Organ zatwierdzający może zatem wybrać ten sam podmiot uprawniony do badania sprawozdania, niezależnie od tego, ile razy w przeszłości dana jednostka była przez ten podmiot badana. Jedyne obostrzenie w tym zakresie dotyczy jednostek zainteresowania publicznego, w których tzw. kluczowy biegły rewident (na podstawie art. 89 ust. 1 ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym; dalej: ustawa o biegłych rewidentach) nie może dokonywać czynności rewizji finansowej w tej samej jednostce w okresie dłuższym niż 5 lat.

 

Należy przy tym zauważyć, że umowa o badanie może być wielokrotnie (nawet w nieskończoność) zawierana z tym samym podmiotem uprawnionym, gdyż przepisy ustawy o biegłych rewidentach wskazują jedynie na konieczność rotacji tylko kluczowego biegłego rewidenta, a nie całego podmiotu uprawnionego. Zorganizowanie odpowiedniej rotacji kluczowego biegłego rewidenta jest zatem obowiązkiem leżącym po stronie podmiotu badającego jednostki zainteresowania publicznego, a nie podmiotu badanego. Kluczowy biegły rewident może ponownie wykonywać czynności rewizji finansowej w danej jednostce zainteresowania publicznego po upływie co najmniej 2 lat (art. 89 ust. 2 ustawy o biegłych rewidentach).

SŁOWNICZEK

Kluczowy biegły rewident - to biegły rewident odpowiedzialny za wykonywanie czynności rewizji finansowej w imieniu podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, podpisującego opinię lub raport, o których mowa w art. 65 ustawy o rachunkowości.

Jednostkami zainteresowania publicznego są:

• mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym państwa Unii Europejskiej, z wyłączeniem jednostek samorządu terytorialnego,

• banki krajowe, oddziały instytucji kredytowych i oddziały banków zagranicznych - w rozumieniu ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.),

• spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe - w rozumieniu ustawy z 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz.U. z 2012 r., poz. 855),

• zakłady ubezpieczeń i główne oddziały zakładów ubezpieczeń oraz zakłady reasekuracji - w rozumieniu ustawy z 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz.U. Nr 124, poz. 1151, z późn. zm.),

• instytucje pieniądza elektronicznego - w rozumieniu ustawy z 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych (Dz.U. Nr 169, poz. 1385, z późn. zm.),

• otwarte fundusze emerytalne oraz powszechne towarzystwa emerytalne - w rozumieniu ustawy z 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 159, poz. 1667, z późn. zm.),

REKLAMA

• fundusze inwestycyjne otwarte, specjalistyczne fundusze inwestycyjne otwarte oraz fundusze inwestycyjne zamknięte, których publiczne certyfikaty inwestycyjne nie zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym - w rozumieniu ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.),

• podmioty prowadzące działalność maklerską z wyłączeniem podmiotów prowadzących działalność wyłącznie w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych lub w zakresie doradztwa inwestycyjnego - w rozumieniu ustawy z 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.).

Badanie i składanie sprawozdania finansowego - najważniejsze zagadnienia

Kto ma podpisać sprawozdanie finansowe, gdy zmieniła się główna księgowa

Zapraszamy na forum o Rachunkowości

Fakt, że przepisy prawa nie narzucają obowiązku zmiany podmiotu uprawnionego do badania, nie oznacza, że taka rotacja nie jest dokonywana. W kwestii tej można spotkać się z dwoma stanowiskami. Zwolennicy pierwszego uważają, że nie powinno się zbyt często zmieniać podmiotu (w tym także biegłego rewidenta) uprawnionego do badania, gdyż dzięki wielokrotnemu badaniu może on dogłębnie poznać specyfikę działalności danej jednostki, przez co wyrażona przez biegłego ocena prawidłowości stosowanego systemu rachunkowości jest pełna. Natomiast zwolennicy drugiego stanowiska, tj. by rotować dość często podmiot uprawniony do badania, twierdzą, że w ten sposób unika się powstawania pewnego rodzaju niepożądanej zażyłości pomiędzy podmiotem badającym a badanym, co może wpływać na rzetelność i prawidłowość oceny sytuacji badanej firmy.

Należy przy okazji wspomnieć, że „Wykaz dobrych praktyk spółek notowanych na GPW” (wydany w formie załącznika do uchwały przez Radę Nadzorczą Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie - www.gpw.pl) wskazuje, że zarządy spółek giełdowych powinny zamieszczać na swoich stronach internetowych między innymi informację o treści obowiązującej w spółce reguły dotyczącej zmieniania podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych lub informację o braku takiej reguły.


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 66 ust. 4 i 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 613

• art. 89 ustawy z 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym - Dz.U. z 2009 r. Nr 77, poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 855

Paweł Muż

ekonomista, redaktor „MONITORA księgowego”, specjalista ds. rachunkowości

CZYTAJ TAKŻE

„Umowa o badanie rocznego sprawozdania finansowego za rok 2012 - wybór biegłego, podpisanie umowy, ewidencja, sankcje” - Mk nr 17/2012, dostępny na www.mk.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

KSeF nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury – obowiązek już od lutego 2026: Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony? Zapoznaj się z podstawowymi informacjami

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

REKLAMA

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

REKLAMA

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

REKLAMA