REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto ma podpisać sprawozdanie finansowe, gdy zmieniła się główna księgowa

Irena Pazio
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki w styczniu 2013 r., jest zobowiązana do podpisania rocznego sprawozdania finansowego za rok 2012? Samo sprawozdanie finansowe za rok 2012 jest sporządzane już przez nową główną księgową.

 

REKLAMA

Autopromocja

RADA

 

Osoba, która przejęła odpowiedzialność za prowadzenie ksiąg rachunkowych na dzień sporządzania rocznego sprawozdania finansowego (a więc wskazana przez Państwa „nowa” główna księgowa), powinna co do zasady złożyć podpis na rocznym sprawozdaniu finansowym. Jeśli jednak nie ma ona pewności co do rzetelności prowadzonych ksiąg rachunkowych, na podstawie których było sporządzone sprawozdanie finansowe, może odmówić złożenia podpisu. Szczegóły - w uzasadnieniu.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

 

Roczne sprawozdanie finansowe, które sporządza się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego (tj. najpóźniej do 31 marca 2013 r.), muszą podpisać - podając zarazem datę podpisu - osoby, na których spoczywa odpowiedzialność za prawidłowość stosowanych przez jednostkę zasad rachunkowości. Są nimi według art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości:

• osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (która przejęła odpowiedzialność za prowadzenie ksiąg rachunkowych, tj. zazwyczaj główny księgowy), oraz

• kierownik jednostki (członek zarządu, a jeśli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu).

Jak zmieniły się zasady publikacji sprawozdań finansowych

Jak w sprawozdaniu wykazać zwrócone wadium

Sprawozdanie finansowe za rok 2012 - wybór biegłego, podpisanie umowy, ewidencja, sankcje

Zasadą jest, że osoby te powinny podpisać roczne sprawozdanie finansowe, jeśli na dzień jego sporządzenia lub ewentualnie późniejszy dzień jego podpisania sprawowały wymienione funkcje. Zatem bez znaczenia jest fakt, że roczne sprawozdanie finansowe obejmuje dane z okresu, gdy osoba, której powierzono obowiązki prowadzenia ksiąg rachunkowych, jeszcze nie sprawowała funkcji głównego księgowego lub też nie była szeroko rozumianym kierownikiem jednostki (członkiem zarządu). W rozpatrywanym przypadku przejęcie od stycznia 2013 r. odpowiedzialności w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych przez „nową” księgową nie zwalnia jej (co do zasady) z obowiązku złożenia podpisu pod rocznym sprawozdaniem finansowym za rok 2012.

Ponieważ jednak złożenie podpisu pod sprawozdaniem finansowym jest gwarancją podpisujących osób za prezentowane w tym sprawozdaniu treści, to ustawa o rachunkowości pozostawia „furtkę” (art. 52 ust. 2 uor) w postaci odmowy podpisu. Możliwość niepodpisania sprawozdania finansowego wymaga jednak załączenia pisemnego wyjaśnienia swego stanowiska. W przypadku zmiany osoby głównego księgowego powodem odmowy podpisania rocznego sprawozdania finansowego może być brak pewności co do rzetelności prowadzonych ksiąg rachunkowych, na podstawie których było sporządzone sprawozdanie finansowe. Brak pewności może być tłumaczony brakiem lub niewystarczającym udziałem w prowadzeniu ksiąg i pracach sprawozdawczych.

 

Należy przy tym zaznaczyć, że odmowa podpisu w takich przypadkach (tj. zmiany głównego księgowego lub też członka zarządu) nie wpływa zazwyczaj na jakość i ocenę sprawozdania finansowego. Jest pewnego rodzaju zabezpieczeniem osoby wchodzącej w nowe obowiązki, gdyż należy przypomnieć, że osoby, które podpisały sprawozdanie finansowe, ponoszą odpowiedzialność karną określoną w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości. Stwierdza się w nim między innymi (art. 77 pkt 2 uor), że kto wbrew przepisom ustawy o rachunkowości dopuszcza do:

sporządzenia sprawozdania finansowego niezgodnie z przepisami ustawy lub zawarcia w tym sprawozdaniu nierzetelnych danych - podlega grzywnie lub karze pozbawienia wolności do lat 2, albo obu tym karom łącznie.

Jakie skutki dla jednostki niesie obowiązek badania sprawozdania finansowego

Nowe obowiązki sprawozdawcze spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych

Zapraszamy na forum Rachunkowość


Podstawa prawna:

• art. 52 ust. 2, art. 77 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223; ost.zm. Dz.U. z 2012 r., poz. 1342

Irena Pazio

główna księgowa z certyfikatem MF

 

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny transferowe: Recharakteryzacja – kiedy i kogo dotyczy

Podatnicy, którzy co roku stają przed obowiązkami z zakresu cen transferowych w ostatnim czasie coraz częściej mogą usłyszeć ostrzeżenie przed recharakteryzacją. Co tak naprawdę oznacza to pojęcie i czy dotyczyć może każdego podatnika?

Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 r. Prof. Modzelewski: to błąd podstawowy, daje możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 roku. Ministerstwo Finansów objaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu nawet, gdy prowadzi firmę

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

REKLAMA

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA