REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

Anna K. Kowal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe za 2013 r. będzie po raz pierwszy w naszej spółce objęte obowiązkowym badaniem przez biegłego rewidenta. Do kiedy powinno się podpisać umowę z biegłym rewidentem? Czy istnieje spis dokumentów, o które biegły rewident będzie prosił podczas badania sprawozdania?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Umowa z biegłym rewidentem - o jakie dokumenty będzie on prosił, badając roczne sprawozdanie finansowe


RADA

Kierownik jednostki powinien zawrzeć z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych umowę o badanie w terminie umożliwiającym jego udział w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych. Tak więc, jeśli Państwa jednostka planuje przeprowadzić inwentaryzację np. zapasów w ostatnim kwartale bieżącego roku, to przed przeprowadzeniem takiej inwentaryzacji powinna być zawarta umowa na badanie sprawozdania finansowego.

Nie ma oficjalnej listy dokumentów, o które będzie wnioskował biegły rewident w trakcie badania. Można jednak wymienić dowody, które z dużym prawdopodobieństwem znajdą się w kręgu jego zainteresowania. Szczegóły - w uzasadnieniu.

Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe

REKLAMA


 UZASADNIENIE

W 2013 r. obowiązkowemu badaniu (zgodnie z art. 64 ust. 1 uor) przez biegłego rewidenta podlegają roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdanie finansowe kontynuujących działalność:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• banków, zakładów ubezpieczeń oraz zakładów reasekuracji,

• spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych,

• jednostek działających na podstawie przepisów o obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,

• jednostek działających na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

• spółek akcyjnych, z wyjątkiem spółek będących na dzień bilansowy w organizacji,

• pozostałych jednostek (np. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, komandytowych, komandytowo-akcyjnych, partnerskich, cywilnych oraz przedsiębiorstw osób fizycznych), które w 2012 r. spełniły co najmniej dwa z następujących warunków:

a) średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób,

b) suma aktywów bilansu na koniec 2012 r. stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 2 500 000 euro, tj. 10 220 500 zł (2 500 000 euro x 4,0882 zł),

c) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za 2012 r. stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 5 000 000 euro, tj. 20 441 000 zł (5 000 000 euro x 4,0882 zł).


Do kiedy trzeba zawrzeć umowę z biegłym rewidentem


Ustawa o rachunkowości w sposób pośredni wyznacza termin zawarcia umowy o badanie rocznego sprawozdania finansowego z podmiotem uprawnionym do tego badania poprzez następujące sformułowanie art. 66 ust. 5:

Kierownik jednostki zawiera z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych umowę o badanie lub przegląd sprawozdania finansowego w terminie umożliwiającym jego udział w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych. Koszty wykonania czynności rewizji finansowej ponosi jednostka.

Inwentaryzacja składników majątku za 2013 r.

Ponieważ inwentaryzację składników majątkowych rozpoczyna się w IV kwartale roku obrotowego, to termin rozpoczęcia inwentaryzacji jest równocześnie terminem, przed którym powinna być zawarta umowa na badanie sprawozdania finansowego. Zawarcie umowy już w trakcie przeprowadzanej inwentaryzacji powoduje, że biegły może nie mieć możliwości wzięcia udziału w inwentaryzacji istotnych składników majątkowych. Co ważne, uniemożliwienie biegłemu rewidentowi wzięcia udziału w inwentaryzacji istotnych składników majątkowych może zostać potraktowane jako ograniczenie zakresu badania i znaleźć się w treści wydanej przez biegłego opinii.

Sprawdź definicję inwentaryzacji w Encyklopedii księgowego na www.inforfk.pl

Należy przy okazji przypomnieć, że wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego nie może dokonać zarząd jednostki (art. 66 ust. 4 ustawy o rachunkowości). Wybór ten jest dokonywany przez organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki, chyba że statut, umowa lub inne wiążące jednostkę przepisy prawa stanowią inaczej. Na przykład - organem zatwierdzającym sprawozdanie finansowe w spółce akcyjnej jest zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy. Jeżeli w statucie takiej spółki nie została upoważniona do wyboru biegłego np. rada nadzorcza, konieczne jest zwołanie walnego zgromadzenia akcjonariuszy w celu powzięcia uchwały o wyborze.

Zapraszamy na forum Księgowość

 


O jakie dokumenty będzie prosił biegły rewident podczas badania


Podpisując umowę z biegłym rewidentem, warto go po prostu zapytać, jakich dokumentów będzie od jednostki badanej oczekiwał, oczywiście oprócz dowodów źródłowych, bo tych nie sposób wymienić bez poznania specyfiki jednostki i zostaną one dobrane przez biegłego dopiero w trakcie badania. Niemniej jednak istnieje kilka dokumentów, które biegły prawdopodobnie będzie chciał zobaczyć i które warto skompletować przed rozpoczęciem badania sprawozdania finansowego. Najczęściej analizowane przez biegłego dokumenty można pogrupować następująco:


Grupa pierwsza - dokumenty rejestrowe i zezwolenia

W grupie tej znajdują się umowa lub statut powołujący do życia jednostkę, aktualny wyciąg z KRS, zaświadczenie o nadaniu Regon-u, NIP, NIP-UE, koncesje oraz zezwolenia.


Grupa druga - dokumenty dotyczące sprawozdania za rok poprzedni

Druga grupa obejmuje dokumenty, które odnoszą się do sprawozdania za rok poprzedni. Są to: opinia wraz z raportem (jeśli sprawozdanie podlegało badaniu), uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania za rok poprzedni, uchwała o podziale wyniku, dowód przekazania sprawozdania do urzędu skarbowego i do KRS.


Grupa trzecia - dokumenty dotyczące funkcjonującego systemu rachunkowości

Trzecia grupa dokumentów ma związek z poznaniem panującego w jednostce systemu rachunkowości, są to: polityka (zasady) rachunkowości, instrukcje i procedury stosowane w jednostce.


Grupa czwarta - inne dokumenty

Biegły prowadzący badanie będzie prawdopodobnie chciał się zapoznać również z protokołami kontroli przeprowadzonych w jednostce w roku objętym badaniem, ze strukturą organizacyjną jednostki, strukturą organizacyjną grupy kapitałowej, do której należy jednostka, wykazem podmiotów powiązanych.

Kto musi przejść na księgi rachunkowe od 2014 r.

Należy jeszcze raz podkreślić, że nie zostały tu wymienione dowody źródłowe, gdyż znajdą się w kręgu zainteresowania biegłego dopiero wówczas, gdy pozna on jednostkę właśnie na podstawie wskazanych wcześniej dokumentów, m.in. aktu założycielskiego, KRS, polityki rachunkowości i innych.

Zobacz e-poradnik „Obieg dokumentów księgowych w firmie” dostępny w Bibliotece INFOR FK na www.inforfk.pl


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 64 ust. 1, art. 66 ust. 4 i 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 613

Anna K. Kowal

biegły rewident, ekspert w zakresie podatków dochodowych i podatku VAT

CZYTAJ TAKŻE

„Umowa o badanie rocznego sprawozdania finansowego za rok 2012 - wybór biegłego, podpisanie umowy, ewidencja, sankcje” - Mk nr 17/2012, oraz „Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe” - Mk nr 17/2013, dostępne na www.mk.infor.pl

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA