REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy zawrzeć umowę z biegłym rewidentem

Anna K. Kowal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprawozdanie finansowe za 2013 r. będzie po raz pierwszy w naszej spółce objęte obowiązkowym badaniem przez biegłego rewidenta. Do kiedy powinno się podpisać umowę z biegłym rewidentem? Czy istnieje spis dokumentów, o które biegły rewident będzie prosił podczas badania sprawozdania?

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Umowa z biegłym rewidentem - o jakie dokumenty będzie on prosił, badając roczne sprawozdanie finansowe


RADA

Kierownik jednostki powinien zawrzeć z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych umowę o badanie w terminie umożliwiającym jego udział w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych. Tak więc, jeśli Państwa jednostka planuje przeprowadzić inwentaryzację np. zapasów w ostatnim kwartale bieżącego roku, to przed przeprowadzeniem takiej inwentaryzacji powinna być zawarta umowa na badanie sprawozdania finansowego.

Nie ma oficjalnej listy dokumentów, o które będzie wnioskował biegły rewident w trakcie badania. Można jednak wymienić dowody, które z dużym prawdopodobieństwem znajdą się w kręgu jego zainteresowania. Szczegóły - w uzasadnieniu.

Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe

REKLAMA


 UZASADNIENIE

W 2013 r. obowiązkowemu badaniu (zgodnie z art. 64 ust. 1 uor) przez biegłego rewidenta podlegają roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe grup kapitałowych oraz roczne sprawozdanie finansowe kontynuujących działalność:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• banków, zakładów ubezpieczeń oraz zakładów reasekuracji,

• spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych,

• jednostek działających na podstawie przepisów o obrocie papierami wartościowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych,

• jednostek działających na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych,

• spółek akcyjnych, z wyjątkiem spółek będących na dzień bilansowy w organizacji,

• pozostałych jednostek (np. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, komandytowych, komandytowo-akcyjnych, partnerskich, cywilnych oraz przedsiębiorstw osób fizycznych), które w 2012 r. spełniły co najmniej dwa z następujących warunków:

a) średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób,

b) suma aktywów bilansu na koniec 2012 r. stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 2 500 000 euro, tj. 10 220 500 zł (2 500 000 euro x 4,0882 zł),

c) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za 2012 r. stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 5 000 000 euro, tj. 20 441 000 zł (5 000 000 euro x 4,0882 zł).


Do kiedy trzeba zawrzeć umowę z biegłym rewidentem


Ustawa o rachunkowości w sposób pośredni wyznacza termin zawarcia umowy o badanie rocznego sprawozdania finansowego z podmiotem uprawnionym do tego badania poprzez następujące sformułowanie art. 66 ust. 5:

Kierownik jednostki zawiera z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdań finansowych umowę o badanie lub przegląd sprawozdania finansowego w terminie umożliwiającym jego udział w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych. Koszty wykonania czynności rewizji finansowej ponosi jednostka.

Inwentaryzacja składników majątku za 2013 r.

Ponieważ inwentaryzację składników majątkowych rozpoczyna się w IV kwartale roku obrotowego, to termin rozpoczęcia inwentaryzacji jest równocześnie terminem, przed którym powinna być zawarta umowa na badanie sprawozdania finansowego. Zawarcie umowy już w trakcie przeprowadzanej inwentaryzacji powoduje, że biegły może nie mieć możliwości wzięcia udziału w inwentaryzacji istotnych składników majątkowych. Co ważne, uniemożliwienie biegłemu rewidentowi wzięcia udziału w inwentaryzacji istotnych składników majątkowych może zostać potraktowane jako ograniczenie zakresu badania i znaleźć się w treści wydanej przez biegłego opinii.

Sprawdź definicję inwentaryzacji w Encyklopedii księgowego na www.inforfk.pl

Należy przy okazji przypomnieć, że wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego nie może dokonać zarząd jednostki (art. 66 ust. 4 ustawy o rachunkowości). Wybór ten jest dokonywany przez organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe jednostki, chyba że statut, umowa lub inne wiążące jednostkę przepisy prawa stanowią inaczej. Na przykład - organem zatwierdzającym sprawozdanie finansowe w spółce akcyjnej jest zwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy. Jeżeli w statucie takiej spółki nie została upoważniona do wyboru biegłego np. rada nadzorcza, konieczne jest zwołanie walnego zgromadzenia akcjonariuszy w celu powzięcia uchwały o wyborze.

Zapraszamy na forum Księgowość

 


O jakie dokumenty będzie prosił biegły rewident podczas badania


Podpisując umowę z biegłym rewidentem, warto go po prostu zapytać, jakich dokumentów będzie od jednostki badanej oczekiwał, oczywiście oprócz dowodów źródłowych, bo tych nie sposób wymienić bez poznania specyfiki jednostki i zostaną one dobrane przez biegłego dopiero w trakcie badania. Niemniej jednak istnieje kilka dokumentów, które biegły prawdopodobnie będzie chciał zobaczyć i które warto skompletować przed rozpoczęciem badania sprawozdania finansowego. Najczęściej analizowane przez biegłego dokumenty można pogrupować następująco:


Grupa pierwsza - dokumenty rejestrowe i zezwolenia

W grupie tej znajdują się umowa lub statut powołujący do życia jednostkę, aktualny wyciąg z KRS, zaświadczenie o nadaniu Regon-u, NIP, NIP-UE, koncesje oraz zezwolenia.


Grupa druga - dokumenty dotyczące sprawozdania za rok poprzedni

Druga grupa obejmuje dokumenty, które odnoszą się do sprawozdania za rok poprzedni. Są to: opinia wraz z raportem (jeśli sprawozdanie podlegało badaniu), uchwała o zatwierdzeniu sprawozdania za rok poprzedni, uchwała o podziale wyniku, dowód przekazania sprawozdania do urzędu skarbowego i do KRS.


Grupa trzecia - dokumenty dotyczące funkcjonującego systemu rachunkowości

Trzecia grupa dokumentów ma związek z poznaniem panującego w jednostce systemu rachunkowości, są to: polityka (zasady) rachunkowości, instrukcje i procedury stosowane w jednostce.


Grupa czwarta - inne dokumenty

Biegły prowadzący badanie będzie prawdopodobnie chciał się zapoznać również z protokołami kontroli przeprowadzonych w jednostce w roku objętym badaniem, ze strukturą organizacyjną jednostki, strukturą organizacyjną grupy kapitałowej, do której należy jednostka, wykazem podmiotów powiązanych.

Kto musi przejść na księgi rachunkowe od 2014 r.

Należy jeszcze raz podkreślić, że nie zostały tu wymienione dowody źródłowe, gdyż znajdą się w kręgu zainteresowania biegłego dopiero wówczas, gdy pozna on jednostkę właśnie na podstawie wskazanych wcześniej dokumentów, m.in. aktu założycielskiego, KRS, polityki rachunkowości i innych.

Zobacz e-poradnik „Obieg dokumentów księgowych w firmie” dostępny w Bibliotece INFOR FK na www.inforfk.pl


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 64 ust. 1, art. 66 ust. 4 i 5 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 330; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 613

Anna K. Kowal

biegły rewident, ekspert w zakresie podatków dochodowych i podatku VAT

CZYTAJ TAKŻE

„Umowa o badanie rocznego sprawozdania finansowego za rok 2012 - wybór biegłego, podpisanie umowy, ewidencja, sankcje” - Mk nr 17/2012, oraz „Jak często należy zmieniać biegłego rewidenta badającego roczne sprawozdania finansowe” - Mk nr 17/2013, dostępne na www.mk.infor.pl

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA