REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za wypadek przedsiębiorcy

Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Opłacanie składek ZUS to jeden z podstawowych obowiązków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie wszyscy jednak mają świadomość jakie dokładnie ubezpieczenia wchodzą w skład opłacanej kwoty i jakie przysługują w związku z tym uprawnienia. Kiedy przedsiębiorcy przysługuje odszkodowanie za wypadek przy pracy?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego

 

 


Odszkodowanie za wypadek przy pracy przedsiębiorcy


Każda osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą podlega ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, a oprócz tego może dobrowolnie opłacać składkę na ubezpieczenie chorobowe.

Ubezpieczenie wypadkowe przydaje się w razie wypadku w trakcie pracy, czym w przypadku przedsiębiorcy jest wykonywanie obowiązków związanych z prowadzeniem firmy. Ubezpieczenie to - mimo że obowiązkowe - jest często lekceważone przez właścicieli firm, którzy nie wiedzą, że jego opłacanie daje możliwość ubiegania się o różne świadczenia w sytuacji, kiedy przedsiębiorca sam uległ wypadkowi i nie jest w stanie wykonywać czynności służbowych i dalej prowadzić firmy.

Aby przedsiębiorcy przysługiwało odszkodowanie za wypadek, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1. Zaistnienie nieszczęśliwego zdarzenia odpowiadającego definicji wypadku przy pracy.

Chodzi o zdarzenie nagłe, wywołane przez czynnik zewnętrzny (m.in. działanie maszyn, pojazdów i innych ludzi, oddziaływanie sił natury, zbyt duży wysiłek fizyczny związany z pracą), które miało miejsce podczas wykonywania zwykłych czynności związanych z prowadzeniem firmy.

2. Konsekwencją tego wypadku jest stały lub długotrwały uszczerbek na zdrowiu (ta kwestia opisana jest poniżej).

3. Do wypadku nie może dojść z winy samego przedsiębiorcy (np. działając niedbale lub lekkomyślnie albo będąc pod wpływem alkoholu).

4. W chwili wypadku przedsiębiorca musi podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu wypadkowemu i nie mieć zaległości w opłacaniu składek.

5. Informacja o wypadku wraz z wnioskiem o wypłatę odszkodowania oraz dokumentacją zdarzenia musi zostać złożona w oddziale ZUS. Niezbędna jest też decyzja ZUS-u ustalająca rodzaj i wysokość świadczenia z tytułu wypadku przy pracy.

Interpretacje ZUS - jakie są zasady składania wniosków?

Warsztaty dla młodych przedsiębiorców


Uwaga:

ZUS podejmując decyzję o przyznaniu przedsiębiorcy świadczeń z tytułu wypadku przy pracy sprawdza, czy wszystkie składki są regulowane terminowo. Każda zaległość w płatnościach wynosząca więcej niż 6,60 zł skutkuje odmową wypłaty odszkodowania. Jeżeli w ciągu 6 miesięcy od wypadku przedsiębiorca uregulował zadłużenie, ZUS wypłaca świadczenie. Po upływie tego terminu prawo do świadczeń przedawnia się.


Przykład

Przedsiębiorca prowadzi działalność polegającą na dostawie i montażu żaluzji i rolet w domu klienta. Rozważamy dwie sytuacje wypadku.

Wariant 1: Przedsiębiorca w trakcie montażu u klienta spadł z drabiny i złamał rękę. W trakcie postępowania ZUS ustalił jednak, że podczas wypadku przedsiębiorca był nietrzeźwy (klient oraz jego rodzina wyczuli alkohol), ponadto przedsiębiorca ma zaległości w ZUS-ie na kwotę 220 zł. W takiej sytuacji ZUS nie przyznaje odszkodowania za wypadek przy pracy. Podstawą odmowy jest wypadek z winy przedsiębiorcy oraz zaległości w składkach.

Wariant 2: Przedsiębiorca uległ wypadkowi samochodowemu w trakcie podróży na targi branżowe, gdzie miał spotkać się z kontrahentami. Przedsiębiorca nie był winny spowodowania wypadku, a wszystkie składki opłacał terminowo. W tej sytuacji ZUS przyznaje odszkodowanie. Wypadek przy pracy nie musi mieć miejsca w siedzibie firmy - może zdarzyć się także w podróży służbowej, czy w trakcie dojazdu do klienta - ważne aby okoliczności były związane z wykonywaniem działalności gospodarczej.


Odszkodowanie za utratę zdrowia dotyczy stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu


Tylko przedsiębiorca, który wskutek wypadku przy pracy doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, może ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie z ubezpieczenia wypadkowego. Chodzi tutaj o:

- uszczerbek na zdrowiu, który nie rokuje szans poprawy (stały),

- uszczerbek na zdrowiu, który wymagał przynajmniej 6 miesięcy leczenia i rehabilitacji (długotrwały).

Wysokość odszkodowania jednorazowego jest co roku podawana przez Ministerstwo Pracy (kwoty obowiązują od kwietnia danego roku do końca marca roku przyszłego). Ile dostanie przedsiębiorca zależy od tego jak poważny był wypadek i jak dużego uszczerbku na zdrowiu doznał.

Formularz ZUS IWA za 2013 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

W 2013 r. za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu ubezpieczony otrzymuje 704 zł odszkodowania, a w przypadku, gdy orzeczona została całkowita niezdolność do pracy i samodzielnej egzystencji przedsiębiorcy przysługuje obecnie 12 326 zł. Najwyższa kwota odszkodowania została przewidziana dla sytuacji, w których przedsiębiorca na skutek wypadku zmarł, a o świadczenie wnioskuje członek najbliższej rodziny (małżonek, dziecko, rodzic) - wynosi ona 63 390 zł.


Czy kwota odszkodowania jest niższa dla osób na „małym ZUS-ie”?


Nie. Wysokość odszkodowania za wypadek przy pracy nie jest zależna od tego czy przedsiębiorca płaci preferencyjny ZUS (przysługujący przez pierwsze pełne 24 miesiące prowadzenia działalności), czy tzw. duży ZUS. O odszkodowanie nie można ubiegać się natomiast w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej - w tym okresie nie są opłacane bowiem składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.


Czego wymaga ZUS, aby otrzymać odszkodowanie?


Procedura przyznania przedsiębiorcy odszkodowania przez ZUS składa się z trzech następujących po sobie etapach:

1. Przedsiębiorca składa wniosek o odszkodowanie w swoim oddziale ZUS wraz z dołączonymi dokumentami firmy, kserem dowodu osobistego, opisem przebiegu wypadku, ewentualnie kopią zaświadczenia o udzieleniu pierwszej pomocy w trakcie wypadku.

2. ZUS bada okoliczności zdarzenia i sporządza kartę wypadku, a następnie kieruje poszkodowanego do lekarza orzecznika, który określa procent powstałego uszczerbku na zdrowiu (np. złamanie prawego kciuka to ubytek pomiędzy 10-20%).

3. W terminie 14 dni od otrzymania orzeczenia lekarza orzecznika ZUS wydaje decyzję przyznającą odszkodowanie lub odmawiającą jego przyznania. Jeżeli przedsiębiorca nie zgadza się z decyzją, ma miesiąc na odwołanie się od niej do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.

Zmiany w procedurze zakładania działalności gospodarczej


Uwaga:

O jednorazowe odszkodowanie za utratę zdrowia przedsiębiorca może się ubiegać niezależnie od tego, jak długo prowadzi działalność i opłaca ubezpieczenie wypadkowe. Odszkodowanie może być przyznane nawet w pierwszych miesiącach prowadzenia firmy.


Osoby współpracujące


W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej o odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy może ubiegać się nie tylko sam przedsiębiorca, ale również tzw. osoba współpracująca (za którą płacone są składki ZUS). Do osób współpracujących zalicza się: małżonka, dzieci (także przysposobione) oraz rodziców (także ojczyma, macochę), jeżeli prowadzą oni wspólne gospodarstwo domowe z przedsiębiorcą i pomagają w prowadzeniu działalności. Co istotne, osoby te mogą ubiegać się o odszkodowanie nawet, gdy w prowadzeniu firmy pomagają nieodpłatnie, warunkiem jest terminowe opłacanie za nie przez przedsiębiorcę składek ZUS.

Jak założyć i prowadzić firmę?

 


Wypadek przy pracy, a wypadek w drodze do pracy lub z pracy


Jak już wspomniano wcześniej, wypadek przy pracy może zdarzyć się poza siedzibą firmy np. w trakcie podróży do klienta. Natomiast nieszczęśliwe zdarzenie, mające miejsce po zakończeniu pracy lub przed jej rozpoczęciem (np. wypadek samochodowy w drodze do firmy przed godzinami jej otwarcia) nie zostanie przez ZUS zakwalifikowany jako wypadek przy pracy, a tzw. wypadek w drodze do pracy lub z pracy.

W takim przypadku przedsiębiorca może ubiegać się o przyznanie zasiłku chorobowego, który jednak wypłacany jest w ramach ubezpieczenia chorobowego, a nie wypadkowego. Tak więc ZUS wypłaca zasiłek tylko wówczas, gdy przedsiębiorca opłacał dobrowolne ubezpieczenie chorobowe.

 

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA