REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za wypadek przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Opłacanie składek ZUS to jeden z podstawowych obowiązków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie wszyscy jednak mają świadomość jakie dokładnie ubezpieczenia wchodzą w skład opłacanej kwoty i jakie przysługują w związku z tym uprawnienia. Kiedy przedsiębiorcy przysługuje odszkodowanie za wypadek przy pracy?

 

REKLAMA

REKLAMA

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego

 

 


Odszkodowanie za wypadek przy pracy przedsiębiorcy


Każda osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą podlega ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, a oprócz tego może dobrowolnie opłacać składkę na ubezpieczenie chorobowe.

Ubezpieczenie wypadkowe przydaje się w razie wypadku w trakcie pracy, czym w przypadku przedsiębiorcy jest wykonywanie obowiązków związanych z prowadzeniem firmy. Ubezpieczenie to - mimo że obowiązkowe - jest często lekceważone przez właścicieli firm, którzy nie wiedzą, że jego opłacanie daje możliwość ubiegania się o różne świadczenia w sytuacji, kiedy przedsiębiorca sam uległ wypadkowi i nie jest w stanie wykonywać czynności służbowych i dalej prowadzić firmy.

Aby przedsiębiorcy przysługiwało odszkodowanie za wypadek, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1. Zaistnienie nieszczęśliwego zdarzenia odpowiadającego definicji wypadku przy pracy.

Chodzi o zdarzenie nagłe, wywołane przez czynnik zewnętrzny (m.in. działanie maszyn, pojazdów i innych ludzi, oddziaływanie sił natury, zbyt duży wysiłek fizyczny związany z pracą), które miało miejsce podczas wykonywania zwykłych czynności związanych z prowadzeniem firmy.

2. Konsekwencją tego wypadku jest stały lub długotrwały uszczerbek na zdrowiu (ta kwestia opisana jest poniżej).

3. Do wypadku nie może dojść z winy samego przedsiębiorcy (np. działając niedbale lub lekkomyślnie albo będąc pod wpływem alkoholu).

4. W chwili wypadku przedsiębiorca musi podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu wypadkowemu i nie mieć zaległości w opłacaniu składek.

5. Informacja o wypadku wraz z wnioskiem o wypłatę odszkodowania oraz dokumentacją zdarzenia musi zostać złożona w oddziale ZUS. Niezbędna jest też decyzja ZUS-u ustalająca rodzaj i wysokość świadczenia z tytułu wypadku przy pracy.

Interpretacje ZUS - jakie są zasady składania wniosków?

Warsztaty dla młodych przedsiębiorców


Uwaga:

ZUS podejmując decyzję o przyznaniu przedsiębiorcy świadczeń z tytułu wypadku przy pracy sprawdza, czy wszystkie składki są regulowane terminowo. Każda zaległość w płatnościach wynosząca więcej niż 6,60 zł skutkuje odmową wypłaty odszkodowania. Jeżeli w ciągu 6 miesięcy od wypadku przedsiębiorca uregulował zadłużenie, ZUS wypłaca świadczenie. Po upływie tego terminu prawo do świadczeń przedawnia się.


Przykład

Przedsiębiorca prowadzi działalność polegającą na dostawie i montażu żaluzji i rolet w domu klienta. Rozważamy dwie sytuacje wypadku.

Wariant 1: Przedsiębiorca w trakcie montażu u klienta spadł z drabiny i złamał rękę. W trakcie postępowania ZUS ustalił jednak, że podczas wypadku przedsiębiorca był nietrzeźwy (klient oraz jego rodzina wyczuli alkohol), ponadto przedsiębiorca ma zaległości w ZUS-ie na kwotę 220 zł. W takiej sytuacji ZUS nie przyznaje odszkodowania za wypadek przy pracy. Podstawą odmowy jest wypadek z winy przedsiębiorcy oraz zaległości w składkach.

Wariant 2: Przedsiębiorca uległ wypadkowi samochodowemu w trakcie podróży na targi branżowe, gdzie miał spotkać się z kontrahentami. Przedsiębiorca nie był winny spowodowania wypadku, a wszystkie składki opłacał terminowo. W tej sytuacji ZUS przyznaje odszkodowanie. Wypadek przy pracy nie musi mieć miejsca w siedzibie firmy - może zdarzyć się także w podróży służbowej, czy w trakcie dojazdu do klienta - ważne aby okoliczności były związane z wykonywaniem działalności gospodarczej.


Odszkodowanie za utratę zdrowia dotyczy stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu


Tylko przedsiębiorca, który wskutek wypadku przy pracy doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, może ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie z ubezpieczenia wypadkowego. Chodzi tutaj o:

- uszczerbek na zdrowiu, który nie rokuje szans poprawy (stały),

- uszczerbek na zdrowiu, który wymagał przynajmniej 6 miesięcy leczenia i rehabilitacji (długotrwały).

Wysokość odszkodowania jednorazowego jest co roku podawana przez Ministerstwo Pracy (kwoty obowiązują od kwietnia danego roku do końca marca roku przyszłego). Ile dostanie przedsiębiorca zależy od tego jak poważny był wypadek i jak dużego uszczerbku na zdrowiu doznał.

Formularz ZUS IWA za 2013 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

W 2013 r. za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu ubezpieczony otrzymuje 704 zł odszkodowania, a w przypadku, gdy orzeczona została całkowita niezdolność do pracy i samodzielnej egzystencji przedsiębiorcy przysługuje obecnie 12 326 zł. Najwyższa kwota odszkodowania została przewidziana dla sytuacji, w których przedsiębiorca na skutek wypadku zmarł, a o świadczenie wnioskuje członek najbliższej rodziny (małżonek, dziecko, rodzic) - wynosi ona 63 390 zł.


Czy kwota odszkodowania jest niższa dla osób na „małym ZUS-ie”?


Nie. Wysokość odszkodowania za wypadek przy pracy nie jest zależna od tego czy przedsiębiorca płaci preferencyjny ZUS (przysługujący przez pierwsze pełne 24 miesiące prowadzenia działalności), czy tzw. duży ZUS. O odszkodowanie nie można ubiegać się natomiast w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej - w tym okresie nie są opłacane bowiem składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.


Czego wymaga ZUS, aby otrzymać odszkodowanie?


Procedura przyznania przedsiębiorcy odszkodowania przez ZUS składa się z trzech następujących po sobie etapach:

1. Przedsiębiorca składa wniosek o odszkodowanie w swoim oddziale ZUS wraz z dołączonymi dokumentami firmy, kserem dowodu osobistego, opisem przebiegu wypadku, ewentualnie kopią zaświadczenia o udzieleniu pierwszej pomocy w trakcie wypadku.

2. ZUS bada okoliczności zdarzenia i sporządza kartę wypadku, a następnie kieruje poszkodowanego do lekarza orzecznika, który określa procent powstałego uszczerbku na zdrowiu (np. złamanie prawego kciuka to ubytek pomiędzy 10-20%).

3. W terminie 14 dni od otrzymania orzeczenia lekarza orzecznika ZUS wydaje decyzję przyznającą odszkodowanie lub odmawiającą jego przyznania. Jeżeli przedsiębiorca nie zgadza się z decyzją, ma miesiąc na odwołanie się od niej do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.

Zmiany w procedurze zakładania działalności gospodarczej


Uwaga:

O jednorazowe odszkodowanie za utratę zdrowia przedsiębiorca może się ubiegać niezależnie od tego, jak długo prowadzi działalność i opłaca ubezpieczenie wypadkowe. Odszkodowanie może być przyznane nawet w pierwszych miesiącach prowadzenia firmy.


Osoby współpracujące


W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej o odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy może ubiegać się nie tylko sam przedsiębiorca, ale również tzw. osoba współpracująca (za którą płacone są składki ZUS). Do osób współpracujących zalicza się: małżonka, dzieci (także przysposobione) oraz rodziców (także ojczyma, macochę), jeżeli prowadzą oni wspólne gospodarstwo domowe z przedsiębiorcą i pomagają w prowadzeniu działalności. Co istotne, osoby te mogą ubiegać się o odszkodowanie nawet, gdy w prowadzeniu firmy pomagają nieodpłatnie, warunkiem jest terminowe opłacanie za nie przez przedsiębiorcę składek ZUS.

Jak założyć i prowadzić firmę?

 


Wypadek przy pracy, a wypadek w drodze do pracy lub z pracy


Jak już wspomniano wcześniej, wypadek przy pracy może zdarzyć się poza siedzibą firmy np. w trakcie podróży do klienta. Natomiast nieszczęśliwe zdarzenie, mające miejsce po zakończeniu pracy lub przed jej rozpoczęciem (np. wypadek samochodowy w drodze do firmy przed godzinami jej otwarcia) nie zostanie przez ZUS zakwalifikowany jako wypadek przy pracy, a tzw. wypadek w drodze do pracy lub z pracy.

W takim przypadku przedsiębiorca może ubiegać się o przyznanie zasiłku chorobowego, który jednak wypłacany jest w ramach ubezpieczenia chorobowego, a nie wypadkowego. Tak więc ZUS wypłaca zasiłek tylko wówczas, gdy przedsiębiorca opłacał dobrowolne ubezpieczenie chorobowe.

 

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA