REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowanie za wypadek przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
InFakt.pl
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Opłacanie składek ZUS to jeden z podstawowych obowiązków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie wszyscy jednak mają świadomość jakie dokładnie ubezpieczenia wchodzą w skład opłacanej kwoty i jakie przysługują w związku z tym uprawnienia. Kiedy przedsiębiorcy przysługuje odszkodowanie za wypadek przy pracy?

 

REKLAMA

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Branże, dla których w 2014 r. zmienił się termin ustalania obowiązku podatkowego

 

 


Odszkodowanie za wypadek przy pracy przedsiębiorcy


Każda osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą podlega ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu i wypadkowemu, a oprócz tego może dobrowolnie opłacać składkę na ubezpieczenie chorobowe.

Ubezpieczenie wypadkowe przydaje się w razie wypadku w trakcie pracy, czym w przypadku przedsiębiorcy jest wykonywanie obowiązków związanych z prowadzeniem firmy. Ubezpieczenie to - mimo że obowiązkowe - jest często lekceważone przez właścicieli firm, którzy nie wiedzą, że jego opłacanie daje możliwość ubiegania się o różne świadczenia w sytuacji, kiedy przedsiębiorca sam uległ wypadkowi i nie jest w stanie wykonywać czynności służbowych i dalej prowadzić firmy.

Aby przedsiębiorcy przysługiwało odszkodowanie za wypadek, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1. Zaistnienie nieszczęśliwego zdarzenia odpowiadającego definicji wypadku przy pracy.

Chodzi o zdarzenie nagłe, wywołane przez czynnik zewnętrzny (m.in. działanie maszyn, pojazdów i innych ludzi, oddziaływanie sił natury, zbyt duży wysiłek fizyczny związany z pracą), które miało miejsce podczas wykonywania zwykłych czynności związanych z prowadzeniem firmy.

2. Konsekwencją tego wypadku jest stały lub długotrwały uszczerbek na zdrowiu (ta kwestia opisana jest poniżej).

3. Do wypadku nie może dojść z winy samego przedsiębiorcy (np. działając niedbale lub lekkomyślnie albo będąc pod wpływem alkoholu).

4. W chwili wypadku przedsiębiorca musi podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu wypadkowemu i nie mieć zaległości w opłacaniu składek.

5. Informacja o wypadku wraz z wnioskiem o wypłatę odszkodowania oraz dokumentacją zdarzenia musi zostać złożona w oddziale ZUS. Niezbędna jest też decyzja ZUS-u ustalająca rodzaj i wysokość świadczenia z tytułu wypadku przy pracy.

Interpretacje ZUS - jakie są zasady składania wniosków?

Warsztaty dla młodych przedsiębiorców


Uwaga:

ZUS podejmując decyzję o przyznaniu przedsiębiorcy świadczeń z tytułu wypadku przy pracy sprawdza, czy wszystkie składki są regulowane terminowo. Każda zaległość w płatnościach wynosząca więcej niż 6,60 zł skutkuje odmową wypłaty odszkodowania. Jeżeli w ciągu 6 miesięcy od wypadku przedsiębiorca uregulował zadłużenie, ZUS wypłaca świadczenie. Po upływie tego terminu prawo do świadczeń przedawnia się.


Przykład

Przedsiębiorca prowadzi działalność polegającą na dostawie i montażu żaluzji i rolet w domu klienta. Rozważamy dwie sytuacje wypadku.

Wariant 1: Przedsiębiorca w trakcie montażu u klienta spadł z drabiny i złamał rękę. W trakcie postępowania ZUS ustalił jednak, że podczas wypadku przedsiębiorca był nietrzeźwy (klient oraz jego rodzina wyczuli alkohol), ponadto przedsiębiorca ma zaległości w ZUS-ie na kwotę 220 zł. W takiej sytuacji ZUS nie przyznaje odszkodowania za wypadek przy pracy. Podstawą odmowy jest wypadek z winy przedsiębiorcy oraz zaległości w składkach.

Wariant 2: Przedsiębiorca uległ wypadkowi samochodowemu w trakcie podróży na targi branżowe, gdzie miał spotkać się z kontrahentami. Przedsiębiorca nie był winny spowodowania wypadku, a wszystkie składki opłacał terminowo. W tej sytuacji ZUS przyznaje odszkodowanie. Wypadek przy pracy nie musi mieć miejsca w siedzibie firmy - może zdarzyć się także w podróży służbowej, czy w trakcie dojazdu do klienta - ważne aby okoliczności były związane z wykonywaniem działalności gospodarczej.


Odszkodowanie za utratę zdrowia dotyczy stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu


Tylko przedsiębiorca, który wskutek wypadku przy pracy doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu, może ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie z ubezpieczenia wypadkowego. Chodzi tutaj o:

- uszczerbek na zdrowiu, który nie rokuje szans poprawy (stały),

- uszczerbek na zdrowiu, który wymagał przynajmniej 6 miesięcy leczenia i rehabilitacji (długotrwały).

Wysokość odszkodowania jednorazowego jest co roku podawana przez Ministerstwo Pracy (kwoty obowiązują od kwietnia danego roku do końca marca roku przyszłego). Ile dostanie przedsiębiorca zależy od tego jak poważny był wypadek i jak dużego uszczerbku na zdrowiu doznał.

Formularz ZUS IWA za 2013 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

W 2013 r. za każdy procent stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu ubezpieczony otrzymuje 704 zł odszkodowania, a w przypadku, gdy orzeczona została całkowita niezdolność do pracy i samodzielnej egzystencji przedsiębiorcy przysługuje obecnie 12 326 zł. Najwyższa kwota odszkodowania została przewidziana dla sytuacji, w których przedsiębiorca na skutek wypadku zmarł, a o świadczenie wnioskuje członek najbliższej rodziny (małżonek, dziecko, rodzic) - wynosi ona 63 390 zł.


Czy kwota odszkodowania jest niższa dla osób na „małym ZUS-ie”?


Nie. Wysokość odszkodowania za wypadek przy pracy nie jest zależna od tego czy przedsiębiorca płaci preferencyjny ZUS (przysługujący przez pierwsze pełne 24 miesiące prowadzenia działalności), czy tzw. duży ZUS. O odszkodowanie nie można ubiegać się natomiast w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej - w tym okresie nie są opłacane bowiem składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.


Czego wymaga ZUS, aby otrzymać odszkodowanie?


Procedura przyznania przedsiębiorcy odszkodowania przez ZUS składa się z trzech następujących po sobie etapach:

1. Przedsiębiorca składa wniosek o odszkodowanie w swoim oddziale ZUS wraz z dołączonymi dokumentami firmy, kserem dowodu osobistego, opisem przebiegu wypadku, ewentualnie kopią zaświadczenia o udzieleniu pierwszej pomocy w trakcie wypadku.

2. ZUS bada okoliczności zdarzenia i sporządza kartę wypadku, a następnie kieruje poszkodowanego do lekarza orzecznika, który określa procent powstałego uszczerbku na zdrowiu (np. złamanie prawego kciuka to ubytek pomiędzy 10-20%).

3. W terminie 14 dni od otrzymania orzeczenia lekarza orzecznika ZUS wydaje decyzję przyznającą odszkodowanie lub odmawiającą jego przyznania. Jeżeli przedsiębiorca nie zgadza się z decyzją, ma miesiąc na odwołanie się od niej do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.

Zmiany w procedurze zakładania działalności gospodarczej


Uwaga:

O jednorazowe odszkodowanie za utratę zdrowia przedsiębiorca może się ubiegać niezależnie od tego, jak długo prowadzi działalność i opłaca ubezpieczenie wypadkowe. Odszkodowanie może być przyznane nawet w pierwszych miesiącach prowadzenia firmy.


Osoby współpracujące


W przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej o odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy może ubiegać się nie tylko sam przedsiębiorca, ale również tzw. osoba współpracująca (za którą płacone są składki ZUS). Do osób współpracujących zalicza się: małżonka, dzieci (także przysposobione) oraz rodziców (także ojczyma, macochę), jeżeli prowadzą oni wspólne gospodarstwo domowe z przedsiębiorcą i pomagają w prowadzeniu działalności. Co istotne, osoby te mogą ubiegać się o odszkodowanie nawet, gdy w prowadzeniu firmy pomagają nieodpłatnie, warunkiem jest terminowe opłacanie za nie przez przedsiębiorcę składek ZUS.

Jak założyć i prowadzić firmę?

 


Wypadek przy pracy, a wypadek w drodze do pracy lub z pracy

REKLAMA


Jak już wspomniano wcześniej, wypadek przy pracy może zdarzyć się poza siedzibą firmy np. w trakcie podróży do klienta. Natomiast nieszczęśliwe zdarzenie, mające miejsce po zakończeniu pracy lub przed jej rozpoczęciem (np. wypadek samochodowy w drodze do firmy przed godzinami jej otwarcia) nie zostanie przez ZUS zakwalifikowany jako wypadek przy pracy, a tzw. wypadek w drodze do pracy lub z pracy.

W takim przypadku przedsiębiorca może ubiegać się o przyznanie zasiłku chorobowego, który jednak wypłacany jest w ramach ubezpieczenia chorobowego, a nie wypadkowego. Tak więc ZUS wypłaca zasiłek tylko wówczas, gdy przedsiębiorca opłacał dobrowolne ubezpieczenie chorobowe.

 

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

 

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

 

 

 

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA