REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wysyłkowa - kiedy w 2014 roku powstaje obowiązek podatkowy w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wysyłam towar za pośrednictwem kuriera lub poczty. Kiedy w 2014 roku powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT od sprzedaży wysyłkowej?

Obowiązek podatkowy w VAT 2014 - dostawa wysyłkowa, sprzedaż przez internet


Obowiązek podatkowy z tytułu dostawy wysyłkowej dokonanej po otrzymaniu zapłaty za towar powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Natomiast obowiązek podatkowy od dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym oraz w sytuacji, gdy dostawa powinna zostać potwierdzona fakturą - od 1 stycznia 2014 r. powstaje z chwilą dokonania dostawy (tj. z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

O tym, kiedy należy wykazywać sprzedaż w deklaracjach VAT, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego, tj. sprzedaż należy wykazywać w deklaracjach VAT składanych za okresy rozliczeniowe, w których powstaje obowiązek podatkowy.

Z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 19 ustawy o VAT został zastąpiony przez art. 19a ustawy o VAT, który reguluje terminy powstania obowiązku podatkowego. Ogólna zasada określona w art. 19a ust. 1 wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

Odliczanie VAT od samochodów w 2014 roku - komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT

REKLAMA

Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży wysyłkowej dokonywanej po wpłacie należności przez nabywcę

Natomiast z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT wynika, że jeżeli przed dokonaniem dostawy wysyłanego towaru otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zatem tylko w zakresie, w jakim towary wysyłane są do nabywcy po otrzymaniu zapłaty za towar, nic się od Nowego Roku nie zmieniło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


UWAGA!
Jeżeli przed dokonaniem dostawy wysyłanego towaru otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej kwoty.


PRZYKŁAD
28 lutego 2014 r. podatnik prowadzący sklep internetowy otrzymał zapłatę za zamówiony towar. Towar został wysłany do klienta 1 marca 2014 r. Mimo to obowiązek podatkowy powstał w tej sytuacji 28 lutego 2014 r., tj. w dniu otrzymania przedpłaty. Dokonaną wysyłkową dostawę towarów podatnik będzie zatem obowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 za luty 2014 r.

Zbiorcza faktura korygująca w 2014 r.


Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym


Od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy z tytułu dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym powstaje na zasadach ogólnych, a więc - zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT - z chwilą dokonania dostawy towarów (czyli w momencie wydania towarów przez kuriera (czy pracownika poczty) nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).

Ustalenie momentu dokonania dostawy towarów w dzisiejszych czasach na szczęście nie stanowi problemu. Zarówno bowiem firmy kurierskie, jak i Poczta Polska udostępniają możliwość śledzenia przesyłek (tzw. tracking). Dzięki temu łatwo można ustalić moment dostarczenia towarów do nabywcy (bez konieczności uzyskiwania takich dokumentów, jak zwrotne potwierdzenie odbioru).

W wyjątkowych przypadkach, gdy podatnicy nie mają możliwości ustalenia daty dostarczenia towarów za pomocą systemu śledzenia przesyłek lub dokumentów otrzymanych od podmiotu dostarczającego przesyłkę, istnieją dwa wyjścia. Pierwsze (bardziej prawidłowe i bezpieczniejsze) polega na skontaktowaniu się z nabywcą i uzyskaniu od niego (np. e-mailem) informacji o dacie odebrania towaru. Drugie wyjście (niestety, obarczone ryzykiem błędu) polega na oszacowaniu dnia dostarczenia towaru nabywcy (np. w oparciu o datę otrzymania pobranych od niego pieniędzy).


UWAGA!
Od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy z tytułu dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym powstaje na zasadach ogólnych, a więc z chwilą dokonania dostawy towarów (czyli w momencie wydania towarów przez przewoźnika nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).


PRZYKŁAD
Podatnik prowadzący sklep internetowy otrzymał 25 lutego 2014 r. zamówienie na towar z płatnością „za pobraniem”. Towar został wysłany klientowi firmą kurierską 26 lutego 2014 r. i odebrany przez niego 28 lutego 2014 r. Należność od firmy kurierskiej podatnik otrzymał 5 marca 2014 r. W tej sytuacji obowiązek podatkowy powstał już 28 lutego 2014 r., tj. w dniu dostarczenia klientowi towaru przez kuriera (na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). Dokonaną dostawę wysyłkową towaru podatnik będzie obowiązany wykazać już w deklaracji VAT-7 za luty 2014 r.

 


Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży wysyłkowej potwierdzonej fakturą


Od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy w przypadku dostaw wysyłkowych potwierdzonych fakturą będzie powstawał na zasadach ogólnych wynikających z przepisów art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT.

 


UWAGA!

Obowiązek podatkowy w przypadku dostaw wysyłkowych, które powinny być potwierdzone fakturą, powstaje z chwilą dokonania dostawy.

 


PRZYKŁAD

27 sierpnia 2014 r. firma X zamówiła w firmie Y towary. Firma Y wysłała zamówione towary 28 sierpnia 2014 r. Zostały one dostarczone firmie X 29 sierpnia 2014 r. Fakturę dokumentującą dostawę tych towarów firma Y wystawiła 2 września 2014 r. W takim wypadku obowiązek podatkowy powstanie 29 sierpnia 2014 r., a więc dokonaną dla firmy X dostawę firma Y obowiązana będzie wykazać już w deklaracji VAT-7 za sierpień 2014 r.


Moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostaw wysyłkowych

Rodzaj dostawy wysyłkowej

Powstawanie obowiązku podatkowego do końca 2013 r.

Powstawanie obowiązku podatkowego od 1 stycznia 2014 r.

Dostawa wysyłkowa dokonywana po otrzymaniu należności/zapłaty za towar

Z chwilą otrzymania należności

Z chwilą otrzymania zapłaty

Dostawa wysyłkowa dokonywana za zaliczeniem pocztowym

Z chwilą otrzymania zapłaty

Z chwilą dokonania dostawy (tj. z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej)

Podsumowując, obowiązek podatkowy z tytułu dostawy wysyłkowej dokonanej po otrzymaniu zapłaty za towar powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Natomiast obowiązek podatkowy od dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym oraz w sytuacji, gdy dostawa powinna zostać potwierdzona fakturą - od 1 stycznia 2014 r. powstaje z chwilą dokonania dostawy (tj. z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027


Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA