REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wysyłkowa - kiedy w 2014 roku powstaje obowiązek podatkowy w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wysyłam towar za pośrednictwem kuriera lub poczty. Kiedy w 2014 roku powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT od sprzedaży wysyłkowej?

Obowiązek podatkowy w VAT 2014 - dostawa wysyłkowa, sprzedaż przez internet


Obowiązek podatkowy z tytułu dostawy wysyłkowej dokonanej po otrzymaniu zapłaty za towar powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Natomiast obowiązek podatkowy od dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym oraz w sytuacji, gdy dostawa powinna zostać potwierdzona fakturą - od 1 stycznia 2014 r. powstaje z chwilą dokonania dostawy (tj. z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).

REKLAMA

Autopromocja

O tym, kiedy należy wykazywać sprzedaż w deklaracjach VAT, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego, tj. sprzedaż należy wykazywać w deklaracjach VAT składanych za okresy rozliczeniowe, w których powstaje obowiązek podatkowy.

Z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 19 ustawy o VAT został zastąpiony przez art. 19a ustawy o VAT, który reguluje terminy powstania obowiązku podatkowego. Ogólna zasada określona w art. 19a ust. 1 wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

Odliczanie VAT od samochodów w 2014 roku - komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży wysyłkowej dokonywanej po wpłacie należności przez nabywcę

Natomiast z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT wynika, że jeżeli przed dokonaniem dostawy wysyłanego towaru otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zatem tylko w zakresie, w jakim towary wysyłane są do nabywcy po otrzymaniu zapłaty za towar, nic się od Nowego Roku nie zmieniło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


UWAGA!
Jeżeli przed dokonaniem dostawy wysyłanego towaru otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej kwoty.


PRZYKŁAD
28 lutego 2014 r. podatnik prowadzący sklep internetowy otrzymał zapłatę za zamówiony towar. Towar został wysłany do klienta 1 marca 2014 r. Mimo to obowiązek podatkowy powstał w tej sytuacji 28 lutego 2014 r., tj. w dniu otrzymania przedpłaty. Dokonaną wysyłkową dostawę towarów podatnik będzie zatem obowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 za luty 2014 r.

Zbiorcza faktura korygująca w 2014 r.


Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym


Od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy z tytułu dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym powstaje na zasadach ogólnych, a więc - zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT - z chwilą dokonania dostawy towarów (czyli w momencie wydania towarów przez kuriera (czy pracownika poczty) nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).

Ustalenie momentu dokonania dostawy towarów w dzisiejszych czasach na szczęście nie stanowi problemu. Zarówno bowiem firmy kurierskie, jak i Poczta Polska udostępniają możliwość śledzenia przesyłek (tzw. tracking). Dzięki temu łatwo można ustalić moment dostarczenia towarów do nabywcy (bez konieczności uzyskiwania takich dokumentów, jak zwrotne potwierdzenie odbioru).

W wyjątkowych przypadkach, gdy podatnicy nie mają możliwości ustalenia daty dostarczenia towarów za pomocą systemu śledzenia przesyłek lub dokumentów otrzymanych od podmiotu dostarczającego przesyłkę, istnieją dwa wyjścia. Pierwsze (bardziej prawidłowe i bezpieczniejsze) polega na skontaktowaniu się z nabywcą i uzyskaniu od niego (np. e-mailem) informacji o dacie odebrania towaru. Drugie wyjście (niestety, obarczone ryzykiem błędu) polega na oszacowaniu dnia dostarczenia towaru nabywcy (np. w oparciu o datę otrzymania pobranych od niego pieniędzy).

REKLAMA


UWAGA!
Od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy z tytułu dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym powstaje na zasadach ogólnych, a więc z chwilą dokonania dostawy towarów (czyli w momencie wydania towarów przez przewoźnika nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).


PRZYKŁAD
Podatnik prowadzący sklep internetowy otrzymał 25 lutego 2014 r. zamówienie na towar z płatnością „za pobraniem”. Towar został wysłany klientowi firmą kurierską 26 lutego 2014 r. i odebrany przez niego 28 lutego 2014 r. Należność od firmy kurierskiej podatnik otrzymał 5 marca 2014 r. W tej sytuacji obowiązek podatkowy powstał już 28 lutego 2014 r., tj. w dniu dostarczenia klientowi towaru przez kuriera (na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). Dokonaną dostawę wysyłkową towaru podatnik będzie obowiązany wykazać już w deklaracji VAT-7 za luty 2014 r.

 


Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży wysyłkowej potwierdzonej fakturą


Od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy w przypadku dostaw wysyłkowych potwierdzonych fakturą będzie powstawał na zasadach ogólnych wynikających z przepisów art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT.

 


UWAGA!

Obowiązek podatkowy w przypadku dostaw wysyłkowych, które powinny być potwierdzone fakturą, powstaje z chwilą dokonania dostawy.

 


PRZYKŁAD

27 sierpnia 2014 r. firma X zamówiła w firmie Y towary. Firma Y wysłała zamówione towary 28 sierpnia 2014 r. Zostały one dostarczone firmie X 29 sierpnia 2014 r. Fakturę dokumentującą dostawę tych towarów firma Y wystawiła 2 września 2014 r. W takim wypadku obowiązek podatkowy powstanie 29 sierpnia 2014 r., a więc dokonaną dla firmy X dostawę firma Y obowiązana będzie wykazać już w deklaracji VAT-7 za sierpień 2014 r.


Moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostaw wysyłkowych

Rodzaj dostawy wysyłkowej

Powstawanie obowiązku podatkowego do końca 2013 r.

Powstawanie obowiązku podatkowego od 1 stycznia 2014 r.

Dostawa wysyłkowa dokonywana po otrzymaniu należności/zapłaty za towar

Z chwilą otrzymania należności

Z chwilą otrzymania zapłaty

Dostawa wysyłkowa dokonywana za zaliczeniem pocztowym

Z chwilą otrzymania zapłaty

Z chwilą dokonania dostawy (tj. z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej)

Podsumowując, obowiązek podatkowy z tytułu dostawy wysyłkowej dokonanej po otrzymaniu zapłaty za towar powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Natomiast obowiązek podatkowy od dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym oraz w sytuacji, gdy dostawa powinna zostać potwierdzona fakturą - od 1 stycznia 2014 r. powstaje z chwilą dokonania dostawy (tj. z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027


Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA