REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż wysyłkowa - kiedy w 2014 roku powstaje obowiązek podatkowy w VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wysyłam towar za pośrednictwem kuriera lub poczty. Kiedy w 2014 roku powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT od sprzedaży wysyłkowej?

Obowiązek podatkowy w VAT 2014 - dostawa wysyłkowa, sprzedaż przez internet


Obowiązek podatkowy z tytułu dostawy wysyłkowej dokonanej po otrzymaniu zapłaty za towar powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Natomiast obowiązek podatkowy od dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym oraz w sytuacji, gdy dostawa powinna zostać potwierdzona fakturą - od 1 stycznia 2014 r. powstaje z chwilą dokonania dostawy (tj. z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).

REKLAMA

O tym, kiedy należy wykazywać sprzedaż w deklaracjach VAT, decyduje moment powstania obowiązku podatkowego, tj. sprzedaż należy wykazywać w deklaracjach VAT składanych za okresy rozliczeniowe, w których powstaje obowiązek podatkowy.

Z dniem 1 stycznia 2014 r. art. 19 ustawy o VAT został zastąpiony przez art. 19a ustawy o VAT, który reguluje terminy powstania obowiązku podatkowego. Ogólna zasada określona w art. 19a ust. 1 wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

Odliczanie VAT od samochodów w 2014 roku - komentarz do projektu zmian w ustawie o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży wysyłkowej dokonywanej po wpłacie należności przez nabywcę

Natomiast z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT wynika, że jeżeli przed dokonaniem dostawy wysyłanego towaru otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Zatem tylko w zakresie, w jakim towary wysyłane są do nabywcy po otrzymaniu zapłaty za towar, nic się od Nowego Roku nie zmieniło.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


UWAGA!
Jeżeli przed dokonaniem dostawy wysyłanego towaru otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej kwoty.


PRZYKŁAD
28 lutego 2014 r. podatnik prowadzący sklep internetowy otrzymał zapłatę za zamówiony towar. Towar został wysłany do klienta 1 marca 2014 r. Mimo to obowiązek podatkowy powstał w tej sytuacji 28 lutego 2014 r., tj. w dniu otrzymania przedpłaty. Dokonaną wysyłkową dostawę towarów podatnik będzie zatem obowiązany wykazać w deklaracji VAT-7 za luty 2014 r.

Zbiorcza faktura korygująca w 2014 r.


Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym


Od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy z tytułu dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym powstaje na zasadach ogólnych, a więc - zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT - z chwilą dokonania dostawy towarów (czyli w momencie wydania towarów przez kuriera (czy pracownika poczty) nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).

Ustalenie momentu dokonania dostawy towarów w dzisiejszych czasach na szczęście nie stanowi problemu. Zarówno bowiem firmy kurierskie, jak i Poczta Polska udostępniają możliwość śledzenia przesyłek (tzw. tracking). Dzięki temu łatwo można ustalić moment dostarczenia towarów do nabywcy (bez konieczności uzyskiwania takich dokumentów, jak zwrotne potwierdzenie odbioru).

W wyjątkowych przypadkach, gdy podatnicy nie mają możliwości ustalenia daty dostarczenia towarów za pomocą systemu śledzenia przesyłek lub dokumentów otrzymanych od podmiotu dostarczającego przesyłkę, istnieją dwa wyjścia. Pierwsze (bardziej prawidłowe i bezpieczniejsze) polega na skontaktowaniu się z nabywcą i uzyskaniu od niego (np. e-mailem) informacji o dacie odebrania towaru. Drugie wyjście (niestety, obarczone ryzykiem błędu) polega na oszacowaniu dnia dostarczenia towaru nabywcy (np. w oparciu o datę otrzymania pobranych od niego pieniędzy).

REKLAMA


UWAGA!
Od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy z tytułu dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym powstaje na zasadach ogólnych, a więc z chwilą dokonania dostawy towarów (czyli w momencie wydania towarów przez przewoźnika nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).


PRZYKŁAD
Podatnik prowadzący sklep internetowy otrzymał 25 lutego 2014 r. zamówienie na towar z płatnością „za pobraniem”. Towar został wysłany klientowi firmą kurierską 26 lutego 2014 r. i odebrany przez niego 28 lutego 2014 r. Należność od firmy kurierskiej podatnik otrzymał 5 marca 2014 r. W tej sytuacji obowiązek podatkowy powstał już 28 lutego 2014 r., tj. w dniu dostarczenia klientowi towaru przez kuriera (na podstawie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). Dokonaną dostawę wysyłkową towaru podatnik będzie obowiązany wykazać już w deklaracji VAT-7 za luty 2014 r.

 


Obowiązek podatkowy w VAT przy sprzedaży wysyłkowej potwierdzonej fakturą


Od 1 stycznia 2014 r. obowiązek podatkowy w przypadku dostaw wysyłkowych potwierdzonych fakturą będzie powstawał na zasadach ogólnych wynikających z przepisów art. 19a ust. 1 i 8 ustawy o VAT.

 


UWAGA!

Obowiązek podatkowy w przypadku dostaw wysyłkowych, które powinny być potwierdzone fakturą, powstaje z chwilą dokonania dostawy.

 


PRZYKŁAD

27 sierpnia 2014 r. firma X zamówiła w firmie Y towary. Firma Y wysłała zamówione towary 28 sierpnia 2014 r. Zostały one dostarczone firmie X 29 sierpnia 2014 r. Fakturę dokumentującą dostawę tych towarów firma Y wystawiła 2 września 2014 r. W takim wypadku obowiązek podatkowy powstanie 29 sierpnia 2014 r., a więc dokonaną dla firmy X dostawę firma Y obowiązana będzie wykazać już w deklaracji VAT-7 za sierpień 2014 r.


Moment powstania obowiązku podatkowego w przypadku dostaw wysyłkowych

Rodzaj dostawy wysyłkowej

Powstawanie obowiązku podatkowego do końca 2013 r.

Powstawanie obowiązku podatkowego od 1 stycznia 2014 r.

Dostawa wysyłkowa dokonywana po otrzymaniu należności/zapłaty za towar

Z chwilą otrzymania należności

Z chwilą otrzymania zapłaty

Dostawa wysyłkowa dokonywana za zaliczeniem pocztowym

Z chwilą otrzymania zapłaty

Z chwilą dokonania dostawy (tj. z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej)

Podsumowując, obowiązek podatkowy z tytułu dostawy wysyłkowej dokonanej po otrzymaniu zapłaty za towar powstaje z chwilą otrzymania zapłaty. Natomiast obowiązek podatkowy od dostaw wysyłkowych dokonywanych za zaliczeniem pocztowym oraz w sytuacji, gdy dostawa powinna zostać potwierdzona fakturą - od 1 stycznia 2014 r. powstaje z chwilą dokonania dostawy (tj. z chwilą wydania towaru nabywcy lub wskazanej przez niego osobie trzeciej).

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

 


PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 i 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1027


Tomasz Krywan

prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor licznych publikacji

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA