REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe reguły powstawania obowiązku podatkowego w VAT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2014 roku weszły w życie istotne zmiany w podatku VAT. Najważniejszą ze zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy o VAT jest ustalenie nowych reguł określania momentu powstania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


INFORFK: Zmiany w VAT 2014

Plusy i minusy zmian w VAT


Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje kolejna część przepisów ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35). Informacje i uwagi dotyczące pierwszej części przepisów nowelizacji, które weszły w życie w dniu 1 kwietnia 2013 r., zamieściliśmy w naszej publikacji z dnia 3 kwietnia 2013 r. Zmiany, które weszły w życie z początkiem bieżącego roku dotyczą m.in. momentu, w którym aktualizuje się obowiązek podatkowy, przedmiotu podatku od towarów i usług, a także zasad wystawiania faktur.


Momentu powstania obowiązku podatkowego


Najistotniejszą ze zmian wprowadzonych przez nowelizację jest ustalenie nowych reguł określania momentu powstania obowiązku podatkowego. W tym zakresie przyjęto zasadę, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów (dotychczas był to moment „wydania” towarów) lub wykonania usługi. Ponadto zrezygnowano z przepisu, który stanowił, że w przypadku gdy dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. W ten sposób podatnicy zostali pozbawieni możliwości „przesuwania” terminu powstania obowiązku podatkowego na następny miesiąc (kwartał), poprzez wystawienie faktury za czynności wykonane pod koniec miesiąca, dopiero w pierwszych dniach kolejnego miesiąca.

Na podstawie nowelizacji przyjęto także, że usługa rozliczana etapami jest uznawana za wykonaną, również w przypadku wykonania części usługi, dla której określono zapłatę. W odniesieniu do usługi, dla której ustalono następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, ustalono natomiast, że usługi te uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, aż do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upłyną terminy płatności lub rozliczeń, zgodnie z nowelizacją uznaje się natomiast za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Sprecyzowanie momentu, w którym powyższe usługi uznaje się za wykonane, przesądza z kolei o tym, kiedy powstaje związany z nimi obowiązek podatkowy.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne


Obowiązek podatkowy z chwilą wystawienia faktur


Ponad powyższe należy zaznaczyć, że w przypadku niektórych wskazanych w nowelizacji czynności, obowiązek podatkowy w dalszym ciągu powstaje z chwilą wystawienia faktury. Dotyczy to m.in. dostaw energii elektrycznej, cieplnej, świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, najmu, dzierżawy, leasingu, ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej. W odniesieniu do wybranych czynności, nowelizacja przewidziała także powstanie obowiązku podatkowego dopiero z chwilą otrzymania za nie zapłaty.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Podstawa opodatkowania w VAT w 2014 r.

Zapraszamy na forum Księgowość

 

 


Odliczenie podatku naliczonego


Kolejna z istotnych zmian dotyczy
obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W drodze nowelizacji określono, że prawo do takich odliczeń powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstaje obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług. To zaś oznacza, że podatnik pragnący skorzystać z takiego uprawnienia będzie musiał kontrolować, kiedy po stronie sprzedawcy lub dostawcy zaktualizuje się obowiązek podatkowy, co w praktyce może okazać się dosyć trudne. Odliczenie podatku naliczonego, w większości przypadków, nie może ponadto nastąpić wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. W dalszym ciągu obowiązuje przy tym zasada, że podatek VAT można odliczać w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, lub poprzez korektę deklaracji za okres, w którym powstało prawo do odliczenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało to prawo.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.


Podstawa opodatkowania


Zmiany wynikające z nowelizacji dotyczą także podstawy opodatkowania w podatku VAT
. W dotychczasowym stanie prawnym taką podstawą był obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. W myśl nowych uregulowań, podstawą opodatkowania jest zaś wszystko, co stanowi zapłatę za towar lub usługę, którą podatnik otrzymał od nabywcy lub usługobiorcy. Podstawa opodatkowania obejmuje ponadto wskazane w ustawie dodatkowe kwoty jak np. cena opakowania, ubezpieczenia i transportu. W podstawie opodatkowania nie uwzględnia się natomiast m.in. upustów i obniżek udzielonych klientowi w momencie sprzedaży oraz kwot otrzymanych jako zwrot kosztów poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, jeżeli zostały one przejściowo ujęte w ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku.


Terminy wystawiania faktur


Niezwykle doniosłej zmiany dokonano również w odniesieniu do terminu wystawiania faktur VAT. W tym zakresie ustawodawca odszedł od dotychczasowej zasady wystawiania faktur w terminie siedmiu dni od wykonania usługi lub dostawy towaru. W to miejsce przyjęto, że fakturę można wystawić aż do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano czynności podlegające opodatkowaniu. Ponadto ustalono, że podatnik ma obowiązek wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną z VAT tylko na żądanie nabywcy. Zmianie uległy także zasady wystawiania faktur korygujących.

Kiedy faktura dla konsumenta w 2014 r.

 

W dniu 1 stycznia 2014 r. weszła w życie także ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1387). Najistotniejszą zmianą wprowadzoną przez tę ustawę zmieniającą jest objęcie podatkiem dochodowym od osób prawnych spółek komandytowo-akcyjnych. W ten sposób zwiększono obciążenia fiskalne związane z prowadzeniem działalności w formie spółki komandytowo-akcyjnej.

Podsumowując, początek nowego roku przyniósł szereg doniosłych zmian w przepisach podatkowych.

Najistotniejsza ze zmian w przepisach dotyczących podatku VAT polega na przyjęciu generalnej zasady, że obowiązek podatkowy powstaje nie jak dotychczas z momentem wystawienia faktury, ale wraz z dostarczeniem towaru lub wykonaniem usługi. Zmiana ta uniemożliwia „przesuwanie” terminu powstania obowiązku podatkowego poprzez wystawianie faktur za czynności wykonane pod koniec miesiąca, dopiero pod koniec przewidzianego na to okresu. Takie rozwiązanie może jednak doprowadzić do sytuacji, w których podatnik będzie zobowiązany zapłacić podatek VAT, zanim jeszcze otrzyma płatność od swojego kontrahenta. Ważne zmiany dotyczą także podstawy opodatkowania oraz odliczeń w podatku VAT, a także kwestii związanych z wystawianiem faktur.

Doniosłą zmianą związaną z wejściem w życie drugiej wspomnianej ustawy zmieniającej jest opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych spółek komandytowo-akcyjnych. Wskutek tej zmiany, optymalizacja podatkowa poprzez prowadzenie działalności w formie spółki komandytowo-akcyjnej, będzie znacznie utrudniona.

Nowe przepisy mają ogromne znaczenie praktyczne, stąd wszyscy podatnicy powinni się z nimi jak najszybciej dokładnie zapoznać.

 

 

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA