REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe reguły powstawania obowiązku podatkowego w VAT

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem 2014 roku weszły w życie istotne zmiany w podatku VAT. Najważniejszą ze zmian wprowadzonych nowelizacją ustawy o VAT jest ustalenie nowych reguł określania momentu powstania obowiązku podatkowego.

REKLAMA

REKLAMA

 

 

 

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 


INFORFK: Zmiany w VAT 2014

Plusy i minusy zmian w VAT


Od dnia 1 stycznia 2014 r. obowiązuje kolejna część przepisów ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35). Informacje i uwagi dotyczące pierwszej części przepisów nowelizacji, które weszły w życie w dniu 1 kwietnia 2013 r., zamieściliśmy w naszej publikacji z dnia 3 kwietnia 2013 r. Zmiany, które weszły w życie z początkiem bieżącego roku dotyczą m.in. momentu, w którym aktualizuje się obowiązek podatkowy, przedmiotu podatku od towarów i usług, a także zasad wystawiania faktur.


Momentu powstania obowiązku podatkowego


Najistotniejszą ze zmian wprowadzonych przez nowelizację jest ustalenie nowych reguł określania momentu powstania obowiązku podatkowego. W tym zakresie przyjęto zasadę, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów (dotychczas był to moment „wydania” towarów) lub wykonania usługi. Ponadto zrezygnowano z przepisu, który stanowił, że w przypadku gdy dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. W ten sposób podatnicy zostali pozbawieni możliwości „przesuwania” terminu powstania obowiązku podatkowego na następny miesiąc (kwartał), poprzez wystawienie faktury za czynności wykonane pod koniec miesiąca, dopiero w pierwszych dniach kolejnego miesiąca.

Na podstawie nowelizacji przyjęto także, że usługa rozliczana etapami jest uznawana za wykonaną, również w przypadku wykonania części usługi, dla której określono zapłatę. W odniesieniu do usługi, dla której ustalono następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, ustalono natomiast, że usługi te uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, aż do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upłyną terminy płatności lub rozliczeń, zgodnie z nowelizacją uznaje się natomiast za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Sprecyzowanie momentu, w którym powyższe usługi uznaje się za wykonane, przesądza z kolei o tym, kiedy powstaje związany z nimi obowiązek podatkowy.

Czy w 2014 r. można wystawiać faktury wewnętrzne


Obowiązek podatkowy z chwilą wystawienia faktur


Ponad powyższe należy zaznaczyć, że w przypadku niektórych wskazanych w nowelizacji czynności, obowiązek podatkowy w dalszym ciągu powstaje z chwilą wystawienia faktury. Dotyczy to m.in. dostaw energii elektrycznej, cieplnej, świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, najmu, dzierżawy, leasingu, ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej. W odniesieniu do wybranych czynności, nowelizacja przewidziała także powstanie obowiązku podatkowego dopiero z chwilą otrzymania za nie zapłaty.

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Praw

Podstawa opodatkowania w VAT w 2014 r.

Zapraszamy na forum Księgowość

 

 


Odliczenie podatku naliczonego


Kolejna z istotnych zmian dotyczy
obniżania podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W drodze nowelizacji określono, że prawo do takich odliczeń powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstaje obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług. To zaś oznacza, że podatnik pragnący skorzystać z takiego uprawnienia będzie musiał kontrolować, kiedy po stronie sprzedawcy lub dostawcy zaktualizuje się obowiązek podatkowy, co w praktyce może okazać się dosyć trudne. Odliczenie podatku naliczonego, w większości przypadków, nie może ponadto nastąpić wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. W dalszym ciągu obowiązuje przy tym zasada, że podatek VAT można odliczać w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, lub poprzez korektę deklaracji za okres, w którym powstało prawo do odliczenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało to prawo.

Odliczenie VAT z faktur za energię elektryczną w 2014 r.


Podstawa opodatkowania


Zmiany wynikające z nowelizacji dotyczą także podstawy opodatkowania w podatku VAT
. W dotychczasowym stanie prawnym taką podstawą był obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. W myśl nowych uregulowań, podstawą opodatkowania jest zaś wszystko, co stanowi zapłatę za towar lub usługę, którą podatnik otrzymał od nabywcy lub usługobiorcy. Podstawa opodatkowania obejmuje ponadto wskazane w ustawie dodatkowe kwoty jak np. cena opakowania, ubezpieczenia i transportu. W podstawie opodatkowania nie uwzględnia się natomiast m.in. upustów i obniżek udzielonych klientowi w momencie sprzedaży oraz kwot otrzymanych jako zwrot kosztów poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, jeżeli zostały one przejściowo ujęte w ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku.


Terminy wystawiania faktur


Niezwykle doniosłej zmiany dokonano również w odniesieniu do terminu wystawiania faktur VAT. W tym zakresie ustawodawca odszedł od dotychczasowej zasady wystawiania faktur w terminie siedmiu dni od wykonania usługi lub dostawy towaru. W to miejsce przyjęto, że fakturę można wystawić aż do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano czynności podlegające opodatkowaniu. Ponadto ustalono, że podatnik ma obowiązek wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż zwolnioną z VAT tylko na żądanie nabywcy. Zmianie uległy także zasady wystawiania faktur korygujących.

Kiedy faktura dla konsumenta w 2014 r.

 

W dniu 1 stycznia 2014 r. weszła w życie także ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym (Dz. U. z 2013 r., poz. 1387). Najistotniejszą zmianą wprowadzoną przez tę ustawę zmieniającą jest objęcie podatkiem dochodowym od osób prawnych spółek komandytowo-akcyjnych. W ten sposób zwiększono obciążenia fiskalne związane z prowadzeniem działalności w formie spółki komandytowo-akcyjnej.

Podsumowując, początek nowego roku przyniósł szereg doniosłych zmian w przepisach podatkowych.

Najistotniejsza ze zmian w przepisach dotyczących podatku VAT polega na przyjęciu generalnej zasady, że obowiązek podatkowy powstaje nie jak dotychczas z momentem wystawienia faktury, ale wraz z dostarczeniem towaru lub wykonaniem usługi. Zmiana ta uniemożliwia „przesuwanie” terminu powstania obowiązku podatkowego poprzez wystawianie faktur za czynności wykonane pod koniec miesiąca, dopiero pod koniec przewidzianego na to okresu. Takie rozwiązanie może jednak doprowadzić do sytuacji, w których podatnik będzie zobowiązany zapłacić podatek VAT, zanim jeszcze otrzyma płatność od swojego kontrahenta. Ważne zmiany dotyczą także podstawy opodatkowania oraz odliczeń w podatku VAT, a także kwestii związanych z wystawianiem faktur.

Doniosłą zmianą związaną z wejściem w życie drugiej wspomnianej ustawy zmieniającej jest opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych spółek komandytowo-akcyjnych. Wskutek tej zmiany, optymalizacja podatkowa poprzez prowadzenie działalności w formie spółki komandytowo-akcyjnej, będzie znacznie utrudniona.

Nowe przepisy mają ogromne znaczenie praktyczne, stąd wszyscy podatnicy powinni się z nimi jak najszybciej dokładnie zapoznać.

 

 

Maciej Szulikowski

radca prawny i partner zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA