REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa opodatkowania w VAT w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Sołtysiak
konsultant w Accreo
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2014 r. zmianie ulegają również regulacje dotyczące podstawy opodatkowania – podstawowego elementu konstrukcyjnego VAT ze względu na bezpośredni wpływ na wysokość podatku należnego.

REKLAMA

Autopromocja

INFORFK: Jak przygotować dział księgowości na zmiany w VAT od 2014

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przepisy

Art. 29a, art. 30a-30c Znowelizowanej ustawy o VAT


Zasada ogólna


Dotychczasowe przepisy w zakresie podstawy opodatkowania [1] zostały uchylone, a nowe przepisy wprowadzono do Ustawy o VAT poprzez dodanie kolejnych artykułów. [2] W Tabeli 1 zaprezentowano zasadę ogólną obowiązującą do 31 grudnia 2013 r. [3] oraz tę obowiązującą od 1 stycznia 2014 r.


Tabela 1 - zasada ogólna ustalania podstawy opodatkowania

Do 31 grudnia 2013 r.

Od 1 stycznia 2014 r.

Podstawą opodatkowania jest obrót tj. kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę zwiększają wartość obrotu

Podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę zwiększają kwotę zapłaty

Jak można zauważyć, podstawa opodatkowania określana według dotychczasowych zasad bazowała na obrocie tj. kwocie należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o VAT, natomiast zgodnie z wprowadzanymi przepisami kluczowe znaczenie będzie mieć zapłata.


Przykład 1

REKLAMA

Firma „A” podpisała z firmą „B” umowę, na podstawie której zobowiązała się do dostarczenia 300 puszek z białą farbą oraz 100 pędzli. Wynagrodzenie za dostarczenie wszystkich towarów zostało ustalone w wysokości 8.000 PLN. Firma „B” z tytułu dostawy zapłaciła jedynie 5.000 PLN. Podstawą opodatkowania będzie kwota 8.000 PLN, ponieważ jest to kwota, która jest należna firmie „A” w związku z dokonaną dostawą. Innymi słowy, mając na uwadze nowe brzmienie przepisów jest to kwota, którą firma „A” otrzymała (5.000 PLN) lub ma otrzymać (3.000 PLN).


W przypadku porównania obecnie obowiązujących przepisów odnoszących się do podstawy opodatkowania z tymi, które wejdą w życie, uwagę wzbudza to, że nowa ogólna zasada określająca, jak należy ustalać podstawę opodatkowania nie wskazuje, że opodatkowaniu podlega kwota netto otrzymanej zapłaty. Dopiero analiza kolejnych przepisów [4] Znowelizowanej ustawy o VAT doprecyzowuje, że do podstawy opodatkowania nie zalicza się kwoty VAT. Taka konstrukcja regulacji w zakresie opodatkowania VAT (jakkolwiek mało przejrzysta) nie powinna mieć jednak co do zasady istotnego znaczenia dla ustalenia wysokości podstawy opodatkowania VAT.


Przepisy przejściowe w zakresie VAT na przełomie 2013 i 2014 r.


Faktura wystawiona przed dostawą towarów 2013 / 2014


Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Zaliczki, przedpłaty, zadatki i raty w podstawie opodatkowania


Przepisy w zakresie podstawy opodatkowania Znowelizowanej ustawy o VAT nie zawierają przepisu, który wprost odwoływałby się do zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat. [5] Jednakże biorąc pod uwagę brzmienie omawianej wcześniej zasady ogólnej wydaje się, że takie doprecyzowanie nie było konieczne. Zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty stanowią bowiem część zapłaty z tytułu dostawy lub świadczenia usług.

Wskazanie przepisów obowiązującej i Znowelizowanej ustawy o VAT odnoszących się do zaliczek, zadatków, przedpłat i rat zawiera Tabela 2.


Tabela 2 - zaliczki, zadatki, przedpłaty oraz raty, a podstawa opodatkowania

Do 31 grudnia 2013 r.

Od 1 stycznia 2014 r.

Obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to także otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę zwiększają kwotę zapłaty.


Tym samym, zaliczki i wpłaty o podobnym charakterze również na gruncie Znowelizowanej ustawy o VAT będą wliczane do podstawy opodatkowania, jeżeli będą się wiązać z czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. [6]


Najważniejsze zmiany w VAT 2014


Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

[1] Art. 29, art. 30 Ustawy o VAT.

[2] Art. 29a, art. 30a-30c Znowelizowanej ustawy o VAT.

[3] Zgodnie z art. 8 Ustawy zmieniającej, do czynności wykonanych przed dniem 1 stycznia 2014 r. stosuje się dotychczasowe zasady w zakresie ustalania podstawy opodatkowania.

[4] Ściślej ujmując art. 29a ust. 6 pkt 1 Znowelizowanej ustawy o VAT.

[5] W Ustawie o VAT taką regulacją jest art. 29 ust. 2.

[6] Na podstawie art. 5 Ustawy o VAT (który w Znowelizowanej ustawie o VAT pozostanie w niezmienionym brzmieniu).


Co ująć w podstawie opodatkowania, a czego nie uwzględniać


Ważną zmianą jest wskazanie wprost, że w podstawie opodatkowania należy uwzględniać koszty dodatkowe, [7] m.in. prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, jeżeli są one pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Dotychczas obowiązujące przepisy zawierały taką regułę jedynie w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. [8]

Ponadto, nowe przepisy zawierają wskazanie [9] w zakresie kwot, które nie powinny być ujmowane w podstawie opodatkowania. Zgodnie z nimi podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

- stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

- udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży ;

- otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Na Schemacie 1 przedstawiono podsumowanie przepisów dotyczących kosztów, które należy ująć w podstawie opodatkowania oraz wydatków, których nie należy w niej ujmować.


Schemat 1 - ustalanie podstawy opodatkowania


Przykład 2

REKLAMA

Przedsiębiorca z Katowic handlujący układami scalonymi, aby zachęcić swojego kontrahenta do wcześniejszej zapłaty za dokonaną dostawę, wskazał w umowie sprzedaży, że w przypadku zapłaty za dostarczone towary w ciągu 7 dni udzielana jest obniżka w wysokości 5% należności. Wartość transakcji opiewa na 30.000 PLN, a ustalony termin płatności to 21 dni.

- w świetle obowiązujących przepisów faktura powinna być wystawiona na 30.000 PLN, a jeżeli kontrahent zapłaci w ciągu 7 dni należy wystawić fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania o 1.500 PLN;

- od 1 stycznia 2014 r. za właściwe udokumentowanie transakcji powinno być uznane podejście, zgodnie z którym faktura pierwotna będzie opiewać na 28.500 PLN, a w przypadku zapłaty w terminie późniejszym niż 7 dni wystawiona zostanie faktura korygująca podwyższająca podstawę opodatkowania o 1.500 PLN.

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.

Zmiany w VAT od 1 października 2013 - wyjaśnienia MF


Przykład 3

Pan Wojciech prowadzi hurtownię nawozów azotowych, potasowych i fosforowych oraz świadczy usługi transportowe. Pani Anna, właścicielka sklepu z nawozami, zamówiła u Pana Wojciecha 30 kg nawozu azotowego i 50 kg nawozu fosforowego wraz z dostawą. Wynagrodzenie zostało ustalone w wysokości 1.000 PLN netto, gdzie 900 PLN stanowi wartość netto nawozów, a pozostałe 100 PLN wartość netto transportu. Mając na uwadze literalne brzmienie znowelizowanych przepisów możliwe jest podejście, zgodnie z którym wynagrodzenie w wysokości 1.000 PLN zostanie uznane za podstawę opodatkowania odnoszącą się do dostawy towarów (nawozów). Koszt transportu zostanie wówczas zakwalifikowany jako koszt dodatkowy związany z dostawą i stanowiący element podstawy opodatkowania z tytułu tej sprzedaży.


Jak już wskazywano, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty oraz udzielonych opustów i obniżek cen uwzględnionych w momencie sprzedaży. Tym samym, co do zasady, w myśl nowych przepisów obniżki uwzględnione w chwili sprzedaży nie powinny być ujmowane w podstawie opodatkowania. Zgodnie ze Znowelizowaną ustawą o VAT podstawę opodatkowania można natomiast obniżać o udzielone po sprzedaży opusty i obniżki cen, jeżeli nabywca lub usługobiorca posiada potwierdzenie odbioru faktury korygującej . [10] Szczegółowe omówienie przepisów dotyczących warunku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej znajduje się w dalszej części niniejszego rozdziału.

[7] Art. 29a ust. 6 pkt 2 Znowelizowanej ustawy o VAT.

[8] Art. 31 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT.

[9] Art. 29a ust. 7 Znowelizowanej ustawy o VAT.

[10] Art. 29a ust. 10 Znowelizowanej ustawy o VAT.


Przykład 4

Przedsiębiorstwo „Mazury” oferuje swoim kontrahentom rabat w wysokości 5% wartości nabytych towarów, jeżeli w kwartale wartość produktów zakupionych przez danego klienta wyniesie 100.000 PLN, a 10% gdy wartość zakupionych produktów wyniesie 170.000 PLN. Firma „Stokrotka” w I kwartale 2014 r. kupiła od przedsiębiorstwa „Mazury” towary o łącznej wartości 120.000 PLN. W konsekwencji, podstawa opodatkowania powinna zostać obniżona o 6.000 PLN poprzez wystawienie przez przedsiębiorstwo „Mazury” faktury korygującej. Jest to bowiem kwota udzielonej po dokonaniu sprzedaży obniżki ceny.


Ponadto, analogicznie jak w przypadku obowiązujących zasad, podstawę opodatkowania ustalaną na gruncie nowych przepisów obniża się o wartość zwróconych towarów oraz wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Dodatkowo, nowe przepisy regulują wprost kwestię obniżenia podstawy opodatkowania o zwrócone nabywcy lub usługobiorcy kwoty, jeżeli nie doszło do sprzedaży.


Przykład 5

Firma „Karpaty” podpisała z przedsiębiorstwem „Tatry” umowę na podstawie której zobowiązała się dostarczyć 100 tabletów do 1 grudnia 2014 r. W dniu 27 listopada otrzymała z tego tytułu płatność w wysokości 4.000 PLN. 30 listopada okazało się, że firma „Karpaty” nie dostarczy zamówionych towarów w ustalonym terminie z uwagi na problemy z dostawcami. W porozumieniu z przedsiębiorstwem „Tatry” ustalono, że umowa zostanie rozwiązana. 2 grudnia firma „Karpaty” zwróciła otrzymaną płatność w pełnej wysokości. Tym samym, ostateczna wysokość podstawy opodatkowania wyniesie 0 PLN.


Kolejną kwestią, którą unormowano wprost w przepisach Znowelizowanej ustawy o VAT [11] jest ujmowanie w podstawie opodatkowania wartości opakowań zwrotnych wydawanych za kaucją. [12] Do podstawy opodatkowania nie wlicza się kaucji związanej z opakowaniami zwrotnymi, jeżeli opakowania zostały zwrócone w określonym terminie. Wartość niezwróconych opakowań podlega włączeniu do podstawy opodatkowania:

- w dniu następującym po dniu, w którym zgodnie z umową opakowania powinny być zwrócone;

- 60. dnia od dnia wydania opakowania, jeżeli termin zwrotu opakowań nie został określony w umowie.

Opakowania zwrotne, w stosunku do których nie została określona kaucja, powinny być uwzględnione w podstawie opodatkowania, a w przypadku ich zwrotu podstawa opodatkowania powinna zostać obniżona. [13]


Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej


Jak już wskazywano, przepisy Znowelizowanej ustawy o VAT odnoszą się również do kwestii posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej. Co do zasady, analogicznie jak na gruncie dotychczasowych przepisów, aby móc obniżyć podstawę opodatkowania, konieczne jest posiadanie przez podatnika potwierdzenia odbioru przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej. Należy podkreślić, że nowe przepisy wprost wskazują, że warunku dotyczącego posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie stosuje się w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w związku ze zwróceniem dotacji, subwencji i podobnych dopłat, które jako mające bezpośredni wpływ na cenę zostały uwzględnione w podstawie opodatkowania. [14]

Reguła odnosząca się do sytuacji, gdy podatnik stwierdzi pomyłkę w kwocie podatku na fakturze polegającą na wykazaniu za wysokiej kwoty podatku i wystawienia do niej faktury korygującej jest identyczna jak ta zawarta w dotychczasowych przepisach. [15] Tym samym, w omawianym przypadku podatnik będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania, jeżeli będzie posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej.

Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że katalog przypadków, w których nie stosuje się warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej, zawarty w Znowelizowanej ustawie o VAT jest nieco odmienny w stosunku do obecnie obowiązującego. Tabela 3 prezentuje pozycję, która odróżnia katalog dotychczasowy od tego, który został wprowadzony w ramach zmian.


Tabela 3 - brak obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Do 31 grudnia 2013 r.

Od 1 stycznia 2014 r.

Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w przypadku, gdy w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku

Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej


Zarówno przed, jak i po zmianie przepisów VAT, warunku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej nie będzie się stosować m.in. do eksportu, dostawy towarów dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza Polską, sprzedaży energii elektrycznej.

[11] Art. 29a ust. 11 i 12 Znowelizowanej ustawy o VAT.

[12] W obecnie obowiązującej Ustawie o VAT wskazana kwestia nie jest uregulowana. Natomiast w § 16 Rozporządzenia fakturowego znajdują się przepisy odnoszące się do sposobu fakturowania opakowań zwrotnych. Tym samym wydaje się, że omawiane przepisy nie powinny wywołać zmian merytorycznych.

[13] Art. 29a ust. 6 pkt 2 oraz art. 29a ust. 10 pkt 2 Znowelizowanej ustawy o VAT.

[14] Art. 29a ust. 13 w zw. z art. 29a ust. 10 Znowelizowanej ustawy o VAT.

[15] Por. art. 29a ust. 14 Znowelizowanej ustawy o VAT oraz art. 29 ust. 4c Ustawy o VAT.

Obecne przepisy przewidują zwolnienie z tego obowiązku również w przypadku, gdy w fakturze, która została skorygowana nie wykazano kwoty podatku, co ma zastosowanie m.in. do faktur ze stawką VAT zw. W przepisach, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2014 r. nie wskazano wprost, że w przypadku korekty faktury niezawierającej kwoty podatku nie jest konieczne posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Jednakże biorąc pod uwagę literalne brzmienie warunku wskazującego na obowiązek posiadania przedmiotowego potwierdzenia, można bronić podejścia, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nadal nie będzie się stosować w przypadku, gdy na wystawionej fakturze do której odnosi się korekta nie wykazano kwoty VAT. Ustawodawca zaznaczył bowiem, że obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem , dokonuje się pod warunkiem posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. [16]

W ramach Znowelizowanej ustawy o VAT wprowadzono przepis, [17] na mocy którego podatnik może obniżyć podstawę opodatkowania, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

- nie uzyskano potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej;

- podatnik posiada dokumentację, z której wynika, że jego kontrahent wie , że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami, jakie zostały określone w fakturze korygującej.

Należy pamiętać, że obniżenie podstawy opodatkowania będzie możliwe nie wcześniej niż w deklaracji za okres, w którym spełnione zostaną obie przesłanki. W Uzasadnieniu do nowelizacji podkreślono, że omawiany zapis realizuje tezy wyroku TSUE z 26 stycznia 2012 r. w sprawie Kraft Foods Polska SA., C-588/10. We wskazanym orzeczeniu TSUE zaznaczył, że uzależnienie możliwości obniżenia podstawy opodatkowania od posiadania potwierdzenia faktury korygującej jest co do zasady zgodne z prawem unijnym. Jednakże w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to podatnik powinien mieć możliwość wykazać w inny sposób, że:

- dokonał należytej staranności w celu upewnienia się, że kontrahent otrzymał fakturę korygującą i zapoznał się z nią;

- transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej.

Wprowadzenie omawianego przepisu, jakkolwiek wydaje się korzystne dla podatników, to może być w praktyce źródłem wielu sporu z organami podatkowymi. Pojawia się bowiem zasadnicze pytanie, w jaki sposób podatnik ma udokumentować stan wiedzy swojego kontrahenta. Przykładowo, czy w przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej, obniżenie podstawy opodatkowania będzie możliwe, jeżeli podatnik posiada tylko jedno potwierdzenie nadania ze wskazaniem, że wysyłana była faktura korygująca oraz potwierdzenia przelewów wskazujące, że z tytułu zrealizowanej transakcji otrzymał kwotę zgodną z fakturą korygującą?

Przepisy

Art. 29a, art. 30a-30c Znowelizowanej ustawy o VAT


Zasada ogólna


Dotychczasowe przepisy w zakresie podstawy opodatkowania [1] zostały uchylone, a nowe przepisy wprowadzono do Ustawy o VAT poprzez dodanie kolejnych artykułów. [2] W Tabeli 1 zaprezentowano zasadę ogólną obowiązującą do 31 grudnia 2013 r. [3] oraz tę obowiązującą od 1 stycznia 2014 r.


Tabela 1 - zasada ogólna ustalania podstawy opodatkowania

Do 31 grudnia 2013 r.

Od 1 stycznia 2014 r.

Podstawą opodatkowania jest obrót tj. kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę zwiększają wartość obrotu

Podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę zwiększają kwotę zapłaty

Jak można zauważyć, podstawa opodatkowania określana według dotychczasowych zasad bazowała na obrocie tj. kwocie należnej z tytułu sprzedaży pomniejszonej o VAT, natomiast zgodnie z wprowadzanymi przepisami kluczowe znaczenie będzie mieć zapłata.


Przykład 1

Firma „A” podpisała z firmą „B” umowę, na podstawie której zobowiązała się do dostarczenia 300 puszek z białą farbą oraz 100 pędzli. Wynagrodzenie za dostarczenie wszystkich towarów zostało ustalone w wysokości 8.000 PLN. Firma „B” z tytułu dostawy zapłaciła jedynie 5.000 PLN. Podstawą opodatkowania będzie kwota 8.000 PLN, ponieważ jest to kwota, która jest należna firmie „A” w związku z dokonaną dostawą. Innymi słowy, mając na uwadze nowe brzmienie przepisów jest to kwota, którą firma „A” otrzymała (5.000 PLN) lub ma otrzymać (3.000 PLN).


W przypadku porównania obecnie obowiązujących przepisów odnoszących się do podstawy opodatkowania z tymi, które wejdą w życie, uwagę wzbudza to, że nowa ogólna zasada określająca, jak należy ustalać podstawę opodatkowania nie wskazuje, że opodatkowaniu podlega kwota netto otrzymanej zapłaty. Dopiero analiza kolejnych przepisów [4] Znowelizowanej ustawy o VAT doprecyzowuje, że do podstawy opodatkowania nie zalicza się kwoty VAT. Taka konstrukcja regulacji w zakresie opodatkowania VAT (jakkolwiek mało przejrzysta) nie powinna mieć jednak co do zasady istotnego znaczenia dla ustalenia wysokości podstawy opodatkowania VAT.


Zaliczki, przedpłaty, zadatki i raty w podstawie opodatkowania


Przepisy w zakresie podstawy opodatkowania Znowelizowanej ustawy o VAT nie zawierają przepisu, który wprost odwoływałby się do zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat. [5] Jednakże biorąc pod uwagę brzmienie omawianej wcześniej zasady ogólnej wydaje się, że takie doprecyzowanie nie było konieczne. Zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty stanowią bowiem część zapłaty z tytułu dostawy lub świadczenia usług.

Wskazanie przepisów obowiązującej i Znowelizowanej ustawy o VAT odnoszących się do zaliczek, zadatków, przedpłat i rat zawiera Tabela 2.


Tabela 2 - zaliczki, zadatki, przedpłaty oraz raty, a podstawa opodatkowania

Do 31 grudnia 2013 r.

Od 1 stycznia 2014 r.

Obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to także otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę zwiększają kwotę zapłaty.


Tym samym, zaliczki i wpłaty o podobnym charakterze również na gruncie Znowelizowanej ustawy o VAT będą wliczane do podstawy opodatkowania, jeżeli będą się wiązać z czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT. [6]

[1] Art. 29, art. 30 Ustawy o VAT.

[2] Art. 29a, art. 30a-30c Znowelizowanej ustawy o VAT.

[3] Zgodnie z art. 8 Ustawy zmieniającej, do czynności wykonanych przed dniem 1 stycznia 2014 r. stosuje się dotychczasowe zasady w zakresie ustalania podstawy opodatkowania.

[4] Ściślej ujmując art. 29a ust. 6 pkt 1 Znowelizowanej ustawy o VAT.

[5] W Ustawie o VAT taką regulacją jest art. 29 ust. 2.

[6] Na podstawie art. 5 Ustawy o VAT (który w Znowelizowanej ustawie o VAT pozostanie w niezmienionym brzmieniu).


Co ująć w podstawie opodatkowania, a czego nie uwzględniać


Ważną zmianą jest wskazanie wprost, że w podstawie opodatkowania należy uwzględniać koszty dodatkowe, [7] m.in. prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, jeżeli są one pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Dotychczas obowiązujące przepisy zawierały taką regułę jedynie w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. [8]

Ponadto, nowe przepisy zawierają wskazanie [9] w zakresie kwot, które nie powinny być ujmowane w podstawie opodatkowania. Zgodnie z nimi podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

- stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

- udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży ;

- otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Na Schemacie 1 przedstawiono podsumowanie przepisów dotyczących kosztów, które należy ująć w podstawie opodatkowania oraz wydatków, których nie należy w niej ujmować.


Schemat 1 - ustalanie podstawy opodatkowania


Przykład 2

Przedsiębiorca z Katowic handlujący układami scalonymi, aby zachęcić swojego kontrahenta do wcześniejszej zapłaty za dokonaną dostawę, wskazał w umowie sprzedaży, że w przypadku zapłaty za dostarczone towary w ciągu 7 dni udzielana jest obniżka w wysokości 5% należności. Wartość transakcji opiewa na 30.000 PLN, a ustalony termin płatności to 21 dni.

- w świetle obowiązujących przepisów faktura powinna być wystawiona na 30.000 PLN, a jeżeli kontrahent zapłaci w ciągu 7 dni należy wystawić fakturę korygującą obniżającą podstawę opodatkowania o 1.500 PLN;

- od 1 stycznia 2014 r. za właściwe udokumentowanie transakcji powinno być uznane podejście, zgodnie z którym faktura pierwotna będzie opiewać na 28.500 PLN, a w przypadku zapłaty w terminie późniejszym niż 7 dni wystawiona zostanie faktura korygująca podwyższająca podstawę opodatkowania o 1.500 PLN.


Przykład 3

Pan Wojciech prowadzi hurtownię nawozów azotowych, potasowych i fosforowych oraz świadczy usługi transportowe. Pani Anna, właścicielka sklepu z nawozami, zamówiła u Pana Wojciecha 30 kg nawozu azotowego i 50 kg nawozu fosforowego wraz z dostawą. Wynagrodzenie zostało ustalone w wysokości 1.000 PLN netto, gdzie 900 PLN stanowi wartość netto nawozów, a pozostałe 100 PLN wartość netto transportu. Mając na uwadze literalne brzmienie znowelizowanych przepisów możliwe jest podejście, zgodnie z którym wynagrodzenie w wysokości 1.000 PLN zostanie uznane za podstawę opodatkowania odnoszącą się do dostawy towarów (nawozów). Koszt transportu zostanie wówczas zakwalifikowany jako koszt dodatkowy związany z dostawą i stanowiący element podstawy opodatkowania z tytułu tej sprzedaży.


Jak już wskazywano, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty oraz udzielonych opustów i obniżek cen uwzględnionych w momencie sprzedaży. Tym samym, co do zasady, w myśl nowych przepisów obniżki uwzględnione w chwili sprzedaży nie powinny być ujmowane w podstawie opodatkowania. Zgodnie ze Znowelizowaną ustawą o VAT podstawę opodatkowania można natomiast obniżać o udzielone po sprzedaży opusty i obniżki cen, jeżeli nabywca lub usługobiorca posiada potwierdzenie odbioru faktury korygującej . [10] Szczegółowe omówienie przepisów dotyczących warunku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej znajduje się w dalszej części niniejszego rozdziału.

[7] Art. 29a ust. 6 pkt 2 Znowelizowanej ustawy o VAT.

[8] Art. 31 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT.

[9] Art. 29a ust. 7 Znowelizowanej ustawy o VAT.

[10] Art. 29a ust. 10 Znowelizowanej ustawy o VAT.


Przykład 4

Przedsiębiorstwo „Mazury” oferuje swoim kontrahentom rabat w wysokości 5% wartości nabytych towarów, jeżeli w kwartale wartość produktów zakupionych przez danego klienta wyniesie 100.000 PLN, a 10% gdy wartość zakupionych produktów wyniesie 170.000 PLN. Firma „Stokrotka” w I kwartale 2014 r. kupiła od przedsiębiorstwa „Mazury” towary o łącznej wartości 120.000 PLN. W konsekwencji, podstawa opodatkowania powinna zostać obniżona o 6.000 PLN poprzez wystawienie przez przedsiębiorstwo „Mazury” faktury korygującej. Jest to bowiem kwota udzielonej po dokonaniu sprzedaży obniżki ceny.


Ponadto, analogicznie jak w przypadku obowiązujących zasad, podstawę opodatkowania ustalaną na gruncie nowych przepisów obniża się o wartość zwróconych towarów oraz wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Dodatkowo, nowe przepisy regulują wprost kwestię obniżenia podstawy opodatkowania o zwrócone nabywcy lub usługobiorcy kwoty, jeżeli nie doszło do sprzedaży.


Przykład 5

Firma „Karpaty” podpisała z przedsiębiorstwem „Tatry” umowę na podstawie której zobowiązała się dostarczyć 100 tabletów do 1 grudnia 2014 r. W dniu 27 listopada otrzymała z tego tytułu płatność w wysokości 4.000 PLN. 30 listopada okazało się, że firma „Karpaty” nie dostarczy zamówionych towarów w ustalonym terminie z uwagi na problemy z dostawcami. W porozumieniu z przedsiębiorstwem „Tatry” ustalono, że umowa zostanie rozwiązana. 2 grudnia firma „Karpaty” zwróciła otrzymaną płatność w pełnej wysokości. Tym samym, ostateczna wysokość podstawy opodatkowania wyniesie 0 PLN.


Kolejną kwestią, którą unormowano wprost w przepisach Znowelizowanej ustawy o VAT [11] jest ujmowanie w podstawie opodatkowania wartości opakowań zwrotnych wydawanych za kaucją. [12] Do podstawy opodatkowania nie wlicza się kaucji związanej z opakowaniami zwrotnymi, jeżeli opakowania zostały zwrócone w określonym terminie. Wartość niezwróconych opakowań podlega włączeniu do podstawy opodatkowania:

- w dniu następującym po dniu, w którym zgodnie z umową opakowania powinny być zwrócone;

- 60. dnia od dnia wydania opakowania, jeżeli termin zwrotu opakowań nie został określony w umowie.

Opakowania zwrotne, w stosunku do których nie została określona kaucja, powinny być uwzględnione w podstawie opodatkowania, a w przypadku ich zwrotu podstawa opodatkowania powinna zostać obniżona. [13]


Potwierdzenie otrzymania faktury korygującej


Jak już wskazywano, przepisy Znowelizowanej ustawy o VAT odnoszą się również do kwestii posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej. Co do zasady, analogicznie jak na gruncie dotychczasowych przepisów, aby móc obniżyć podstawę opodatkowania, konieczne jest posiadanie przez podatnika potwierdzenia odbioru przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej. Należy podkreślić, że nowe przepisy wprost wskazują, że warunku dotyczącego posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie stosuje się w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w związku ze zwróceniem dotacji, subwencji i podobnych dopłat, które jako mające bezpośredni wpływ na cenę zostały uwzględnione w podstawie opodatkowania. [14]

Reguła odnosząca się do sytuacji, gdy podatnik stwierdzi pomyłkę w kwocie podatku na fakturze polegającą na wykazaniu za wysokiej kwoty podatku i wystawienia do niej faktury korygującej jest identyczna jak ta zawarta w dotychczasowych przepisach. [15] Tym samym, w omawianym przypadku podatnik będzie uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania, jeżeli będzie posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej.

Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, że katalog przypadków, w których nie stosuje się warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej, zawarty w Znowelizowanej ustawie o VAT jest nieco odmienny w stosunku do obecnie obowiązującego. Tabela 3 prezentuje pozycję, która odróżnia katalog dotychczasowy od tego, który został wprowadzony w ramach zmian.


Tabela 3 - brak obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Do 31 grudnia 2013 r.

Od 1 stycznia 2014 r.

Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w przypadku, gdy w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku

Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej


Zarówno przed, jak i po zmianie przepisów VAT, warunku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej nie będzie się stosować m.in. do eksportu, dostawy towarów dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza Polską, sprzedaży energii elektrycznej.

Obecne przepisy przewidują zwolnienie z tego obowiązku również w przypadku, gdy w fakturze, która została skorygowana nie wykazano kwoty podatku, co ma zastosowanie m.in. do faktur ze stawką VAT zw. W przepisach, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2014 r. nie wskazano wprost, że w przypadku korekty faktury niezawierającej kwoty podatku nie jest konieczne posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Jednakże biorąc pod uwagę literalne brzmienie warunku wskazującego na obowiązek posiadania przedmiotowego potwierdzenia, można bronić podejścia, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nadal nie będzie się stosować w przypadku, gdy na wystawionej fakturze do której odnosi się korekta nie wykazano kwoty VAT. Ustawodawca zaznaczył bowiem, że obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem , dokonuje się pod warunkiem posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej. [16]

W ramach Znowelizowanej ustawy o VAT wprowadzono przepis, [17] na mocy którego podatnik może obniżyć podstawę opodatkowania, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

- nie uzyskano potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej;

- podatnik posiada dokumentację, z której wynika, że jego kontrahent wie , że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami, jakie zostały określone w fakturze korygującej.

Należy pamiętać, że obniżenie podstawy opodatkowania będzie możliwe nie wcześniej niż w deklaracji za okres, w którym spełnione zostaną obie przesłanki. W Uzasadnieniu do nowelizacji podkreślono, że omawiany zapis realizuje tezy wyroku TSUE z 26 stycznia 2012 r. w sprawie Kraft Foods Polska SA., C-588/10. We wskazanym orzeczeniu TSUE zaznaczył, że uzależnienie możliwości obniżenia podstawy opodatkowania od posiadania potwierdzenia faktury korygującej jest co do zasady zgodne z prawem unijnym. Jednakże w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to podatnik powinien mieć możliwość wykazać w inny sposób, że:

- dokonał należytej staranności w celu upewnienia się, że kontrahent otrzymał fakturę korygującą i zapoznał się z nią;

- transakcja została zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej.

Wprowadzenie omawianego przepisu, jakkolwiek wydaje się korzystne dla podatników, to może być w praktyce źródłem wielu sporu z organami podatkowymi. Pojawia się bowiem zasadnicze pytanie, w jaki sposób podatnik ma udokumentować stan wiedzy swojego kontrahenta. Przykładowo, czy w przypadku braku potwierdzenia odbioru faktury korygującej, obniżenie podstawy opodatkowania będzie możliwe, jeżeli podatnik posiada tylko jedno potwierdzenie nadania ze wskazaniem, że wysyłana była faktura korygująca oraz potwierdzenia przelewów wskazujące, że z tytułu zrealizowanej transakcji otrzymał kwotę zgodną z fakturą korygującą?

[16] Art. 29a ust. 13 Znowelizowanej ustawy o VAT.

[17] Art. 29a ust. 15 pkt 4 Znowelizowanej ustawy o VAT.


Jest to tylko fragment obszernego poradnika o zmianach w VAT.

Pełna treść do pobrania tutaj: VADEMECUM dla przedsiębiorców. Najważniejsze zmiany w VAT 2014

Poradnik dla Państwa przygotowała kancelaria ACCREO we współpracy z portalem INFOR.pl

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA