REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych - opodatkowanie VAT

Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych i promocyjnych niemających waloru konsumpcyjnego, takich jak katalogi, ulotki, cenniki i plakaty reklamowe, nie podlega opodatkowaniu VAT.

 Ulotki reklamowe, a rozliczanie VAT

W celu zwiększania wartości sprzedaży prowadzimy działania promocyjne skierowane do dystrybutorów produktów naszej spółki oraz do klientów detalicznych. W ramach realizowanych działań m.in. przekazujemy nieodpłatnie materiały promocyjne i reklamowe. Generalnie są to różnego typu katalogi, ulotki, cenniki i plakaty reklamowe, zawierające szczegółowe informacje o wyrobach spółki. Zdarza się, że jednostkowa cena nabycia netto katalogów przekracza kwotę 10 zł. Przy ich zakupie każdorazowo odliczamy VAT. Czy w takiej sytuacji powinniśmy opodatkować nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych podatkiem od towarów i usług? Nie prowadzimy dokładnej ewidencji przekazywanych towarów.

REKLAMA

Autopromocja

Nie, nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych i promocyjnych, takich jak katalogi, cenniki, ulotki i plakaty reklamowe, nie podlega VAT.

Problematykę nieodpłatnego przekazania towarów reguluje art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Według tego przepisu dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu jest również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przy czym nie podlega opodatkowaniu przekazanie prezentów o małej wartości i próbek towaru, jeżeli to przekazanie jest dokonywane na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT). Od 1 kwietnia 2013 r. z tego wyłączenia nie korzystają drukowane materiały reklamowe.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r. - vademecum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy odliczania VAT w 2014 r.

Prezenty o małej wartości to przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Definicję prezentu o małej wartości zawarto w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT.

Oznacza to, że obecnie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega każde przekazanie nieodpłatnie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, jeżeli przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów bądź ich części składowych podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT. I to niezależnie od tego, czy odliczenie przysługiwało w całości czy tylko w części. Wyjątkiem są próbki towaru oraz prezenty o małej wartości, pod warunkiem że ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

W Państwa przypadku przekazywane materiały z pewnością nie mogą być uznawane za próbki towaru. Prezentami o małej wartości mogłyby być natomiast tylko te produkty, których jednostkowa cena netto nabycia bądź wytworzenia nie przekracza kwoty 10 zł. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika bowiem, że spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na szczegółowe ustalenie, komu i jakie materiały przekazywano.

Rozpatrując kwestię nieodpłatnego przekazania materiałów reklamowych i promocyjnych, należy mieć jednak na uwadze przede wszystkim charakter tych produktów. Nie są to bowiem towary konsumpcyjne. Celem ich przekazania jest poinformowanie potencjalnych nabywców o oferowanym asortymencie towarów, ich właściwościach i zastosowaniu czy wreszcie cenie. Katalogi, ulotki, cenniki i plakaty reklamowe stanowią wówczas jedynie nośnik informacji, który ma zachęcać klientów do zakupu produktów Waszej firmy. Przy tego typu przekazaniu nie można mówić o konsumpcji tych towarów. Nie sposób też dopatrywać się u otrzymującego katalog lub cennik jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego. Podstawą konstrukcji VAT jest natomiast obciążenie tym podatkiem konsumpcji towarów lub usług. Oznacza to, że przekazanie materiałów reklamowych i promocyjnych niemających charakteru towarów konsumpcyjnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 lipca 2011 r. (sygn. akt I FSK 1201/10) wskazano:

W takiej zatem sytuacji ulotki reklamowe nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek od towarów i usług jest podatkiem od konsumpcji, zaś w stanie faktycznym sprawy ulotki reklamowe nie miały wartości konsumpcyjnej.

Oczywiście jeżeli przekazywane nieodpłatnie materiały oprócz treści reklamowej miałyby również walor konsumpcyjny, jak np. artykuły biurowe z nadrukiem firmowym lub kalendarze firmowe, wówczas podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wyjątkiem będą wtedy tylko te produkty, które mogą zostać uznane za prezenty o małej wartości w rozumieniu przepisów art. 7 ust. 4 ustawy o VAT.

Pogląd ten potwierdziło również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej „Najważniejsze zmiany w podatku od towarów i usług od dnia 1 kwietnia 2013 r.”, opublikowanej na stronach internetowych MF. Odnosząc się do zmiany art. 7 ust. 3 ustawy o VAT w części dotyczącej drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych, wskazano:

W pierwszej kolejności należy ustalić, czy drukowany materiał informacyjny i reklamowy ma wartość użytkową z punktu widzenia konsumenta. Jeśli nie - będzie to np. katalog czy ulotka - to nie podlega on opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeśli tak - będzie to np. kalendarz z reklamami - to będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT, chyba że będzie spełniał definicję prezentu o małej wartości. Wówczas przekazanie nieodpłatne takiego kalendarza na cele związane z działalnością gospodarczą będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT.

 

Podsumowując, należy stwierdzić, że pomimo zmiany przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych i promocyjnych niemających waloru konsumpcyjnego, takich jak katalogi, ulotki, cenniki i plakaty reklamowe, nie podlega opodatkowaniu VAT.

Podstawa prawna:

• art. 7 ust. 2, 3 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1608

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA