REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych - opodatkowanie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Olejarz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych i promocyjnych niemających waloru konsumpcyjnego, takich jak katalogi, ulotki, cenniki i plakaty reklamowe, nie podlega opodatkowaniu VAT.

 Ulotki reklamowe, a rozliczanie VAT

W celu zwiększania wartości sprzedaży prowadzimy działania promocyjne skierowane do dystrybutorów produktów naszej spółki oraz do klientów detalicznych. W ramach realizowanych działań m.in. przekazujemy nieodpłatnie materiały promocyjne i reklamowe. Generalnie są to różnego typu katalogi, ulotki, cenniki i plakaty reklamowe, zawierające szczegółowe informacje o wyrobach spółki. Zdarza się, że jednostkowa cena nabycia netto katalogów przekracza kwotę 10 zł. Przy ich zakupie każdorazowo odliczamy VAT. Czy w takiej sytuacji powinniśmy opodatkować nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych podatkiem od towarów i usług? Nie prowadzimy dokładnej ewidencji przekazywanych towarów.

REKLAMA

Autopromocja

Nie, nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych i promocyjnych, takich jak katalogi, cenniki, ulotki i plakaty reklamowe, nie podlega VAT.

Problematykę nieodpłatnego przekazania towarów reguluje art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Według tego przepisu dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu jest również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przy czym nie podlega opodatkowaniu przekazanie prezentów o małej wartości i próbek towaru, jeżeli to przekazanie jest dokonywane na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT). Od 1 kwietnia 2013 r. z tego wyłączenia nie korzystają drukowane materiały reklamowe.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r. - vademecum

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Terminy odliczania VAT w 2014 r.

Prezenty o małej wartości to przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Definicję prezentu o małej wartości zawarto w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT.

Oznacza to, że obecnie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega każde przekazanie nieodpłatnie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, jeżeli przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów bądź ich części składowych podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia VAT. I to niezależnie od tego, czy odliczenie przysługiwało w całości czy tylko w części. Wyjątkiem są próbki towaru oraz prezenty o małej wartości, pod warunkiem że ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

W Państwa przypadku przekazywane materiały z pewnością nie mogą być uznawane za próbki towaru. Prezentami o małej wartości mogłyby być natomiast tylko te produkty, których jednostkowa cena netto nabycia bądź wytworzenia nie przekracza kwoty 10 zł. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika bowiem, że spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na szczegółowe ustalenie, komu i jakie materiały przekazywano.

Rozpatrując kwestię nieodpłatnego przekazania materiałów reklamowych i promocyjnych, należy mieć jednak na uwadze przede wszystkim charakter tych produktów. Nie są to bowiem towary konsumpcyjne. Celem ich przekazania jest poinformowanie potencjalnych nabywców o oferowanym asortymencie towarów, ich właściwościach i zastosowaniu czy wreszcie cenie. Katalogi, ulotki, cenniki i plakaty reklamowe stanowią wówczas jedynie nośnik informacji, który ma zachęcać klientów do zakupu produktów Waszej firmy. Przy tego typu przekazaniu nie można mówić o konsumpcji tych towarów. Nie sposób też dopatrywać się u otrzymującego katalog lub cennik jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego. Podstawą konstrukcji VAT jest natomiast obciążenie tym podatkiem konsumpcji towarów lub usług. Oznacza to, że przekazanie materiałów reklamowych i promocyjnych niemających charakteru towarów konsumpcyjnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 lipca 2011 r. (sygn. akt I FSK 1201/10) wskazano:

W takiej zatem sytuacji ulotki reklamowe nie mogą być uznane za towar w rozumieniu ustawy o VAT. Podatek od towarów i usług jest podatkiem od konsumpcji, zaś w stanie faktycznym sprawy ulotki reklamowe nie miały wartości konsumpcyjnej.

Oczywiście jeżeli przekazywane nieodpłatnie materiały oprócz treści reklamowej miałyby również walor konsumpcyjny, jak np. artykuły biurowe z nadrukiem firmowym lub kalendarze firmowe, wówczas podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wyjątkiem będą wtedy tylko te produkty, które mogą zostać uznane za prezenty o małej wartości w rozumieniu przepisów art. 7 ust. 4 ustawy o VAT.

Pogląd ten potwierdziło również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej „Najważniejsze zmiany w podatku od towarów i usług od dnia 1 kwietnia 2013 r.”, opublikowanej na stronach internetowych MF. Odnosząc się do zmiany art. 7 ust. 3 ustawy o VAT w części dotyczącej drukowanych materiałów informacyjnych i reklamowych, wskazano:

W pierwszej kolejności należy ustalić, czy drukowany materiał informacyjny i reklamowy ma wartość użytkową z punktu widzenia konsumenta. Jeśli nie - będzie to np. katalog czy ulotka - to nie podlega on opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeśli tak - będzie to np. kalendarz z reklamami - to będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT, chyba że będzie spełniał definicję prezentu o małej wartości. Wówczas przekazanie nieodpłatne takiego kalendarza na cele związane z działalnością gospodarczą będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT.

 

Podsumowując, należy stwierdzić, że pomimo zmiany przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych i promocyjnych niemających waloru konsumpcyjnego, takich jak katalogi, ulotki, cenniki i plakaty reklamowe, nie podlega opodatkowaniu VAT.

Podstawa prawna:

• art. 7 ust. 2, 3 i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2013 r. poz. 1608

Tomasz Olejarz

praktyk, autor licznych publikacji z zakresu podatku od towarów i usług

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA