REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminy odliczania VAT w 2014 r.

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Terminy odliczania VAT w 2014 r.
Terminy odliczania VAT w 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2014 r. zmianie uległy regulacje dotyczące terminów odliczania podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług. Od początku 2014 r. termin odliczenia podatku z tytułu danej transakcji wiąże się z momentem powstania w odniesieniu do niej obowiązku podatkowego oraz chwilą uzyskania dokumentującej ją faktury. W rezultacie nabywcy zobowiązani są każdorazowo ustalać, kiedy sprzedawca lub usługodawca zobowiązany jest do rozliczenia podatku należnego od danej transakcji.

Zasada ogólna

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jednocześnie jak wynika z art. 86 ust. 10b ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tym samym podatnicy są uprawnieni do dokonania odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym po stronie sprzedawcy usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż z chwilą uzyskania faktury, dotyczącej tej czynności. Jeżeli zatem z tytułu danej czynności powstanie obowiązek podatkowy, to u podatnika będącego odbiorcą tej czynności powstanie także prawo do odliczenia. Powyższe dotyczy przede wszystkim obowiązku podatkowego, który będzie powstawał u sprzedawcy towarów lub usług. Niemniej jednak z podobną sytuacją będziemy mieć do czynienia gdy obowiązek podatkowy powstanie u nabywcy (zastosowanie będzie miała zasada samonaliczania podatku) i podatek należny obciążać będzie nabywcę.

Podsumowując wskazać należy, iż zasadniczo odliczenia podatku można dokonać, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  • powstał obowiązek podatkowy;
  • podatnik otrzymał fakturę.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT  jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

REKLAMA

W konsekwencji, jeżeli podatnik nie dokona odliczenia podatku w okresie rozliczeniowym, w którym po stronie sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy (gdyż przykładowo nie dysponuje jeszcze fakturą) może dokonać takiego odliczenia w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Należy podkreślić, że termin ten liczony jest od okresu rozliczeniowego, w którym po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek podatkowy nawet w sytuacji, gdy nabywca otrzyma fakturę (a zatem praktyczną możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku) dopiero w kolejnych okresach rozliczeniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a)  W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał w tym samym miesiącu fakturę – podatek naliczony można odliczyć w deklaracji za styczeń, luty lub marzec 2014 r.,

b) W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał fakturę w lutym, wobec czego
może odliczyć podatek naliczony w deklaracji za luty lub marzec 2014 r.,

c) W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał fakturę w marcu, wobec czego
może odliczyć podatek naliczony w deklaracji za marzec 2014 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

Spóźniona faktura

Na uwagę zasługuje również sytuacja, w której faktura zostanie otrzymana z opóźnieniem. W takim bowiem przypadku może okazać się, że nie jest możliwe jednocześnie spełnienie dwóch warunków: odliczenia w okresie powstania obowiązku podatkowego (lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych) i nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres otrzymania faktury. Pozbawienie w takiej sytuacji podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych z opóźnieniem byłoby sprzeczne z podstawową dla podatku VAT zasadą neutralności. Mając na uwadze powyższe oraz okoliczność, iż art. 86 ust. 10b nie został uwzględniony w ust. 11 niniejszego artykułu, uznać należy, iż w przypadku tego typu podatnik może odliczyć podatek w miesiącu otrzymania faktury.

W styczniu 2014 r. podatnik kupił towar, fakturę otrzyma w czerwcu, wobec czego może odliczyć podatek w deklaracji za czerwiec 2014 r., czyli miesiącu otrzymania faktury (w związku z tym, że art. 86 ust. 10b nie został uwzględniony w ust. 11 niniejszego artykułu)

Zaliczki

Przedstawiona wyżej zasada dotycząca terminu powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego ma odpowiednie zastosowanie w przypadku dokonania przez podatnika całej lub częściowej zapłaty przed wykonaniem usług lub otrzymaniem towarów. Odpowiednie zastosowanie oznacza w tym przypadku, że prawo do odliczenia powstaje:

  • w rozliczeniu za okres, w którym w związku z otrzymaniem zaliczki powstał obowiązek podatkowy (ten powstaje w dacie dokonania zapłaty);
  • jednocześnie nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę zaliczkową.

Podatnik w dniu 19 stycznia 2014 r. otrzyma fakturę wzywającą do uiszczenia zaliczki na poczet usługi reklamowej, która ma być świadczona przez cały 2014 r. Zapłatę uiści 10 marca 2014 r. Prawo do odliczenia przysługiwało mu będzie w marcu, kwietniu oraz maju 2014 r.


Szczególne przypadki (media, usługi budowlane, najem itp.)

Pamiętać należy, iż w przypadku mediów, a także przy dostawie książek, usługach budowlanych, usługach najmu, dzierżawy, leasingu, stałej obsługi prawnej i biurowej, itp. obowiązek podatkowy, a w rezultacie również termin odliczenia podatku uzależniony jest od daty wystawienia faktury przez sprzedawcę (usługodawcę). W związku z powyższym nabywcy tego typu towarów i usług mogą odliczyć podatek w okresie, w którym tę fakturę wystawiono (lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych),  nie wcześniej niż w okresie otrzymania tej faktury.

Faktura za zużycie energii w styczniu 2014 r. została wystawiona w lutym 2014 r., a termin jej płatności przypada w marcu. Podatnik otrzyma tę fakturę w lutym 2014 r. Obowiązek podatkowy powstanie w lutym. Nabywca będzie mógł odliczyć podatek w lutym, marcu lub kwietniu 2014 r.

Korekta deklaracji

W sytuacji gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi na poczet działalności opodatkowanej w odpowiednim, wskazanym wyżej  terminie, wówczas może odliczyć podatek naliczony poprzez korektę deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do odliczenia złożoną w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia. Jak wynika z art. 86 ust. 13 ustawy  o VAT prawo do dokonywania korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, przysługuje podatnikowi w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym przypadał termin rozliczenia podatku za dany okres rozliczeniowy.

Ewelina Błądek

młodszy konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA