REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminy odliczania VAT w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Terminy odliczania VAT w 2014 r.
Terminy odliczania VAT w 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2014 r. zmianie uległy regulacje dotyczące terminów odliczania podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług. Od początku 2014 r. termin odliczenia podatku z tytułu danej transakcji wiąże się z momentem powstania w odniesieniu do niej obowiązku podatkowego oraz chwilą uzyskania dokumentującej ją faktury. W rezultacie nabywcy zobowiązani są każdorazowo ustalać, kiedy sprzedawca lub usługodawca zobowiązany jest do rozliczenia podatku należnego od danej transakcji.

Zasada ogólna

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jednocześnie jak wynika z art. 86 ust. 10b ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

REKLAMA

REKLAMA

Tym samym podatnicy są uprawnieni do dokonania odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym po stronie sprzedawcy usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż z chwilą uzyskania faktury, dotyczącej tej czynności. Jeżeli zatem z tytułu danej czynności powstanie obowiązek podatkowy, to u podatnika będącego odbiorcą tej czynności powstanie także prawo do odliczenia. Powyższe dotyczy przede wszystkim obowiązku podatkowego, który będzie powstawał u sprzedawcy towarów lub usług. Niemniej jednak z podobną sytuacją będziemy mieć do czynienia gdy obowiązek podatkowy powstanie u nabywcy (zastosowanie będzie miała zasada samonaliczania podatku) i podatek należny obciążać będzie nabywcę.

Podsumowując wskazać należy, iż zasadniczo odliczenia podatku można dokonać, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  • powstał obowiązek podatkowy;
  • podatnik otrzymał fakturę.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT  jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

REKLAMA

W konsekwencji, jeżeli podatnik nie dokona odliczenia podatku w okresie rozliczeniowym, w którym po stronie sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy (gdyż przykładowo nie dysponuje jeszcze fakturą) może dokonać takiego odliczenia w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Należy podkreślić, że termin ten liczony jest od okresu rozliczeniowego, w którym po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek podatkowy nawet w sytuacji, gdy nabywca otrzyma fakturę (a zatem praktyczną możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku) dopiero w kolejnych okresach rozliczeniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a)  W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał w tym samym miesiącu fakturę – podatek naliczony można odliczyć w deklaracji za styczeń, luty lub marzec 2014 r.,

b) W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał fakturę w lutym, wobec czego
może odliczyć podatek naliczony w deklaracji za luty lub marzec 2014 r.,

c) W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał fakturę w marcu, wobec czego
może odliczyć podatek naliczony w deklaracji za marzec 2014 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

Spóźniona faktura

Na uwagę zasługuje również sytuacja, w której faktura zostanie otrzymana z opóźnieniem. W takim bowiem przypadku może okazać się, że nie jest możliwe jednocześnie spełnienie dwóch warunków: odliczenia w okresie powstania obowiązku podatkowego (lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych) i nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres otrzymania faktury. Pozbawienie w takiej sytuacji podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych z opóźnieniem byłoby sprzeczne z podstawową dla podatku VAT zasadą neutralności. Mając na uwadze powyższe oraz okoliczność, iż art. 86 ust. 10b nie został uwzględniony w ust. 11 niniejszego artykułu, uznać należy, iż w przypadku tego typu podatnik może odliczyć podatek w miesiącu otrzymania faktury.

W styczniu 2014 r. podatnik kupił towar, fakturę otrzyma w czerwcu, wobec czego może odliczyć podatek w deklaracji za czerwiec 2014 r., czyli miesiącu otrzymania faktury (w związku z tym, że art. 86 ust. 10b nie został uwzględniony w ust. 11 niniejszego artykułu)

Zaliczki

Przedstawiona wyżej zasada dotycząca terminu powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego ma odpowiednie zastosowanie w przypadku dokonania przez podatnika całej lub częściowej zapłaty przed wykonaniem usług lub otrzymaniem towarów. Odpowiednie zastosowanie oznacza w tym przypadku, że prawo do odliczenia powstaje:

  • w rozliczeniu za okres, w którym w związku z otrzymaniem zaliczki powstał obowiązek podatkowy (ten powstaje w dacie dokonania zapłaty);
  • jednocześnie nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę zaliczkową.

Podatnik w dniu 19 stycznia 2014 r. otrzyma fakturę wzywającą do uiszczenia zaliczki na poczet usługi reklamowej, która ma być świadczona przez cały 2014 r. Zapłatę uiści 10 marca 2014 r. Prawo do odliczenia przysługiwało mu będzie w marcu, kwietniu oraz maju 2014 r.


Szczególne przypadki (media, usługi budowlane, najem itp.)

Pamiętać należy, iż w przypadku mediów, a także przy dostawie książek, usługach budowlanych, usługach najmu, dzierżawy, leasingu, stałej obsługi prawnej i biurowej, itp. obowiązek podatkowy, a w rezultacie również termin odliczenia podatku uzależniony jest od daty wystawienia faktury przez sprzedawcę (usługodawcę). W związku z powyższym nabywcy tego typu towarów i usług mogą odliczyć podatek w okresie, w którym tę fakturę wystawiono (lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych),  nie wcześniej niż w okresie otrzymania tej faktury.

Faktura za zużycie energii w styczniu 2014 r. została wystawiona w lutym 2014 r., a termin jej płatności przypada w marcu. Podatnik otrzyma tę fakturę w lutym 2014 r. Obowiązek podatkowy powstanie w lutym. Nabywca będzie mógł odliczyć podatek w lutym, marcu lub kwietniu 2014 r.

Korekta deklaracji

W sytuacji gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi na poczet działalności opodatkowanej w odpowiednim, wskazanym wyżej  terminie, wówczas może odliczyć podatek naliczony poprzez korektę deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do odliczenia złożoną w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia. Jak wynika z art. 86 ust. 13 ustawy  o VAT prawo do dokonywania korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, przysługuje podatnikowi w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym przypadał termin rozliczenia podatku za dany okres rozliczeniowy.

Ewelina Błądek

młodszy konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA