REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminy odliczania VAT w 2014 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Terminy odliczania VAT w 2014 r.
Terminy odliczania VAT w 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2014 r. zmianie uległy regulacje dotyczące terminów odliczania podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług. Od początku 2014 r. termin odliczenia podatku z tytułu danej transakcji wiąże się z momentem powstania w odniesieniu do niej obowiązku podatkowego oraz chwilą uzyskania dokumentującej ją faktury. W rezultacie nabywcy zobowiązani są każdorazowo ustalać, kiedy sprzedawca lub usługodawca zobowiązany jest do rozliczenia podatku należnego od danej transakcji.

Zasada ogólna

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jednocześnie jak wynika z art. 86 ust. 10b ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

REKLAMA

Tym samym podatnicy są uprawnieni do dokonania odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym po stronie sprzedawcy usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż z chwilą uzyskania faktury, dotyczącej tej czynności. Jeżeli zatem z tytułu danej czynności powstanie obowiązek podatkowy, to u podatnika będącego odbiorcą tej czynności powstanie także prawo do odliczenia. Powyższe dotyczy przede wszystkim obowiązku podatkowego, który będzie powstawał u sprzedawcy towarów lub usług. Niemniej jednak z podobną sytuacją będziemy mieć do czynienia gdy obowiązek podatkowy powstanie u nabywcy (zastosowanie będzie miała zasada samonaliczania podatku) i podatek należny obciążać będzie nabywcę.

Podsumowując wskazać należy, iż zasadniczo odliczenia podatku można dokonać, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  • powstał obowiązek podatkowy;
  • podatnik otrzymał fakturę.

REKLAMA

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT  jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W konsekwencji, jeżeli podatnik nie dokona odliczenia podatku w okresie rozliczeniowym, w którym po stronie sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy (gdyż przykładowo nie dysponuje jeszcze fakturą) może dokonać takiego odliczenia w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Należy podkreślić, że termin ten liczony jest od okresu rozliczeniowego, w którym po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek podatkowy nawet w sytuacji, gdy nabywca otrzyma fakturę (a zatem praktyczną możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku) dopiero w kolejnych okresach rozliczeniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a)  W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał w tym samym miesiącu fakturę – podatek naliczony można odliczyć w deklaracji za styczeń, luty lub marzec 2014 r.,

b) W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał fakturę w lutym, wobec czego
może odliczyć podatek naliczony w deklaracji za luty lub marzec 2014 r.,

c) W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał fakturę w marcu, wobec czego
może odliczyć podatek naliczony w deklaracji za marzec 2014 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

Spóźniona faktura

Na uwagę zasługuje również sytuacja, w której faktura zostanie otrzymana z opóźnieniem. W takim bowiem przypadku może okazać się, że nie jest możliwe jednocześnie spełnienie dwóch warunków: odliczenia w okresie powstania obowiązku podatkowego (lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych) i nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres otrzymania faktury. Pozbawienie w takiej sytuacji podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych z opóźnieniem byłoby sprzeczne z podstawową dla podatku VAT zasadą neutralności. Mając na uwadze powyższe oraz okoliczność, iż art. 86 ust. 10b nie został uwzględniony w ust. 11 niniejszego artykułu, uznać należy, iż w przypadku tego typu podatnik może odliczyć podatek w miesiącu otrzymania faktury.

W styczniu 2014 r. podatnik kupił towar, fakturę otrzyma w czerwcu, wobec czego może odliczyć podatek w deklaracji za czerwiec 2014 r., czyli miesiącu otrzymania faktury (w związku z tym, że art. 86 ust. 10b nie został uwzględniony w ust. 11 niniejszego artykułu)

Zaliczki

Przedstawiona wyżej zasada dotycząca terminu powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego ma odpowiednie zastosowanie w przypadku dokonania przez podatnika całej lub częściowej zapłaty przed wykonaniem usług lub otrzymaniem towarów. Odpowiednie zastosowanie oznacza w tym przypadku, że prawo do odliczenia powstaje:

  • w rozliczeniu za okres, w którym w związku z otrzymaniem zaliczki powstał obowiązek podatkowy (ten powstaje w dacie dokonania zapłaty);
  • jednocześnie nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę zaliczkową.

Podatnik w dniu 19 stycznia 2014 r. otrzyma fakturę wzywającą do uiszczenia zaliczki na poczet usługi reklamowej, która ma być świadczona przez cały 2014 r. Zapłatę uiści 10 marca 2014 r. Prawo do odliczenia przysługiwało mu będzie w marcu, kwietniu oraz maju 2014 r.


Szczególne przypadki (media, usługi budowlane, najem itp.)

REKLAMA

Pamiętać należy, iż w przypadku mediów, a także przy dostawie książek, usługach budowlanych, usługach najmu, dzierżawy, leasingu, stałej obsługi prawnej i biurowej, itp. obowiązek podatkowy, a w rezultacie również termin odliczenia podatku uzależniony jest od daty wystawienia faktury przez sprzedawcę (usługodawcę). W związku z powyższym nabywcy tego typu towarów i usług mogą odliczyć podatek w okresie, w którym tę fakturę wystawiono (lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych),  nie wcześniej niż w okresie otrzymania tej faktury.

Faktura za zużycie energii w styczniu 2014 r. została wystawiona w lutym 2014 r., a termin jej płatności przypada w marcu. Podatnik otrzyma tę fakturę w lutym 2014 r. Obowiązek podatkowy powstanie w lutym. Nabywca będzie mógł odliczyć podatek w lutym, marcu lub kwietniu 2014 r.

Korekta deklaracji

W sytuacji gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi na poczet działalności opodatkowanej w odpowiednim, wskazanym wyżej  terminie, wówczas może odliczyć podatek naliczony poprzez korektę deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do odliczenia złożoną w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia. Jak wynika z art. 86 ust. 13 ustawy  o VAT prawo do dokonywania korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, przysługuje podatnikowi w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym przypadał termin rozliczenia podatku za dany okres rozliczeniowy.

Ewelina Błądek

młodszy konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA