REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminy odliczania VAT w 2014 r.

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Terminy odliczania VAT w 2014 r.
Terminy odliczania VAT w 2014 r.

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2014 r. zmianie uległy regulacje dotyczące terminów odliczania podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług. Od początku 2014 r. termin odliczenia podatku z tytułu danej transakcji wiąże się z momentem powstania w odniesieniu do niej obowiązku podatkowego oraz chwilą uzyskania dokumentującej ją faktury. W rezultacie nabywcy zobowiązani są każdorazowo ustalać, kiedy sprzedawca lub usługodawca zobowiązany jest do rozliczenia podatku należnego od danej transakcji.

Zasada ogólna

Stosownie do art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jednocześnie jak wynika z art. 86 ust. 10b ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług oraz dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

REKLAMA

Autopromocja

Tym samym podatnicy są uprawnieni do dokonania odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym po stronie sprzedawcy usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż z chwilą uzyskania faktury, dotyczącej tej czynności. Jeżeli zatem z tytułu danej czynności powstanie obowiązek podatkowy, to u podatnika będącego odbiorcą tej czynności powstanie także prawo do odliczenia. Powyższe dotyczy przede wszystkim obowiązku podatkowego, który będzie powstawał u sprzedawcy towarów lub usług. Niemniej jednak z podobną sytuacją będziemy mieć do czynienia gdy obowiązek podatkowy powstanie u nabywcy (zastosowanie będzie miała zasada samonaliczania podatku) i podatek należny obciążać będzie nabywcę.

Podsumowując wskazać należy, iż zasadniczo odliczenia podatku można dokonać, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  • powstał obowiązek podatkowy;
  • podatnik otrzymał fakturę.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT  jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W konsekwencji, jeżeli podatnik nie dokona odliczenia podatku w okresie rozliczeniowym, w którym po stronie sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy (gdyż przykładowo nie dysponuje jeszcze fakturą) może dokonać takiego odliczenia w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych. Należy podkreślić, że termin ten liczony jest od okresu rozliczeniowego, w którym po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek podatkowy nawet w sytuacji, gdy nabywca otrzyma fakturę (a zatem praktyczną możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku) dopiero w kolejnych okresach rozliczeniowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a)  W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał w tym samym miesiącu fakturę – podatek naliczony można odliczyć w deklaracji za styczeń, luty lub marzec 2014 r.,

b) W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał fakturę w lutym, wobec czego
może odliczyć podatek naliczony w deklaracji za luty lub marzec 2014 r.,

c) W styczniu 2014 podatnik kupił towar i otrzymał fakturę w marcu, wobec czego
może odliczyć podatek naliczony w deklaracji za marzec 2014 r.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

Polecamy: Podstawa opodatkowania VAT 2014 – zmiana ustawy o VAT

Obowiązek podatkowy w VAT w 2014 r. - zasady ogólne

Spóźniona faktura

Na uwagę zasługuje również sytuacja, w której faktura zostanie otrzymana z opóźnieniem. W takim bowiem przypadku może okazać się, że nie jest możliwe jednocześnie spełnienie dwóch warunków: odliczenia w okresie powstania obowiązku podatkowego (lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych) i nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres otrzymania faktury. Pozbawienie w takiej sytuacji podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych z opóźnieniem byłoby sprzeczne z podstawową dla podatku VAT zasadą neutralności. Mając na uwadze powyższe oraz okoliczność, iż art. 86 ust. 10b nie został uwzględniony w ust. 11 niniejszego artykułu, uznać należy, iż w przypadku tego typu podatnik może odliczyć podatek w miesiącu otrzymania faktury.

W styczniu 2014 r. podatnik kupił towar, fakturę otrzyma w czerwcu, wobec czego może odliczyć podatek w deklaracji za czerwiec 2014 r., czyli miesiącu otrzymania faktury (w związku z tym, że art. 86 ust. 10b nie został uwzględniony w ust. 11 niniejszego artykułu)

Zaliczki

Przedstawiona wyżej zasada dotycząca terminu powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego ma odpowiednie zastosowanie w przypadku dokonania przez podatnika całej lub częściowej zapłaty przed wykonaniem usług lub otrzymaniem towarów. Odpowiednie zastosowanie oznacza w tym przypadku, że prawo do odliczenia powstaje:

  • w rozliczeniu za okres, w którym w związku z otrzymaniem zaliczki powstał obowiązek podatkowy (ten powstaje w dacie dokonania zapłaty);
  • jednocześnie nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę zaliczkową.

Podatnik w dniu 19 stycznia 2014 r. otrzyma fakturę wzywającą do uiszczenia zaliczki na poczet usługi reklamowej, która ma być świadczona przez cały 2014 r. Zapłatę uiści 10 marca 2014 r. Prawo do odliczenia przysługiwało mu będzie w marcu, kwietniu oraz maju 2014 r.


Szczególne przypadki (media, usługi budowlane, najem itp.)

Pamiętać należy, iż w przypadku mediów, a także przy dostawie książek, usługach budowlanych, usługach najmu, dzierżawy, leasingu, stałej obsługi prawnej i biurowej, itp. obowiązek podatkowy, a w rezultacie również termin odliczenia podatku uzależniony jest od daty wystawienia faktury przez sprzedawcę (usługodawcę). W związku z powyższym nabywcy tego typu towarów i usług mogą odliczyć podatek w okresie, w którym tę fakturę wystawiono (lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych),  nie wcześniej niż w okresie otrzymania tej faktury.

Faktura za zużycie energii w styczniu 2014 r. została wystawiona w lutym 2014 r., a termin jej płatności przypada w marcu. Podatnik otrzyma tę fakturę w lutym 2014 r. Obowiązek podatkowy powstanie w lutym. Nabywca będzie mógł odliczyć podatek w lutym, marcu lub kwietniu 2014 r.

Korekta deklaracji

W sytuacji gdy podatnik nie odliczył podatku naliczonego w związku z zakupami dokonanymi na poczet działalności opodatkowanej w odpowiednim, wskazanym wyżej  terminie, wówczas może odliczyć podatek naliczony poprzez korektę deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do odliczenia złożoną w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia. Jak wynika z art. 86 ust. 13 ustawy  o VAT prawo do dokonywania korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, przysługuje podatnikowi w ciągu 5 lat licząc od początku roku, w którym przypadał termin rozliczenia podatku za dany okres rozliczeniowy.

Ewelina Błądek

młodszy konsultant podatkowy, ECDDP Sp. z o. o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA