REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie podatku VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją jako podatnik VAT

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Odliczenie VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją jako podatnik VAT
Odliczenie VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją jako podatnik VAT

REKLAMA

REKLAMA

Do pewnego czasu, zdaniem wielu urzędów skarbowych, brak rejestracji do podatku VAT oznaczał brak możliwości odliczenia podatku od zakupów, które zostały poniesione przed rejestracją. Jednak prawo unijne mówi wprost, że jeśli podmiot zachowuje się jako podatnik, to oznacza to, że jest podatnikiem i nabywa przy tym zarówno prawa jak i obowiązki z tym związane.

Z czasem liczne interpretacje podatkowe i stanowiska sądów zaczęły podzielać tę opinię. Jeśli bowiem podatnikowi zabroni się odliczenia VAT, może to przeczyć – w określonych przypadkach – podstawowym zasadom podatku, czyli jego proporcjonalności i neutralności. Podatnikowi powinno więc przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

REKLAMA

Autopromocja

Rejestracja jako podatnik VAT

Jeszcze przed wykonaniem pierwszej czynności opodatkowanej podatnik powinien złożyć w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne. Zapis ten wynika wprost z ustawy o VAT, art. 86 ust. 1 mówiący o odliczeniu i art. 96 ust. 1 o rejestracji.

Podczas lektury tych artykułów szczególnie warto zwrócić uwagę na to, że nie pozbawiają one podatnika prawa do odliczenia podatku od zakupów dokonanych przed rejestracją.

Jeśli więc dane zakupy spełniają przesłanki wykorzystania do wykonywania bieżącej lub przyszłej działalności opodatkowanej po wykonaniu rejestracji można rozliczyć je w deklaracji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- składanej za okres sprzed rejestracji (jeśli podatnik dokonywał wówczas zakupów jako niezarejestrowany podatnik VAT) lub

- deklaracji składanej już po okresie rejestracji.

Warto pamiętać, że przed rejestracją podatnik nie mógł dokonywać sprzedaży zwolnionej z art. 113 ustawy 1 lub 9 ustawy o VAT (czyli zwolnienia z tytułu obrotu 150 000 zł), ponieważ oznaczałoby to wówczas, że dokonane przed rejestracją zakupy były związane z działalnością zwolnioną z VAT.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r. - vademecum

Faktury i fakturowanie od 1 stycznia 2014 r.

Błędy w deklaracjach rocznych PIT

Firma X została założona na początku 2013 roku. Od chwili otwarcia działalności do chwili dokonania pierwszej czynności opodatkowanej nie była zarejestrowana jako płatnik VAT. W grudniu 2013, przed dokonaniem pierwszej sprzedaży, firma X złożyła VAT-R i zarejestrowała się do VAT.

Wydatki poniesione przed rejestracją firma X rozliczy w deklaracjach, które przypadają za właściwe okresy rozliczeniowe dotyczące możliwości rozliczenia danych wydatków. Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, aby rozliczyć faktury ze stycznia 2013, mimo braku rejestracji na dany okres, firma powinna złożyć deklarację za ten okres: „Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych”.

Firma X dokonała pierwszej czynności opodatkowanej w styczniu 2013. Wystawiła fakturę na stawkę 23%, jednak nie zarejestrowała się do VAT na czas. Zarejestrowała się w grudniu i wówczas złożyła zaległe deklaracje.

Jeśli w danym przypadku firma nie dopełniła formalności na czas, wciąż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT. Musi złożyć deklarację VAT-R i zapłacić podatek pomniejszony o zakupy służące sprzedaży opodatkowanej.

Firma X dokonała pierwszej sprzedaży w styczniu 2013. Następnie dalej wystawiała rachunki, a po zarejestrowaniu do VAT chciała odliczyć podatek od zakupów, które poniosła w trakcie prowadzenia działalności. Ponieważ zakupy służyły działalności zwolnionej z VAT, Urząd Skarbowy zakwestionował odliczenie podatku od zakupów. Możliwości odliczenia VAT w danym przypadku zostaną przedstawione w dalszej części artykułu.

Odliczenie VAT w przypadku rejestracji do VAT

Jeżeli  podatnik rezygnujący ze zwolnienia podmiotowego VAT  chce odzyskać naliczony mu podatek, może dokonać korekty tego podatku, a także częściowego odliczenia VAT:

- dla środków trwałych,

- wartości niematerialnych i prawnych,

- innych składników majątku,

- usług,

- innych towarów handlowych

na zasadach określonych w art. 91 ust 7-7d ustawy o VAT.

REKLAMA

Od 2014 roku zmieniły się przepisy dotyczące możliwości odliczenia VAT w przypadku przejścia na płatnika VAT. Do grudnia 2013 aby rozliczyć VAT od towarów handlowych podatnik – w sytuacji rejestracji na VAT – musiał sporządzić spis z natury na dzień zmiany.

Taki spis był składany do Urzędu Skarbowego w terminie do 14 dni, a następnie - na podstawie złożonego remanentu - Naczelnik Urzędu przychylał się do odliczenia VAT od towarów, które firma posiadła na dzień przejścia w wydanej przez Organ Podatkowy decyzji. Na koniec podatnik wskazywał wartość spisu w deklaracji, którą składał za pierwszy okres rozliczenia jako płatnika VAT.

Od 2014 roku sporządzenie spisu lub jego brak nie decydują już o możliwości odliczenia VAT (w przypadku przejścia na płatnika VAT). Odliczenie podatku od towarów handlowych jest możliwe jedynie na podstawie korekty rozliczonej zgodnie z art. 91 ust 7d ustawy o VAT.

Kwestia korekty, a odliczenie VAT

Podatnik powinien dokonać takiej korekty od wszystkich towarów handlowych i materiałów do produkcji, które są na stanie firmy, i które w momencie przejścia mają docelowo służyć sprzedaży opodatkowanej. Taka korekta jest wykazywana w polu „korekta podatku naliczonego od pozostałych nabyć” w wysokości VAT podlegającemu odliczeniu w deklaracji składanej za okres, w którym doszło do zmiany przeznaczenia użytkowania towarów.

Jeśli wartość początkowa wyposażenia i tak zwanych niskocennych składników majątku nie przekracza 15 000zł:

- wówczas korekta jest możliwa wtedy, gdy do końca okresu w którym zostały one oddane do użytkowania nie minęło 12 miesięcy.

Taką korektę należy wykazać w deklaracji vatowskiej w takiej samej pozycji, w której wykazuje się korektę dotyczącą towarów handlowych.

Jeżeli wartość początkowa środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych przekracza 15 000zł:

- wówczas korekty dokonuje się w okresie od 5 do 10 lat.

Okres wydłużony dotyczy nieruchomości.


Korekta, a środki trwałe

Firma  X nabyła w październiku 2012 roku środek trwały, który nie był nieruchomością, i którego wartość początkowa wynosiła 25000 zł plus 5750 zł VAT. Z dniem 01-01-2014 przeszła na rozliczenie jako płatnik VAT.

Podatnik ma prawo do korekty nieodliczonego VAT, ponieważ zmiana przeznaczenia do czynności opodatkowanych nastąpiła w 2014 roku. Warto zwrócić uwagę na to, ze podatnik może dokonać jedynie 3/5 korekty nieodliczonego podatku, ponieważ w 2012 i 2013 roku środek trwały służył czynnościom zwolnionym z VAT.

W przypadku środków trwałych korekta nie jest dokonywana jednorazowo, a w deklaracji składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku, w którym zmieniło się przeznaczenie środków. Obejmuje ona przy tym roczną część VAT do odliczenia. A zatem firma X będzie mogła odliczyć 1/5 podatku VAT od nabycia danego środka, czyli 1 150zł w deklaracji VAT-7/7K, którą należy złożyć za styczeń, albo za pierwszy kwartał 2015 roku. Jeśli przeznaczenie środka trwałego nie ulegnie zmianie, dalsza wartość będzie odliczona w 2016 i 2017 roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA