REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na wynajęte auto są kosztem

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wypożyczając auto w delegacji, można poniesione nakłady uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów. Takie wydatki będą kosztem w granicach limitu przy prowadzeniu odpowiedniej ewidencji przebiegu pojazdu.

Wydatki na samochód w podróży służbowej muszą być udokumentowane i związane z przychodami prowadzonej firmy

REKLAMA

REKLAMA

RAPORT

Zagraniczne podróże służbowe to często jeden z najważniejszych elementów rozwoju firm. Delegacje służbowe można uwzględniać w rozliczeniach podatkowych przedsiębiorstw, a dokładnie w kosztach uzyskania przychodów. Wspólnie z ekspertami PricewaterhouseCoopers wyjaśnimy, jak do kosztów zaliczać wydatki na wynajem samochodu osobowego, będąc w podróży służbowej, jaką ewidencję prowadzić i na co uważać.

Auto na jeden dzień

REKLAMA

Nasze rozważania zacznijmy od omówienia sytuacji, gdy jedziemy w delegację i wypożyczamy samochód za granicą na jeden lub kilka dni z wypożyczalni. Marcin Jaworski, ekspert podatkowy Pricewaterhouse- Coopers wyjaśnił, że zgodnie z ustaloną praktyką, kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, które dotyczą całokształtu działalności podatnika i są związane z funkcjonowaniem przedsię-biorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Niemniej, podatnik powinien wykazać, że takie koszty zostały poniesione w sposób racjonalny w celu uzyskania przychodów (a także w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów) po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - radził Marcin Jaworski.

Jednocześnie dodał, że wypożyczanie samochodów przez pracowników podczas wyjazdów zagranicznych wykonywanych na zlecenie pracodawcy ma na celu ograniczenie czasu potrzebnego do efektywnego przemieszczania się oraz optymalizacji przejazdów w miejscu docelowym podróży. W kontekście tego - jeżeli podróż służbowa odbywana przez pracownika ma związek z prowadzoną działalnością - nie ma przeszkód, aby poniesione w ramach tej podróży wydatki próbować zaliczyć w koszt uzyskania przychodu.

- Jednak art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT wyłącza z kosztów część wydatków z tytułu używania dla potrzeb działalności samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika. Do kosztów podatkowych nie można zaliczać tej części kosztów, która przekracza kwotę wynikającą z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach. Dodatkowo, podatnik jest zobowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu zgodnie z art. 16 ust. 5 ustawy o CIT - tłumaczył Marcin Jaworski.

Potrzebna ewidencja

Przedsiębiorca, który wypożycza auto w zagranicznej delegacji i chce poniesione wydatki uwzględnić w kosztach swojej firmy, będzie musiał postarać się o odpowiednią dokumentację.

Na ten aspekt zwrócił uwagę Mikołaj Woźniak, doradca podatkowy Pricewaterhouse- Coopers. Jak podkreślił, zgodnie z ustawą o CIT kosztem podatkowym są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, zabezpieczenia lub zachowania jego źródła z pewnymi wyjątkami. W szczególności, nie stanowią kosztu wydatki związane z użytkowaniem w ramach działalności podatnika samochodów osobowych niestanowiących majątku podatnika w części przekraczającej tzw. kilometrówkę.

- W przypadku najmu samochodu osobowego nawet na jeden dzień, podatnik wykorzystuje w swojej działalności samochód niebędący jego własnością, a co za tym idzie, powinien prowadzić ewidencję przebiegu takiego pojazdu. Jest to warunek potraktowania kosztów najmu jako kosztu podatkowego. Odliczalność podatkowa przysługuje wyłącznie do limitu wynikającego z kilometrówki - argumentował Mikołaj Woźniak.

Wiemy już, jak rozliczać wydatki na wynajem samochodu w podatku dochodowym. A jak będzie w przypadku VAT od wynajmu samochodu w Polsce? Mikołaj Woźniak wyjaśnił, że w zakresie VAT kluczowy jest art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, że w przypadku użytkowania samochodu osobowego na podstawie umowy najmu można odliczyć 60 proc. kwoty na danej fakturze, ale maksymalnie 6 tys. zł w stosunku do jednego samochodu.

 

- Ze względu na wskazane ograniczenie kwotowe, warto zadbać, aby na fakturze dokumentującej usługę najmu znajdowały się dane wynajętego samochodu. Dzięki temu możemy uniknąć ewentualnych wątpliwości, czy w przypadku parokrotnego wynajmu nie użytkowaliśmy tego samego samochodu, a co za tym idzie, czy możliwe było przekroczenie wspomnianego limitu kwotowego - ostrzegał Mikołaj Woźniak.

Dodatkowa dokumentacja

Do prawidłowego rozliczenia wydatków na wynajem auta za granicą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wystarczy prowadzenie tylko ewidencji przebiegu takiego samochodu. Rafał Taborski, ekspert podatkowy Pricewaterhouse-Coopers stwierdził, że o możliwości zaliczenia do kosztów wydatków związanych z wynajęciem samochodu osobowego decyduje to, czy wydatki te zostały w odpowiedni sposób udokumentowane oraz czy mieszczą się w określonych granicach kwotowych.

- W tym celu konieczne będzie gromadzenie przez pracownika dokumentów potwierdzających poniesienie wydatku, takich jak faktura, rachunek itp. Dodatkowo, dokumentacja taka powinna potwierdzać spełnienie podstawowego warunku zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych, tj. potwierdzać związek wydatku z przychodem podatnika (pracodawcy) - uważa Rafał Taborski.

Wskazuje jednocześnie, że dodatkowo przy takich rozliczeniach trzeba będzie prowadzić ewidencję dotyczącą tzw. kilometrówki.

- Przebieg pojazdu powinien być udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu. Przepisy nakładają również obowiązek potwierdzania tzw. kilometrówki na koniec każdego miesiąca. Wymagane jest również, aby ewidencja przebiegu zawierała co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (początek i koniec trasy), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane. Niespełnienie choćby jednego ze wskazanych warunków skutkuje brakiem możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów - podsumował Rafał Taborski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z jakimi wydatkami wiąże się podróż służbowa

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE EKSPERTÓW PRICEWATERHOUSECOOPERS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Jaworski, ekspert podatkowy

MARCIN JAWORSKI

ekspert podatkowy

Wydatki na wynajęcie samochodu osobowego, zakup paliwa oraz eksploatację, poniesione w trakcie odbywania przez pracownika zagranicznej podróży służbowej, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, jednak pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i w granicach powyżej określonego prawem limitu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mikołaj Woźniak, doradca podatkowy

MIKOŁAJ WOŹNIAK

doradca podatkowy

Podatnik powinien zgromadzić dowody potwierdzające, że koszt wynajęcia danego samochodu był związany z osiągnięciem przychodu lub zabezpieczeniem, zachowaniem jego źródła (np. opis wyjazdu i w jaki sposób jest on związany z działalnością podatnika, polecenie wyjazdu służbowego itp.). Takie stanowisko przyjmowały także władze skarbowe (np. postanowienie I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 25 czerwca 2007 r.; nr ZD/4061-63/07).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rafał Taborski, ekspert podatkowy

RAFAŁ TABORSKI

ekspert podatkowy

Pracowników wynajmujących samochody osobowe w trakcie podróży służbowych należy uczulić po pierwsze, aby wydatki przez nich poniesione w tym zakresie miały swoje odzwierciedlenie w zgromadzonej dokumentacji oraz po drugie, aby ewidencja przebiegu pojazdu prowadzona była w poprawny sposób.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA