REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na wynajęte auto są kosztem

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wypożyczając auto w delegacji, można poniesione nakłady uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów. Takie wydatki będą kosztem w granicach limitu przy prowadzeniu odpowiedniej ewidencji przebiegu pojazdu.

Wydatki na samochód w podróży służbowej muszą być udokumentowane i związane z przychodami prowadzonej firmy

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

RAPORT

Zagraniczne podróże służbowe to często jeden z najważniejszych elementów rozwoju firm. Delegacje służbowe można uwzględniać w rozliczeniach podatkowych przedsiębiorstw, a dokładnie w kosztach uzyskania przychodów. Wspólnie z ekspertami PricewaterhouseCoopers wyjaśnimy, jak do kosztów zaliczać wydatki na wynajem samochodu osobowego, będąc w podróży służbowej, jaką ewidencję prowadzić i na co uważać.

Auto na jeden dzień

REKLAMA

Nasze rozważania zacznijmy od omówienia sytuacji, gdy jedziemy w delegację i wypożyczamy samochód za granicą na jeden lub kilka dni z wypożyczalni. Marcin Jaworski, ekspert podatkowy Pricewaterhouse- Coopers wyjaśnił, że zgodnie z ustaloną praktyką, kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, które dotyczą całokształtu działalności podatnika i są związane z funkcjonowaniem przedsię-biorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Niemniej, podatnik powinien wykazać, że takie koszty zostały poniesione w sposób racjonalny w celu uzyskania przychodów (a także w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów) po wyłączeniu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - radził Marcin Jaworski.

Jednocześnie dodał, że wypożyczanie samochodów przez pracowników podczas wyjazdów zagranicznych wykonywanych na zlecenie pracodawcy ma na celu ograniczenie czasu potrzebnego do efektywnego przemieszczania się oraz optymalizacji przejazdów w miejscu docelowym podróży. W kontekście tego - jeżeli podróż służbowa odbywana przez pracownika ma związek z prowadzoną działalnością - nie ma przeszkód, aby poniesione w ramach tej podróży wydatki próbować zaliczyć w koszt uzyskania przychodu.

- Jednak art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT wyłącza z kosztów część wydatków z tytułu używania dla potrzeb działalności samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika. Do kosztów podatkowych nie można zaliczać tej części kosztów, która przekracza kwotę wynikającą z przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach. Dodatkowo, podatnik jest zobowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu zgodnie z art. 16 ust. 5 ustawy o CIT - tłumaczył Marcin Jaworski.

Potrzebna ewidencja

Przedsiębiorca, który wypożycza auto w zagranicznej delegacji i chce poniesione wydatki uwzględnić w kosztach swojej firmy, będzie musiał postarać się o odpowiednią dokumentację.

Na ten aspekt zwrócił uwagę Mikołaj Woźniak, doradca podatkowy Pricewaterhouse- Coopers. Jak podkreślił, zgodnie z ustawą o CIT kosztem podatkowym są koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, zabezpieczenia lub zachowania jego źródła z pewnymi wyjątkami. W szczególności, nie stanowią kosztu wydatki związane z użytkowaniem w ramach działalności podatnika samochodów osobowych niestanowiących majątku podatnika w części przekraczającej tzw. kilometrówkę.

- W przypadku najmu samochodu osobowego nawet na jeden dzień, podatnik wykorzystuje w swojej działalności samochód niebędący jego własnością, a co za tym idzie, powinien prowadzić ewidencję przebiegu takiego pojazdu. Jest to warunek potraktowania kosztów najmu jako kosztu podatkowego. Odliczalność podatkowa przysługuje wyłącznie do limitu wynikającego z kilometrówki - argumentował Mikołaj Woźniak.

Wiemy już, jak rozliczać wydatki na wynajem samochodu w podatku dochodowym. A jak będzie w przypadku VAT od wynajmu samochodu w Polsce? Mikołaj Woźniak wyjaśnił, że w zakresie VAT kluczowy jest art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, że w przypadku użytkowania samochodu osobowego na podstawie umowy najmu można odliczyć 60 proc. kwoty na danej fakturze, ale maksymalnie 6 tys. zł w stosunku do jednego samochodu.

 

- Ze względu na wskazane ograniczenie kwotowe, warto zadbać, aby na fakturze dokumentującej usługę najmu znajdowały się dane wynajętego samochodu. Dzięki temu możemy uniknąć ewentualnych wątpliwości, czy w przypadku parokrotnego wynajmu nie użytkowaliśmy tego samego samochodu, a co za tym idzie, czy możliwe było przekroczenie wspomnianego limitu kwotowego - ostrzegał Mikołaj Woźniak.

Dodatkowa dokumentacja

Do prawidłowego rozliczenia wydatków na wynajem auta za granicą w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wystarczy prowadzenie tylko ewidencji przebiegu takiego samochodu. Rafał Taborski, ekspert podatkowy Pricewaterhouse-Coopers stwierdził, że o możliwości zaliczenia do kosztów wydatków związanych z wynajęciem samochodu osobowego decyduje to, czy wydatki te zostały w odpowiedni sposób udokumentowane oraz czy mieszczą się w określonych granicach kwotowych.

- W tym celu konieczne będzie gromadzenie przez pracownika dokumentów potwierdzających poniesienie wydatku, takich jak faktura, rachunek itp. Dodatkowo, dokumentacja taka powinna potwierdzać spełnienie podstawowego warunku zaliczenia wydatku do kosztów podatkowych, tj. potwierdzać związek wydatku z przychodem podatnika (pracodawcy) - uważa Rafał Taborski.

Wskazuje jednocześnie, że dodatkowo przy takich rozliczeniach trzeba będzie prowadzić ewidencję dotyczącą tzw. kilometrówki.

- Przebieg pojazdu powinien być udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu. Przepisy nakładają również obowiązek potwierdzania tzw. kilometrówki na koniec każdego miesiąca. Wymagane jest również, aby ewidencja przebiegu zawierała co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (początek i koniec trasy), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane. Niespełnienie choćby jednego ze wskazanych warunków skutkuje brakiem możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów - podsumował Rafał Taborski.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z jakimi wydatkami wiąże się podróż służbowa

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE EKSPERTÓW PRICEWATERHOUSECOOPERS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Jaworski, ekspert podatkowy

MARCIN JAWORSKI

ekspert podatkowy

Wydatki na wynajęcie samochodu osobowego, zakup paliwa oraz eksploatację, poniesione w trakcie odbywania przez pracownika zagranicznej podróży służbowej, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, jednak pod warunkiem prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu i w granicach powyżej określonego prawem limitu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mikołaj Woźniak, doradca podatkowy

MIKOŁAJ WOŹNIAK

doradca podatkowy

Podatnik powinien zgromadzić dowody potwierdzające, że koszt wynajęcia danego samochodu był związany z osiągnięciem przychodu lub zabezpieczeniem, zachowaniem jego źródła (np. opis wyjazdu i w jaki sposób jest on związany z działalnością podatnika, polecenie wyjazdu służbowego itp.). Takie stanowisko przyjmowały także władze skarbowe (np. postanowienie I Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z 25 czerwca 2007 r.; nr ZD/4061-63/07).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Rafał Taborski, ekspert podatkowy

RAFAŁ TABORSKI

ekspert podatkowy

Pracowników wynajmujących samochody osobowe w trakcie podróży służbowych należy uczulić po pierwsze, aby wydatki przez nich poniesione w tym zakresie miały swoje odzwierciedlenie w zgromadzonej dokumentacji oraz po drugie, aby ewidencja przebiegu pojazdu prowadzona była w poprawny sposób.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA