REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie inwentaryzacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ustawie o rachunkowości uregulowano zakres, terminy i częstotliwość inwentaryzacji. Nie określono jednak metod, organizacji i sposobów dokumentowania czynności inwentaryzacyjnych.

 

Zagadnienia związane z przeprowadzeniem i rozliczeniem inwentaryzacji powinny zostać unormowane przez kierownika jednostki. Mogą stanowić jeden z elementów polityki rachunkowości lub odrębny, wewnętrzny akt wydany w formie instrukcji, regulaminu lub zarządzenia kierownika jednostki.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Czynności te mogą budzić wiele wątpliwości u osób prowadzących księgi rachunkowe w małych i średnich jednostkach, w których zatrudnionych jest kilka lub kilkanaście osób, w tym jedna lub kilka osób w księgowości. Przepisy ustawy o rachunkowości nie dopuszczają wprawdzie zwolnienia z przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów na 31 grudnia 2007 r., jednak stosownie do uregulowań zawartych w art. 4 ust. 4 ustawy jednostki te mogą i powinny zastosować uproszczenia w jej przeprowadzeniu.

Przygotowując inwentaryzację, w pierwszej kolejności należy dokonać odpowiedniego podziału kompetencji między organy i osoby biorące w niej udział.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po ustaleniu zakresu kompetencji organów i osób biorących udział w przeprowadzaniu inwentaryzacji kierownik jednostki powinien wydać zarządzenie dotyczące rocznej inwentaryzacji. Jego zakres zależy od tego, czy jednostka w innych dokumentach wewnętrznych (np. zasadach rachunkowości, instrukcji inwentaryzacyjnej) uregulowała zagadnienia dotyczące inwentaryzacji, czy też nie. Prezentowany poniżej wzór dotyczy sytuacji, gdy firma nie ujęła w innych dokumentach zasad przeprowadzenia inwentaryzacji.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Szczególną uwagę należy zwrócić na brzmienie pkt 5 zarządzenia. W punkcie tym zostały jednoznacznie ustalone:

- dzień, na który jest przeprowadzana inwentaryzacja,

- przedmiot inwentaryzacji,

- droga (sposób) przeprowadzenia inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy o rachunkowości termin i częstotliwość inwentaryzacji (czyli na ostatni dzień każdego roku obrotowego) uznaje się za dotrzymane, gdy w określonych przepisami ustawy przypadkach inwentaryzacja:

- została rozpoczęta nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończona do 15 dnia następnego roku, czyli w okresie od 1 października 2007 r. do 15 stycznia 2008 r.,

- została przeprowadzona raz w roku oraz w ciągu dwóch lub czterech lat.

Jeżeli jednostka zastosuje przepisy art. 26 ust. 3 ustawy o rachunkowości, proponowane brzmienie pkt 5 z naszego zarządzenia powinno brzmieć jak w przykładzie poniżej. Zakładamy przy tym, że inwentaryzację środków trwałych przeprowadzono na koniec poprzedniego roku obrotowego.

Przykład

Zarządzam przeprowadzenie inwentaryzacji składników aktywów i pasywów w następujący sposób:

1. Według stanu na 31 października 2007 r.:

a) zapasów towarów, materiałów, wyrobów gotowych - drogą spisu z natury,

b) należności - z wyjątkiem wymienionych w pkt 2e, i udzielonych pożyczek - drogą potwierdzenia ich stanu przez kontrahentów,

c) zobowiązania - z wyjątkiem wymienionych w pkt 2e, należności wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych - drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.

2. Według stanu na 31 grudnia 2007 r.:

a) środków pieniężnych w kasie, papierów wartościowych - drogą spisu z natury,

b) produkcji w toku - drogą spisu z natury,

c) środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych - drogą potwierdzenia ich stanu przez banki,

d) zapasów materiałów składowanych w obcych magazynach - drogą potwierdzenia ich stanu przez przechowawców,

e) należności spornych i wątpliwych, należności i zobowiązań z tytułów publicznoprawnych - drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami,

f) pozostałych składników aktywów i pasywów niewymienionych w pkt 1b i 2c-d, tj. wartości niematerialnych i prawnych, rezerw na zobowiązania, kapitałów, rozliczeń międzyokresowych - drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.

Zgodnie z art. 27 ustawy o rachunkowości przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych. Natomiast ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych trzeba wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.


Teresa Fołta

biegły rewident

Podstawa prawna:

ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA