REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposób na niższy VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Elżbieta Rogala
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jest sposób na korzystniejsze rozliczenie VAT. Dzięki niemu można odliczać VAT w pełnej wysokości przy zakupie samochodów oraz stosować zwolnienie z VAT przy świadczeniu określonych usług. Jaki to sposób?

 

100% odliczenia VAT od nabycia samochodów osobowych

Pierwszym z takich przypadków jest możliwość odliczenia 100% podatku naliczonego VAT od nabycia samochodów osobowych. Chodzi o sytuację wymienioną w art. 86 ust. 4 pkt 7 lit. a) i b) ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnik może odliczyć podatek naliczony od nabycia samochodu osobowego w całości, gdy przedmiotem jego działalności jest:

- odsprzedaż samochodów osobowych lub

- oddanie w odpłatne używanie tych samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze (dodatkowym warunkiem jest, aby samochody te były przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na cele najmu, dzierżawy, leasingu przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy).

Jeśli zatem odsprzedaż samochodów osobowych jako przedmiot działalności zostanie ujawniona w stosownym rejestrze tej działalności, będzie to podstawą do pełnego odliczenia VAT od nabycia tych samochodów osobowych. I to niezależnie od tego, do ilu przypadków odsprzedaży tych samochodów faktycznie dojdzie.

Należy zauważyć, że wpis do rejestru działalności gospodarczej ułatwi podatnikowi udokumentowanie prawa do pełnego odliczenia VAT. Jednak nawet przy braku wpisu tego rodzaju działalność daje podatnikowi prawo do pełnego odliczenia VAT. Podatnik jednak w inny sposób musi dowieść, że przedmiotem jego działalności jest odsprzedaż samochodów.

Jednorazowa pożyczka

Drugim z przypadków, gdy wpis określonego rodzaju działalności gospodarczej do rejestru tej działalności jest sposobem na korzystniejsze rozliczenie podatków, jest udzielenie jednorazowej pożyczki. Jednorazowa umowa pożyczki będzie wtedy objęta zwolnieniem od VAT. Nie będzie też podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych (PCC).

Jeśli w przedmiocie działalności gospodarczej udzielającego pożyczki nie będzie wymieniona działalność finansowa, to jednorazowe udzielenie pożyczki może być wyłączone z opodatkowania VAT. Jednak będzie wtedy podlegało podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Ustawodawca dokonał bowiem rozróżnienia działalności podatnika VAT na:

- działalność jednorazową, tj. niepodlegającą VAT i niewskazującą na częstotliwy zamiar jej wykonywania, oraz

- działalność wielorazową, czyli ciągłą, podlegającą opodatkowaniu VAT i wskazującą na częstotliwy zamiar jej wykonywania.

Wpisy w rejestrze działalności a prawo do odliczenia VAT

Ujawnienie w rejestrze lub ewidencji np. odsprzedaży samochodów osobowych albo świadczenia usług finansowych (udzielania pożyczek) jako przedmiotu działalności, oprócz innych widniejących już tam wpisów dotyczących innych rodzajów działalności danego podmiotu, bezspornie będzie podstawą do pełnego odliczenia VAT od nabycia tych samochodów osobowych oraz objęcia umowy pożyczki zwolnieniem od VAT i PCC.

Wpis do KRS nie powinien jednak stanowić bezwzględnego warunku korzystnego rozliczania VAT w opisanych przypadkach. Jednak bez wpisu konieczne będzie udowodnienie zamiaru dokonywania opisanych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Można to uczynić, np. składając oświadczenie o zamiarze dokonywania odsprzedaży samochodów osobowych lub świadczenia usług finansowych w sposób częstotliwy (wielokrotny, wielorazowy).

W przypadku odliczenia VAT od nabycia samochodów osobowych chodzi o sam fakt ich nabycia w celu odsprzedaży z zamiarem wielokrotnego powtarzania tej czynności. Zaś w przypadku udzielenia pożyczki chodzi o zamiar powtórnego zawarcia umowy pożyczki. Nie chodzi natomiast o systematyczność (ciągłość) tej odsprzedaży samochodów lub systematyczność (ciągłość) świadczenia usług finansowych, która jest swoistym przeciwieństwem transakcji jednorazowych i sporadycznych, tj. bez zamiaru ich powtarzania.

Podstawa prawna

- art. 15, art. 43 ust. 1, art. 86 ust. 4 pkt 7, poz. 3 zał. nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

- art. 2 pkt 4 lit. b) ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450

Elżbieta Rogala

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

REKLAMA

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA