REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasingodawca może stracić preferencje podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Umowy leasingu wciąż budzą wiele wątpliwości podczas ich rozliczania podatkowego. Dotyczą one m.in. opłaty wstępnej oraz cesji praw i obowiązków.

Obowiązek zapłaty tzw. czynszu inicjalnego jest powszechnie spotykany w transakcjach leasingowych. Dotychczas nie budził wątpliwości fakt, że opłata wstępna, jako koszt pośredni związany z prowadzeniem działalności gospodarczej, może być rozpoznawana podatkowo w momencie jej poniesienia.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie ze stanowiskiem ministra finansów (pismo z 29 czerwca 2007 r. nr MB8/512/2007) opłata wstępna powinna być zaliczona do kosztów podatkowych proporcjonalnie do długości trwania umowy leasingu. Koszty pośrednie są potrącalne w dacie ich poniesienia; jeżeli jednak dotyczą one okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią one koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Opłata wstępna jest wliczana do sumy opłat leasingowych, które rozpoznawane są podatkowo w momencie poniesienia jako koszt pośredni działalności gospodarczej. Nie ma zatem żadnych racjonalnych powodów, aby pierwszą opłatę leasingową (opłatę wstępną) traktować w sposób szczególny poprzez przyporządkowanie jej do całego okresu trwania umowy.

Jeżeli być konsekwentnym, to logikę ministra finansów należałoby również stosować do rozpoznawania przychodów podatkowych po stronie leasingodawcy. Jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, przy czym przychód ten nie może być rozpoznawany rzadziej niż raz w roku. W konsekwencji, należałoby przyjąć, że skoro opłata wstępna dotyczy całej umowy leasingu, należy ją rozłożyć w czasie i zakwalifikować do przychodów podatkowych proporcjonalnie w ostatnim dniu każdego okresu rozliczeniowego umowy.

REKLAMA

Cesja umowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W czasie trwania umowy leasingu może dojść do zmian podmiotowych, np. po stronie leasingobiorcy. Dzieje się tak np. w sytuacjach, gdy dotychczasowy leasingobiorca przenosi na podmiot trzeci prawa i obowiązki wynikające z umowy leasingu.

Zgodnie z najnowszym stanowiskiem organów podatkowych, w tym warszawskiej Izby Skarbowej (interpretacja z 14 maja 2007, nr 1401/BP-I/4210-27/07/KST), „fakt, iż kodeks cywilny w przypadku umowy leasingu dopuszcza możliwość przejęcia przez nowego korzystającego wszystkich praw i obowiązków poprzedniego korzystającego bez rozwiązywania umowy leasingowej, nie oznacza, iż dokonana cesja będzie miała analogiczne skutki na gruncie prawa podatkowego. Przystąpienie do umowy leasingu nowego korzystającego oznacza, iż w pełni uzasadniona staje się konieczność zbadania, czy na dzień cesji umowa ta stanowi dla tego podmiotu podatkową umowę leasingową. Nie można mówić o kontynuacji podatkowej umowy leasingowej w sytuacji, gdy korzystającym został nowy podatnik i przystępuje on do umowy, której okres obowiązywania jest już krótszy niż w momencie podpisywania jej przez pierwszego korzystającego”.

Przyjęcie powyższej interpretacji powoduje, że na moment cesji umowy leasingu, leasingodawca i nowy leasingobiorca powinni dokonać weryfikacji warunków umowy pod kątem spełnienia przez nią przesłanek podatkowych przewidzianych dla leasingu podatkowego. Jeżeli umowa nie spełnia określonych warunków dotyczących np. jej czasu trwania lub sumy opłat leasingowych w okresie od cesji umowy do momentu jej wygaśnięcia, zdaniem władz skarbowych, strony nie będą mogły skorzystać z preferencji podatkowych przewidzianych dla umów leasingu, np. cena sprzedaży przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy leasingu finansowego nie będzie mogła znacznie odbiegać od wartości rynkowej.

Zmiana strony, nie umowy

Powyższe stanowisko nie zasługuje na aprobatę. Należy podkreślić, że w przypadku cesji umowy leasingu nie ulega zmianie treść umowy, lecz jedynie strona podmiotowa, tj. np. leasingobiorca. Nowa strona wstępuje w stosunek zobowiązaniowy już uprzednio przez strony ukształtowany. Skoro zatem umowa leasingu spełniała przesłanki określone przepisami podatkowymi na moment jej zawarcia, to fakt, iż w miejsce leasingobiorcy wstępuje nowy podmiot, nie powinien prowadzić do reklasyfikacji samej umowy. Akceptacja restrykcyjnego stanowiska władz podatkowych prowadziłaby do uznania, że na moment cesji dochodzi do zakończenia pierwotnej umowy i zawarcia nowej, co stoi w oczywistej sprzeczności z podstawowymi cywilnoprawnymi regułami cesji wierzytelności. Ponadto, warto zauważyć, że w razie przyjęcia powyższego stanowiska władz podatkowych, w wyniku wstąpienia nowego leasingobiorcy (nowego podatnika) do umowy leasingu, leasingodawca byłby pozbawiony preferencji podatkowych, pomimo że od samego początku był stroną umowy spełniającej przesłanki przewidziane dla leasingu podatkowego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Arch.

Czynsz inicjalny jest płatnością warunkującą rozpoczęcie umowy leasingu - przypomina Karina Furga, doradca podatkowy, szef Zespołu Doradztwa Podatkowego kancelarii prawniczej Salans

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA