REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć niezamortyzowaną wartość inwestycji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca może zaliczyć niezamortyzowaną wartość inwestycji w obcym środku trwałym do kosztów uzyskania przychodów w przypadku fizycznej likwidacji poczynionych nakładów.

 

Częstą praktyką jest używanie przez przedsiębiorców w prowadzonej działalności obcych środków trwałych. Takie działanie zwykle wymaga przeprowadzenia inwestycji mającej na celu przystosowanie obcego środka trwałego używanego do wykonywanej działalności np. na podstawie umowy dzierżawy lub najmu. Poniesione w tym celu nakłady generalnie można podzielić na dwie kategorie: takie, które stanowią wydatki na remont i są zaliczane bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, oraz wydatki uznane za nakłady na ulepszenie obcego środka trwałego i podlegające odpisom amortyzacyjnym. Amortyzacji podlegają przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, niezależnie od przewidywanego okresu używania. W praktyce może się zdarzyć, że podatnikowi nie uda się zamortyzować całości dokonanej inwestycji. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być różne, np. wcześniejsze rozwiązanie lub nieprzedłużenie umowy, na podstawie której przedsiębiorca korzysta z obcego środka trwałego, sprzedaż lub likwidacja ulepszeń. W zależności od zaistniałej przyczyny różne będą także konsekwencje podatkowe.

Nakłady na ulepszenia

Podstawę do odpisów amortyzacyjnych mogą stanowić jedynie wydatki prowadzące do ulepszenia obcych środków trwałych. Zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy o PIT środki trwałe uważa się za ulepszone, w przypadku gdy suma poniesionych wydatków na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację przekracza w danym roku podatkowym 3,5 tys. zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Inwestycje w obcych środkach trwałych podlegają amortyzacji według indywidualnie ustalonych przez podatnika stawek amortyzacyjnych w ramach ustawowych minimalnych okresów amortyzacji. Ustalając okres amortyzacyjny poczynionych wydatków na ulepszenia, trzeba mieć zawsze na uwadze występujące tu ryzyko niezamortyzowania całości inwestycji.

Rozwiązanie umowy

Może się zdarzyć, że umowa, na podstawie której przedsiębiorca użytkuje obcy środek trwały, zostanie wcześniej rozwiązana przez jedną ze stron lub nie dojdzie do jej przedłużenia. Taka okoliczność spowoduje niemożność dalszego dokonywania odpisów amortyzacyjnych przez podatnika, który nie będzie mógł dłużej korzystać z obcego środka trwałego do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Niezamortyzowana wartość inwestycji w takiej sytuacji nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko zajął resort finansów w piśmie z 4 sierpnia 2005 r. (nr PB3-MD-8213-192/05/SP-1827). W opisywanym przypadku nie wystąpi strata w środku trwałym z tytułu jego likwidacji w wysokości niezamortyzowanej wartości inwestycji w obcym środku trwałym, uznawana za koszt podatkowy, ponieważ nie miała miejsca likwidacja rozumiana jako zużycie lub zniszczenie. Trzeba również pamiętać, że jeżeli właściciel np. użytkowanej nieruchomości zwróci przedsiębiorcy poniesione nakłady, to kwota zwrotu do wysokości wartości niezamortyzowanej nie będzie stanowiła przychodu podlegającego opodatkowaniu, zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o PIT. Przepis ten wyłącza z przychodów zwrócone inne wydatki niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Fizyczna likwidacja

Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej wartości inwestycji w obcym środku trwałym ma miejsce w sytuacji, gdy powstanie strata w środku trwałym z tytułu jego likwidacji (rozumianej jako zniszczenie, zużycie, czyli fizyczne unicestwienie). Chodzi tu o przypadek, gdy np. użytkowany budynek lub lokal po zakończeniu umowy zostanie doprowadzony do swojego stanu pierwotnego poprzez likwidację poczynionych nakładów. Poniesiona z tego tytułu strata będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu. W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, który będzie miał również zastosowanie do inwestycji w obcych środkach trwałych. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli utraciły one przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. W przypadku gdy likwidacja środka trwałego następuje bez zmiany rodzaju działalności, strata z tego tytułu jest kosztem uzyskania przychodów. Jeżeli natomiast pozostawiamy inwestycję w obcym środku trwałym np. wskutek wcześniejszego rozwiązania umowy i nie wystąpi jego fizyczna likwidacja, wówczas nie ma możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych niezamortyzowanej części inwestycji.

Wykup środka trwałego

W praktyce może wystąpić także przypadek sprzedaży inwestycji w obcym środku trwałym. W takim wypadku wartość niezamortyzowana będzie stanowiła koszt podatkowy, natomiast kwota uzyskana ze sprzedaży będzie przychodem. Dotyczy to także sprzedaży niedokończonej inwestycji. Bardziej skomplikowana sytuacja występuje natomiast w sytuacji, gdy użytkujący przedsiębiorca dokona wykupu środka trwałego, w którym dokonał ulepszeń. Tutaj możliwe są dwa warianty rozwiązań. Po pierwsze niezamortyzowaną wartość inwestycji oraz wydatki na nabycie środka trwałego przedsiębiorca może przyjąć za jego wartość początkową. Przepisy podatkowe nie wyłączają także możliwości dalszej amortyzacji inwestycji w obcym środku trwałym i przyjęcia do ewidencji zakupionego składnika majątku w cenie nabycia. Za zwiększeniem wartości początkowej nabytego składnika majątku o poczynione w nim ulepszenia przemawia argument, iż po jego nabyciu nie będzie to już obcy środek trwały, lecz własny, w związku z tym nie występuje tutaj inwestycja w obcym środku trwałym.

MINIMALNE OKRESY AMORTYZACJI INWESTYCJI W OBCYM MAJĄTKU

- Dla inwestycji w obcych budynkach (lokalach) i budowlach - 10 lat,

- Dla inwestycji w obcych środkach trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji: 24 miesiące - gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25 000 zł, 36 miesięcy - gdy ich wartość początkowa jest wyższa od 25 000 zł i nie przekracza 50 000 zł oraz 60 miesięcy - w pozostałych przypadkach,

- Dla inwestycji w obcych środkach transportu, w tym samochodów osobowych - 30 miesięcy.

CZY OPODATKOWAĆ REKOMPENSATĘ KOSZTÓW

Właściciel środka trwałego może zrekompensować podatnikowi poniesione koszty. Kwota dokonanego zwrotu w części nieprzekraczającej niezamortyzowanej wartości inwestycji po stronie przedsiębiorcy nie będzie stanowiła przychodu podlegającego opodatkowaniu.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 14 ust. 3 pkt 3a, art. 22a ust. 2 pkt 1, art. 22j ust. 4, art. 22g ust. 17, art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA