REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto płaci VAT od nabycia samochodu

Bogdan Świąder
Bogdan Świąder
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność zapłaty VAT od nabycia samochodu osobowego zależy od tego, czy jest to nowe czy używane auto oraz czy kupującym jest podatnik VAT, czy osoba prywatna.

 

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług samochodów osobowych sprowadzanych z innych krajów unijnych na terytorium Polski, zależy od tego, czy jest to auto używane czy nowe. Sprowadzenie do kraju nowego samochodu będzie zawsze opodatkowane VAT, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu, niezależnie od tego, czy dokonuje tego podatnik VAT czy osoba niebędąca podatnikiem VAT (osoba prywatna). Ponadto istnieje różnica w opodatkowaniu sprowadzanego samochodu osobowego, gdy zakupu dokona osoba prywatna niebędąca podatnikiem VAT czy podatnik VAT.

Zaświadczenie

urzędu skarbowego jest podstawą rejestracji samochodu w Wydziale Komunikacji

Pojazd używany

Najczęściej spotykanym przypadkiem jest sytuacja, gdy osoba niebędąca podatnikiem VAT (osoba prywatna) nabywa samochód osobowy w jednym z krajów unijnych, a następnie sprowadza go do Polski. Przywóz przez takie osoby używanych środków transportu na terytorium kraju z innego kraju Unii Europejskiej nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty VAT w Polsce. Osoba, która kupiła taki samochód, musi natomiast dopełnić formalności w urzędzie skarbowym, aby później bez przeszkód zarejestrować auto w Wydziale Komunikacji. Podstawowym warunkiem, który wpływa na bezproblemową rejestrację, jest złożenie w urzędzie skarbowym wniosku VAT-24 o wydanie zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu. Do wniosku załącza się umowę lub fakturę stwierdzającą nabycie pojazdu przez wnioskodawcę oraz inne dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Załączone do wniosku dokumenty urząd skarbowy zwraca wnioskodawcy przy wydawanym zaświadczeniu.

Urzędy skarbowe wymagają, aby razem z wnioskiem złożono kserokopie (oryginały tylko do wglądu) takich dokumentów, jak:

- umowa lub faktura stwierdzająca nabycie pojazdu wraz z tłumaczeniem,

- dokument potwierdzający przebieg pojazdu (np. książka gwarancyjna),

- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i dokument identyfikacyjny pojazdu,

- dowód rejestracyjny wraz z tłumaczeniem.

Oprócz tego podatnik, który ubiega się o wydanie zaświadczenia VAT-25, musi uiścić opłatę skarbową w kwocie160 zł, która jest należna od wydanego zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia VAT z tytułu przywozu używanego samochodu na terytorium Polski z innego kraju Unii. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nakładają na naczelników urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu obowiązek wydawania zaświadczeń potwierdzających:

- wniesienie przez podatnika podatku,

- brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

W przypadku sprowadzanych samochodów używanych zaświadczenie na druku VAT-25 wydaje naczelnik urzędu skarbowego na wniosek zainteresowanego.

OPŁATA SKARBOWA

Osoby prywatne, które nabyły używany samochód z innego kraju Unii, powinny uiścić opłatę skarbową w wysokości 160 zł od wydanego zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku zapłaty VAT.

CO TO JEST NOWY ŚRODEK TRANSPORTU

Są to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe, m.in. samochód osobowy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6 tys. kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż sześć miesięcy.

Obowiązki podatników VAT

Odmienna sytuacja będzie miała miejsce, jeżeli samochód używany sprowadzi podatnik VAT, który będzie wykorzystywał go w działalności gospodarczej. Wewnątrzwspólnotowe nabycie używanego środka transportu przez zidentyfikowanego dla potrzeb UE podatnika VAT podlega opodatkowaniu w Polsce 22-proc. stawką. Zakup ten podatnik musi wykazać w deklaracji miesięcznej VAT-7 lub VAT-7K, a jednocześnie złożyć w urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni od daty zakupu pojazdu informację VAT-23 o nabyciu środka transportu wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie tego środka transportu. Ponadto należy zapłacić podatek od tak nabytego środka transportu.

Nowy samochód

Sprowadzenie z krajów Unii nowego samochodu podlega opodatkowaniu VAT niezależnie od tego, czy dokona tego podatnik VAT czy osoba prywatna. Ustawa o podatku od towarów i usług określa, co stanowi nowy środek transportu, czyli nowy samochód. Tylko nowe środki transportu są opodatkowane VAT. Od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu (tj. pojazdu, który przejechał nie więcej niż 6 tys. km lub od momentu jego dopuszczenia do użytku nie minęło sześć miesięcy) trzeba zadeklarować i zapłacić VAT w Polsce według 22-proc. stawki.

Za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza. Jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Deklaracje VAT

Nowy środek transportu, jakim jest samochód osobowy spełniający kryteria określone w ustawie o podatku od towarów i usług, który został sprowadzony do Polski z innego kraju Unii, może być nabyty przez trzy grupy osób: przez podatnika VAT czynnego, podatnika, który nie jest VAT-owcem, oraz osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W zależności więc od tego, do której z powyższych grup zalicza się sprowadzający nowe auto, wystąpią różne obowiązki formalne, chociaż i tak wszystkie te osoby będą musiały zapłacić VAT.

Jeżeli nabycie nowego samochodu deklaruje podatnik VAT czynny, jest on zobowiązany do wykazania tego w deklaracji VAT-7 (miesięcznej) lub VAT-7K (kwartalnej). Natomiast gdy wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu dokonują podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, lecz niezarejestrowani jako podatnicy czynni VAT oraz osoby prawne niebędące podatnikami, są oni zobowiązani do wykazania tego nabycia w deklaracji VAT-8. Z kolei osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty niemające obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K i VAT-8 składają deklarację dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu na druku VAT-10. Ponadto wszystkie wspomniane grupy podatników powinny złożyć również informację o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23. Składają ją nabywcy nowych środków transportu, jeżeli taki środek transportu ma być przez nich zarejestrowany na terytorium Polski lub tu użytkowany, nawet gdy nie podlega rejestracji. Obowiązku zapłaty należy dopełnić w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego (tj. z chwilą otrzymania pojazdu nie później niż z chwilą wystawienia faktury przez sprzedawcę). Należy też pamiętać, że do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

ZAŚWIADCZENIE O ZAPŁACIE PODATKU

Informacja VAT-23 wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, w którym naczelnik urzędu skarbowego dla celów związanych z rejestracją środków transportu potwierdza uiszczenie przez podatnika podatku. Zaświadczenie to na druku VAT-25 wydaje naczelnik urzędu skarbowego z urzędu, a nie jak w przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności nabywającej auto używane, gdzie zaświadczenie to było wydawane na wniosek. Dlatego też w tym przypadku nie ma obowiązku składania wniosku o wydanie takiego zaświadczenia VAT-24.


BOGDAN ŚWIĄDER

bogdan.swiader@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA