REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto płaci VAT od nabycia samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bogdan Świąder
Bogdan Świąder
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność zapłaty VAT od nabycia samochodu osobowego zależy od tego, czy jest to nowe czy używane auto oraz czy kupującym jest podatnik VAT, czy osoba prywatna.

 

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług samochodów osobowych sprowadzanych z innych krajów unijnych na terytorium Polski, zależy od tego, czy jest to auto używane czy nowe. Sprowadzenie do kraju nowego samochodu będzie zawsze opodatkowane VAT, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu, niezależnie od tego, czy dokonuje tego podatnik VAT czy osoba niebędąca podatnikiem VAT (osoba prywatna). Ponadto istnieje różnica w opodatkowaniu sprowadzanego samochodu osobowego, gdy zakupu dokona osoba prywatna niebędąca podatnikiem VAT czy podatnik VAT.

Zaświadczenie

urzędu skarbowego jest podstawą rejestracji samochodu w Wydziale Komunikacji

Pojazd używany

Najczęściej spotykanym przypadkiem jest sytuacja, gdy osoba niebędąca podatnikiem VAT (osoba prywatna) nabywa samochód osobowy w jednym z krajów unijnych, a następnie sprowadza go do Polski. Przywóz przez takie osoby używanych środków transportu na terytorium kraju z innego kraju Unii Europejskiej nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty VAT w Polsce. Osoba, która kupiła taki samochód, musi natomiast dopełnić formalności w urzędzie skarbowym, aby później bez przeszkód zarejestrować auto w Wydziale Komunikacji. Podstawowym warunkiem, który wpływa na bezproblemową rejestrację, jest złożenie w urzędzie skarbowym wniosku VAT-24 o wydanie zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu. Do wniosku załącza się umowę lub fakturę stwierdzającą nabycie pojazdu przez wnioskodawcę oraz inne dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Załączone do wniosku dokumenty urząd skarbowy zwraca wnioskodawcy przy wydawanym zaświadczeniu.

Urzędy skarbowe wymagają, aby razem z wnioskiem złożono kserokopie (oryginały tylko do wglądu) takich dokumentów, jak:

- umowa lub faktura stwierdzająca nabycie pojazdu wraz z tłumaczeniem,

- dokument potwierdzający przebieg pojazdu (np. książka gwarancyjna),

- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i dokument identyfikacyjny pojazdu,

- dowód rejestracyjny wraz z tłumaczeniem.

Oprócz tego podatnik, który ubiega się o wydanie zaświadczenia VAT-25, musi uiścić opłatę skarbową w kwocie160 zł, która jest należna od wydanego zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia VAT z tytułu przywozu używanego samochodu na terytorium Polski z innego kraju Unii. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nakładają na naczelników urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu obowiązek wydawania zaświadczeń potwierdzających:

- wniesienie przez podatnika podatku,

- brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

W przypadku sprowadzanych samochodów używanych zaświadczenie na druku VAT-25 wydaje naczelnik urzędu skarbowego na wniosek zainteresowanego.

OPŁATA SKARBOWA

Osoby prywatne, które nabyły używany samochód z innego kraju Unii, powinny uiścić opłatę skarbową w wysokości 160 zł od wydanego zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku zapłaty VAT.

CO TO JEST NOWY ŚRODEK TRANSPORTU

Są to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe, m.in. samochód osobowy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6 tys. kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż sześć miesięcy.

Obowiązki podatników VAT

Odmienna sytuacja będzie miała miejsce, jeżeli samochód używany sprowadzi podatnik VAT, który będzie wykorzystywał go w działalności gospodarczej. Wewnątrzwspólnotowe nabycie używanego środka transportu przez zidentyfikowanego dla potrzeb UE podatnika VAT podlega opodatkowaniu w Polsce 22-proc. stawką. Zakup ten podatnik musi wykazać w deklaracji miesięcznej VAT-7 lub VAT-7K, a jednocześnie złożyć w urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni od daty zakupu pojazdu informację VAT-23 o nabyciu środka transportu wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie tego środka transportu. Ponadto należy zapłacić podatek od tak nabytego środka transportu.

Nowy samochód

Sprowadzenie z krajów Unii nowego samochodu podlega opodatkowaniu VAT niezależnie od tego, czy dokona tego podatnik VAT czy osoba prywatna. Ustawa o podatku od towarów i usług określa, co stanowi nowy środek transportu, czyli nowy samochód. Tylko nowe środki transportu są opodatkowane VAT. Od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu (tj. pojazdu, który przejechał nie więcej niż 6 tys. km lub od momentu jego dopuszczenia do użytku nie minęło sześć miesięcy) trzeba zadeklarować i zapłacić VAT w Polsce według 22-proc. stawki.

Za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza. Jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Deklaracje VAT

Nowy środek transportu, jakim jest samochód osobowy spełniający kryteria określone w ustawie o podatku od towarów i usług, który został sprowadzony do Polski z innego kraju Unii, może być nabyty przez trzy grupy osób: przez podatnika VAT czynnego, podatnika, który nie jest VAT-owcem, oraz osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W zależności więc od tego, do której z powyższych grup zalicza się sprowadzający nowe auto, wystąpią różne obowiązki formalne, chociaż i tak wszystkie te osoby będą musiały zapłacić VAT.

Jeżeli nabycie nowego samochodu deklaruje podatnik VAT czynny, jest on zobowiązany do wykazania tego w deklaracji VAT-7 (miesięcznej) lub VAT-7K (kwartalnej). Natomiast gdy wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu dokonują podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, lecz niezarejestrowani jako podatnicy czynni VAT oraz osoby prawne niebędące podatnikami, są oni zobowiązani do wykazania tego nabycia w deklaracji VAT-8. Z kolei osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty niemające obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K i VAT-8 składają deklarację dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu na druku VAT-10. Ponadto wszystkie wspomniane grupy podatników powinny złożyć również informację o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23. Składają ją nabywcy nowych środków transportu, jeżeli taki środek transportu ma być przez nich zarejestrowany na terytorium Polski lub tu użytkowany, nawet gdy nie podlega rejestracji. Obowiązku zapłaty należy dopełnić w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego (tj. z chwilą otrzymania pojazdu nie później niż z chwilą wystawienia faktury przez sprzedawcę). Należy też pamiętać, że do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

ZAŚWIADCZENIE O ZAPŁACIE PODATKU

Informacja VAT-23 wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, w którym naczelnik urzędu skarbowego dla celów związanych z rejestracją środków transportu potwierdza uiszczenie przez podatnika podatku. Zaświadczenie to na druku VAT-25 wydaje naczelnik urzędu skarbowego z urzędu, a nie jak w przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności nabywającej auto używane, gdzie zaświadczenie to było wydawane na wniosek. Dlatego też w tym przypadku nie ma obowiązku składania wniosku o wydanie takiego zaświadczenia VAT-24.


BOGDAN ŚWIĄDER

bogdan.swiader@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA