REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto płaci VAT od nabycia samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bogdan Świąder
Bogdan Świąder
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność zapłaty VAT od nabycia samochodu osobowego zależy od tego, czy jest to nowe czy używane auto oraz czy kupującym jest podatnik VAT, czy osoba prywatna.

 

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług samochodów osobowych sprowadzanych z innych krajów unijnych na terytorium Polski, zależy od tego, czy jest to auto używane czy nowe. Sprowadzenie do kraju nowego samochodu będzie zawsze opodatkowane VAT, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu, niezależnie od tego, czy dokonuje tego podatnik VAT czy osoba niebędąca podatnikiem VAT (osoba prywatna). Ponadto istnieje różnica w opodatkowaniu sprowadzanego samochodu osobowego, gdy zakupu dokona osoba prywatna niebędąca podatnikiem VAT czy podatnik VAT.

Zaświadczenie

urzędu skarbowego jest podstawą rejestracji samochodu w Wydziale Komunikacji

Pojazd używany

Najczęściej spotykanym przypadkiem jest sytuacja, gdy osoba niebędąca podatnikiem VAT (osoba prywatna) nabywa samochód osobowy w jednym z krajów unijnych, a następnie sprowadza go do Polski. Przywóz przez takie osoby używanych środków transportu na terytorium kraju z innego kraju Unii Europejskiej nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty VAT w Polsce. Osoba, która kupiła taki samochód, musi natomiast dopełnić formalności w urzędzie skarbowym, aby później bez przeszkód zarejestrować auto w Wydziale Komunikacji. Podstawowym warunkiem, który wpływa na bezproblemową rejestrację, jest złożenie w urzędzie skarbowym wniosku VAT-24 o wydanie zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu. Do wniosku załącza się umowę lub fakturę stwierdzającą nabycie pojazdu przez wnioskodawcę oraz inne dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Załączone do wniosku dokumenty urząd skarbowy zwraca wnioskodawcy przy wydawanym zaświadczeniu.

Urzędy skarbowe wymagają, aby razem z wnioskiem złożono kserokopie (oryginały tylko do wglądu) takich dokumentów, jak:

- umowa lub faktura stwierdzająca nabycie pojazdu wraz z tłumaczeniem,

- dokument potwierdzający przebieg pojazdu (np. książka gwarancyjna),

- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i dokument identyfikacyjny pojazdu,

- dowód rejestracyjny wraz z tłumaczeniem.

Oprócz tego podatnik, który ubiega się o wydanie zaświadczenia VAT-25, musi uiścić opłatę skarbową w kwocie160 zł, która jest należna od wydanego zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia VAT z tytułu przywozu używanego samochodu na terytorium Polski z innego kraju Unii. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nakładają na naczelników urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu obowiązek wydawania zaświadczeń potwierdzających:

- wniesienie przez podatnika podatku,

- brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

W przypadku sprowadzanych samochodów używanych zaświadczenie na druku VAT-25 wydaje naczelnik urzędu skarbowego na wniosek zainteresowanego.

OPŁATA SKARBOWA

Osoby prywatne, które nabyły używany samochód z innego kraju Unii, powinny uiścić opłatę skarbową w wysokości 160 zł od wydanego zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku zapłaty VAT.

CO TO JEST NOWY ŚRODEK TRANSPORTU

Są to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe, m.in. samochód osobowy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6 tys. kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż sześć miesięcy.

Obowiązki podatników VAT

Odmienna sytuacja będzie miała miejsce, jeżeli samochód używany sprowadzi podatnik VAT, który będzie wykorzystywał go w działalności gospodarczej. Wewnątrzwspólnotowe nabycie używanego środka transportu przez zidentyfikowanego dla potrzeb UE podatnika VAT podlega opodatkowaniu w Polsce 22-proc. stawką. Zakup ten podatnik musi wykazać w deklaracji miesięcznej VAT-7 lub VAT-7K, a jednocześnie złożyć w urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni od daty zakupu pojazdu informację VAT-23 o nabyciu środka transportu wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie tego środka transportu. Ponadto należy zapłacić podatek od tak nabytego środka transportu.

Nowy samochód

Sprowadzenie z krajów Unii nowego samochodu podlega opodatkowaniu VAT niezależnie od tego, czy dokona tego podatnik VAT czy osoba prywatna. Ustawa o podatku od towarów i usług określa, co stanowi nowy środek transportu, czyli nowy samochód. Tylko nowe środki transportu są opodatkowane VAT. Od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu (tj. pojazdu, który przejechał nie więcej niż 6 tys. km lub od momentu jego dopuszczenia do użytku nie minęło sześć miesięcy) trzeba zadeklarować i zapłacić VAT w Polsce według 22-proc. stawki.

Za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza. Jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Deklaracje VAT

Nowy środek transportu, jakim jest samochód osobowy spełniający kryteria określone w ustawie o podatku od towarów i usług, który został sprowadzony do Polski z innego kraju Unii, może być nabyty przez trzy grupy osób: przez podatnika VAT czynnego, podatnika, który nie jest VAT-owcem, oraz osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W zależności więc od tego, do której z powyższych grup zalicza się sprowadzający nowe auto, wystąpią różne obowiązki formalne, chociaż i tak wszystkie te osoby będą musiały zapłacić VAT.

Jeżeli nabycie nowego samochodu deklaruje podatnik VAT czynny, jest on zobowiązany do wykazania tego w deklaracji VAT-7 (miesięcznej) lub VAT-7K (kwartalnej). Natomiast gdy wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu dokonują podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, lecz niezarejestrowani jako podatnicy czynni VAT oraz osoby prawne niebędące podatnikami, są oni zobowiązani do wykazania tego nabycia w deklaracji VAT-8. Z kolei osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty niemające obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K i VAT-8 składają deklarację dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu na druku VAT-10. Ponadto wszystkie wspomniane grupy podatników powinny złożyć również informację o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23. Składają ją nabywcy nowych środków transportu, jeżeli taki środek transportu ma być przez nich zarejestrowany na terytorium Polski lub tu użytkowany, nawet gdy nie podlega rejestracji. Obowiązku zapłaty należy dopełnić w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego (tj. z chwilą otrzymania pojazdu nie później niż z chwilą wystawienia faktury przez sprzedawcę). Należy też pamiętać, że do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

ZAŚWIADCZENIE O ZAPŁACIE PODATKU

Informacja VAT-23 wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, w którym naczelnik urzędu skarbowego dla celów związanych z rejestracją środków transportu potwierdza uiszczenie przez podatnika podatku. Zaświadczenie to na druku VAT-25 wydaje naczelnik urzędu skarbowego z urzędu, a nie jak w przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności nabywającej auto używane, gdzie zaświadczenie to było wydawane na wniosek. Dlatego też w tym przypadku nie ma obowiązku składania wniosku o wydanie takiego zaświadczenia VAT-24.


BOGDAN ŚWIĄDER

bogdan.swiader@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA