REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto płaci VAT od nabycia samochodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bogdan Świąder
Bogdan Świąder
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność zapłaty VAT od nabycia samochodu osobowego zależy od tego, czy jest to nowe czy używane auto oraz czy kupującym jest podatnik VAT, czy osoba prywatna.

 

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług samochodów osobowych sprowadzanych z innych krajów unijnych na terytorium Polski, zależy od tego, czy jest to auto używane czy nowe. Sprowadzenie do kraju nowego samochodu będzie zawsze opodatkowane VAT, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu, niezależnie od tego, czy dokonuje tego podatnik VAT czy osoba niebędąca podatnikiem VAT (osoba prywatna). Ponadto istnieje różnica w opodatkowaniu sprowadzanego samochodu osobowego, gdy zakupu dokona osoba prywatna niebędąca podatnikiem VAT czy podatnik VAT.

Zaświadczenie

urzędu skarbowego jest podstawą rejestracji samochodu w Wydziale Komunikacji

Pojazd używany

Najczęściej spotykanym przypadkiem jest sytuacja, gdy osoba niebędąca podatnikiem VAT (osoba prywatna) nabywa samochód osobowy w jednym z krajów unijnych, a następnie sprowadza go do Polski. Przywóz przez takie osoby używanych środków transportu na terytorium kraju z innego kraju Unii Europejskiej nie wiąże się z obowiązkiem zapłaty VAT w Polsce. Osoba, która kupiła taki samochód, musi natomiast dopełnić formalności w urzędzie skarbowym, aby później bez przeszkód zarejestrować auto w Wydziale Komunikacji. Podstawowym warunkiem, który wpływa na bezproblemową rejestrację, jest złożenie w urzędzie skarbowym wniosku VAT-24 o wydanie zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu. Do wniosku załącza się umowę lub fakturę stwierdzającą nabycie pojazdu przez wnioskodawcę oraz inne dokumenty, z których jednoznacznie wynika, że nie zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Załączone do wniosku dokumenty urząd skarbowy zwraca wnioskodawcy przy wydawanym zaświadczeniu.

Urzędy skarbowe wymagają, aby razem z wnioskiem złożono kserokopie (oryginały tylko do wglądu) takich dokumentów, jak:

- umowa lub faktura stwierdzająca nabycie pojazdu wraz z tłumaczeniem,

- dokument potwierdzający przebieg pojazdu (np. książka gwarancyjna),

- zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i dokument identyfikacyjny pojazdu,

- dowód rejestracyjny wraz z tłumaczeniem.

Oprócz tego podatnik, który ubiega się o wydanie zaświadczenia VAT-25, musi uiścić opłatę skarbową w kwocie160 zł, która jest należna od wydanego zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia VAT z tytułu przywozu używanego samochodu na terytorium Polski z innego kraju Unii. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nakładają na naczelników urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu obowiązek wydawania zaświadczeń potwierdzających:

- wniesienie przez podatnika podatku,

- brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.

W przypadku sprowadzanych samochodów używanych zaświadczenie na druku VAT-25 wydaje naczelnik urzędu skarbowego na wniosek zainteresowanego.

OPŁATA SKARBOWA

Osoby prywatne, które nabyły używany samochód z innego kraju Unii, powinny uiścić opłatę skarbową w wysokości 160 zł od wydanego zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego brak obowiązku zapłaty VAT.

CO TO JEST NOWY ŚRODEK TRANSPORTU

Są to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe, m.in. samochód osobowy, napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechały nie więcej niż 6 tys. kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż sześć miesięcy.

Obowiązki podatników VAT

Odmienna sytuacja będzie miała miejsce, jeżeli samochód używany sprowadzi podatnik VAT, który będzie wykorzystywał go w działalności gospodarczej. Wewnątrzwspólnotowe nabycie używanego środka transportu przez zidentyfikowanego dla potrzeb UE podatnika VAT podlega opodatkowaniu w Polsce 22-proc. stawką. Zakup ten podatnik musi wykazać w deklaracji miesięcznej VAT-7 lub VAT-7K, a jednocześnie złożyć w urzędzie skarbowym w ciągu 14 dni od daty zakupu pojazdu informację VAT-23 o nabyciu środka transportu wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie tego środka transportu. Ponadto należy zapłacić podatek od tak nabytego środka transportu.

Nowy samochód

Sprowadzenie z krajów Unii nowego samochodu podlega opodatkowaniu VAT niezależnie od tego, czy dokona tego podatnik VAT czy osoba prywatna. Ustawa o podatku od towarów i usług określa, co stanowi nowy środek transportu, czyli nowy samochód. Tylko nowe środki transportu są opodatkowane VAT. Od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu (tj. pojazdu, który przejechał nie więcej niż 6 tys. km lub od momentu jego dopuszczenia do użytku nie minęło sześć miesięcy) trzeba zadeklarować i zapłacić VAT w Polsce według 22-proc. stawki.

Za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza. Jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Deklaracje VAT

Nowy środek transportu, jakim jest samochód osobowy spełniający kryteria określone w ustawie o podatku od towarów i usług, który został sprowadzony do Polski z innego kraju Unii, może być nabyty przez trzy grupy osób: przez podatnika VAT czynnego, podatnika, który nie jest VAT-owcem, oraz osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. W zależności więc od tego, do której z powyższych grup zalicza się sprowadzający nowe auto, wystąpią różne obowiązki formalne, chociaż i tak wszystkie te osoby będą musiały zapłacić VAT.

Jeżeli nabycie nowego samochodu deklaruje podatnik VAT czynny, jest on zobowiązany do wykazania tego w deklaracji VAT-7 (miesięcznej) lub VAT-7K (kwartalnej). Natomiast gdy wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu dokonują podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, lecz niezarejestrowani jako podatnicy czynni VAT oraz osoby prawne niebędące podatnikami, są oni zobowiązani do wykazania tego nabycia w deklaracji VAT-8. Z kolei osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz podmioty niemające obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K i VAT-8 składają deklarację dla podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu nowych środków transportu na druku VAT-10. Ponadto wszystkie wspomniane grupy podatników powinny złożyć również informację o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu VAT-23. Składają ją nabywcy nowych środków transportu, jeżeli taki środek transportu ma być przez nich zarejestrowany na terytorium Polski lub tu użytkowany, nawet gdy nie podlega rejestracji. Obowiązku zapłaty należy dopełnić w ciągu 14 dni od powstania obowiązku podatkowego (tj. z chwilą otrzymania pojazdu nie później niż z chwilą wystawienia faktury przez sprzedawcę). Należy też pamiętać, że do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

ZAŚWIADCZENIE O ZAPŁACIE PODATKU

Informacja VAT-23 wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, w którym naczelnik urzędu skarbowego dla celów związanych z rejestracją środków transportu potwierdza uiszczenie przez podatnika podatku. Zaświadczenie to na druku VAT-25 wydaje naczelnik urzędu skarbowego z urzędu, a nie jak w przypadku osoby fizycznej nieprowadzącej działalności nabywającej auto używane, gdzie zaświadczenie to było wydawane na wniosek. Dlatego też w tym przypadku nie ma obowiązku składania wniosku o wydanie takiego zaświadczenia VAT-24.


BOGDAN ŚWIĄDER

bogdan.swiader@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA