REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak płacić zaliczki na podatek dochodowy w formie uproszczonej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Koślicki
ekspert podatkowy, doktorant w Instytucie Nauk Prawnych PAN
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy podatkowe umożliwiają odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej. Czy opłaca się korzystać z tej możliwości?

 

Warto przeanalizować tę alternatywę, gdyż w niektórych sytuacjach skorzystanie z niej może okazać się opłacalne. Z pewnością korzystne będzie, gdy podatnik przewiduje, iż w danym roku podatkowym osiągnie znacznie wyższe dochody niż w latach poprzednich.

Zgodnie z treścią art. 44 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy prowadzący działalność gospodarczą mogą dokonywać wpłat zaliczek miesięcznych w ciągu roku podatkowego w formie uproszczonej w wysokości 1/12 kwoty podatku obliczonej według skali obowiązującej w danym roku podatkowym od dochodu uzyskanego z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazanego z zeznaniu rocznym złożonym:

- w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy albo

- w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata, w sytuacji gdy podatnik w poprzednim roku nie wykazał dochodu lub jego dochód z działalności gospodarczej nie przekroczył kwoty 2790 zł.

Jeśli także i w tym roku podatnik nie osiągnął dochodu przekraczającego wspomnianą wyżej wartość, wpłaty zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej nie będą możliwe.

Podatnicy rozliczający się według stawki liniowej, mają także możliwość dokonywania wpłat zaliczek na podatek dochodowy w formie uproszczonej przy zastosowaniu stawki 19 proc.

Konieczne pisemne zawiadomienie

W celu skorzystania z omawianej formy uiszczania zaliczek, podatnik zobowiązany jest do 20 lutego roku podatkowego, w którym po raz pierwszy ma zamiar z niej skorzystać, pisemnie zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy. Zaliczki miesięczne za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Wpłaty zaliczki grudniowej należy dokonać do 20 grudnia roku podatkowego. Do 30 kwietnia następnego roku natomiast konieczne jest złożenie zeznania rocznego o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty).

Obowiązkowe przez minimum pełny rok

Warto zwrócić uwagę, iż o ile podatnik nie chce rezygnować ze stosowania tej formy zapłaty zaliczek, nie ma konieczności corocznego zawiadamiania organu podatkowego o jej wyborze. Stosownie do art. 44 ust. 6d ustawy, zawiadomienie to dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do 20 lutego roku podatkowego, zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek. Należy jednak zaznaczyć, iż w świetle art. 44 ust. 6c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik, który złożył zawiadomienie o wyborze uproszczonej formy zapłaty zaliczek, obowiązany jest stosować ją przez cały rok podatkowy.

Kwestia ta dokładnie wyjaśniona została w piśmie Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z 12 lipca 2005 r., sygn. ROXV/443/PDOF/376/4/JS/05. Organ podatkowy zajął stanowisko, iż jeśli do 20 lutego 2005 r. podatnik nie zawiadomił właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy wpłacania zaliczek, to obowiązany był stosować uproszczoną formę wpłacania zaliczek przez cały rok 2005, niezależnie od formy, w jakiej prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą. Wybór uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy dotyczy bowiem rozliczania podatku dochodowego od wszelkich osiąganych w roku podatkowym dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, czy to prowadzonej samodzielnie, czy w formie spółki lub spółek niemających osobowości prawnej, czy też równocześnie w kilku różnych formach.

Dochód sprzed dwóch lat

Urząd Skarbowy w Biłgoraju w postanowieniu z 29 marca 2006 r., sygn. PO/415-1/06 wskazuje, iż ustawodawca nie przewiduje swobody w wyborze przez podatnika roku podatkowego, którego dochód (nie podatek) będzie stanowić podstawę obliczenia miesięcznej zaliczki opłacanej w formie uproszczonej, co rozstrzygnął w art. 44 ust. 6b. Skoro podatnik zamierza wybrać tę formę jej wpłacania od 2006 roku, w pierwszej kolejności należy - dla jej obliczenia - uwzględnić dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej wykazany w zeznaniu złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy, a zatem wynikający z zeznania podatkowego złożonego w 2005 roku, za 2004 rok. Dopiero jeżeli w tym zeznania (za 2004 rok) podatnik nie wykazał dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, albo wykazał dochód w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł - do wyliczenia kwoty zaliczki uwzględnia się dochód uzyskany z tego źródła, wykazany w zeznaniu złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata (tj. w zeznaniu złożonym w 2004 za rok 2003). Jeżeli w zeznaniu za 2003 rok podatnik nie wykazał dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, albo wykazał dochód z tego źródła w wysokości nieprzekraczającej 2790 zł, nie są w ogóle możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.

Podsumowując, jeśli podatnik zainteresowany jest uiszczaniem zaliczek na podatek dochodowy w roku 2008 w formie uproszczonej, w pierwszej kolejności powinien on wziąć pod uwagę wysokość swojego dochodu uzyskanego w roku 2006 wykazanego w zeznaniu złożonym w roku 2007, lub w drugiej kolejności dochodu uzyskanego w roku 2005 wykazanego w zeznaniu złożonym w roku 2006.

KONIECZNE OŚWIADCZENIE

W celu skorzystania z uproszczonej formy zapłaty zaliczek na podatek dochodowy w 2008 roku, do 20 lutego konieczne będzie złożenie oświadczenia o wyborze tej metody. Pisemne zawiadomienie należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

PRZYKŁAD

JAK OBLICZYĆ ZALICZKĘ

Osoba fizyczna, prowadząca działalność gospodarczą, opłaca podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

W ostatnich latach podatnik uzyskał następujące dochody:

- 2006 r. - 59 000 zł

- 2005 r. - 69 967 zł

- 2004 r. - 65 015 zł

Od roku 2007 zamierzał on skorzystać z uproszczonej formy wpłacania zaliczek. W terminie do 20 lutego 2007 r. złożył stosowne zawiadomienie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Kwotę zaliczki należało obliczyć w następujący sposób:

- podstawą obliczenia zaliczek na 2007 rok jest dochód wykazany w zeznaniu za 2005 rok w kwocie 69 967,00 zł,

- następnie należy obliczyć podatek według skali określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązującej w 2007 roku, Podatek wyniesie 7674,41 zł + 30 proc. nadwyżki ponad 43 405 zł, tj. 7968,60 zł, razem 15 643,01 zł,

- kwotę podatku należy podzielić przez 12,

- zaliczka na podatek dochodowy do zapłaty w roku 2007 wynosi 1304 zł miesięcznie.

Należy pamiętać, iż podatnikowi przysługuje ponadto prawo odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconej w danym miesiącu 2007 roku zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ale do wysokości nieprzekraczającej 7,75 proc. podstawy wymiaru tej składki.

Na zakończenie warto ponadto wskazać, iż z uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy mogą korzystać także osoby prawne. Odpowiednie regulacje zostały określone w art. 25 ust. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


KRZYSZTOF KOŚLICKI

krzysztof.koslicki@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 44 ust. 6b-6i ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

- Art. 25 ust. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA