REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-11 w pytaniach i odpowiedziach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca lutego płatnicy(np. pracodawcy) są obowiązani przekazać podatnikowi (np. pracownikowi) i urzędowi skarbowemu PIT-11. Jak ustrzec się błędów przy wypełnianiu PIT-11?

 

Poniżej prezentujemy odpowiedzi na kilka pytań związanych z ich wypełnieniem.

PRZYKŁAD 1

Rozliczam spółkę jawną, która zatrudnia 7 pracowników. Wynagrodzenia są wypłacane do końca miesiąca. W związku z przejściowymi problemami finansowymi wynagrodzenie za listopad wypłaciliśmy przed świętami razem z wynagrodzeniem za grudzień. Ponieważ była to jedna wypłata za dwa miesiące, zastosowałam koszty tylko za jeden miesiąc. Czy w PIT-11 uwzględnić pracownikowi, który pracował przez cały rok, koszty za 11 czy za 12 miesięcy?

W deklaracji PIT-11 należy uwzględnić faktycznie potrącone koszty uzyskania przychodu, czyli za 11 miesięcy (w przypadku pracownika, który pracował przez cały rok).

Warto jednak uprzedzić pracownika, że w rozliczeniu rocznym może uwzględnić koszty w pełnej wysokości, tzn. za 12 miesięcy. Takie koszty należy również uwzględnić, jeśli rozliczenia rocznego za pracownika będzie dokonywał pracodawca.

PRZYKŁAD 2

Do lipca 2007 r. byłem wspólnikiem spółki cywilnej. Od sierpnia 2007 r. prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. W związku z otrzymaniem odszkodowania przez spółkę od firmy ubezpieczeniowej za zalany towar (zdarzenie miało miejsce, gdy byłem wspólnikiem) otrzymałem od spółki część przyznanego jej odszkodowania. Czy w związku z tym spółka powinna mi pobrać podatek i wystawić PIT-11 (przychód z innych źródeł), czy też samodzielnie powinienem rozliczyć tę kwotę w działalności gospodarczej, którą obecnie prowadzę?

Spółka nie powinna wystawić Panu PIT-11 z tytułu wypłaty części odszkodowania. Taki obowiązek miałaby, jeśli wypłacona kwota wynikałaby np. z umowy o pracę. Powinien więc Pan rozliczyć tę kwotę samodzielnie, dodając ją do przychodów z obecnie prowadzonej działalności gospodarczej. Rozwiązanie takie wynika z art. 14 ust. 2 pkt 12 updof, na którego podstawie przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przychód powstał w momencie otrzymania przez Pana pieniędzy z odszkodowania.

PRZYKŁAD 3

Jako spółdzielnia mieszkaniowa wypłacamy diety za posiedzenia zarządu i rady nadzorczej ich członkom. Część z nich jest również naszymi pracownikami. Z każdego z tych tytułów potrącam koszty. Czy postępowałam prawidłowo? Jak to ująć w PIT-11? Jakie koszty roczne zastosować, jeśli będę sporządzała za takiego pracownika zeznanie roczne?

Pani postępowanie było prawidłowe. Wynagrodzenia z tytułu udziału w zarządzie lub radzie nadzorczej stanowią przychód z samodzielnie wykonywanej działalności (art. 13 pkt 7 updof). W tym przypadku należy stosować takie same koszty uzyskania przychodów jak w przypadku np. umów o pracę. W związku z tym, że pracownik ma przychody z dwóch źródeł, powinna Pani uwzględnić ten stan rzeczy w PIT-11. Koszty uzyskania przychodu będą więc wykazane z dwóch tytułów (z umowy o pracę i z tytułu udziału w posiedzeniach zarządu lub rady nadzorczej). Jeśli członek zarządu nie jest pracownikiem, to koszty będą wykazane tylko z tego tytułu. Limit kosztów rocznych podatnik sam ustali i uwzględni w zeznaniu rocznym (uwzględniając wszystkie źródła przychodu, podwyższone lub faktycznie poniesione koszty itp.).

PRZYKŁAD 4

W 2007 r. wypłaciliśmy pracownikom świadczenie urlopowe. Gdzie należy je ująć w PIT-11? Czy razem z przychodami z pracy czy w innych źródłach?

Świadczenie urlopowe jest ściśle związane ze stosunkiem pracy. Dlatego przychód z tego tytułu należy do przychodu ze źródła - stosunek pracy. Oznacza to, że kwotę tej wypłaty należało ująć i rozliczyć razem z wynagrodzeniem w miesiącu ich wypłaty. W PIT-11 wypłacone w 2007 r. świadczenie urlopowe zostanie ujęte również razem z przychodem ze stosunku pracy.


- art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 7, art. 14 ust. 2 pkt 12, art. 22 ust. 2 i ust. 9 pkt 5, art. 32 ust. 2, art. 39 ust. 1, art. 42 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549


Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA