REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-11 w pytaniach i odpowiedziach

Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca lutego płatnicy(np. pracodawcy) są obowiązani przekazać podatnikowi (np. pracownikowi) i urzędowi skarbowemu PIT-11. Jak ustrzec się błędów przy wypełnianiu PIT-11?

 

Poniżej prezentujemy odpowiedzi na kilka pytań związanych z ich wypełnieniem.

PRZYKŁAD 1

Rozliczam spółkę jawną, która zatrudnia 7 pracowników. Wynagrodzenia są wypłacane do końca miesiąca. W związku z przejściowymi problemami finansowymi wynagrodzenie za listopad wypłaciliśmy przed świętami razem z wynagrodzeniem za grudzień. Ponieważ była to jedna wypłata za dwa miesiące, zastosowałam koszty tylko za jeden miesiąc. Czy w PIT-11 uwzględnić pracownikowi, który pracował przez cały rok, koszty za 11 czy za 12 miesięcy?

W deklaracji PIT-11 należy uwzględnić faktycznie potrącone koszty uzyskania przychodu, czyli za 11 miesięcy (w przypadku pracownika, który pracował przez cały rok).

Warto jednak uprzedzić pracownika, że w rozliczeniu rocznym może uwzględnić koszty w pełnej wysokości, tzn. za 12 miesięcy. Takie koszty należy również uwzględnić, jeśli rozliczenia rocznego za pracownika będzie dokonywał pracodawca.

PRZYKŁAD 2

Do lipca 2007 r. byłem wspólnikiem spółki cywilnej. Od sierpnia 2007 r. prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. W związku z otrzymaniem odszkodowania przez spółkę od firmy ubezpieczeniowej za zalany towar (zdarzenie miało miejsce, gdy byłem wspólnikiem) otrzymałem od spółki część przyznanego jej odszkodowania. Czy w związku z tym spółka powinna mi pobrać podatek i wystawić PIT-11 (przychód z innych źródeł), czy też samodzielnie powinienem rozliczyć tę kwotę w działalności gospodarczej, którą obecnie prowadzę?

Spółka nie powinna wystawić Panu PIT-11 z tytułu wypłaty części odszkodowania. Taki obowiązek miałaby, jeśli wypłacona kwota wynikałaby np. z umowy o pracę. Powinien więc Pan rozliczyć tę kwotę samodzielnie, dodając ją do przychodów z obecnie prowadzonej działalności gospodarczej. Rozwiązanie takie wynika z art. 14 ust. 2 pkt 12 updof, na którego podstawie przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przychód powstał w momencie otrzymania przez Pana pieniędzy z odszkodowania.

PRZYKŁAD 3

Jako spółdzielnia mieszkaniowa wypłacamy diety za posiedzenia zarządu i rady nadzorczej ich członkom. Część z nich jest również naszymi pracownikami. Z każdego z tych tytułów potrącam koszty. Czy postępowałam prawidłowo? Jak to ująć w PIT-11? Jakie koszty roczne zastosować, jeśli będę sporządzała za takiego pracownika zeznanie roczne?

Pani postępowanie było prawidłowe. Wynagrodzenia z tytułu udziału w zarządzie lub radzie nadzorczej stanowią przychód z samodzielnie wykonywanej działalności (art. 13 pkt 7 updof). W tym przypadku należy stosować takie same koszty uzyskania przychodów jak w przypadku np. umów o pracę. W związku z tym, że pracownik ma przychody z dwóch źródeł, powinna Pani uwzględnić ten stan rzeczy w PIT-11. Koszty uzyskania przychodu będą więc wykazane z dwóch tytułów (z umowy o pracę i z tytułu udziału w posiedzeniach zarządu lub rady nadzorczej). Jeśli członek zarządu nie jest pracownikiem, to koszty będą wykazane tylko z tego tytułu. Limit kosztów rocznych podatnik sam ustali i uwzględni w zeznaniu rocznym (uwzględniając wszystkie źródła przychodu, podwyższone lub faktycznie poniesione koszty itp.).

PRZYKŁAD 4

W 2007 r. wypłaciliśmy pracownikom świadczenie urlopowe. Gdzie należy je ująć w PIT-11? Czy razem z przychodami z pracy czy w innych źródłach?

Świadczenie urlopowe jest ściśle związane ze stosunkiem pracy. Dlatego przychód z tego tytułu należy do przychodu ze źródła - stosunek pracy. Oznacza to, że kwotę tej wypłaty należało ująć i rozliczyć razem z wynagrodzeniem w miesiącu ich wypłaty. W PIT-11 wypłacone w 2007 r. świadczenie urlopowe zostanie ujęte również razem z przychodem ze stosunku pracy.


- art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 7, art. 14 ust. 2 pkt 12, art. 22 ust. 2 i ust. 9 pkt 5, art. 32 ust. 2, art. 39 ust. 1, art. 42 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549


Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA