REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-11 w pytaniach i odpowiedziach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do końca lutego płatnicy(np. pracodawcy) są obowiązani przekazać podatnikowi (np. pracownikowi) i urzędowi skarbowemu PIT-11. Jak ustrzec się błędów przy wypełnianiu PIT-11?

 

Poniżej prezentujemy odpowiedzi na kilka pytań związanych z ich wypełnieniem.

PRZYKŁAD 1

Rozliczam spółkę jawną, która zatrudnia 7 pracowników. Wynagrodzenia są wypłacane do końca miesiąca. W związku z przejściowymi problemami finansowymi wynagrodzenie za listopad wypłaciliśmy przed świętami razem z wynagrodzeniem za grudzień. Ponieważ była to jedna wypłata za dwa miesiące, zastosowałam koszty tylko za jeden miesiąc. Czy w PIT-11 uwzględnić pracownikowi, który pracował przez cały rok, koszty za 11 czy za 12 miesięcy?

W deklaracji PIT-11 należy uwzględnić faktycznie potrącone koszty uzyskania przychodu, czyli za 11 miesięcy (w przypadku pracownika, który pracował przez cały rok).

Warto jednak uprzedzić pracownika, że w rozliczeniu rocznym może uwzględnić koszty w pełnej wysokości, tzn. za 12 miesięcy. Takie koszty należy również uwzględnić, jeśli rozliczenia rocznego za pracownika będzie dokonywał pracodawca.

PRZYKŁAD 2

Do lipca 2007 r. byłem wspólnikiem spółki cywilnej. Od sierpnia 2007 r. prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. W związku z otrzymaniem odszkodowania przez spółkę od firmy ubezpieczeniowej za zalany towar (zdarzenie miało miejsce, gdy byłem wspólnikiem) otrzymałem od spółki część przyznanego jej odszkodowania. Czy w związku z tym spółka powinna mi pobrać podatek i wystawić PIT-11 (przychód z innych źródeł), czy też samodzielnie powinienem rozliczyć tę kwotę w działalności gospodarczej, którą obecnie prowadzę?

Spółka nie powinna wystawić Panu PIT-11 z tytułu wypłaty części odszkodowania. Taki obowiązek miałaby, jeśli wypłacona kwota wynikałaby np. z umowy o pracę. Powinien więc Pan rozliczyć tę kwotę samodzielnie, dodając ją do przychodów z obecnie prowadzonej działalności gospodarczej. Rozwiązanie takie wynika z art. 14 ust. 2 pkt 12 updof, na którego podstawie przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przychód powstał w momencie otrzymania przez Pana pieniędzy z odszkodowania.

PRZYKŁAD 3

Jako spółdzielnia mieszkaniowa wypłacamy diety za posiedzenia zarządu i rady nadzorczej ich członkom. Część z nich jest również naszymi pracownikami. Z każdego z tych tytułów potrącam koszty. Czy postępowałam prawidłowo? Jak to ująć w PIT-11? Jakie koszty roczne zastosować, jeśli będę sporządzała za takiego pracownika zeznanie roczne?

Pani postępowanie było prawidłowe. Wynagrodzenia z tytułu udziału w zarządzie lub radzie nadzorczej stanowią przychód z samodzielnie wykonywanej działalności (art. 13 pkt 7 updof). W tym przypadku należy stosować takie same koszty uzyskania przychodów jak w przypadku np. umów o pracę. W związku z tym, że pracownik ma przychody z dwóch źródeł, powinna Pani uwzględnić ten stan rzeczy w PIT-11. Koszty uzyskania przychodu będą więc wykazane z dwóch tytułów (z umowy o pracę i z tytułu udziału w posiedzeniach zarządu lub rady nadzorczej). Jeśli członek zarządu nie jest pracownikiem, to koszty będą wykazane tylko z tego tytułu. Limit kosztów rocznych podatnik sam ustali i uwzględni w zeznaniu rocznym (uwzględniając wszystkie źródła przychodu, podwyższone lub faktycznie poniesione koszty itp.).

PRZYKŁAD 4

W 2007 r. wypłaciliśmy pracownikom świadczenie urlopowe. Gdzie należy je ująć w PIT-11? Czy razem z przychodami z pracy czy w innych źródłach?

Świadczenie urlopowe jest ściśle związane ze stosunkiem pracy. Dlatego przychód z tego tytułu należy do przychodu ze źródła - stosunek pracy. Oznacza to, że kwotę tej wypłaty należało ująć i rozliczyć razem z wynagrodzeniem w miesiącu ich wypłaty. W PIT-11 wypłacone w 2007 r. świadczenie urlopowe zostanie ujęte również razem z przychodem ze stosunku pracy.


- art. 12 ust. 1, art. 13 pkt 7, art. 14 ust. 2 pkt 12, art. 22 ust. 2 i ust. 9 pkt 5, art. 32 ust. 2, art. 39 ust. 1, art. 42 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 211, poz. 1549


Ewa Leszczyńska

ekspert w zakresie podatków

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

REKLAMA