REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować zakup programu komputerowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Kędziora
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ewidencja oprogramowania komputerowego zależy od sposobu zakwalifikowania tego oprogramowania jako systemowe bądź jako użytkowe. Jak prawidłowo zaksięgować oprogramowanie?

 

 

Rozpatrując kwestię księgowego ujęcia oprogramowania komputerowego, należy dokonać jego podziału na oprogramowanie:

- systemowe, które jest niezbędne do uruchomienia i realizacji wszystkich podstawowych funkcji - stanowi ono element zestawu komputerowego, bez którego nie może on funkcjonować samodzielnie,

- użytkowe - niezbędne do realizacji potrzeb danego użytkownika.

Oprogramowanie systemowe zwiększa wartość początkową zestawu komputerowego.Natomiast programy użytkowe stanowią wartości niematerialne i prawne w przypadku spełnienia warunków określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do wartości niematerialnych i prawnych zalicza się bowiem nabyte przez jednostkę autorskie lub pokrewne prawa majątkowe i licencje nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie stosownej umowy.

W przypadku odpłatnego nabycia prawa do programu komputerowego, zaliczonego do wartości niematerialnych i prawnych, jego wartość początkową stanowi cena nabycia, czyli cena zakupu, obejmująca kwotę należną sprzedającemu, bez podlegającego odliczeniu podatku od towarów i usług, powiększona m.in. o koszty bezpośrednio związane z zakupem (tj. koszty montażu, instalacji, dokumentacji i uruchomienia programu), a obniżona o rabaty, opusty oraz inne podobne zmniejszenia.

Od wartości początkowej programu komputerowego zaliczonego do wartości niematerialnych i prawnych dokonuje się odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych na zasadach określonych w art. 32 ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środka trwałego dokonuje się drogą systematycznego, planowego rozłożenia jego wartości początkowej na ustalony okres amortyzacji. Rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie - nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru, z ewentualnym uwzględnieniem przewidywanej przy likwidacji ceny sprzedaży netto pozostałości środka trwałego.

UWAGA!

Dla celów podatkowych okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych od licencji (sublicencji) na programy komputerowe oraz od praw autorskich nie może być krótszy niż 24 miesiące.

W przypadku gdy wartość początkowa programu nie przekroczy kwoty 3500 zł, wówczas można go nie wprowadzać do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Niewprowadzenie do ewidencji oznacza, że podatnik nie uznał programu komputerowego za wartość niematerialną i prawną. Wówczas wydatek poniesiony na nabycie programu stanowi koszt uzyskania przychodów w miesiącu oddania do używania.

Ujęcie programu komputerowego w ewidencji księgowej przedstawiają poniższe przykłady.

Przykład

Stowarzyszenie zakupiło program komputerowy o wartości 2900 zł netto. Zgodnie z polityką rachunkowości stowarzyszenia wartości niematerialne i prawne, których cena zakupu nie przekracza 3500 zł, nie są zaliczane do środków trwałych i podlegają zaliczeniu w koszty materiałów w miesiącu nabycia.

Ewidencja księgowa:

1. Faktura VAT dokumentująca zakup prawa do programu komputerowego:

a) kwota netto 2900,00 zł

Wn konto 402 „Materiały i energia”

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 638,00 zł

Wn konto 221-2 „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania 3538,00 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”

Przykład

Stowarzyszenie zakupiło program komputerowy o wartości 4500 zł netto. Cena zakupu przekracza 3500 zł, więc zaliczono go do środków trwałych. Podlega tym samym amortyzacji według stawki 50%.

Przykładowa ewidencja księgowa:

1. Faktura VAT dokumentująca zakup prawa do programu komputerowego:

a) wartość w cenie zakupu 4500,00 zł

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 990,00 zł

Wn konto 221-2 „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania 5490,00 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”

2. Wprowadzenie programu do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych: 4500,00 zł

Wn konto 020 „Wartości niematerialne i prawne” Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”

3. Miesięczny odpis amortyzacyjny: 187,50 zł

Wn konto 400 „Amortyzacja” Ma konto 075 „Odpisy umorzeniowe wartości niematerialnych i prawnych”

Przykład

Stowarzyszenie zakupiło zespół komputerowy o wartości 3000 zł netto. Oprogramowanie systemowe zakupione do tego zespołu kosztowało 1200 zł netto. Jednostka ustaliła wartość początkową komputera na kwotę 4200 zł. Zgodnie z polityką rachunkowości stosowaną w stowarzyszeniu wyposażenie, którego cena zakupu przekracza 3500 zł, jest zaliczane do środków trwałych i podlega amortyzacji. Stawka amortyzacyjna dla zespołów komputerowych wynosi 30%.

Przykładowa ewidencja księgowa:

1. Faktura VAT dokumentująca zakup komputera i programu:

a) wartość w cenie zakupu 4200,00 zł

Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu”

b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 924,00 zł

Wn konto 221-2 „VAT naliczony i jego rozliczenie”

c) łączna kwota zobowiązania 5124,00 zł

Ma konto 202 „Rozrachunki z dostawcami”

2. Wprowadzenie komputera do ewidencji środków trwałych: 4200,00 zł

Wn konto 010-4 „Zespoły komputerowe” Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu”

3. Miesięczny odpis amortyzacyjny: 105,00 zł

Wn konto 400 „Amortyzacja” Ma konto 075 „Odpisy umorzeniowe zespołów komputerowych”


Anna Kędziora

Podstawy prawne:

- ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 63, poz. 393

- ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA