REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować faktoring

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring jest często wykorzystywanym w praktyce gospodarczej narzędziem mającym na celu poprawę płynności finansowej przedsiębiorstwa. Jego prawidłowe opodatkowanie może być kłopotliwe.

 

 

Faktoring to rodzaj działalności finansowej polegającej na wykupie nieprzeterminowanych wierzytelności przedsiębiorstw, należnych im od odbiorców z tytułu dostaw towarów lub usług, połączony z finansowaniem klientów oraz świadczeniem na ich rzecz dodatkowych usług. Umowa faktoringu jest umową nienazwaną. W prawie polskim nie znajdujemy oddzielnych przepisów prawnych normujących zagadnienia faktoringu. Mają tu zastosowanie przepisy dotyczące przelewu wierzytelności art. 509-518 kodeksu cywilnego oraz art. 410 par. 2 dotyczący świadczenia nienależnego. Prawo do zawierania umów faktoringu wynika natomiast z art. 353 par. 1 k.c., który mówi o swobodzie zawierania umów.

Faktorem jest z reguły bank lub firma zajmująca się skupem wierzytelności handlowych.

Faktorantem jest natomiast przedsiębiorca, któremu z mocy zawartej umowy handlowej jako sprzedawcy lub dostawcy przysługuje prawo do żądania zapłaty za sprzedane lub dostarczone towary lub świadczone usługi.

Umowa faktoringu

Do umowy faktoringu mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące sprzedaży praw majątkowych, w tym przypadku wierzytelności. Umowa faktoringu jest umową przenoszącą na faktora określone prawo majątkowe, czyli wierzytelność.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Przychodem przedsiębiorcy ze sprzedaży wierzytelności będzie zatem cena ustalona przez strony umowy faktoringowej. Jeżeli ustalona we wskazany sposób cena będzie bez uzasadnionej przyczyny odbiegać od wartości rynkowej wierzytelności, przychód określi organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkowa wierzytelności będzie uzależniona przede wszystkim od kondycji finansowej i przewidywanej wypłacalności dłużnika wierzytelności.

Kosztem podatkowym poniesionym przez przedsiębiorcę jest wartość wierzytelności, o którą pomniejszane są aktywa majątku przedsiębiorcy oraz koszty sprzedaży, tj. dyskonto i ewentualnie prowizja. Zbycie wierzytelności poniżej wartości jej zakupu powoduje stratę, którą powiększają koszty sprzedaży. W konsekwencji zatem, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 39 ustawy o CIT, jeżeli wierzytelność uprzednio została zarachowana u przedsiębiorcy na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT jako przychód należny, stratę z tytułu sprzedaży wierzytelności uważa się za koszt uzyskania. Oznacza to, że jeżeli zbywana wierzytelność została zarachowana jako przychód należny, to podatnik ma prawo, w momencie dokonania sprzedaży wierzytelności, zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu stratę poniesioną z tytułu jej sprzedaży. W takiej sytuacji cena, jaką zapłaci nabywca, nie stanowi przychodu podatnika, wierzytelność była bowiem już wcześniej uwzględniona w podstawie opodatkowania. Uznanie ceny uzyskanej ze zbycia wierzytelności za przychód podatkowy prowadziłoby do podwójnego jej opodatkowania.

A zatem im mniejsza cena sprzedaży wierzytelności, tym wyższa strata stanowiąca koszt uzyskania przychodu. Przepisy nie określają dolnego limitu ceny, za jaką możną zbyć wierzytelność, nie narażając się na negatywne konsekwencje podatkowe.

Kłopotliwy VAT

Czynność windykacji należności zaliczana do Sekcji J PKWiU Usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowana jest w grupie tych usług, które co do zasady korzystają ze zwolnienia z VAT. Zwolnienie to zapisane zostało w poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. W tym samym jednak miejscu, w którym ustanowione zostało zwolnienie dla usług zaliczanych do Sekcji J PKWiU, ustawodawca wyspecyfikował te czynności, które pomimo iż są usługami pośrednictwa finansowego, nie korzystają ze zwolnienia z VAT - wśród nich wymienione zostały usługi ściągania długów, czyli faktoring.

Wynagrodzenie faktora

Jednak przepisy w zakresie VAT nie dają odpowiedzi, w jaki sposób należy opodatkować wynagrodzenie za poszczególne czynności wynikające z umowy faktoringu. Część interpretacji wydawanych przez organy skarbowe wskazuje, że w przypadku, gdy umowa faktoringu wyraźnie rozgranicza zakres usług świadczonych w ramach umowy, a część wynagrodzenia na rzecz faktora z tytułu usługi finansowania jest wyodrębniona i skalkulowana w oparciu o okres i wysokość kredytowania, to ta część wynagrodzenia podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT jako usługa finansowa. Z drugiej strony, kwota prowizji z tytułu zawarcia umowy jako bezpośrednie wynagrodzenie z tytułu świadczenia samych usług faktoringu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22 proc.

Takie stanowisko potwierdził naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w piśmie z 6 maja 2005 r. nr 1471/NUR1/443-102/05/GW, w którym możemy przeczytać, że wynagrodzeniem za finansowanie działalności operacyjnej faktoranta, w ramach umowy faktoringu, są również odsetki, co w tej części upodabnia przedmiotowe umowy do usług kredytowych, a ponieważ w zawartej umowie finansowanie działalności operacyjnej faktoranta zostało wyraźnie wyodrębnione, także w części dotyczącej wynagrodzenia, to należy uznać traktowanie ww. usługi jako odrębnej usługi kredytowej, zwolnionej od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Rozbieżne interpretacje

Jednak linia interpretacyjna organów podatkowych w omawianej kwestii nie jest jednolita, część organów podatkowych przyjmuje, że podstawą opodatkowania przy świadczeniu usług faktoringowych jest zarówno kwota wynagrodzenia, jak i odsetek. Takie stanowisko prezentuje dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, w piśmie z 11 lutego 2005 r. nr IS.IX/3-0050/388/04. Według niego zgodnie z art. 29 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Podstawą opodatkowania świadczonej usługi faktoringu jest zarówno kwota otrzymanych odsetek, jak również kwota otrzymanego wynagrodzenia prowizyjnego pomniejszone o kwotę podatku należnego. Opodatkowaniu zatem podlegać będą wszelkie opłaty otrzymane w związku z zawartą umową faktoringu. Odsetki płacone przez faktoranta stanowią wynagrodzenie faktora z tytułu udzielonego finansowania. Element finansowania stanowi jedną z podstawowych funkcji usługi faktoringu.

Ważne

Przedmiotem obrotu mogą być wierzytelności nieprzedawnione

PRZYKŁAD

SPRZEDAŻ WIERZYTELNOŚCI

Zgodnie z umową zawartą pomiędzy spółka Alfa oraz bankiem nabywane są przez Bank wszystkie wierzytelności spółki wobec firmy Beta za 97 proc. wartości wierzytelności. Bank dokonuje płatności za wierzytelności w ciągu 7 dni od dnia otrzymania informacji o wystawieniu faktury. W przypadku gdy firma Beta nie ureguluje na rzecz banku należności w ciągu 60 dni, spółka Alfa jest zobowiązana zwrócić bankowi wpłaconą cenę wierzytelności. W takim przypadku będziemy mieli do czynienia z usługami faktoringowymi opodatkowanymi według 22-proc. stawki VAT. Bowiem usługi faktoringowe, jako wyłączone z zakresu pośrednictwa finansowego, które jest zwolnienione z VAT, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22 proc.


RafaŁ Styczyński

ksiegowosc@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA