REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT z faktur za media prowadząc działalność w domu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców prowadzi działalność w mieszkaniu, w którym mieszkam i jestem zameldowany. Czy wówczas można odliczyć podatek naliczony z faktur za energię, wodę itp.?

 

 

Prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu jest dość powszechne. Prowadząc działalność, która nie wymaga np. przyjmowania klientów w siedzibie, czy prowadzenia salonu sprzedaży (np. sklep internetowy) podatnicy często decydują się na umiejscowienie siedziby firmy we własnym mieszkaniu lub domu. Sposób wydzielenia powierzchni na potrzeby działalności może być różny, może być to np. piętro w domu lub garaż, wyłączone z użytku prywatnego i wykorzystywane wyłącznie na potrzeby działalności. Znacznie częściej jednak jest to część powierzchni mieszkania lub domu, którą czasem trudno wydzielić fizycznie, choćby ze względu na wielkość lokum czy układ pomieszczeń.

Wydatki na towary i usługi dają prawo do odliczenia podatku naliczonego, jeśli towary te i usługi są wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Z kolei podatkiem naliczonym jest m.in. suma kwot wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika. Przepisy określają szczegółowe zasady wystawiania faktur, w tym wystawianych podatnikowi. W celu skorzystania z odliczenia wydatki muszą być odpowiednio udokumentowane oraz konieczne jest wykazanie ich związku z prowadzoną działalnością.

Większość osób, prowadząc działalność w mieszkaniu, nie zmienia podpisanych umów o dostawę wody, gazu, prądu, które zawarło jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności lub zostały zawarte przez oboje małżonków. W takim wypadku, aby odliczyć VAT, konieczna będzie zmiana tej umowy, tak aby faktury były wystawiane na podatnika (z podaniem nazwy, pod jaką jest prowadzona działalność, nr NIP itp. - zgodnie z danymi podanymi w zgłoszeniu VAT-R). Należy przy tym pamiętać, że niektóre przedsiębiorstwa posiadają różne ceny sprzedaży dla gospodarstw domowych i firm.

Jeśli wydatki zostały należycie udokumentowane, by móc korzystać z odliczenia VAT, podatnik musi udowodnić ich związek z prowadzoną działalnością. W komfortowej sytuacji są podatnicy, u których powierzchnia wykorzystywana do prowadzenia działalności jest wydzielona fizycznie. Mogą oni założyć dodatkowe liczniki i bez większych wątpliwości wykazać ten związek. W gorszej sytuacji są podatnicy, którzy nie mają takiej możliwości. Na potrzeby podatku dochodowego można obliczyć udział powierzchni wykorzystywanej na działalność w całej powierzchni i stosować proporcjonalne rozliczenie kosztów. Podobnie można określać część wydatków, od których będziemy odliczać VAT. Może być to jednak kwestionowane przez organy. Przepis wiążący odliczenie VAT z kosztami uzyskania przychodów WSA w Warszawie uznał za sprzeczny z przepisami wspólnotowymi. Zasada ta może się okazać niewystarczająca w przypadku, gdy sprzęt domowy (np. AGD) zużywa więcej energii elektrycznej niż sprzęt wykorzystywany na potrzeby działalności. Organ może pokusić się o porównanie wydatków na media przez rozpoczęciem działalności i po jej rozpoczęciu, a w konsekwencji kwestionować skuteczność proporcjonalnego określania części wydatków związanych z prowadzoną działalnością. W przypadku mediów, których wykorzystanie na potrzeby działalności można mierzyć, bezpieczniej oprzeć się na dokonywanych pomiarach. Aby je zakwestionować, organ musiałby przeprowadzić własne.

ANDRZEJ NIKOŃCZYK

doradca podatkowy, Kancelaria Podatkowa Ożóg i Wspólnicy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA