REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści wynikają z leasingu samochodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od wielu lat popularną formą finansowania zakupu samochodów, w tym samochodów osobowych, jest leasing. Kredyt też ma wielu zwolenników. Co wybrać? Leasing czy kredyt?

 Kredyt jest przeważnie tańszy, ale trudniej dostępny. Z kolei leasing jest łatwiej dostępny, ale z reguły droższy. Z podatkowego punktu widzenia kredyt jest z pewnością bardziej przejrzystą formą finansowania zakupów. Leasing jest dość skomplikowany. Dla celów rozliczeń VAT leasing w niektórych przypadkach traktowany jest jako świadczenie usług, w innych zaś - jako dostawa towarów. Leasing daje jednak pewne korzyści podatkowe, które mogą mieć decydujące znaczenie przy jego wyborze jako formy sfinansowania zakupu samochodu osobowego.

Podatek naliczony

W VAT różnica między kredytem a leasingiem operacyjnym jako formami finansowania zakupów polega przede wszystkim na tym, że w przypadku zakupu samochodu osobowego na kredyt VAT:

• naliczany jest od razu od całej wartości samochodu, natomiast w przypadku leasingu podatek ten naliczany jest przez cały okres trwania umowy.

• naliczony przy zakupie samochodu na kredyt może być przez większość czynnych podatników VAT, którzy nabywają samochód do wykonywania czynności opodatkowanych bardzo szybko odzyskany. Gdy wystąpi u nich nadwyżka podatku naliczonego nad należnym mogą wystąpić o zwrot nawet w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji - art. 86 ust. 7 ustawy o VAT.

Przykład

Gdyby pan Jan zdecydował się zaciągnąć kredyt na samochód, część VAT (6000 zł) pan Jan będzie mógł odzyskać stosunkowo szybko po zakupie (w ciągu 60, a nawet 25 dni od dnia złożenia deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy, w którym wykaże zakup samochodu.) W przypadku decyzji o wzięciu samochodu w leasing operacyjny odzyskanie tej kwoty będzie znacznie bardziej rozciągnięte w czasie. Przyjmując opłatę wstępną w wysokości 10 000 zł oraz raty leasingowe w wysokości 4000 zł - w trakcie około 13 miesięcy.

Wydawałoby się, że w tej sytuacji leasing jest bardziej korzystną formą finansowania zakupu samochodu osobowego dla podatników, którzy nie mają prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo są podatnikami zwolnionymi podmiotowo lub wykonującymi wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo z podatku. Lub też prawo takie przysługuje im tylko w części - ze względu na zamiar wykorzystywania samochodu zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych. Nie jest tak jednak do końca. Należy bowiem pamiętać, że w przypadku leasingu VAT obciąża również części „odsetkowe” rat leasingowych. W przypadku natomiast kredytu VAT nie jest doliczany do odsetek. Tym samym leasing jest formą finansowania zakupów samochodowych, która zwiększa u takich podatników wysokość niepodlegającego odliczeniu VAT.

WAŻNE!

W przypadku leasingu VAT obciąża również części „odsetkowe” rat leasingowych, natomiast przy kredycie VAT nie jest doliczany do odsetek.

Powiększanie części odsetkowej o VAT jest zresztą minusem również dla dużej części podatników mających ograniczone prawo do odliczenia VAT od samochodu osobowego(do 60%/6000 zł). Minus ten łagodzi fakt, że niepodlegający odliczeniu podatek będzie mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Niemniej jednak leasing samochodów osobowych jest z punktu widzenia przepisów VAT mniej korzystną formą finansowania ich zakupów.

Przykład

Zaciągając kredyt na samochód osobowy, pan Jan zapłaci 22 000 zł VAT (z tytułu zakupu samochodu), z czego odzyska 6000 zł (16 000 zł będzie mogło zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów). Biorąc samochód w leasing, pan Jan zapłaci w sumie 26 400 zł (w ramach opłat wstępnych rat leasingowych), z czego odzyska również 6000 zł (kwota 20 400 zł będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów).

 

Koszty podatkowe

Korzyści z leasingu występują przede wszystkim w rozliczeniu podatku dochodowym W podatku dochodowym wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje leasingu - leasing operacyjny i finansowy.

Największą z korzyści jest to, że w przypadku leasingu operacyjnego samochodów osobowych koszty leasingu samochodów osobowych stanowią w całości koszty uzyskania przychodów również w przypadku leasingu samochodów osobowych o wartości przekraczającej równowartość 20 000 euro. Gdyż nie istnieje przepis podobny do przepisów art. 23 ust. 1 pkt 4 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 updop. Przepisy te stanowią, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro. Co istotne, potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach (zob. przykładowo pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto z 12 września 2005 r., nr ZDA/423-15/05).

Przykład

Pan Jan zamierza kupić samochód osobowy za kwotę 100 000 netto (122 000 zł brutto). Załóżmy, że pan Jan ma do wyboru zaciągnięcie 3-letniego kredytu (suma spłat - 115% wartości brutto samochodu) oraz 3-letni leasing samochodu (suma spłat - 120% wartości brutto samochodu). Zakup tego samochodu na kredyt pozwoli panu Janowi zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne do wysokości 65 400 zł (przyjmując że samochód zostanie oddany do użytkowania 12 sierpnia 2008 r.; ogłoszony w tym dniu przez Narodowy Bank Polski kurs euro wyniósł 3,27 zł) oraz odsetki od kredytu w wysokości 18 300 zł, a więc łącznie 83 700 zł.

Biorąc samochód w leasing, pan Jan będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów sumę rat leasingowych netto (120 000 zł) oraz niepodlegający odliczeniu VAT (20 400 zł), a więc łącznie 140 400 zł.

Powyższa korzyść nie dotyczy tzw. leasingu finansowego, a więc leasingu, w którego przypadku odpisów amortyzacyjnych dokonuje leasingobiorca (art. 23f ust. 1 updof oraz art. 17f ust. 1 updop). W praktyce jednak znaczną większość umów leasingu stanowią umowy leasingu operacyjnego. W konsekwencji, w większości przypadków umów leasingu ograniczenie, o którym mowa powyżej, nie obowiązuje.

Drugą zasadniczą korzyść podatkową leasingu samochodów osobowych stanowi skrócenie okresu, w którym wartość samochodu zostanie w całości zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku zakup samochodów osobowych (w tym zakupów na kredyt) okres ten wynosi, co do zasady, 5 lat (stawka amortyzacji samochodów osobowych wynosi bowiem 20%). Natomiast za umowę leasingu uważa się umowę leasingu zawartą na okres 2,5 lat (na okres stanowiący 40% normatywnego okresu amortyzacji) (art. 23b ust. 1 pkt 1 updof oraz art. 17b ust. 1 pkt 1 updop). W konsekwencji zawarcie umowy leasingu samochodu osobowego na 30 miesięcy pozwoli zaliczyć przez ten okres całą wartość tego samochodu osobowego do kosztów uzyskania przychodu.

Przykład

Pan Jan z poprzedniego przykładu kupując samochód na kredyt, będzie musiał zaliczyć go do środków trwałych i amortyzować przez pięć lat. Oznacza to, że do kosztów każdego z kolejnych lat pan Jan będzie mógł zaliczać kwotę tylko 13 080 zł (krócej, bo tylko przez trzy lata, będą rozliczane w kosztach odsetki od kredytu).

Biorąc samochód w leasing, pan Jan w ciągu trzech lat rozliczy w kosztach kwotę 140 400 zł. Oznacza to, że koszty uzyskania przychodów tych trzech kolejnych lat pomniejszy, przeciętnie, kwota 46 800 zł.

Dodać należy, że również ta korzyść nie dotyczy leasingu finansowego, gdyż w przypadku tego leasingu samochód osobowy jest amortyzowany przez korzystającego na zasadach ogólnych.

• art. 23 ust. 1 pkt 4 oraz art. 23b ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

• art. 16 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17b ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1208

• art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 7091 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 731

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy podatek uderzy w e-commerce? KIG ostrzega: MŚP mogą nie przetrwać zmian!

Planowane rozszerzenie podatku od sprzedaży detalicznej na e-commerce może zdusić rozwój małych i średnich firm, spowolnić cyfrowy handel i podnieść ceny dla konsumentów. Zamiast wyrównania szans – ryzyko poważnych nierówności i zahamowania eksportu MŚP. Alarmuje Krajowa Izba Gospodarcza!

Fakty i mity o obowiązkowym KseF. Kto w firmie jest odpowiedzialny za wdrożenie?

Wprowadzenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 2026 roku stanowi jedną z najbardziej znaczących zmian w obszarze zarządzania dokumentacją podatkową i obiegiem informacji finansowej w polskich przedsiębiorstwach. Choć w debacie publicznej KSeF często postrzegany jest wyłącznie jako system teleinformatyczny Ministerstwa Finansów, jego wdrożenie ma charakter głęboko transformacyjny – obejmuje nie tylko narzędzia informatyczne, ale również procesy operacyjne, strukturę organizacyjną oraz podział odpowiedzialności wewnątrz firm.

Dlaczego zagraniczne firmy kurierskie płacą w Polsce podatek mniejszy niż 1% ich przychodów? „Lista wstydu” branży kurierskiej

InPost, polska firma zarejestrowana w Krakowie, w 2024 roku miał 9,85 mld złotych przychodu i zapłacił 375 mln złotych podatku CIT – to o ponad 100 mln złotych więcej niż rok wcześniej. Podatek wyniósł 3,8% przychodów – to po raz kolejny rekordowa kwota w historii firmy. Zagraniczne firmy kurierskie działające w Polsce za rok 2024 w sumie odprowadziły tylko 89,8 mln zł podatku dochodowego.

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Rewolucja coraz bliżej

KSeF. Od lutego 2026 do stycznia 2027 roku większość firm działających w Polsce zostanie objęta obowiązkiem e-fakturowania. Proces ten wciąż budzi wiele pytań – awaryjność systemu, sprawność przesyłania danych, ich ochrona, a także niejasności w nowych regulacjach wywołują obawy co do wpływu wdrożenia e-fakturowania na funkcjonowanie sprzedaży i raportowania w firmach.

REKLAMA

Tusk zapowiada rewolucję: uprościmy podatki i prowadzenie biznesu w Polsce

Podczas piątkowej konferencji prasowej, poprzedzającej posiedzenie rządu, premier Donald Tusk zapowiedział szeroko zakrojone działania mające na celu uproszczenie prowadzenia biznesu w Polsce, w tym gruntowną reformę systemu podatkowego. Jego słowa, pełne determinacji i świadomości skali wyzwań, padły w momencie, gdy polscy przedsiębiorcy coraz częściej apelują o zmniejszenie biurokratycznego ciężaru i stabilność regulacyjną.

Gra w zagranicznym kasynie online: legalność, podatki i ryzyko utraty wygranej

W dobie globalizacji i rosnącej popularności internetowego hazardu wiele osób z Polski decyduje się na grę w zagranicznych kasynach online. Kuszące wygrane i łatwy dostęp to jednak tylko pozory – brak znajomości przepisów może kosztować cię nie tylko grzywnę, ale również całą wypłatę. Sprawdź, kiedy gra jest legalna, kiedy zapłacisz podatek, a kiedy... stracisz wszystko.

Krajowy System e-Faktur – przełomowa zmiana wraca do Komisji Sejmowej. Co oznacza dla przedsiębiorców?

Sejm ponownie skierował do Komisji Finansów Publicznych projekt ustawy wprowadzającej Krajowy System e-Faktur (KSeF). Nowe przepisy mają zrewolucjonizować wystawianie faktur w Polsce, wprowadzając cyfrową platformę. Zgłoszono poprawki wydłużające termin przesyłania faktur nawet do 5 dni.

Rekonstrukcja rządu Tuska: Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański

Rząd Donalda Tuska przechodzi rekonstrukcję. Dziś o godz. 10 premier ogłosił nowy skład Rady Ministrów. Na czele nowego Ministerstwa Finansów i Gospodarki stanie Andrzej Domański - dotychczasowy minister finansów poinformował premier Donald Tusk.

REKLAMA

Budujesz? Możesz zapłacić VAT później. Sprawdź, jak to zrobić zgodnie z prawem

Dzięki wyrokowi TSUE firmy budowlane mogą legalnie przesunąć termin zapłaty VAT – nawet o kilka miesięcy. Wystarczy dobrze skonstruowana umowa i protokół odbioru. To rozwiązanie, które realnie poprawia płynność finansową przedsiębiorców.

BGK chce ściśle współpracować z KAS

Bank Gospodarstwa Krajowego chce dołączyć do elitarnego grona najbardziej zaufanych podatników w Polsce. Planuje przystąpić do Programu Współdziałania z Krajową Administracją Skarbową, którego celem jest budowanie transparentnych relacji z organami podatkowymi oraz zapewnienie większej pewności i bezpieczeństwa w zakresie rozliczeń podatkowych.

REKLAMA