REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści wynikają z leasingu samochodów

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od wielu lat popularną formą finansowania zakupu samochodów, w tym samochodów osobowych, jest leasing. Kredyt też ma wielu zwolenników. Co wybrać? Leasing czy kredyt?

 Kredyt jest przeważnie tańszy, ale trudniej dostępny. Z kolei leasing jest łatwiej dostępny, ale z reguły droższy. Z podatkowego punktu widzenia kredyt jest z pewnością bardziej przejrzystą formą finansowania zakupów. Leasing jest dość skomplikowany. Dla celów rozliczeń VAT leasing w niektórych przypadkach traktowany jest jako świadczenie usług, w innych zaś - jako dostawa towarów. Leasing daje jednak pewne korzyści podatkowe, które mogą mieć decydujące znaczenie przy jego wyborze jako formy sfinansowania zakupu samochodu osobowego.

Podatek naliczony

W VAT różnica między kredytem a leasingiem operacyjnym jako formami finansowania zakupów polega przede wszystkim na tym, że w przypadku zakupu samochodu osobowego na kredyt VAT:

• naliczany jest od razu od całej wartości samochodu, natomiast w przypadku leasingu podatek ten naliczany jest przez cały okres trwania umowy.

• naliczony przy zakupie samochodu na kredyt może być przez większość czynnych podatników VAT, którzy nabywają samochód do wykonywania czynności opodatkowanych bardzo szybko odzyskany. Gdy wystąpi u nich nadwyżka podatku naliczonego nad należnym mogą wystąpić o zwrot nawet w terminie 25 dni od dnia złożenia deklaracji - art. 86 ust. 7 ustawy o VAT.

Przykład

Gdyby pan Jan zdecydował się zaciągnąć kredyt na samochód, część VAT (6000 zł) pan Jan będzie mógł odzyskać stosunkowo szybko po zakupie (w ciągu 60, a nawet 25 dni od dnia złożenia deklaracji VAT-7/VAT-7K za okres rozliczeniowy, w którym wykaże zakup samochodu.) W przypadku decyzji o wzięciu samochodu w leasing operacyjny odzyskanie tej kwoty będzie znacznie bardziej rozciągnięte w czasie. Przyjmując opłatę wstępną w wysokości 10 000 zł oraz raty leasingowe w wysokości 4000 zł - w trakcie około 13 miesięcy.

Wydawałoby się, że w tej sytuacji leasing jest bardziej korzystną formą finansowania zakupu samochodu osobowego dla podatników, którzy nie mają prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przykładowo są podatnikami zwolnionymi podmiotowo lub wykonującymi wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo z podatku. Lub też prawo takie przysługuje im tylko w części - ze względu na zamiar wykorzystywania samochodu zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych. Nie jest tak jednak do końca. Należy bowiem pamiętać, że w przypadku leasingu VAT obciąża również części „odsetkowe” rat leasingowych. W przypadku natomiast kredytu VAT nie jest doliczany do odsetek. Tym samym leasing jest formą finansowania zakupów samochodowych, która zwiększa u takich podatników wysokość niepodlegającego odliczeniu VAT.

WAŻNE!

W przypadku leasingu VAT obciąża również części „odsetkowe” rat leasingowych, natomiast przy kredycie VAT nie jest doliczany do odsetek.

Powiększanie części odsetkowej o VAT jest zresztą minusem również dla dużej części podatników mających ograniczone prawo do odliczenia VAT od samochodu osobowego(do 60%/6000 zł). Minus ten łagodzi fakt, że niepodlegający odliczeniu podatek będzie mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Niemniej jednak leasing samochodów osobowych jest z punktu widzenia przepisów VAT mniej korzystną formą finansowania ich zakupów.

Przykład

Zaciągając kredyt na samochód osobowy, pan Jan zapłaci 22 000 zł VAT (z tytułu zakupu samochodu), z czego odzyska 6000 zł (16 000 zł będzie mogło zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów). Biorąc samochód w leasing, pan Jan zapłaci w sumie 26 400 zł (w ramach opłat wstępnych rat leasingowych), z czego odzyska również 6000 zł (kwota 20 400 zł będzie mogła zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów).

 

Koszty podatkowe

Korzyści z leasingu występują przede wszystkim w rozliczeniu podatku dochodowym W podatku dochodowym wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje leasingu - leasing operacyjny i finansowy.

Największą z korzyści jest to, że w przypadku leasingu operacyjnego samochodów osobowych koszty leasingu samochodów osobowych stanowią w całości koszty uzyskania przychodów również w przypadku leasingu samochodów osobowych o wartości przekraczającej równowartość 20 000 euro. Gdyż nie istnieje przepis podobny do przepisów art. 23 ust. 1 pkt 4 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 updop. Przepisy te stanowią, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia samochodu osobowego, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej równowartość 20 000 euro. Co istotne, potwierdzają to organy podatkowe w udzielanych przez siebie wyjaśnieniach (zob. przykładowo pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Nowe Miasto z 12 września 2005 r., nr ZDA/423-15/05).

Przykład

Pan Jan zamierza kupić samochód osobowy za kwotę 100 000 netto (122 000 zł brutto). Załóżmy, że pan Jan ma do wyboru zaciągnięcie 3-letniego kredytu (suma spłat - 115% wartości brutto samochodu) oraz 3-letni leasing samochodu (suma spłat - 120% wartości brutto samochodu). Zakup tego samochodu na kredyt pozwoli panu Janowi zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne do wysokości 65 400 zł (przyjmując że samochód zostanie oddany do użytkowania 12 sierpnia 2008 r.; ogłoszony w tym dniu przez Narodowy Bank Polski kurs euro wyniósł 3,27 zł) oraz odsetki od kredytu w wysokości 18 300 zł, a więc łącznie 83 700 zł.

Biorąc samochód w leasing, pan Jan będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów sumę rat leasingowych netto (120 000 zł) oraz niepodlegający odliczeniu VAT (20 400 zł), a więc łącznie 140 400 zł.

Powyższa korzyść nie dotyczy tzw. leasingu finansowego, a więc leasingu, w którego przypadku odpisów amortyzacyjnych dokonuje leasingobiorca (art. 23f ust. 1 updof oraz art. 17f ust. 1 updop). W praktyce jednak znaczną większość umów leasingu stanowią umowy leasingu operacyjnego. W konsekwencji, w większości przypadków umów leasingu ograniczenie, o którym mowa powyżej, nie obowiązuje.

Drugą zasadniczą korzyść podatkową leasingu samochodów osobowych stanowi skrócenie okresu, w którym wartość samochodu zostanie w całości zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku zakup samochodów osobowych (w tym zakupów na kredyt) okres ten wynosi, co do zasady, 5 lat (stawka amortyzacji samochodów osobowych wynosi bowiem 20%). Natomiast za umowę leasingu uważa się umowę leasingu zawartą na okres 2,5 lat (na okres stanowiący 40% normatywnego okresu amortyzacji) (art. 23b ust. 1 pkt 1 updof oraz art. 17b ust. 1 pkt 1 updop). W konsekwencji zawarcie umowy leasingu samochodu osobowego na 30 miesięcy pozwoli zaliczyć przez ten okres całą wartość tego samochodu osobowego do kosztów uzyskania przychodu.

Przykład

Pan Jan z poprzedniego przykładu kupując samochód na kredyt, będzie musiał zaliczyć go do środków trwałych i amortyzować przez pięć lat. Oznacza to, że do kosztów każdego z kolejnych lat pan Jan będzie mógł zaliczać kwotę tylko 13 080 zł (krócej, bo tylko przez trzy lata, będą rozliczane w kosztach odsetki od kredytu).

Biorąc samochód w leasing, pan Jan w ciągu trzech lat rozliczy w kosztach kwotę 140 400 zł. Oznacza to, że koszty uzyskania przychodów tych trzech kolejnych lat pomniejszy, przeciętnie, kwota 46 800 zł.

Dodać należy, że również ta korzyść nie dotyczy leasingu finansowego, gdyż w przypadku tego leasingu samochód osobowy jest amortyzowany przez korzystającego na zasadach ogólnych.

• art. 23 ust. 1 pkt 4 oraz art. 23b ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

• art. 16 ust. 1 pkt 4 oraz art. 17b ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1208

• art. 86 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• art. 7091 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 116, poz. 731

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA