REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może odliczać VAT od paliwa

Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 22 grudnia 2008 r. (sygn. C-414/07) uznał, że Polska w momencie wejścia do Unii Europejskiej nie mogła wprowadzić bardziej rygorystycznych zasad odliczania VAT niż te, które obowiązywały 30 kwietnia 2004 r. Nie mogła ich następnie zmieniać i wprowadzać ostrzejszych zasad. Jest to przełomowy wyrok dla podatników VAT.

ETS zajmował się przepisami w nowej ustawie regulującymi prawo do odliczenia VAT od zakupu paliwa - art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jednak jego ustalenia można zastosować również do zakupu samochodów oraz ich leasingu.

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał oceniał zgodność z dyrektywą zarówno przepisów wprowadzonych od 1 maja 2004 r., jak i przepisów, które weszły w życie od 22 sierpnia 2005 r. Uznał, że: wtych okolicznościach na zadane pytania należy odpowiedzieć, że art. 17 ust. 6 akapit drugi szóstej dyrektywy stoi na przeszkodzie temu, by państwo członkowskie przy dokonywaniu transpozycji tej dyrektywy do prawa wewnętrznego uchyliło całość przepisów krajowych dotyczących ograniczeń prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów używanych dla celów działalności podlegającej opodatkowaniu, zastępując je, w dniu wejścia w życie tej dyrektywy na swym terytorium, przepisami ustanawiającymi nowe kryteria w tym przedmiocie, jeżeli - co winien ocenić sąd krajowy - te ostatnie przepisy powodują rozszerzenie zakresu zastosowania wskazanych ograniczeń. Powyższy przepis w każdym razie stoi na przeszkodzie temu, by państwo członkowskie zmieniło później swe ustawodawstwo, obowiązujące od wyżej wskazanego dnia, w sposób, który rozszerza zakres zastosowania tych ograniczeń w stosunku do sytuacji istniejącej przed tym dniem.

Jako kryterium niezgodności polskich przepisów z dyrektywą trybunał uznał rozszerzenie ograniczeń w odliczaniu VAT obowiązujących do 30 kwietnia 2004 r. w nowych przepisach. Polskie przepisy, zarówno obowiązujące od 1 maja 2004 r., jak i te, które obowiązują od 22 sierpnia 2005 r., rozszerzyły ograniczenia w odliczaniu VAT na inne samochody. Do 30 kwietnia 2004 r. prawo do odliczenia VAT nie przysługiwało bowiem tylko od zakupu paliwa do samochodów osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg. W przypadku tzw. samochodów z kratką podatnicy mogli odliczyć VAT w całości od ich zakupu oraz paliwa do nich, również w przypadku ich leasingu. Od 1 maja 2004 r. większość tych samochodów nie spełniała kryteriów tzw. wzoru Lisaka, gdzie ładowność powyżej 697 kg samochodu określała prawo do odliczenia VAT. Kolejny raz ustawodawca rozszerzył ograniczenia na inne samochody od 22 sierpnia 2005 r. Nie można się zgodzić z Ministerstwem Finansów, że zmiana wprowadzona w przepisach ustawy o podatku od towarów usług z dniem 22 sierpnia 2005 r., co do zasady, miała charakter techniczny, gdyż część samochodów z tym dniem przestała spełniać warunki uprawniające do odliczenia.

Jakie uprawnienia daje nam wyrok ETS:

REKLAMA

1. Możliwość skorygowania rozliczenia VAT za miesiące, w których nie odliczyliśmy VAT od zakupu paliwa lub odliczyliśmy tylko 50 lub 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 5000 lub 6000 zł, od ich zakupu lub leasingu, i wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Musimy pamiętać, że:

• w 2009 r. można skorygować już tylko deklaracje za 2005 r., rozliczenia za 2004 r. już nie możemy korygować;

• możemy wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, gdy w wyniku korekty deklaracji zmniejszy się kwota podatku do wpłaty (jak napisać wniosek o stwierdzenie nadpłaty - str. 40);

• możemy wystąpić z wnioskiem o wznowienie postępowania, gdy zostało zakończone decyzją ostateczną, w której odmówiono nam prawa do odliczenia VAT od paliwa lub pełnego prawa do odliczenia od zakupu samochodu czy jego leasingu; postępowanie zostanie wznowione tylko na nasze żądanie wniesione w terminie miesiąca od dnia publikacji sentencji orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

2. Odliczania na bieżąco VAT od zakupu paliwa i VAT w pełnej wysokości od zakupu lub leasingu samochodu.

Uprawnienia te będą na pewno przysługiwać podatnikom, którzy mogliby odliczać VAT przed 1 maja 2004 r. i którzy:

• kupili lub wzięli w leasing tzw. samochód z kratką po 1 maja 2004 r. i nie odliczyli VAT w całości oraz nie odliczali VAT od zakupu paliwa do niego - mogą oni skorygować w części nieodliczony podatek od ich nabycia lub rat leasingowych oraz nieodliczany podatek od zakupu paliwa;

Przykład

Spółka zakupiła w styczniu 2005 r. tzw. samochód z kratką, który nie spełniał kryterium wzoru Lisaka. Dlatego odliczyła w deklaracji za styczeń tylko 50% podatku naliczonego i nie odliczała VAT od zakupów paliwa. Może skorygować deklarację za styczeń oraz deklaracje za miesiące, w których mogła odliczyć zakup paliwa.

• kupili samochód przed 1 maja 2004 r. i odliczali VAT od paliwa, ale według nowych przepisów utracili prawo do odliczenia VAT - mogą oni skorygować nieodliczany podatek od zakupu paliwa;

• po 22 sierpnia 2005 r. nabyli samochód spełniający wzór Lisaka i nie odliczyli 100% VAT od jego nabycia i nie mogli odliczać VAT od zakupu paliwa do niego - mogą oni skorygować w części nieodliczony podatek od ich nabycia oraz nieodliczany podatek od zakupu paliwa;

• wzięli w leasing samochód, który spełniał kryterium wzoru Lisaka, i nie zarejestrowali umowy leasingowej - mogą skorygować w części nieodliczony podatek od rat leasingowych i paliwa;

• do 21 sierpnia 2005 r. odliczali VAT od paliwa, ale 22 sierpnia stracili do tego prawo - mogą oni skorygować nieodliczany podatek od zakupu paliwa.

WAŻNE!

Korygując podatek naliczony, podatnik musi skorygować koszty uzyskania przychodów. Nie ma jednak w tym przypadku obowiązku korygowania wstecz. Korekty powinnien dokonać na bieżąco.

Jak rozliczyć tę korektę w podatku dochodowym, piszemy w nr. 2/2009 Monitora księgowego.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku samochodów, które również przed 1 maja 2004 r. nie dawały prawa do odliczenia VAT od zakupu, tj. samochodów osobowych. Według Ministerstwa Finansów w tym przypadku prawo do korekty i odliczania VAT nie będzie przysługiwało. Stanowisko to jest błędne. Obecnie obowiązujące przepisy są bowiem niezgodne z dyrektywą, gdyż ograniczają prawo do odliczenia VAT w porównaniu do poprzednio obowiązujących przepisów. Natomiast przepisy obowiązujące do 30 kwietnia 2004 r. zostały uchylone. Dlatego, do czasu wprowadzenia ich do obecnie obowiązujących przepisów, nie powinno być ograniczenia w odliczaniu VAT ze względu na rodzaj samochodu. Nie można wymagać od podatników obowiązku stosowania uchylonych przepisów. Stanowisko to będzie jednak kwestionowane przez urzędy skarbowe.

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA