REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może odliczać VAT od paliwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 22 grudnia 2008 r. (sygn. C-414/07) uznał, że Polska w momencie wejścia do Unii Europejskiej nie mogła wprowadzić bardziej rygorystycznych zasad odliczania VAT niż te, które obowiązywały 30 kwietnia 2004 r. Nie mogła ich następnie zmieniać i wprowadzać ostrzejszych zasad. Jest to przełomowy wyrok dla podatników VAT.

ETS zajmował się przepisami w nowej ustawie regulującymi prawo do odliczenia VAT od zakupu paliwa - art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jednak jego ustalenia można zastosować również do zakupu samochodów oraz ich leasingu.

REKLAMA

REKLAMA

Trybunał oceniał zgodność z dyrektywą zarówno przepisów wprowadzonych od 1 maja 2004 r., jak i przepisów, które weszły w życie od 22 sierpnia 2005 r. Uznał, że: wtych okolicznościach na zadane pytania należy odpowiedzieć, że art. 17 ust. 6 akapit drugi szóstej dyrektywy stoi na przeszkodzie temu, by państwo członkowskie przy dokonywaniu transpozycji tej dyrektywy do prawa wewnętrznego uchyliło całość przepisów krajowych dotyczących ograniczeń prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie paliwa do samochodów używanych dla celów działalności podlegającej opodatkowaniu, zastępując je, w dniu wejścia w życie tej dyrektywy na swym terytorium, przepisami ustanawiającymi nowe kryteria w tym przedmiocie, jeżeli - co winien ocenić sąd krajowy - te ostatnie przepisy powodują rozszerzenie zakresu zastosowania wskazanych ograniczeń. Powyższy przepis w każdym razie stoi na przeszkodzie temu, by państwo członkowskie zmieniło później swe ustawodawstwo, obowiązujące od wyżej wskazanego dnia, w sposób, który rozszerza zakres zastosowania tych ograniczeń w stosunku do sytuacji istniejącej przed tym dniem.

Jako kryterium niezgodności polskich przepisów z dyrektywą trybunał uznał rozszerzenie ograniczeń w odliczaniu VAT obowiązujących do 30 kwietnia 2004 r. w nowych przepisach. Polskie przepisy, zarówno obowiązujące od 1 maja 2004 r., jak i te, które obowiązują od 22 sierpnia 2005 r., rozszerzyły ograniczenia w odliczaniu VAT na inne samochody. Do 30 kwietnia 2004 r. prawo do odliczenia VAT nie przysługiwało bowiem tylko od zakupu paliwa do samochodów osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg. W przypadku tzw. samochodów z kratką podatnicy mogli odliczyć VAT w całości od ich zakupu oraz paliwa do nich, również w przypadku ich leasingu. Od 1 maja 2004 r. większość tych samochodów nie spełniała kryteriów tzw. wzoru Lisaka, gdzie ładowność powyżej 697 kg samochodu określała prawo do odliczenia VAT. Kolejny raz ustawodawca rozszerzył ograniczenia na inne samochody od 22 sierpnia 2005 r. Nie można się zgodzić z Ministerstwem Finansów, że zmiana wprowadzona w przepisach ustawy o podatku od towarów usług z dniem 22 sierpnia 2005 r., co do zasady, miała charakter techniczny, gdyż część samochodów z tym dniem przestała spełniać warunki uprawniające do odliczenia.

Jakie uprawnienia daje nam wyrok ETS:

REKLAMA

1. Możliwość skorygowania rozliczenia VAT za miesiące, w których nie odliczyliśmy VAT od zakupu paliwa lub odliczyliśmy tylko 50 lub 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 5000 lub 6000 zł, od ich zakupu lub leasingu, i wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Musimy pamiętać, że:

• w 2009 r. można skorygować już tylko deklaracje za 2005 r., rozliczenia za 2004 r. już nie możemy korygować;

• możemy wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, gdy w wyniku korekty deklaracji zmniejszy się kwota podatku do wpłaty (jak napisać wniosek o stwierdzenie nadpłaty - str. 40);

• możemy wystąpić z wnioskiem o wznowienie postępowania, gdy zostało zakończone decyzją ostateczną, w której odmówiono nam prawa do odliczenia VAT od paliwa lub pełnego prawa do odliczenia od zakupu samochodu czy jego leasingu; postępowanie zostanie wznowione tylko na nasze żądanie wniesione w terminie miesiąca od dnia publikacji sentencji orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

2. Odliczania na bieżąco VAT od zakupu paliwa i VAT w pełnej wysokości od zakupu lub leasingu samochodu.

Uprawnienia te będą na pewno przysługiwać podatnikom, którzy mogliby odliczać VAT przed 1 maja 2004 r. i którzy:

• kupili lub wzięli w leasing tzw. samochód z kratką po 1 maja 2004 r. i nie odliczyli VAT w całości oraz nie odliczali VAT od zakupu paliwa do niego - mogą oni skorygować w części nieodliczony podatek od ich nabycia lub rat leasingowych oraz nieodliczany podatek od zakupu paliwa;

Przykład

Spółka zakupiła w styczniu 2005 r. tzw. samochód z kratką, który nie spełniał kryterium wzoru Lisaka. Dlatego odliczyła w deklaracji za styczeń tylko 50% podatku naliczonego i nie odliczała VAT od zakupów paliwa. Może skorygować deklarację za styczeń oraz deklaracje za miesiące, w których mogła odliczyć zakup paliwa.

• kupili samochód przed 1 maja 2004 r. i odliczali VAT od paliwa, ale według nowych przepisów utracili prawo do odliczenia VAT - mogą oni skorygować nieodliczany podatek od zakupu paliwa;

• po 22 sierpnia 2005 r. nabyli samochód spełniający wzór Lisaka i nie odliczyli 100% VAT od jego nabycia i nie mogli odliczać VAT od zakupu paliwa do niego - mogą oni skorygować w części nieodliczony podatek od ich nabycia oraz nieodliczany podatek od zakupu paliwa;

• wzięli w leasing samochód, który spełniał kryterium wzoru Lisaka, i nie zarejestrowali umowy leasingowej - mogą skorygować w części nieodliczony podatek od rat leasingowych i paliwa;

• do 21 sierpnia 2005 r. odliczali VAT od paliwa, ale 22 sierpnia stracili do tego prawo - mogą oni skorygować nieodliczany podatek od zakupu paliwa.

WAŻNE!

Korygując podatek naliczony, podatnik musi skorygować koszty uzyskania przychodów. Nie ma jednak w tym przypadku obowiązku korygowania wstecz. Korekty powinnien dokonać na bieżąco.

Jak rozliczyć tę korektę w podatku dochodowym, piszemy w nr. 2/2009 Monitora księgowego.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku samochodów, które również przed 1 maja 2004 r. nie dawały prawa do odliczenia VAT od zakupu, tj. samochodów osobowych. Według Ministerstwa Finansów w tym przypadku prawo do korekty i odliczania VAT nie będzie przysługiwało. Stanowisko to jest błędne. Obecnie obowiązujące przepisy są bowiem niezgodne z dyrektywą, gdyż ograniczają prawo do odliczenia VAT w porównaniu do poprzednio obowiązujących przepisów. Natomiast przepisy obowiązujące do 30 kwietnia 2004 r. zostały uchylone. Dlatego, do czasu wprowadzenia ich do obecnie obowiązujących przepisów, nie powinno być ograniczenia w odliczaniu VAT ze względu na rodzaj samochodu. Nie można wymagać od podatników obowiązku stosowania uchylonych przepisów. Stanowisko to będzie jednak kwestionowane przez urzędy skarbowe.

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA