Kategorie

Podatek od sprzedaży detalicznej (podatek od sklepów wielkopowierzchniowych, podatek od hipermarketów)

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mikrorachunek podatkowy - podatki i opłaty. Od 15 kwietnia 2021 r. obowiązuje nowy wykaz rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego.
Podatek od sprzedaży detalicznej. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że polski podatek od sprzedaży detalicznej nie narusza prawa UE w dziedzinie pomocy państwa. Tym samym TSUE oddalił odwołanie Komisji Europejskiej w tej sprawie i utrzymał w mocy wcześniejszy wyrok Sądu UE.
Podatek od sprzedaży detalicznej (podatek od handlu, podatek od sklepów wielkopowierzchniowych) nie przełożył się istotnie na wzrost cen żywności. Tak wynika, zdaniem analityków, z danych podanych przez GUS.
Podatek od sprzedaży detalicznej obowiązuje od 1 stycznia 2021 r. Kogo dotyczy nowy podatek? Jakie są stawki podatku? Jak liczyć podatek od sprzedaży detalicznej? Jakie są obowiązki podatników i termin płatności podatku?
Obowiązujący od 1 stycznia 2021 roku podatek od sprzedaży detalicznej, czyli tak zwany "podatek handlowy", nie powinien spowodować wzrostu cen. Tak uważa minister finansów Tadeusz Kościński.
Nowy wzór deklaracji o wysokości podatku od sprzedaży detalicznej (PSD-1) będzie obowiązywał od 1 stycznia 2021 roku. Projekt rozporządzenia zawierający nowy wzór deklaracji PSD-1 został przygotowany przez Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej i opublikowany 7 grudnia 2020 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Podatek od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek handlowy) wyrówna szanse między dużymi dyskontami a polskimi sklepami; wpływy z niego sięgną w 2021 r. ok. 1,5 mld zł - oceniał 3 grudnia 2020 r. minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński. Deficyt budżetu na koniec 2020 r. wzrośnie do ok. 100 mld zł - dodał. Od kiedy będzie obowiązywał podatek handlowy? Jakie skutki spowoduje?
Pobieranie podatku od sprzedaży detalicznej, czyli od sklepów wielkopowierzchniowych, można rozpocząć od 1 stycznia 2021 r. Zdaniem resortu finansów nie ma zagrożeń czysto prawnych - podatek nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Minister finansów Tadeusz Kościński w czerwcu 2020 r. powiedział PAP, że "podatek od sprzedaży detalicznej wprowadzimy w przyszłym roku, zamiast w 2020 r." Zdaniem Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji wprowadzenie podatku handlowego oznacza negatywne skutki dla konsumentów, m. in. wzrost cen. POHiD apeluje o niewprowadzanie tego podatku ze względu na kryzys związany z epidemią.
Zapłacimy nowe podatki i opłaty w 2021 r. To konsekwencja zwiększonych wydatków publicznych i zadłużania państwa. Nowe daniny obciążą niektóre grupy podatników m.in. w ramach „uszczelniania” systemu podatkowego. Pojawi się też opłata cukrowa czy podatek handlowy.
Polski podatek od sprzedaży detalicznej i węgierski podatek od reklam nie naruszają prawa Unii w dziedzinie pomocy państwa - uznała w wydanej w czwartek 15 października 2020 r. opinii rzecznik generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), Juliane Kokott.
Priorytetem przy tworzeniu pakietu osłonowego dla firm powinno być wstrzymanie prac nad m.in. nad podatkiem cukrowymi, podatkiem od sprzedaży detalicznej czy nowym JPK_VAT – postuluje Konfederacja Lewiatan. Proponuje też odroczenie terminu na złożenie rozliczenia rocznego CIT-8.
Wprowadzony przez Węgry progresywny podatek handlowy jest zgodny z prawem unijnym - orzekł 3 marca 2020 r. Trybunał Sprawiedliwości UE. Sprawa ta będzie miała znaczenie także dla Polski, która chce opodatkować hipermarkety na podobnej zasadzie.
Pobór podatku od sprzedaży detalicznej (podatku handlowego) będzie zawieszony do 1 lipca 2020 roku. Tak zdecydował Sejm na posiedzeniu w dniu 12 grudnia br.
Pracodawcy proponują, aby podatek handlowy (podatek od sprzedaży detaliczne) był naliczany od przychodów osiągniętych po 1 stycznia 2021 roku. Argumentują, że gdyby podatek zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku, to po ewentualnym niekorzystnym rozstrzygnięciu unijnego trybunału, Polska zmuszona byłaby do zwrotu pobranych kwot podatku wraz z odsetkami.
Zawieszenie podatku od sprzedaży detalicznej (podatku od sklepów wielkopowierzchniowych, podatku od hipermarketów) zostanie przedłużone do 1 lipca 2020 r. Tak wynika z przyjętego przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.
Ostateczne rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczące sporu Polski i Komisji Europejskiej w sprawie podatku od sprzedaży detalicznej zapadnie za mniej więcej 10 do 12 miesięcy - poinformowały 26 listopada 2019 r. służby prasowe TSUE. Tego samego dnia Rada Ministrów przedłużyła zawieszenie podatku od sprzedaży detalicznej, tzw. podatku od sklepów wielkopowierzchniowych do 1 lipca 2020 r.
Ministerstwo Rozwoju spodziewa się wydania decyzji przez TSUE ws. podatku od sprzedaży detalicznej (zwanego też podatkiem handlowym) w połowie 2020 r., wcześniej danina nie zostanie wprowadzona - powiedziała Polskiej Agencji Prasowej 20 listopada 2019 r. Minister Rozwoju Jadwiga Emilewicz.
Przygotowywaliśmy rozwiązanie podatkowe, tzw. congestion tax - podatek od sklepów wielkopowierzchniowych uzależniony od trudności, jakie takie sklepy tworzą w tkance miejskiej - powiedziała minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Według minister, podatek mógłby zostać wprowadzony na początku 2020 roku. 30 października 2019 r. rzecznik rządu Piotr Müller powiedział, że w tej chwili nie ma planów dotyczących wprowadzenia tzw. congestion tax. Według niego, wypowiedź szefowej MPiT Jadwigi Emilewicz o takiej formule podatku od sklepów wielkopowierzchniowych, to element dyskusji toczącej się "na zapleczu ministerstwa".
W połowie maja 2019 r. dobiegła końca sprawa Polski przeciw Komisji Europejskiej (KE), prowadzona przed Sądem Unii Europejskiej w sprawie podatku od sprzedaży detalicznej. Polski rząd dostał od Sądu UE zielone światło na wprowadzenie tego podatku. Minister Finansów opracował projekt zmian do ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, zgodnie z którym podatek miałby być pobierany już w odniesieniu do przychodów osiąganych od 1 września 2019 r. Jednak 24 lipca 2019 r. KE odwołała się od ww. wyroku do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Komisja Europejska postanowiła odwołać się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej od wyroku Sądu UE, w którym stwierdził on, że KE popełniła błąd uznając podatek od handlu detalicznego w Polsce za niedozwoloną pomoc publiczną – poinformowała PAP Komisja.
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii postuluje, żeby rozważyć wznowienie poboru podatku od sprzedaży detalicznej dopiero od 1 stycznia 2020 r. - napisał resort w opinii do projektu ustawy. Z projektu wynika, że podatek ma objąć przychody osiągnięte od dnia 1 września 2019 r.
Środki z podatku handlowego zostaną przeznaczone na dodatek dla dorosłych niepełnosprawnych - zadeklarował premier Mateusz Morawiecki. W dniu 16 maja br. Polska w Sądzie Unii Europejskiej wygrała sprawę przeciwko Komisji Europejskiej dotyczącą tego podatku.
Komisja Europejska zapowiada, że przeanalizuje wyrok Sądu Unii Europejskiej, w którym przegrała w sporze z Polską dotyczącym podatku od sprzedaży detalicznej. Komisja rozważy także dalsze kroki.
Sąd Unii Europejskiej stwierdził nieważność decyzji Komisji Europejskiej dotyczących podatku od sprzedaży detalicznej w Polsce. Komisja popełniła błąd, uznając sporny środek za pomoc państwa.
Sejm zawiesił pobór podatku od sprzedaży detalicznej na kolejny rok, czyli do końca 2019 r. Przypomnijmy, że ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej zakłada dwie stawki podatku od handlu: 0,8 proc. od przychodu między 17 mln a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie.
W IV kwartale 2018 r. zostanie przyjęty przez Radę Ministrów projekt nowelizacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, zgodnie z którym przepisy ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej będą miały zastosowanie do przychodów ze sprzedaży detalicznej, osiągniętych dopiero od 1 stycznia 2020 r. W efekcie nastąpi przedłużenie do 31 grudnia 2019 r. zawieszenia stosowania przepisów ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.
Od początku 2018 r. obowiązuje ustawa o zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, zgodnie z którą miesięczne przychody przedsiębiorców przekraczające 17 mln zł zostaną objęte progresywną stawką opodatkowania od 1 stycznia 2019 r. Podatek handlowy został więc odłożony w czasie. Polska czeka na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
Sejm rozpatrywał projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, która przedłuża zawieszenie podatku od sprzedaży detalicznej na kolejny roku, czyli do końca 2018 roku. Żaden z klubów parlamentarnych nie sprzeciwił się dalszym pracom nad tym projektem.
Wiceminister finansów Wiesław Janczyk poinformował, że Polska zamierza zaskarżyć decyzję Komisji Europejskiej w sprawie podatku od handlu detalicznego. Dodał, że resort finansów nie opracowuje innego projektu, ale liczy na wyjaśnienie sprawy przed Trybunałem Sprawiedliwości UE.
Trwa postępowanie przed Komisją Europejską, która sprawdza, czy ustawa z 6 lipca o podatku od sprzedaży detalicznej nie narusza unijnych zasad pomocy publicznej, faworyzując mniejsze sklepy kosztem większych. W związku z powyższym rząd przewiduje możliwość przedłużenia zawieszenia stosowania przepisów tej ustawy do 2019 roku.
Prezydent RP podpisał ustawę o zawieszeniu podatku od sprzedaży detalicznej do 1 stycznia 2018 r. Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej wprowadzała dwie stawki podatku od handlu: 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie. Kwotę wolną od podatku ustalono w skali roku w wysokości 204 mln zł.
15 listopada 2016 r. Sejm uchwalił ustawę, zgodnie z którą zawieszenie obowiązywania podatku od sprzedaży detalicznej potrwa do 1 stycznia 2018 roku.
W Sejmie przedstawiono nową wersję podatku od handlu. Miałby on wynosić 1,2 - 1,5 proc. od obrotów i być włączony w roczne rozliczenie podatku PIT lub CIT. Podatki branżowe nie służą gospodarce - uważa Konfederacja Lewiatan.
Włączenie podatku od handlu detalicznego o stawce 1,2 proc. w roczne rozliczenie podatku PIT lub CIT - to nowy pomysł na podatek handlowy, który został przedstawiony przez parlamentarny Zespół ds. Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego.
Decyzja Komisji Europejskiej zobowiązująca Polskę do zawieszenia podatku od sprzedaży detalicznej do czasu rozstrzygnięcia czy podatek ten narusza prawo UE, będzie zaskarżona do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ministerstwo Rozwoju przekazało 26 października 2016 r. informację, że wiceminister finansów Wiesław Janczyk zwrócił się do MSZ o zaskarżenie tej decyzji.
Mimo wejścia w życie rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku od sprzedaży detalicznej, podatnicy tego podatku powinni złożyć do urzędu skarbowego deklarację podatkową właściwą dla tego podatku, czyli PSD-1.
Potencjalni podatnicy podatku od sprzedaży detalicznej nie będą musieli składać deklaracji podatkowych o jego wysokości oraz obliczać i wpłacać tego podatku na rachunek urzędu skarbowego do końca 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, który wstrzymuje czasowo funkcjonowanie tego podatku.
Projekt nowelizacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej zakłada zawieszenie obowiązywania tej daniny do 1 stycznia 2018 r. - poinformował rzecznik Ministerstwa Finansów Waldemar Grzegorczyk.
Pod koniec września br. przedstawiono projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku od sprzedaży detalicznej, realizujący decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie. Zaniechanie poboru podatku tego podatku ma mieć zastosowanie do przychodów osiągniętych od 1 września do 31 grudnia 2016 r.
Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce we wrześniu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu procedury cywilnej, prawa pracy, materialnego prawa cywilnego oraz podatku od sprzedaży detalicznej.
Ministerstwo Finansów zastanawia się nad różnymi koncepcjami zmiany podatku od sprzedaży detalicznej po zakwestionowaniu przepisów obecnej ustawy przez Komisję Europejską. Jednym z rozważanych wariantów jest opodatkowanie w zależności od wielkości powierzchni handlowej, a więc pomysł z pierwszej wersji projektu tej ustawy.
Minister finansów Paweł Szałamacha poinformował, że pobór podatku od handlu detalicznego w obecnej formie zostanie zawieszony. Ministerstwo Finansów przedstawi projekt ustawy o podatku od handlu wielkopowierzchniowego według innej formuły; podatek ten będzie wprowadzony 1 stycznia 2017 r.
Komisja Europejska wszczęła postępowanie o naruszenie prawa Unii Europejskiej przez Polskę w związku z wprowadzeniem podatku handlowego. Zdaniem Brukseli jego konstrukcja może faworyzować mniejsze sklepy, co może być uznane za pomoc publiczną.
Od początku września br. obowiązuje nowy podatek – podatek od sprzedaży detalicznej. Podatnicy, którzy zostali nim objęci, zobowiązani są do składania comiesięcznych deklaracji podatkowych PSD-1. Podajemy wzór deklaracji oraz informacje niezbędne do prawidłowego jej wypełnienia i złożenia.
W dniu 1 września weszła w życie ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek handlowy). Rząd zakłada, że w 2017 r. podatek ten przyniesie budżetowi 1,6 mld zł. wpływów.
1 września zaczyna obowiązywać nowy podatek od sprzedaży detalicznej. Konfederacja Lewiatan apeluje do ministerstwa finansów o szybkie wydanie interpretacji ogólnej dotyczącej tego podatku. Wzbudza on nadal wiele wątpliwości, np. czy jest zgodny z dyrektywą VAT.
Zdaniem pracodawców zrzeszonych w Konfederacji Lewiatan podatek od sprzedaży detalicznej, który ma wejść w życie od 1 września 2016 r. wykazuje wiele podobieństw do podatku VAT. W tym kontekście powstaje wątpliwość, czy podatek od sprzedaży detalicznej jest zgodny z unijną dyrektywą w sprawie VAT. Zdaniem Konfederacji Lewiatan Minister Finansów powinien wyjaśnić kilka kwestii w interpretacji ogólnej poświęconej podatkowi od sprzedaży detalicznej.
W przypadku podatku od sprzedaży detalicznej rodzaj prowadzonej działalności handlowej nie ma znaczenia. Istotne jest czy podmiot dokonuje sprzedaży detalicznej rzeczy ruchomych na rzecz konsumentów i osiąga z tego tytułu przychód. Miesięczny limit przychodu z tytułu sprzedaży detalicznej w wysokości 17 mln zł określono jako kwotę wolną, co pozwala na nieobejmowanie podatkiem podmiotów, dla których w ramach prowadzonej przez nich działalności (np. gastronomicznej), sprzedaż towarów ma charakter marginalny. Odmienne normowanie prowadziłoby do nadużyć. Działalność prowadzona wyłącznie w zakresie przygotowywania i podawania posiłków, napojów i deserów, która jest wykonywana w ramach świadczenia usługi gastronomicznej nie jest objęta zakresem regulacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.
1 września do polskiego systemu prawa podatkowego dołącza nowa ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1155). Przedmiotem opodatkowania nowego podatku jest nadwyżka przychodu ze sprzedaży detalicznej ponad 17 mln zł miesięcznie. Do tej sumy wliczają się zarówno pełne należności ze sprzedaży, jak i zaliczki, raty, zadatki i przedpłaty, czyli sumy otrzymywane często przed wydaniem towaru. Nie wlicza się natomiast należny VAT.