Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminy zapłaty w transakcjach handlowych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
29 września 2022 r. Sejm znowelizował ustawę o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (tzw. ustawę o przeciwdziałaniu zatorom płatniczym). Przepisy mają uprościć obowiązki sprawozdawcze firm dotyczące regulowania płatności na rzecz kontrahentów i usprawnić postępowania przed UOKiK w sprawach o opóźnione płatności. Sprawozdania o stosowanych w poprzednim roku kalendarzowym terminach zapłaty w transakcjach handlowych będą musiały być przekazywane ministrowi właściwemu do spraw gospodarki drogą elektroniczną w terminie do 30 kwietnia następnego roku (aktualnie sprawozdania trzeba składać do 31 stycznia).
Inflacja dotyka także biznes. Przykładowo ceny materiałów budowlanych wzrosły w maju 2022 roku o 34 proc. w porównaniu do maja 2021 r. o 23,3 proc. r/r wyniósł wzrost cen produkcji sprzedanej przemysłu, a w transporcie inflację oszacowano na poziomie 21,4 proc. r/r. Branże z najwyższą inflacją, to także te, gdzie bardzo długo czeka się na zapłatę faktury – w przemyśle normą jest miesiąc, w transporcie 60 dni. Firmy starają się uciekać przed inflacją, bo im dłużej przedsiębiorcy czekają na zapłatę, tym te pieniądze są mniej warte.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii, po analizie dwuletniego okresu funkcjonowania ustawy antyzatorowej i w odpowiedzi na głosy przedsiębiorców, przygotowało projekt nowelizacji tej ustawy. Proponowane zmiany mają lepiej chronić firmy sektora MŚP przed opóźnieniami płatniczymi, często ze strony podmiotów silniejszych finansowo. Większa elastyczność w stosowaniu sankcji pozwoli Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na skuteczne karanie firm, które faktycznie winne są zatorom płatniczym, powodując zaburzenia płynności finansowej u kontrahentów. Dzisiaj projekt nowelizacji trafia do uzgodnień i konsultacji.
Terminy zapłaty. 47% przedsiębiorców przyznało w badaniu*, że w tym roku często spotyka się z prośbami swoich partnerów biznesowych o wydłużenie terminów płatności za faktury. Razem z tymi, którzy takie prośby też słyszeli choć rzadko daje to 94% przedsiębiorców. Gospodarka funkcjonuje sprawnie pomimo pandemii i lockdownu, ale nie udało się uniknąć pewnych negatywnych konsekwencji, jak dążenie firm do wydłużania terminów w jakich opłacają faktury. Z takim problemem w ogóle nie spotkało się tylko 6% z nich. Niewiele firm może pozwolić sobie jednak na długie czekanie na przelew, więc w relacje z kontrahentami włącza trzeci podmiot.
Spółki nieruchomościowe nie muszą składać sprawozdań o stosowanych w 2020 roku terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Takiej odpowiedzi udzielił 21 stycznia 2021 r. Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii na pisemny wniosek ECDP Tax Żuk Komorniczak I Wspólnicy sp.k. Tym samym Ministerstwo potwierdziło stanowisko ECDP, iż spółki nieruchomościowe będą miały obowiązek przygotować takie sprawozdanie dopiero za 2021 rok - konkretnie do 31 stycznia 2022 r.
Do 31 stycznia 2021 r. najwięksi podatnicy CIT i grupy kapitałowe mają po raz pierwszy złożyć Ministrowi Rozwoju, Pracy i Technologii sprawozdanie o stosowanych przez te podmioty terminach zapłaty w transakcjach handlowych w 2020 roku. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii udzieliło wyjaśnień (odpowiedzi na pytania przedsiębiorców) odnośnie wielu szczegółowych kwestii dotyczących tego nowego obowiązku. Między innymi eksperci MRPiT odpowiedzieli na pytania: Jak należy raportować świadczenie pieniężne, które częściowo zostało uregulowane w terminie zapłaty, a w części po terminie? W jaki sposób świadczenie w częściach powinno być raportowane w sprawozdaniu? Czy jeśli termin płatności wynikający z wystawionej faktury jest inny niż ten wynikający z umowy, to który z terminów powinien być brany pod uwagę przy ocenie, czy płatność była dokonana w ustalonych terminach? Czy w sprawozdaniu trzeba uwzględniać terminy płatności z faktur zaliczkowych i faktur pro forma?
Członkowie zarządów największych podatników CIT mają obowiązek złożyć ministrowi właściwemu do spraw gospodarki (aktualnie Ministrowi Rozwoju, Pracy i Technologii), w terminie do 31 stycznia 2021 r., sprawozdanie o stosowanych przez te podmioty terminach zapłaty w transakcjach handlowych w 2020 roku. Kto składa sprawozdania o stosowanych terminach zapłaty? Co powinno zawierać sprawozdanie? Jak złożyć sprawozdanie o stosowanych terminach zapłaty?