REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kandydata na biegłego można zwolnić z egzaminu

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Możliwość zwolnienia z niektórych egzaminów w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłego rewidenta mają osoby, które ukończyły Szkołę Główną Handlową w Warszawie oraz Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu.

Zgodnie z uchwałą nr 310/22/ 2001 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów na określonych w niej warunkach możliwe jest uznawanie egzaminów uniwersyteckich lub równorzędnych z przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym dla kandydatów na biegłych rewidentów. Możliwe jest to jednak wtedy, gdy Krajowa Rada Biegłych Rewidentów (po zasięgnięciu opinii komisji egzaminacyjnej) zawrze porozumienia z zainteresowanymi uczelniami o współdziałaniu.

Obecnie zostały podpisane dwa tego typu porozumienia, w 2003 roku ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie i w 2007 roku z Akademią Ekonomiczną we Wrocławiu.

Oznacza to, że kandydaci na biegłych, którzy ukończyli te dwie uczelnie, mają możliwość na określonych warunkach ubiegać się o zwolnienie z niektórych egzaminów.

Zgodnie z uchwałą kandydaci mogą zostać zwolnieni z następujących egzaminów: rachunkowość finansowa cz. I, ekonomia i zarządzanie, prawo cywilne, prawo pracy, prawo gospodarcze, prawo podatkowe cz. I, finanse i rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza.

Muszą być jednak spełnione łącznie następujące warunki:

= kandydat musi złożyć wniosek o zwolnienie z egzaminu z jednego lub większej liczby przedmiotów,

= kandydat musi mieć zdany egzamin uniwersytecki lub równorzędny z przedmiotu objętego wnioskiem, z oceną co najmniej dobrą lub zdane egzaminy uniwersyteckie lub równorzędne, z ocenami co najmniej dobrymi, z przedmiotów (nie więcej niż trzech), które łącznie spełniają wymagania programowe przedmiotu objętego wnioskiem,

= od zdania egzaminu uniwersyteckiego lub równorzędnego nie może upłynąć więcej niż trzy lata do dnia złożenia wniosku,

= na podstawie danych uzyskanych z uczelni i przeprowadzonych wizytacji Komisja Egzaminacyjna musi stwierdzić, że: a) program nauczania przedmiotu lub przedmiotów, z których kandydat zdał egzaminy, wyczerpuje wymagania kwalifikacyjne dla kandydatów - uchwalone przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, b) egzaminy z przedmiotu, w tym egzamin lub egzaminy zdane przez kandydata, przeprowadzane są formie pisemnej - z zachowaniem zasady anonimowości oceny prac.

Osoby ubiegające się o zwolnienie z egzaminu, składając wniosek do Komisji Egzaminacyjnej, muszą załączyć do niego jako dowód zdania egzaminu - oryginał indeksu (do wglądu) lub uwierzytelniony przez uczelnię albo notarialnie wypis z indeksu, obejmujący dane identyfikacyjne kandydata i uczelni oraz następujące informacje o egzaminie: nazwa przedmiotu, program przedmiotu potwierdzony przez kierownika katedry, imię i nazwisko egzaminatora, data egzaminu i ocena.

Należy również uiścić opłatę na pokrycie kosztów postępowania w wysokości 25 proc. opłaty za egzamin z przedmiotu, ustaloną przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów.

PODSTAWA PRAWNA

= Art. 8 ustawy z dnia 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 31, poz. 359 z późn. zm.).

= Uchwała nr 310/22/2001 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 5 lutego 2001 r. w sprawie warunków uznawania egzaminów uniwersyteckich i równorzędnych w postępowaniu kwalifikacyjnym dla kandydatów na biegłych rewidentów.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA