REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kandydata na biegłego można zwolnić z egzaminu

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Możliwość zwolnienia z niektórych egzaminów w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłego rewidenta mają osoby, które ukończyły Szkołę Główną Handlową w Warszawie oraz Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu.

Zgodnie z uchwałą nr 310/22/ 2001 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów na określonych w niej warunkach możliwe jest uznawanie egzaminów uniwersyteckich lub równorzędnych z przedmiotów objętych postępowaniem kwalifikacyjnym dla kandydatów na biegłych rewidentów. Możliwe jest to jednak wtedy, gdy Krajowa Rada Biegłych Rewidentów (po zasięgnięciu opinii komisji egzaminacyjnej) zawrze porozumienia z zainteresowanymi uczelniami o współdziałaniu.

Obecnie zostały podpisane dwa tego typu porozumienia, w 2003 roku ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie i w 2007 roku z Akademią Ekonomiczną we Wrocławiu.

Oznacza to, że kandydaci na biegłych, którzy ukończyli te dwie uczelnie, mają możliwość na określonych warunkach ubiegać się o zwolnienie z niektórych egzaminów.

Zgodnie z uchwałą kandydaci mogą zostać zwolnieni z następujących egzaminów: rachunkowość finansowa cz. I, ekonomia i zarządzanie, prawo cywilne, prawo pracy, prawo gospodarcze, prawo podatkowe cz. I, finanse i rachunek kosztów i rachunkowość zarządcza.

Muszą być jednak spełnione łącznie następujące warunki:

= kandydat musi złożyć wniosek o zwolnienie z egzaminu z jednego lub większej liczby przedmiotów,

= kandydat musi mieć zdany egzamin uniwersytecki lub równorzędny z przedmiotu objętego wnioskiem, z oceną co najmniej dobrą lub zdane egzaminy uniwersyteckie lub równorzędne, z ocenami co najmniej dobrymi, z przedmiotów (nie więcej niż trzech), które łącznie spełniają wymagania programowe przedmiotu objętego wnioskiem,

= od zdania egzaminu uniwersyteckiego lub równorzędnego nie może upłynąć więcej niż trzy lata do dnia złożenia wniosku,

= na podstawie danych uzyskanych z uczelni i przeprowadzonych wizytacji Komisja Egzaminacyjna musi stwierdzić, że: a) program nauczania przedmiotu lub przedmiotów, z których kandydat zdał egzaminy, wyczerpuje wymagania kwalifikacyjne dla kandydatów - uchwalone przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, b) egzaminy z przedmiotu, w tym egzamin lub egzaminy zdane przez kandydata, przeprowadzane są formie pisemnej - z zachowaniem zasady anonimowości oceny prac.

Osoby ubiegające się o zwolnienie z egzaminu, składając wniosek do Komisji Egzaminacyjnej, muszą załączyć do niego jako dowód zdania egzaminu - oryginał indeksu (do wglądu) lub uwierzytelniony przez uczelnię albo notarialnie wypis z indeksu, obejmujący dane identyfikacyjne kandydata i uczelni oraz następujące informacje o egzaminie: nazwa przedmiotu, program przedmiotu potwierdzony przez kierownika katedry, imię i nazwisko egzaminatora, data egzaminu i ocena.

Należy również uiścić opłatę na pokrycie kosztów postępowania w wysokości 25 proc. opłaty za egzamin z przedmiotu, ustaloną przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów.

PODSTAWA PRAWNA

= Art. 8 ustawy z dnia 13 października 1994 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie (t.j. Dz.U. z 2001 r. nr 31, poz. 359 z późn. zm.).

= Uchwała nr 310/22/2001 Krajowej Rady Biegłych Rewidentów z dnia 5 lutego 2001 r. w sprawie warunków uznawania egzaminów uniwersyteckich i równorzędnych w postępowaniu kwalifikacyjnym dla kandydatów na biegłych rewidentów.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA