REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej czasu na zdobycie certyfikatu bez egzaminu

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze tylko przez dwa lata resort finansów będzie wydawał certyfikaty na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych bez egzaminu. Jednym ze sposobów na zdobycie certyfikatu jest ukończenie studiów podyplomowych.

Tylko do 30 czerwca 2010 r. można dostać certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych bez zdawania egzaminu. Osoby, które chcą uniknąć egzaminu oraz uzyskać uprawnienia pozwalające na prowadzenie biura rachunkowego, mogą jeszcze spróbować zapisać się na studia podyplomowe na jednej z uczelni, która posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych. Takich jednostek jest 34, ale tylko 29 prowadzi studia podyplomowe z rachunkowości zwalniające z egzaminu. Wszystkie przeżywają oblężenie, a liczba miejsc jakie oferują jest ograniczona.

REKLAMA

Autopromocja

Zamieszanie wokół studiów podyplomowych z rachunkowości powstało po zmianie ustawy o rachunkowości (Dz.U. nr 63, poz. 393 z późn. zm.). Nowelizacja wprowadza zasadę, zgodnie z którą certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych można będzie uzyskać jedynie po zdaniu egzaminu w MF.

Obecnie alternatywną drogą jest ukończenie studiów magisterskich o specjalności rachunkowość i wykazanie dwuletniej praktyki lub ukończenie studiów podyplomowych z rachunkowości przez osoby z wyższym wykształceniem magisterskim i posiadające trzyletnią praktykę.

Jakie warunki trzeba spełnić

REKLAMA

Iwona Woźniak, supervisor ds. outsourcingu w FPA Group, wyjaśnia że na mocy przepisów przejściowych będzie istniała możliwość ubiegania się o certyfikat księgowy również bez egzaminu dla osób, które złożą wniosek o wydanie certyfikatu po wejściu w życie znowelizowanych przepisów ustawy o rachunkowości (1 stycznia 2009 r.), ale przed 30 czerwca 2010 r. Osoby takie muszą także wykazać, że: mają pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystają z pełni praw publicznych, nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestęp to być:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wykształcenie wyższe magisterskie uzyskane na kierunku rachunkowość lub na innym kierunku ekonomicznym o specjalności rachunkowość lub innej, dla której plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym przez organy uczelni dla specjalności rachunkowość lub

• podyplomowe z zakresu rachunkowości, poprzedzone studiami magisterskimi lub równorzędnymi, uzyskane w jednostkach organizacyjnych uprawnionych, zgodnie z odrębnymi przepisami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych.

Jaka praktyka

Zmiany wchodzące w życie 1 stycznia 2009 r. dotyczą również wymogu praktyki w księgowości. Iwona Woźniak wyjaśnia, że za praktykę w księgowości, zgodnie z nowymi przepisami, będzie uważane wykonywanie następujących czynności:

• prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,

• wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,

• sporządzanie sprawozdań finansowych,

• badanie sprawozdań finansowych pod nadzorem biegłego rewidenta.

Istotne jest również to, że powyższe czynności muszą być wykonywane na podstawie stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie mniejszym niż 1/2 etatu, odpłatnej umowy cywilnoprawnej zawartej z przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.

 

Nie każdy stosunek pracy czy umowa cywilnoprawna będą mogły być zaliczone do wymaganego ustawą okresu praktyki. Przy stosunku pracy będzie istotny wymiar czasu pracy, który nie może być mniejszy niż 1/2 etatu. Natomiast umowy cywilnoprawne będą honorowane wyłącznie w przypadku, gdy będą zawarte z przedsiębiorcą, świadczącym usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Konieczny dyplom

Osoby, które będą chciały złożyć wniosek o wydanie certyfikatu, będą musiały złożyć dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły. Nie będzie więc możliwości złożenia poświadczenia z uczelni. Wniosek o wydanie certyfikatu na usługowe prowadzenie ksiąg należy złożyć do departamentu rachunkowości Ministerstwa Finansów, na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa. Do wniosku należy dołączyć:

• dokumenty potwierdzające wykształcenie, czyli dyplom ukończenia studiów magisterskich lub jego odpis lub notarialnie poświadczoną kopię, dyplom ukończenia studiów podyplomowych,

• dokumenty potwierdzające praktykę w księgowości, czyli oryginały lub notarialnie poświadczone kopie świadectw pracy oraz zaświadczenia od pracodawcy lub ewentualnie zakres obowiązków na zajmowanym stanowisku pracy,

• oświadczenie, że osoba posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa popełnione umyślnie oraz za czyny określone w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości.

Ważne!

Od lipca 2010 r., aby zdobyć certyfikat usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, trzeba będzie zdać egzamin w ministerstwie finansów

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA