REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej czasu na zdobycie certyfikatu bez egzaminu

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze tylko przez dwa lata resort finansów będzie wydawał certyfikaty na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych bez egzaminu. Jednym ze sposobów na zdobycie certyfikatu jest ukończenie studiów podyplomowych.

Tylko do 30 czerwca 2010 r. można dostać certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych bez zdawania egzaminu. Osoby, które chcą uniknąć egzaminu oraz uzyskać uprawnienia pozwalające na prowadzenie biura rachunkowego, mogą jeszcze spróbować zapisać się na studia podyplomowe na jednej z uczelni, która posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych. Takich jednostek jest 34, ale tylko 29 prowadzi studia podyplomowe z rachunkowości zwalniające z egzaminu. Wszystkie przeżywają oblężenie, a liczba miejsc jakie oferują jest ograniczona.

REKLAMA

Autopromocja

Zamieszanie wokół studiów podyplomowych z rachunkowości powstało po zmianie ustawy o rachunkowości (Dz.U. nr 63, poz. 393 z późn. zm.). Nowelizacja wprowadza zasadę, zgodnie z którą certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych można będzie uzyskać jedynie po zdaniu egzaminu w MF.

Obecnie alternatywną drogą jest ukończenie studiów magisterskich o specjalności rachunkowość i wykazanie dwuletniej praktyki lub ukończenie studiów podyplomowych z rachunkowości przez osoby z wyższym wykształceniem magisterskim i posiadające trzyletnią praktykę.

Jakie warunki trzeba spełnić

REKLAMA

Iwona Woźniak, supervisor ds. outsourcingu w FPA Group, wyjaśnia że na mocy przepisów przejściowych będzie istniała możliwość ubiegania się o certyfikat księgowy również bez egzaminu dla osób, które złożą wniosek o wydanie certyfikatu po wejściu w życie znowelizowanych przepisów ustawy o rachunkowości (1 stycznia 2009 r.), ale przed 30 czerwca 2010 r. Osoby takie muszą także wykazać, że: mają pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystają z pełni praw publicznych, nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestęp to być:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wykształcenie wyższe magisterskie uzyskane na kierunku rachunkowość lub na innym kierunku ekonomicznym o specjalności rachunkowość lub innej, dla której plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym przez organy uczelni dla specjalności rachunkowość lub

• podyplomowe z zakresu rachunkowości, poprzedzone studiami magisterskimi lub równorzędnymi, uzyskane w jednostkach organizacyjnych uprawnionych, zgodnie z odrębnymi przepisami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych.

Jaka praktyka

Zmiany wchodzące w życie 1 stycznia 2009 r. dotyczą również wymogu praktyki w księgowości. Iwona Woźniak wyjaśnia, że za praktykę w księgowości, zgodnie z nowymi przepisami, będzie uważane wykonywanie następujących czynności:

• prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,

• wycena aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,

• sporządzanie sprawozdań finansowych,

• badanie sprawozdań finansowych pod nadzorem biegłego rewidenta.

Istotne jest również to, że powyższe czynności muszą być wykonywane na podstawie stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie mniejszym niż 1/2 etatu, odpłatnej umowy cywilnoprawnej zawartej z przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.

 

Nie każdy stosunek pracy czy umowa cywilnoprawna będą mogły być zaliczone do wymaganego ustawą okresu praktyki. Przy stosunku pracy będzie istotny wymiar czasu pracy, który nie może być mniejszy niż 1/2 etatu. Natomiast umowy cywilnoprawne będą honorowane wyłącznie w przypadku, gdy będą zawarte z przedsiębiorcą, świadczącym usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Konieczny dyplom

Osoby, które będą chciały złożyć wniosek o wydanie certyfikatu, będą musiały złożyć dyplom lub świadectwo ukończenia szkoły. Nie będzie więc możliwości złożenia poświadczenia z uczelni. Wniosek o wydanie certyfikatu na usługowe prowadzenie ksiąg należy złożyć do departamentu rachunkowości Ministerstwa Finansów, na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa. Do wniosku należy dołączyć:

• dokumenty potwierdzające wykształcenie, czyli dyplom ukończenia studiów magisterskich lub jego odpis lub notarialnie poświadczoną kopię, dyplom ukończenia studiów podyplomowych,

• dokumenty potwierdzające praktykę w księgowości, czyli oryginały lub notarialnie poświadczone kopie świadectw pracy oraz zaświadczenia od pracodawcy lub ewentualnie zakres obowiązków na zajmowanym stanowisku pracy,

• oświadczenie, że osoba posiada pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych, nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa popełnione umyślnie oraz za czyny określone w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości.

Ważne!

Od lipca 2010 r., aby zdobyć certyfikat usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, trzeba będzie zdać egzamin w ministerstwie finansów

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

REKLAMA