REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi archiwów świadczone przez biura rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre biura rachunkowe podpisują z klientami również umowy o składanie dokumentów finansowo-księgowych, akt osobowych, list płac i kartotek zarobkowych, archiwizację dokumentacji. Jak opodatkować taką działalność?

Usługi archiwów (usługi składania dokumentów finansowo-księgowych, akt osobowych, list płac i kartotek zarobkowych czy archiwizacji dokumentacji) są zwolnione od podatku. Jeśli jednak stanowią element kompleksowych usług obsługi księgowej lub kadrowej, podlegają opodatkowaniu stawką 22% tak jak usługi księgowe.

REKLAMA

REKLAMA

 

Po co księgowym certyfikat>>

 

REKLAMA

Usługi archiwizowania i przechowywania dokumentów klasyfikowane są według stosowanego dla celów podatkowych PKWiU z 1997 r. jako usługi o symbolu 92.51.12 (usługi archiwów), a więc zaliczają się do zwolnionych od podatku usług związanych z kulturą (zob. art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług). Niedawno pojawił się jednak wyrok sądu administracyjnego kwestionujący stosowanie zwolnienia od podatku do usług archiwizowania świadczonych w ramach działalności komercyjnej przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Biura rachunkowe ujawnią dane o klientach>>

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 24 marca 2009 r. (sygn. akt SA/Wr 1055/08, niepubl.) uznał: (...) zarówno wykładnia językowa, jak i systemowa wskazuje, że we wspomnianej klasyfikacji mowa jest o usługach archiwów w znaczeniu usług świadczonych przez instytucje prawa publicznego zwane „archiwami” (znaczenie podmiotowe), a nie o usługach archiwizacyjnych (znaczenie przedmiotowe). W konsekwencji sąd - posiłkując się przepisami unijnymi - uznał, że usługi archiwizacji świadczone w ramach działalności komercyjnej przedsiębiorców nie korzystają ze zwolnienia od podatku, a więc są opodatkowane VAT według stawki podstawowej 22%.

W tej sytuacji odpowiedź na pytanie zależy od przyjęcia jednego z przedstawionych stanowisk - dotychczasowego lub zaprezentowanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu. Dodam, że w mojej ocenie istnieje duża szansa, iż stanowisko zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu się przyjmie - sens stosowania zwolnienia od podatku do komercyjnie świadczonych usług archiwizacji był przez specjalistów wielokrotnie kwestionowany.

Przyjęcie pierwszego, dotychczasowego stanowiska powoduje, że stosowanie zwolnienia od podatku jest obowiązkowe, tj. podatnicy nie mogą dobrowolnie wybierać opodatkowania usług archiwów stawką podstawową 22%. W konsekwencji świadczone przez Panią usługi archiwów (usługi składania dokumentów finansowo-księgowych, akt osobowych, list płac i kartotek zarobkowych czy archiwizacji dokumentacji) są zwolnione od podatku.

Dotyczy to jednak tylko samodzielnie świadczonych usług archiwów. Inaczej jest, jeśli czynności odpowiadające usługom archiwów świadczone są w ramach kompleksowych usług obsługi księgowej czy kadrowej. W takich przypadkach nie dochodzi do odrębnego świadczenia usług archiwów, lecz czynności odpowiadające tym usługom stanowią element opodatkowanych stawką podstawową 22% usług księgowych czy kadrowych, tj. usług, które nadają całości wykonywanych czynności zasadniczy charakter (pkt 7.6.8 objaśnień do stosowanego dla celów podatkowych PKWiU z 1997 r.).

Natomiast przyjęcie stanowiska zaprezentowanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu powoduje, że komercyjnie świadczone usługi archiwizowania i przechowywania dokumentów, niezależnie od okoliczności ich świadczenia, zawsze są opodatkowane stawką podstawową 22% (samodzielnie lub w ramach usługi kompleksowej, której zasadniczy charakter nadają usługi księgowe lub kadrowe).

• art. 8 ust. 3 oraz art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• pkt 7.6.8 objaśnień do rozporządzenia Ministra Finansów z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz.U. Nr 42, poz. 264; ost.zm. Dz.U. z 1997 r. Nr 173, poz. 1682

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA