REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi archiwów świadczone przez biura rachunkowe

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre biura rachunkowe podpisują z klientami również umowy o składanie dokumentów finansowo-księgowych, akt osobowych, list płac i kartotek zarobkowych, archiwizację dokumentacji. Jak opodatkować taką działalność?

Usługi archiwów (usługi składania dokumentów finansowo-księgowych, akt osobowych, list płac i kartotek zarobkowych czy archiwizacji dokumentacji) są zwolnione od podatku. Jeśli jednak stanowią element kompleksowych usług obsługi księgowej lub kadrowej, podlegają opodatkowaniu stawką 22% tak jak usługi księgowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Po co księgowym certyfikat>>

 

REKLAMA

Usługi archiwizowania i przechowywania dokumentów klasyfikowane są według stosowanego dla celów podatkowych PKWiU z 1997 r. jako usługi o symbolu 92.51.12 (usługi archiwów), a więc zaliczają się do zwolnionych od podatku usług związanych z kulturą (zob. art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług). Niedawno pojawił się jednak wyrok sądu administracyjnego kwestionujący stosowanie zwolnienia od podatku do usług archiwizowania świadczonych w ramach działalności komercyjnej przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Biura rachunkowe ujawnią dane o klientach>>

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 24 marca 2009 r. (sygn. akt SA/Wr 1055/08, niepubl.) uznał: (...) zarówno wykładnia językowa, jak i systemowa wskazuje, że we wspomnianej klasyfikacji mowa jest o usługach archiwów w znaczeniu usług świadczonych przez instytucje prawa publicznego zwane „archiwami” (znaczenie podmiotowe), a nie o usługach archiwizacyjnych (znaczenie przedmiotowe). W konsekwencji sąd - posiłkując się przepisami unijnymi - uznał, że usługi archiwizacji świadczone w ramach działalności komercyjnej przedsiębiorców nie korzystają ze zwolnienia od podatku, a więc są opodatkowane VAT według stawki podstawowej 22%.

W tej sytuacji odpowiedź na pytanie zależy od przyjęcia jednego z przedstawionych stanowisk - dotychczasowego lub zaprezentowanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu. Dodam, że w mojej ocenie istnieje duża szansa, iż stanowisko zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu się przyjmie - sens stosowania zwolnienia od podatku do komercyjnie świadczonych usług archiwizacji był przez specjalistów wielokrotnie kwestionowany.

Przyjęcie pierwszego, dotychczasowego stanowiska powoduje, że stosowanie zwolnienia od podatku jest obowiązkowe, tj. podatnicy nie mogą dobrowolnie wybierać opodatkowania usług archiwów stawką podstawową 22%. W konsekwencji świadczone przez Panią usługi archiwów (usługi składania dokumentów finansowo-księgowych, akt osobowych, list płac i kartotek zarobkowych czy archiwizacji dokumentacji) są zwolnione od podatku.

Dotyczy to jednak tylko samodzielnie świadczonych usług archiwów. Inaczej jest, jeśli czynności odpowiadające usługom archiwów świadczone są w ramach kompleksowych usług obsługi księgowej czy kadrowej. W takich przypadkach nie dochodzi do odrębnego świadczenia usług archiwów, lecz czynności odpowiadające tym usługom stanowią element opodatkowanych stawką podstawową 22% usług księgowych czy kadrowych, tj. usług, które nadają całości wykonywanych czynności zasadniczy charakter (pkt 7.6.8 objaśnień do stosowanego dla celów podatkowych PKWiU z 1997 r.).

Natomiast przyjęcie stanowiska zaprezentowanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu powoduje, że komercyjnie świadczone usługi archiwizowania i przechowywania dokumentów, niezależnie od okoliczności ich świadczenia, zawsze są opodatkowane stawką podstawową 22% (samodzielnie lub w ramach usługi kompleksowej, której zasadniczy charakter nadają usługi księgowe lub kadrowe).

• art. 8 ust. 3 oraz art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• pkt 7.6.8 objaśnień do rozporządzenia Ministra Finansów z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz.U. Nr 42, poz. 264; ost.zm. Dz.U. z 1997 r. Nr 173, poz. 1682

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA