REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi archiwów świadczone przez biura rachunkowe

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre biura rachunkowe podpisują z klientami również umowy o składanie dokumentów finansowo-księgowych, akt osobowych, list płac i kartotek zarobkowych, archiwizację dokumentacji. Jak opodatkować taką działalność?

Usługi archiwów (usługi składania dokumentów finansowo-księgowych, akt osobowych, list płac i kartotek zarobkowych czy archiwizacji dokumentacji) są zwolnione od podatku. Jeśli jednak stanowią element kompleksowych usług obsługi księgowej lub kadrowej, podlegają opodatkowaniu stawką 22% tak jak usługi księgowe.

REKLAMA

Autopromocja

 

Po co księgowym certyfikat>>

 

Usługi archiwizowania i przechowywania dokumentów klasyfikowane są według stosowanego dla celów podatkowych PKWiU z 1997 r. jako usługi o symbolu 92.51.12 (usługi archiwów), a więc zaliczają się do zwolnionych od podatku usług związanych z kulturą (zob. art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług). Niedawno pojawił się jednak wyrok sądu administracyjnego kwestionujący stosowanie zwolnienia od podatku do usług archiwizowania świadczonych w ramach działalności komercyjnej przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Biura rachunkowe ujawnią dane o klientach>>

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z 24 marca 2009 r. (sygn. akt SA/Wr 1055/08, niepubl.) uznał: (...) zarówno wykładnia językowa, jak i systemowa wskazuje, że we wspomnianej klasyfikacji mowa jest o usługach archiwów w znaczeniu usług świadczonych przez instytucje prawa publicznego zwane „archiwami” (znaczenie podmiotowe), a nie o usługach archiwizacyjnych (znaczenie przedmiotowe). W konsekwencji sąd - posiłkując się przepisami unijnymi - uznał, że usługi archiwizacji świadczone w ramach działalności komercyjnej przedsiębiorców nie korzystają ze zwolnienia od podatku, a więc są opodatkowane VAT według stawki podstawowej 22%.

W tej sytuacji odpowiedź na pytanie zależy od przyjęcia jednego z przedstawionych stanowisk - dotychczasowego lub zaprezentowanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu. Dodam, że w mojej ocenie istnieje duża szansa, iż stanowisko zaprezentowane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu się przyjmie - sens stosowania zwolnienia od podatku do komercyjnie świadczonych usług archiwizacji był przez specjalistów wielokrotnie kwestionowany.

Przyjęcie pierwszego, dotychczasowego stanowiska powoduje, że stosowanie zwolnienia od podatku jest obowiązkowe, tj. podatnicy nie mogą dobrowolnie wybierać opodatkowania usług archiwów stawką podstawową 22%. W konsekwencji świadczone przez Panią usługi archiwów (usługi składania dokumentów finansowo-księgowych, akt osobowych, list płac i kartotek zarobkowych czy archiwizacji dokumentacji) są zwolnione od podatku.

Dotyczy to jednak tylko samodzielnie świadczonych usług archiwów. Inaczej jest, jeśli czynności odpowiadające usługom archiwów świadczone są w ramach kompleksowych usług obsługi księgowej czy kadrowej. W takich przypadkach nie dochodzi do odrębnego świadczenia usług archiwów, lecz czynności odpowiadające tym usługom stanowią element opodatkowanych stawką podstawową 22% usług księgowych czy kadrowych, tj. usług, które nadają całości wykonywanych czynności zasadniczy charakter (pkt 7.6.8 objaśnień do stosowanego dla celów podatkowych PKWiU z 1997 r.).

REKLAMA

Natomiast przyjęcie stanowiska zaprezentowanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu powoduje, że komercyjnie świadczone usługi archiwizowania i przechowywania dokumentów, niezależnie od okoliczności ich świadczenia, zawsze są opodatkowane stawką podstawową 22% (samodzielnie lub w ramach usługi kompleksowej, której zasadniczy charakter nadają usługi księgowe lub kadrowe).

• art. 8 ust. 3 oraz art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• pkt 7.6.8 objaśnień do rozporządzenia Ministra Finansów z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz.U. Nr 42, poz. 264; ost.zm. Dz.U. z 1997 r. Nr 173, poz. 1682

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA