REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za co odpowiada księgowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zawód księgowego to zawód „wysokiego ryzyka”. Takie stwierdzenie często pada z ust jego przedstawicieli. I trudno nie przyznać im racji, gdy analizuje się przepisy pod kątem odpowiedzialności, jaką się ponosi, wykonując tę niełatwą profesję.


Ponieważ tytułów tej odpowiedzialności i przepisów ją regulujących jest wiele, wciąż pojawiają się pytania o jej zakres i rozmiary. W opracowaniu tym staramy się udzielić odpowiedzi na najczęściej powtarzające się wątpliwości w tym zakresie.

REKLAMA


Czy księgowy odpowiada za zaległość podatkową wynikającą z błędu w księgowaniu


PROBLEM

W wyniku błędu popełnionego przy księgowaniu dokumentów klienta powstała zaległość podatkowa. Błąd został wykryty i skorygowany. Konieczna była jednak dopłata podatku wraz z odsetkami za zwłokę. Klientowi w ramach pokrycia szkody zostały zwrócone odsetki, które musiał zapłacić, jednak on domaga się również zwrotu kwoty, którą musiał dopłacić z tytułu różnicy w podatku w stosunku do pierwotnie wyliczonej i zapłaconej kwoty. Czy ma rację i czy naprawdę powinniśmy pokryć również kwotę zaległości w samym podatku?


RADA

Z pewnością uszczerbek w majątku klienta spowodowała konieczność zapłaty odsetek za zwłokę od powstałej zaległości podatkowej. Klient nie byłby narażony na konieczność ich uiszczenia, gdyby nie popełniony przez Państwa błąd w rozliczeniu jego podatku. W opisanej w pytaniu sytuacji nie mają Państwo jednak obowiązku zapłaty na rzecz klienta kwoty stanowiącej równowartość zaległego podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


UZASADNIENIE

Jeśli z winy biura rachunkowego jego klient poniesie szkodę, to może on wystąpić do biura o jej naprawienie. Biuro rachunkowe ponosi bowiem wówczas odpowiedzialność za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie umowy na podstawie art. 471-497 Kodeksu cywilnego. Przepisy te regulują odpowiedzialność cywilnoprawną za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, bądź też niezachowanie należytej staranności.

Dla ustalenia zakresu Państwa odpowiedzialności kluczowe jest zatem ustalenie, co stanowi szkodę objętą roszczeniem klienta. Z pewnością uszczerbek w majątku klienta spowodowała konieczność zapłaty odsetek za zwłokę od powstałej zaległości podatkowej. Klient nie byłby narażony na konieczność ich uiszczenia, gdyby nie popełniony przez Państwa błąd w rozliczeniu jego podatku. Dlatego też mieszczą się one w pojęciu szkody, do której naprawienia są Państwo zobowiązani na mocy wskazanych przepisów Kodeksu cywilnego. W opisanej w pytaniu sytuacji nie mają Państwo jednak obowiązku zapłaty na rzecz klienta kwoty stanowiącej równowartość zaległego podatku. Klient i tak zapłaciłby tę kwotę do urzędu skarbowego, niezależnie od tego, czy zostałby popełniony błąd w rozliczeniach, czy też nie. Gdyby bowiem ten błąd się nie zdarzył, to podatek zostałby wyliczony w prawidłowej wysokości i klient musiałby tę kwotę od razu zapłacić. Państwa błąd spowodował, że płatność tego podatku została przesunięta w czasie, ale nie zmienia to jej charakteru. Dlatego nie można uznać, że poniesiona przez klienta szkoda obejmuje również kwotę niedopłaconego w terminie podatku - w przeciwieństwie do odsetek, które niewątpliwie spowodowały uszczerbek w majątku klienta.


W dalszej części artykułu m.in.:

- co obejmuje ubezpieczenie OC biur rachunkowych,

- czy osoba prowadząca księgi rachunkowe na zlecenie może być pociągnięta do odpowiedzialności karnej skarbowej,

- co grozi za niezawarcie obowiązkowej umowy ubezpieczenia OC,

- czy biuro, które przejęło prowadzenie ksiąg, ponosi odpowiedzialność za księgi prowadzone przez poprzednika.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Jaki jest zakres odpowiedzialności księgowych - odpowiedzi na pytania

 

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA