REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Księgowy na niepogodę”

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma wątpliwości, że rozwój technologii komputerowych wpływa na sposób funkcjonowania firm, w tym szczególnie na rejestrowanie i dokumentowanie operacji gospodarczych. Postępująca automatyzacja wyparła człowieka z obszarów, które nie wymagały szerokich kompetencji i składały się głównie z czynności powtarzalnych.

Należy się spodziewać, że w najbliższy latach procesy te nasilą się. Specjaliści przewidują, że sztuczna inteligencja będzie w coraz większym stopniu zastępowała „omylnego” człowieka.

REKLAMA

REKLAMA

Z drugiej strony należy podkreślić rosnące znaczenie tzw. kompetencji miękkich, czyli umiejętności współpracy, w tym komunikacji z innymi. W tym obszarze komputery jeszcze długo nie zastąpią człowieka, ponieważ trudno jest zaprogramować maszynę w taki sposób aby kierowała się empatią, o ile to w ogóle możliwe.

Co warte podkreślenia, można spodziewać się większej roli osób, które będą w stanie zaprojektować system kontroli wewnętrznej w przedsiębiorstwie, który obejmie również nadzór nad czynnościami zautomatyzowanymi. I tutaj również wzrośnie zapotrzebowanie na umiejętności analityczne, łączenie wiedzy z różnych obszarów czy umiejętność weryfikowania wiarygodności źródła danych.

Szczególną kompetencję stanowić będzie właściwe zarządzanie zespołami ludzkimi, które skutecznie wykonywać będą swoje zadania a także podnoszenie efektywności firm poprzez diagnozowanie luk w systemach sprzyjających marnotrawstwu czy nadużyciom.

REKLAMA

Kluczową rolę w tych procesach odgrywać będzie „księgowy przyszłości”, posiadający nie tylko wiedzę i doświadczenie, ale również umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia, skuteczny organizator systemów kontrolnych, potrafiący współpracować z innymi działami firmy w celu zwiększania jej konkurencyjności na rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problem jednak leży w tym, że istniejący system kształcenia głównych księgowych nie sprzyja rozwijaniu takich kompetencji. Szkoleniowcy kładą nacisk na tzw. umiejętności twarde, czyli wiedzę z zakresu rachunkowości i podatków, pomijając nawet tak ważny obszar zainteresowań głównego księgowego jak analiza finansowa, która pozwala z wyprzedzeniem ostrzec zarząd przed pojawiającymi się problemami w zakresie płynności czy rentowności.

Księgowy to ważny partner zarządu, wspierający w osiąganiu celów biznesowych a to wymaga znacznie szerszych kompetencji niż właściwe rejestrowanie i prezentowanie danych finansowych firmy.

Dlatego tak ważne jest przeprogramowanie systemu kształcenia księgowych i położenie nacisku na równomierny rozwój w zakresie dotychczas przypisywanych księgowemu kompetencji, jak znajomość rachunkowości czy podatków, ale także prawa gospodarczego, analizy finansowej, zarządzania finansami, organizowania pracy zespołu finansowo-księgowego, w tym motywowania, projektowania i nadzorowania systemów kontroli wewnętrznej w firmie opartego na oszacowanym ryzyku wystąpienia niekorzystnych dla niej zdarzeń gospodarczych.

Księgowy, który rozwija wymienione wyżej kompetencji będzie wysoko cenionym ekspertem, poszukiwanym na rynku pracy, ponieważ wykorzystanie jego wiedzy i umiejętności może zapobiec poważnym problemom firmy. W przypadku wystąpienia negatywnych zjawisk w przedsiębiorstwie jego kompetencje mogą stanowić klucz do wyjścia z trudnej sytuacji i powrotu na ścieżkę rozwoju.

Karolina Kaszubowska, Biegły rewident

https://superkurs.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA