REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wirtualna księgowość w praktyce

REKLAMA

Zmiana modelu zarządzania informacjami biznesowymi na cyfrowy (takimi jak np. wirtualna księgowość) to złożony proces. Firmy, które redefiniują swoje podejście do obsługi informacji, z reguły rozpoczynają działania od „przetestowania” wdrażanego rozwiązania w ramach konkretnej komórki. Najczęściej są to działy księgowości, które według danych TCG Process stanowią ok. 50% implementacji w skali globalnej i ok. 90% w Polsce. Wiąże się to z ogromnymi ilościami przetwarzanych tam danych, które dostarczane są z wielu miejsc i w różnych formatach.

Zdefiniować potrzeby

Aby zaproponować rozwiązanie najkorzystniejsze dla firmy, początkową fazę projektu implementacji platform należy rozpocząć od dokładnego przeanalizowania systemów przepływu informacji.

Każdy projekt wprowadzenia naszej platformy w ramach danej współpracy rozpoczynamy od dokładnego przebadania procesów związanych z zarządzaniem dokumentacją w firmie – mówi Przemysław Kędzior, TCG Process Polska. – Dzięki temu możemy odpowiednio zdiagnozować poszczególne problemy, wskazać obszary, które należy zoptymalizować w pierwszej kolejności, a także zaproponować spersonalizowane narzędzia, które ułatwią bieżącą pracę na danych zasobach. W początkowej fazie wdrażania rozwiązania pytamy także o oczekiwania klienta oraz pokazujemy mu przewidywany efekt wdrożenia platformy.

Dokumenty obsługiwane przez działy księgowe są różnorodne – docierają z wielu źródeł (od partnerów biznesowych, podwykonawców itp.) oraz w różnych formatach. Platformy, np. DocProStar® od TCG Process, standaryzują je, automatyzując pracę, a tym samym odciążają pracowników od analogowych działań na dokumentach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sztuczna inteligencja pod ręką

Co decyduje o skuteczności platform input management? Niewątpliwie fakt, iż wykorzystują one najnowocześniejsze rozwiązania informatyczne, w tym sztuczną inteligencję i tzw. uczenie maszynowe, a dla procesów automatycznej klasyfikacji także algorytmy głębokiego uczenia, w tym tzw. splotowe sieci neutronowe (CNN). Możemy obserwować obecnie także wzrost popularności modelu pracy zdalnej. W dużej mierze jest to pokłosie pandemii COVID-19. Sprawiła ona, iż odsetek pracujących w trybie home office wzrósł do 14,2%, co przekłada się na ok. 2,3 miliona osób[1], jednak trend ten jest widoczny w biznesie już od pewnego czasu. Platformy input management można wprowadzać jako rozwiązania chmurowe, dzięki czemu możliwy jest dostęp do przechowywanych informacji z każdego miejsca na świecie dysponującego dostępem do Internetu.

 – Nasze oprogramowanie wykorzystuje całe spectrum nowoczesnych rozwiązań technologicznych – tłumaczy Przemysław Kędzior. – Realizują one ściśle określone zadania w ramach poszczególnych procesów. Użytkownik, mając do dyspozycji standardowy, intuicyjny interface ma do nich łatwy dostęp, umożliwiający wgląd do każdego realizowanego zadania w dowolnym miejscu i momencie.

Jak to wygląda w praktyce?

Przemysław Kędzior – Standardowy obieg dokumentów, w tym przypadku faktur, przy wykorzystaniu funkcjonalności naszej platformy można podzielić na 5 podstawowych etapów:

REKLAMA

  1. Zasilenie systemu – platforma automatycznie przyjmuje obrazy plików niezależnie od źródła ich pochodzenia, tj. importuje pliki z danego folderu, email (również tych zaszyfrowanych), formularzy www, czy kanałów mobilnych.
  2. W kolejnym etapie dokonywana jest standaryzacja formatów plików, które zasiliły platformę do jednego formatu – w przypadku DocProStar® jest to tzw.tiff.
  3. Następnie system za pomocą silników OCR[2] odczytuje i ekstrahuje dane z konkretnej faktury.
  4. Auto Approval jest kolejnym etapem, podczas którego system dokonuje weryfikacji pozyskanych danych z określonymi regułami wskazanymi przez Klienta. Może to dotyczyć m.in. zgodności kwot, stawek VAT, zgodności rachunków bankowych, czy danych dostawców.
  5. Dokumenty, które z jakichś powodów nie spełniają założonych progów zaufania, trafiają do modułu ręcznej walidacji, w którym operator potwierdza lub poprawia sposób ich przetwarzania. Dzięki modułowi samouczenia system uczy się od operatora sposobu postępowania z fakturą, dzięki czemu kolejnym razem jest ona procesowana w pełni automatycznie.
  6. Ostatni etap to eksport plików, usuwanie poszczególnych obrazów, czy wygenerowanie raportów oraz statystyk.

Z naszego doświadczenia wynika, że implementacja rozwiązania w ramach funkcjonowania danego działu firmy, z czasem rozwija się na jej pozostałe struktury. Pracownicy nabywają zaufania do nowego modelu zarządzania dokumentacją, a także dostrzegają jego wpływ na polepszenie funkcjonowania przedsiębiorstwa – podsumowuje Przemysław Kędzior.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

***

TCG Process to szwajcarska firma założona w 2006 roku, która dostarcza jedno z wiodących narzędzi służących do cyfrowego pozyskiwania danych biznesowych niezależnie od ich formatu czy źródła pochodzenia – DocProStar®. TCG Process w portfolio klientów posiada m.in. liderów branż retail, kluczowych przedstawicieli szwajcarskiego sektora bankowego oraz ubezpieczeniowego, a także wiodące firmy telekomunikacyjne. Wśród partnerów TCG Process znajduje się także Księstwo Lichtenstein. Rozwiązania TCG Process wykorzystywane są w branży ochrony zdrowia, jednostkach administracji publicznej oraz instytucjach edukacyjnych, w tym przez Uniwersytet w Zurychu. W 2020 r. do dotychczasowych biur w Szwajcarii, Niemczech, Chile, Brazylii oraz Kanadzie dołączyła siedziba w Polsce. Ponad 300 wdrożeń na całym świecie oraz stałe biura na 3 kontynentach czynią z przedsiębiorstwa globalnego gracza.
Platforma DocProStar pozwala optymalizować procesy zarządzania informacją, przy wykorzystaniu najnowocześniejszych systemów informatycznych. Za rozwój biznesu na polskim rynku odpowiada Przemysław Kędzior.
Więcej informacji na
https://www.linkedin.com/company/tcg-process-polska-sp-z-o-o/

[1] Dane GUS za https://subiektywnieofinansach.pl/praca-zdalna-kilka-milionow-polakow-po-pandemii-moze-nie-wrocic-do-biur-co-to-oznacza-dla-gospodarki/

[2] OCR (ang. optical character recognition) – optyczne rozpoznawanie znaków

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA