REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna w księgowości jest jak najbardziej możliwa. Można nawet powiedzieć więcej – postęp technologiczny prowadzi do rosnącej popularności wykonywania tego zawodu z domu. Jakie warunki należy spełnić, aby księgowy mógł pracować w systemie home office?

Praca zdalna a telepraca

Praca z domu cieszy się rosnącą popularnością. Coraz więcej firm decyduje się na tę formę pracy. Doceniają ją zarówno pracodawcy jak i pracownicy. Pierwsi z nich oszczędzają na wynajmie powierzchni biurowej, a drudzy na dojazdach do pracy i czasie. Na wstępie należy podkreślić, że praca zdalna nie jest tożsama z telepracą. Czym się od siebie różnią?

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks pracy reguluje rozwiązania polegające na pracy z domu w formie telepracy. Telepracę wprowadza się już w umowie o pracę lub w postaci aneksu do umowy. Ma ona stały charakter, co nie oznacza, że praca musi być świadczona zdalnie w pełnym wymiarze. Strony mogą na przykład ustalić 3 wybrane dni pracy z domu (wtorek, środa, czwartek) i 2 dni pracy w biurze (poniedziałek i piątek). Jest to podstawowa różnica między telepracą i pracą zdalną. Praca zdalna ma bowiem charakter incydentalny. Funkcjonuje zwykle w ten sposób – pracodawca przewiduje możliwość wykorzystania kilku lub kilkunastu dni w miesiącu na pracę z domu. Nie wskazuje przy tym konkretnych dni, kiedy ma to nastąpić. Pracownik ustala z przełożonym terminy skorzystania z tego uprawnienia.

Przepisy Kodeksu pracy określają wiele aspektów telepracy, takich jak: odpowiedzialność za bhp, procedurę wprowadzenia i rezygnacji z telepracy, kontrolę telepracownika. Natomiast nie wspominają o pracy zdalnej. Zasadą jest więc stosowanie do systemu home office ogólnych przepisów dotyczących stosunku pracy.

Warto wspomnieć w tym miejscu, że jeszcze niedawno nie trwały żadne prace w kierunku uregulowania pracy zdalnej. Dopiero epidemia koronawirusa, która zmusiła wielu pracodawców do przeorganizowania pracy na formę home office, doprowadziła do stworzenia przepisów mających doprecyzować tę kwestię. W świetle art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tzw. specustawa) w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania. Co więcej, Ustawa o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 (tzw. Tarcza Antykryzysowa 4.0) dodaje do art. 3 specustawy ust. 3–8, które zawierają szczegóły wykonywania pracy zdalnej.

REKLAMA

Sprzęt i oprogramowanie niezbędne do pracy z domu

Pierwszym warunkiem wprowadzenia pracy zdalnej jest fizyczna możliwość wykonywania danego rodzaju pracy na odległość. Art. 675 § 1-2 Kodeksu pracy jednoznacznie wskazuje, że w formie telepracy może pracować osoba, która ma możliwość wykonywania swoich obowiązków w sposób regularny poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Drugim warunkiem jest możliwość przesłania wyników tej pracy w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Współcześnie praca księgowego spełnia powyższy warunek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wdrażając pracę zdalną, należy więc w pierwszej kolejności przygotować system informatyczny. Wyposaża się w tym celu księgowych w sprzęt umożliwiający wykonywanie obowiązków w domu oraz instaluje się odpowiednie oprogramowanie. Dla przykładu w dużych firmach księgowi korzystają z 2 a nawet 3 monitorów ekranowych, co znacznie przyspiesza wprowadzanie i księgowanie faktur, których dziennie w całej korporacji mogą być tysiące. Ważne, aby komputer posiadał VPN do bezpiecznego łączenia się z siecią firmową. Nowym, interesującym rozwiązaniem jest rezygnacja z tradycyjnego serwera na rzecz chmury obliczeniowej. To sposób na problem przenoszenia komputera i serwera do domu. Ponadto, wzmacnia bezpieczeństwo danych.

Co więcej, w przypadku tak poufnych danych znajdujących się w dokumentach księgowych bardzo ważną kwestią jest wspomniane już bezpieczeństwo. Pracodawca powinien więc wyposażyć komputery w programy zabezpieczające je przed wirusami. Natomiast wprowadzając nowe programy w związku ze zmianą formy wykonywania pracy, należy:

  • sprawdzić, czy nie wymagają wykupienia licencji,
  • przeszkolić pracowników z ich obsługi.

Komunikacja

Kolejnym punktem przy wprowadzaniu pracy zdalnej jest uzgodnienie sposobu komunikacji pracownika z pracodawcą i innymi osobami pracującymi w firmie (komunikacja wewnętrzna), a także klientami (komunikacja zewnętrzna). Jeśli księgowy nie posiada telefonu służbowego, to najwyższy czas, aby mu go zapewnić. Ostatnio powszechnie używa się również wideokomunikatorów, które pozwalają na wirtualne spotkanie się z przełożonym czy większą liczbą współpracowników w celu ustalenia planu działania i wszelkich innych kwestii. Ta forma komunikacji stała się szczególnie popularna w trakcie epidemii koronawirusa.

Nowe technologie a praca zdalna w księgowości

Obecnie praca zdalna księgowych jest możliwa, a wszystko to za sprawą nowych technologii. Po pierwsze praca księgowych to przede wszystkim praca przy komputerze przy użyciu specjalnych programów finansowo-księgowych. Największe trudności sprawiał dotychczas obrót dokumentacji. Księgowa, która decydowała się na home office, otrzymywała dokumenty do domu bądź odbierała je z biura. Aktualnie cyfryzacja księgowości szybko się rozwija i coraz więcej podmiotów korzysta z elektronicznego obiegu dokumentów, takich jak e-faktury, zamówienia, umowy czy dokumenty bankowe. Pracę z domu w dużej mierze ułatwia również podpis elektroniczny i możliwość przechowywania dokumentacji w tzw. chmurze obliczeniowej. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość korzystania z programów księgowych działających na każdym urządzeniu z dostępem do Internetu. Wystarczy zalogować się na swoje konto.

Więcej na ten temat: Nowe technologie w pracy księgowych

Praca zdalna w biurach rachunkowych

Praca zdalna cieszy się szczególną popularnością w dużych biurach rachunkowych. Czasami są to biura ogólnopolskie. Księgowy pracujący w ramach takiego biura zajmuje się obsługą księgową określonych firm. Natomiast pozyskanie klienta, kontakt z nim i przesłanie dokumentacji leży po stronie biura. Praca w biurze rachunkowym ma więc wiele zalet. Jedną z nich jest możliwość dorobienia, pozostając w domu. Z kolei dla biura rachunkowego forma pracy zdalnej stanowi ułatwienie w znalezieniu dobrych pracowników. Nie ma obowiązku zawężania poszukiwań do konkretnego regionu. Rekrutować można księgowych z całej Polski.

Podsumowanie

Rynek pracy przechodzi duże zmiany. Za sprawą epidemii koronawirusa wiele firm zostało zmuszonych do cyfryzacji i przejścia na pracę zdalną. Zdaniem ekspertów część z nich pozostanie przy tym modelu. Ofert pracy zdalnej w księgowości przybywa, a rozwój technologii sprzyja postępowi w tym zakresie. Wszystko wskazuje na to, że księgowość przyszłości w dużej mierze będzie opierała się na pracy zdalnej.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1040)

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 374)

Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 1086)

Artykuł powstał w ramach Letniej Akademii Księgowości we współpracy z mBankiem i OSCBR

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA