REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna w księgowości jest jak najbardziej możliwa. Można nawet powiedzieć więcej – postęp technologiczny prowadzi do rosnącej popularności wykonywania tego zawodu z domu. Jakie warunki należy spełnić, aby księgowy mógł pracować w systemie home office?

Praca zdalna a telepraca

Praca z domu cieszy się rosnącą popularnością. Coraz więcej firm decyduje się na tę formę pracy. Doceniają ją zarówno pracodawcy jak i pracownicy. Pierwsi z nich oszczędzają na wynajmie powierzchni biurowej, a drudzy na dojazdach do pracy i czasie. Na wstępie należy podkreślić, że praca zdalna nie jest tożsama z telepracą. Czym się od siebie różnią?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kodeks pracy reguluje rozwiązania polegające na pracy z domu w formie telepracy. Telepracę wprowadza się już w umowie o pracę lub w postaci aneksu do umowy. Ma ona stały charakter, co nie oznacza, że praca musi być świadczona zdalnie w pełnym wymiarze. Strony mogą na przykład ustalić 3 wybrane dni pracy z domu (wtorek, środa, czwartek) i 2 dni pracy w biurze (poniedziałek i piątek). Jest to podstawowa różnica między telepracą i pracą zdalną. Praca zdalna ma bowiem charakter incydentalny. Funkcjonuje zwykle w ten sposób – pracodawca przewiduje możliwość wykorzystania kilku lub kilkunastu dni w miesiącu na pracę z domu. Nie wskazuje przy tym konkretnych dni, kiedy ma to nastąpić. Pracownik ustala z przełożonym terminy skorzystania z tego uprawnienia.

Przepisy Kodeksu pracy określają wiele aspektów telepracy, takich jak: odpowiedzialność za bhp, procedurę wprowadzenia i rezygnacji z telepracy, kontrolę telepracownika. Natomiast nie wspominają o pracy zdalnej. Zasadą jest więc stosowanie do systemu home office ogólnych przepisów dotyczących stosunku pracy.

Warto wspomnieć w tym miejscu, że jeszcze niedawno nie trwały żadne prace w kierunku uregulowania pracy zdalnej. Dopiero epidemia koronawirusa, która zmusiła wielu pracodawców do przeorganizowania pracy na formę home office, doprowadziła do stworzenia przepisów mających doprecyzować tę kwestię. W świetle art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tzw. specustawa) w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania. Co więcej, Ustawa o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 (tzw. Tarcza Antykryzysowa 4.0) dodaje do art. 3 specustawy ust. 3–8, które zawierają szczegóły wykonywania pracy zdalnej.

REKLAMA

Sprzęt i oprogramowanie niezbędne do pracy z domu

Pierwszym warunkiem wprowadzenia pracy zdalnej jest fizyczna możliwość wykonywania danego rodzaju pracy na odległość. Art. 675 § 1-2 Kodeksu pracy jednoznacznie wskazuje, że w formie telepracy może pracować osoba, która ma możliwość wykonywania swoich obowiązków w sposób regularny poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Drugim warunkiem jest możliwość przesłania wyników tej pracy w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Współcześnie praca księgowego spełnia powyższy warunek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wdrażając pracę zdalną, należy więc w pierwszej kolejności przygotować system informatyczny. Wyposaża się w tym celu księgowych w sprzęt umożliwiający wykonywanie obowiązków w domu oraz instaluje się odpowiednie oprogramowanie. Dla przykładu w dużych firmach księgowi korzystają z 2 a nawet 3 monitorów ekranowych, co znacznie przyspiesza wprowadzanie i księgowanie faktur, których dziennie w całej korporacji mogą być tysiące. Ważne, aby komputer posiadał VPN do bezpiecznego łączenia się z siecią firmową. Nowym, interesującym rozwiązaniem jest rezygnacja z tradycyjnego serwera na rzecz chmury obliczeniowej. To sposób na problem przenoszenia komputera i serwera do domu. Ponadto, wzmacnia bezpieczeństwo danych.

Co więcej, w przypadku tak poufnych danych znajdujących się w dokumentach księgowych bardzo ważną kwestią jest wspomniane już bezpieczeństwo. Pracodawca powinien więc wyposażyć komputery w programy zabezpieczające je przed wirusami. Natomiast wprowadzając nowe programy w związku ze zmianą formy wykonywania pracy, należy:

  • sprawdzić, czy nie wymagają wykupienia licencji,
  • przeszkolić pracowników z ich obsługi.

Komunikacja

Kolejnym punktem przy wprowadzaniu pracy zdalnej jest uzgodnienie sposobu komunikacji pracownika z pracodawcą i innymi osobami pracującymi w firmie (komunikacja wewnętrzna), a także klientami (komunikacja zewnętrzna). Jeśli księgowy nie posiada telefonu służbowego, to najwyższy czas, aby mu go zapewnić. Ostatnio powszechnie używa się również wideokomunikatorów, które pozwalają na wirtualne spotkanie się z przełożonym czy większą liczbą współpracowników w celu ustalenia planu działania i wszelkich innych kwestii. Ta forma komunikacji stała się szczególnie popularna w trakcie epidemii koronawirusa.

Nowe technologie a praca zdalna w księgowości

Obecnie praca zdalna księgowych jest możliwa, a wszystko to za sprawą nowych technologii. Po pierwsze praca księgowych to przede wszystkim praca przy komputerze przy użyciu specjalnych programów finansowo-księgowych. Największe trudności sprawiał dotychczas obrót dokumentacji. Księgowa, która decydowała się na home office, otrzymywała dokumenty do domu bądź odbierała je z biura. Aktualnie cyfryzacja księgowości szybko się rozwija i coraz więcej podmiotów korzysta z elektronicznego obiegu dokumentów, takich jak e-faktury, zamówienia, umowy czy dokumenty bankowe. Pracę z domu w dużej mierze ułatwia również podpis elektroniczny i możliwość przechowywania dokumentacji w tzw. chmurze obliczeniowej. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość korzystania z programów księgowych działających na każdym urządzeniu z dostępem do Internetu. Wystarczy zalogować się na swoje konto.

Więcej na ten temat: Nowe technologie w pracy księgowych

Praca zdalna w biurach rachunkowych

Praca zdalna cieszy się szczególną popularnością w dużych biurach rachunkowych. Czasami są to biura ogólnopolskie. Księgowy pracujący w ramach takiego biura zajmuje się obsługą księgową określonych firm. Natomiast pozyskanie klienta, kontakt z nim i przesłanie dokumentacji leży po stronie biura. Praca w biurze rachunkowym ma więc wiele zalet. Jedną z nich jest możliwość dorobienia, pozostając w domu. Z kolei dla biura rachunkowego forma pracy zdalnej stanowi ułatwienie w znalezieniu dobrych pracowników. Nie ma obowiązku zawężania poszukiwań do konkretnego regionu. Rekrutować można księgowych z całej Polski.

Podsumowanie

Rynek pracy przechodzi duże zmiany. Za sprawą epidemii koronawirusa wiele firm zostało zmuszonych do cyfryzacji i przejścia na pracę zdalną. Zdaniem ekspertów część z nich pozostanie przy tym modelu. Ofert pracy zdalnej w księgowości przybywa, a rozwój technologii sprzyja postępowi w tym zakresie. Wszystko wskazuje na to, że księgowość przyszłości w dużej mierze będzie opierała się na pracy zdalnej.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1040)

Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 374)

Ustawa z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 (Dziennik Ustaw rok 2020 poz. 1086)

Artykuł powstał w ramach Letniej Akademii Księgowości we współpracy z mBankiem i OSCBR

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA