REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zdalnie i stacjonarnie - jak stworzyć hybrydowy zespół w księgowości?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Stacjonarnie i zdalnie, czyli jak stworzyć hybrydowy zespół w księgowości /fot. Shutterstock
Stacjonarnie i zdalnie, czyli jak stworzyć hybrydowy zespół w księgowości /fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna w czasie koronawirusa wywróciła nasze życie do góry nogami. Dziś, gdy kluczowe obostrzenia zostały zdjęte, wiele biur zaczyna opracowywać plan powrotu do pracy. Propozycją, o której mówi się coraz częściej, są zespoły hybrydowe. Jak zorganizować ich pracę w księgowości i na co położyć nacisk?

Coraz więcej firm wdraża rozwiązania, które ułatwiają pracę w czasach, gdy wciąż możliwy jest powrót do społecznej izolacji. Jednym z nich jest stworzenie zespołu hybrydowego. Buduje się go w taki sposób, aby część pracowników wykonywała swoje obowiązki w biurze, a część w domu.

Autopromocja

Dziś, jak wynika z badania „Praca i rekrutacja zdalna” przeprowadzonego przez Pracuj.pl, największą popularnością cieszą się właśnie mieszane modele pracy. 40% ankietowanych uważa, że możliwość pracy z biura przynajmniej raz w tygodniu byłaby dla nich kusząca. Z kolei 39% chciałoby wykonywać swoje obowiązki poza biurem tylko w wybranych przez nich dniach. Jednoznacznie udowadnia to, że rozwiązania, które pomagają planować pracę zespołu oraz wspierają komunikację na linii biuro – księgowi, są obecnie na wagę złota.

Modele działań

Istnieją różne modele zespołów hybrydowych. Pierwszy z nich opiera się na stałym podziale zespołu na sekcje, pracujące zdalnie i działające stacjonarnie w biurze.

Kolejny to rotacja. Zespół zostaje podzielony na części. Najpierw jedna grupa przychodzi do biura i pracuje stacjonarnie. W tym samym czasie druga działa na home office. Po określonym czasie grupy zmieniają miejsce wykonywania obowiązków. Dzięki temu znacznie łatwiej jest dostosować się do obecnych norm zachowywania dystansu społecznego.

Dobra komunikacja

Możliwość sprawnego komunikowania się, zwłaszcza w obszarze księgowości, jest niezbędnym elementem pracy zespołów hybrydowych. Członkowie grupy niejednokrotnie muszą przesyłać między sobą ważne dokumenty, przedyskutować wszelkie naglące sprawy oraz rozłożyć zadania na wszystkich pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obserwacja ostatnich miesięcy powszechnego home office pozwoliła wyróżnić kilka znaczących narzędzi, które usprawniają działania hybrydowego zespołu. Bardzo istotny stał się chociażby obieg dokumentów pozwalający w łatwy sposób przetwarzać niezbędne dane.

- Obieg dokumentów, gdy część osób pracuje zdalnie, jest kluczowy. Jeśli dodatkowo dane z faktur są odczytywane za pomocą OCR, czyli nie trzeba ich przepisywać, to jest to dodatkowa korzyść dla pracowników. Dzięki tego typu rozwiązaniom cały zespół księgowy zyskuje dostęp do przejrzystej i łatwo dostępnej dokumentacji, oszczędzając przy tym zarówno czas i miejsce w biurze, które z pewnością zajęłyby segregatory z fakturami – wyjaśnia Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Jeszcze niedawno narzędzia do planowania działań pracowników nie były tak powszechne jak dziś. Wskutek pandemii wiele procesów, które miały zajść w ciągu następnych kilku lat, zostało wdrożonych już teraz.

W sytuacji, gdy część księgowych wykonuje swoje obowiązki z biura, zaś część z domu, sprawna komunikacja i planowanie zadań stają się niezbędne. Przechowywanie dokumentów w chmurze, chociaż ułatwia działania całej grupy, nie jest jedynym elementem, o który warto zadbać. Narzędzia do wspólnej pracy pozwalają rozłożyć równomiernie zadania na wszystkie osoby, odpowiednio je rozpisać, a także monitorować pracowników.

- Szczególnie ważny staje się jednak wspólny kanał komunikacji między pracownikami biura a klientem. W ten sposób każdy wie, kto nad czym pracuje, gdzie znaleźć poszukiwane informacje, oraz może dopilnować wszystkich spraw dotyczących jednego klienta. Dostęp do wszystkich danych zgromadzonych w jednym miejscu sprawia zatem, że praca hybrydowego zespołu księgowych jest dużo prostsza – dodaje Krzysztof Wojtas.

O czym należy pamiętać

Mieszany model, chociaż ma wiele zalet, może sprawić, że pracownicy zdalni poczują się wykluczeni z życia firmy. Warto zatem wdrożyć w życie kilka zasad, które pozwolą temu zapobiec.

Jedną z nich jest organizacja regularnych wideokonferencji, np. raz w tygodniu, podczas których cały zespół ma szansę nie tylko przedyskutować obecne projekty, ale także porozmawiać nieoficjalnie, choćby o weekendzie czy najnowszych wydarzeniach z życia pracowników. Najlepszą porą na takie spotkanie jest początek pracy. Pozwala to uporządkować dzień i nabrać pozytywnej energii do działania.

Nie można też zapomnieć o kontakcie zespołu między sobą. W tym przypadku sprawdzają się przede wszystkim telespotkania i telefony, które pozwalają na sprawniejszą i szybszą komunikację.

Przepływ informacji o bieżących spotkaniach to kolejna sprawa, o której powinni wiedzieć wszyscy pracownicy. Dobrym pomysłem mogą być wirtualne kalendarze, gdzie każdy bez trudu zaznaczy swoje spotkania. Dzięki temu osoby, które chciałyby uzyskać konkretną informację od danego pracownika, będą wiedzieć, że w określonym momencie jest on zajęty.

Mieszane modele pracy to rozwiązanie znane na świecie od dobrych kilku lat, w Polsce jednak do tej pory niezbyt popularne. Trwająca wciąż pandemia znacząco przyspieszyła wprowadzenie go w naszym kraju. Nie ulega wątpliwości, że model ten zapewnia większe bezpieczeństwo grupy i nie musi wcale obniżać jego efektywności. Nowoczesne rozwiązania oraz jasno wytyczone zasady działania sprawiają, że branża księgowości bez problemu radzi sobie z obsługą klientów oraz jeszcze szybciej się rozwija. Wiele wskazuje więc na to, że zespoły hybrydowe pozostaną z nami na dłużej.

Polecamy: Ustawa o rachunkowości 2020 z komentarzem do zmian

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Twój e-PIT wspólnie z małżonkiem

    Usługa Twój e-PIT umożliwia złożenie rocznego PIT wspólnie z małżonkiem. Kiedy jest to możliwe? Jakie działania należny wykonać?

    PGNiG obniża ceny gazu dla gospodarstw domowych. Ale nadal ponad 90 zł/MWh drożej od ceny zamrożonej do połowy 2024 roku

    W czwartek 29 lutego 2024 r. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdził obniżenie o 8,3 proc. (do 290,97 zł/MWh) zatwierdzonej w grudniu 2023 r. i obowiązującej w 2024 r. taryfy na sprzedaż gazu dla gospodarstw domowych i innych tzw. odbiorców uprawnionych przez spółkę PGNiG Obrót Detaliczny. Ale do 30 czerwca 2024 r. cena netto gazu dla odbiorców uprawnionych (w tym odbiorców w gospodarstwach domowych) została zamrożona na poziomie 200,17 zł/MWh.

    Ujednolicenie sprawozdań finansowych komitetów wyborczych. Jest projekt rozporządzenia w tej sprawie

    Ustawodawca przygotował projekt rozporządzenia w sprawie łącznego sprawozdania finansowego komitetu wyborczego, który zarejestrował kandydata na wójta, burmistrza, prezydenta miasta oraz listę kandydatów na radnych. Jakie rozwiązania znalazły się w projekcie?

    Tabela kursów średnich NBP z 29 lutego 2024 roku [nr 043/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 lutego 2024 roku - nr 043/A/NBP/2024. Jaki dziś kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Czy w ramach ulgi rehabilitacyjnej można odliczyć remont łazienki?

    Ulga rehabilitacyjna a remont łazienki. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów remontu, adaptacji  i wyposażenia łazienki dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności?

    Księgowy na urlopie. Jak utrzymać płynność obsługi księgowej w firmie?

    Gdy księgowy udaje się na urlop, firma stoi przed wyzwaniem związanym nie tylko ze zorganizowaniem zastępstwa, ale również z utrzymaniem płynności obsługi księgowej. Podpowiadamy, jak przygotować firmę na taką sytuację.

    Od marca 2024 r. posiadacze obligacji zaczną tracić pieniądze. Opłaca się zamienić obligacje starych emisji na nowe

    Mocne hamowanie inflacji w Polsce jakie obserwujemy w ostatnich miesiącach powoduje nawet kilkukrotny spadek oprocentowania obligacji skarbowych indeksowanych inflacją. Na razie dotyczy to obligacji cztero- i dziesięcioletnich o łącznej wartości około 4,5 miliardów złotych, ale w najbliższych miesiącach kwota ta może szybko rosnąć. Rozwiązaniem jest zamiana posiadanych papierów na nowe. Dzięki temu Polacy (w sumie) mogą zarobić  nawet około o 65 milionów złotych więcej.

    Projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości przyjęty przez rząd

    Projektowane przepisy nakładają na firmy z siedzibą w Polsce obowiązek publikacji danych o podatkach zapłaconych w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

    Rząd przyjął dzisiaj projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości

    Na dzisiejszym posiedzeniu Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz o biegłych rewidentach, firmach audytorskich i nadzorze publicznym. Przyjęty również został projekt ustawy zobowiązujący firmy do stosowania unijnych zasad dostępności w niektórych produktach i usługach.

    Właściwa weryfikacja kontrahentów to klucz do ograniczenia ryzyka sankcji gospodarczych

    Właściwa weryfikacja kontrahentów jest niezbędna w celu ograniczenia ryzyka sankcji gospodarczych. Weryfikacja powinna obejmować ustalenie struktury właścicielskiej i rzeczywistych beneficjentów kontrahentów.

    REKLAMA