Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć nowoczesne biuro rachunkowe?

Adam Kuchta
Redaktor naczelny portalu Infor.pl
Jak założyć nowoczesne biuro rachunkowe?
Jak założyć nowoczesne biuro rachunkowe?
Wiele osób zdecydowało się na założenie biura rachunkowego i odniosło sukces. Do tego grona przedsiębiorców wciąż dołączają kolejne osoby. Jak udało się im rozkręcić biznes w branży usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych? Dlaczego klienci chętnie korzystają z ich usług? Jaka jest recepta na dobrze funkcjonujące biuro rachunkowe? Od czego w ogóle zacząć? Jakie formalności są niezbędne? I wreszcie, co zrobić by nasze biuro wyróżniało się na rynku pod względem świadczonych usług księgowych? A zatem, co tak naprawdę należy zrobić, aby nasze biuro było po prostu nowoczesne?

Zakładanie biura rachunkowego – aspekty prawne

Zacznijmy od spraw formalnoprawnych związanych z założeniem biura rachunkowego. Obecnie próg wejścia do, nazwijmy to, branży usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, a więc założenie własnego biur rachunkowego, jest bardzo niski. Po deregulacji przepisów w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, co miało miejsce w 2014 roku, działalność gospodarczą tego rodzaju mogą bowiem wykonywać osoby, które:

- mają pełną zdolność do czynności prawnych oraz

- nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za przestępstwa określone w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości.

Jednocześnie, ustawodawca wprowadził wymóg zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg.

Natomiast, jeżeli chodzi o katalog usług, które może wykonywać biuro rachunkowe w ramach prowadzonej działalności, to został on określony przepisami ustawy o rachunkowości. I są to następujące czynności, tj.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym;

- okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów;

- wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego;

- sporządzanie sprawozdań finansowych;

- gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

To by było na tyle, jeżeli chodzi o stronę formalną. Czas przejść do zasadniczej części naszego biznesu usługowego.

Zachęcamy do odwiedzin: Nowoczesne biuro rachunkowe - Obsługa klientów online

Dobry start biura rachunkowego

Jeżeli sprawy lokalowe mamy załatwione, a przy tym odpowiednie kompetencje i kwalifikacje zapewnione (np. poprzez system certyfikacji prowadzony przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce), należy w końcu zacząć zarabiać. Potencjalnymi klientami są niemal wszystkie jednostki gospodarcze, wśród których najwięcej oczywiście jest mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.

Kluczową kwestią jest w pełni profesjonalna obsługa klienta. Jak ją zapewnić? Nie da się w żaden sposób pominąć sprawy podstawowej, czyli narzędzi, które muszą zostać zakupione i wdrożone, aby uzyskać pożądany efekt w postaci prawidłowego i sprawnego funkcjonowania biura.

Na starcie działalności mamy do wyboru znaczną ilość opcji dostępnych na rynku, jeżeli chodzi o oprogramowanie, tj. systemy finansowo-księgowe specjalnie przygotowane z myślą o biurach rachunkowych. Z pewnością warto się dobrze rozejrzeć, warto spojrzeć na współczesny świat, który, jak szczególnie widzimy to obecnie, w dobie pandemii koronawirusa, funkcjonuje w dużej mierze zdalnie, w oparciu o narzędzia cyfrowe. Jest więc oczywistą oczywistością, że praca biura rachunkowego, jego właściwe funkcjonowanie musi być również oparte na rozwiązaniach cyfrowych/informatycznych. Przy czym, najlepiej gdy praca na dokumentach, cyfrowy obieg tych dokumentów, a także praca z zebranymi danymi rachunkowymi klientów odbywa się w sposób jak najbardziej płynny i jednocześnie przyjazny dla obu stron umowy o usługowe prowadzenie ksiąg.

Dla biur rachunkowych Comarch proponuje sprawdzony przez tysiące biur w Polsce program Comarch ERP Optima wraz z ekosystemem dodatkowych aplikacji. Warto nadmienić, że całość rozwiązań dostępna jest też w chmurze, co czyni je atrakcyjnymi pod kątem chociażby pracy zdalnej w dobie pandemii. Program Comarch ERP Optima pozwoli na obsługę klientów zarówno pełnej księgowości kontowej, jak i książki przychodów i rozchodów czy też firm rozliczających się na zasadach ewidencji ryczałtowej. Narzędzia dodatkowo pozwalają m.in. na wczytywanie dokumentów wprost ze skanów przy użyciu mechanizmu OCR, zdalną obsługę kadrową pracowników, czy też elektroniczną wymianę danych z klientem za pomocą mechanizmu IWD. Dodatkowo biura rachunkowe, które są użytkownikami Comarch ERP Optima mają możliwość promocji swoich usług w serwisie iKsięgowość24.pl. To portal, gdzie biuro nie tylko znajduje się na mapie biur rachunkowych, ale także miejsce, w którym biuro rachunkowe może przekazać swoim klientom program do fakturowania (Comarch ERP XT), a także przechowywać własne dane oraz dane swoich klientów w bezpiecznej przestrzeni Chmury Comarch w serwisie IBARD. Działanie na wielu polach za pomocą współpracujących ze sobą narzędzi pozwala, już na starcie, na wypracowanie sporej przewagi nad konkurencją, która często tego typu rozwiązań dodatkowych nie świadczy lub oferuje w znacznie ograniczonym zakresie – mówi Jacek Krzaczek, product manager systemów Comarch ERP.

Nie przypadkowo obecnie zwiększoną popularnością cieszą się biura rachunkowe oferujące obsługę księgową w pełni online, innymi słowy, usługi księgowe 100% online. Zachęcamy do odwiedzin: Nowoczesne biuro rachunkowe - Obsługa klientów online

Biuro rachunkowe musi być na bieżąco z prawem gospodarczym

Nie sposób pominąć aspektu prawnego przy wyborze oprogramowania na potrzeby zakładanego przez nas biura rachunkowego. Przykładem nich będą ostatnie tygodnie związane z pandemią COVID-19. Kolejne tarcze antykryzysowe, których mamy już na stanie cztery, były wprowadzane przez ustawodawcę w bardzo ekspresowym tempie i wywołały ogromne zamieszanie w szeroko rozumianych przepisach prawa gospodarczego, odnoszących się w istotnej części do podatków i rachunkowości.

Na przykład przepisy dotyczące obowiązku sporządzania sprawozdań finansowych ukazały się w ostatniej chwili. Podobnie było z terminami w zakresie dokonywania rozliczeń w podatkach dochodowych. Pojawiło się także szereg nowych przepisów dotyczących stawek podatku VAT, możliwości odliczania darowizn, zwolnień i ulg podatkowych. Przy tym oczywiście całe spektrum środków pomocowych dla przedsiębiorców w postaci postojowego, pożyczek, dotacji itd. Biura rachunkowe musiały, w narzuconym przez rząd reżimie sanitarnym, czyli przed wszystkim zdalnie, sprostać tym wyzwaniom, bo tego oczekiwali od nich ich klienci.

Wracając do kwestii narzędzi, wybór narzędzi, to wybór także partnera w biznesie, który reaguje na bieżąco na tego typu sytuacje, dostosowując oprogramowanie, a także udzielając niezbędnych porad merytorycznych. Nasz wybór musi to uwzględniać, jeżeli chcemy, a chcemy, żeby nasze biuro funkcjonowało w pełni bezpiecznie i nie generowało strat również w tych bardzo trudnych dla przedsiębiorców (klientów biura) czasach.

Przy wyborze systemu finansowo-księgowego należy zwrócić uwagę na to, czy oprogramowanie ma możliwość pracy w chmurze oraz czy są dla niego dostępne dodatki, które nie tylko usprawniają pracę samego biura, ale także współpracę z klientem. Ważnym czynnikiem jest również gwarancja oprogramowania z obowiązującymi przepisami. Comarch taką gwarancję swoim klientom zapewnia. Nowe, dostosowane do zmieniających się przepisów wersje systemów dostarczane są zawsze jeszcze przed wejściem w życie tych przepisów. Dzięki temu nasi klienci nie tylko nie obawiają się o aktualność posiadanych programów, ale także darzą nas wysokim stopniem zaufania na tym polu. Comarch dla swoich Klientów udostępnia także wsparcie techniczne i merytoryczne. W razie jakichkolwiek wątpliwości zawsze mogą skontaktować się z biurem obsługi klienta, które czynne jest nawet w soboty – wylicza Jacek Krzaczek.

Działania promocyjne i przyciągnięcie klientów do biura

Myśląc o reklamie/marketingu powstającego nowoczesnego biura rachunkowego, jako pierwsze i naturalne skojarzenie to – strona internetowa. Jak bowiem inaczej dotrzeć do potencjalnych klientów w sposób najszybszy i zaprezentować im pełną ofertę biura w jednym miejscu? Z drugiej strony, zdecydowana większość firm poszukuje biura do prowadzenia swoich ksiąg rachunkowych właśnie przez Internet.

Strona internetowa dla biura powinna jak najbardziej powstać, jeżeli myślimy o zaistnieniu na rynku, rozwoju czy też późniejszej ekspansji. Profesjonalnie przygotowana i prowadzona strona biura pozwala na zaprezentowanie obok oczywiście informacji o ofercie, także kompetencji, kwalifikacji, rekomendacji, czy też portfolio klientów, którzy zaufali naszemu biuru. Niewątpliwym atutem strony będzie interaktywny czat, gdzie potencjalni klienci będą mieli możliwość uzyskania szybkiej odpowiedź na swoje zapytania. W późniejszym etapie strona internetowa może służyć również jako platforma do prowadzenia firmowego bloga, szkoleń online, czy też wprowadzania wielu innych nowoczesnych funkcjonalności.

Osobną kwestią, ale bardzo ważną jest zoptymalizowanie strony biura pod wyszukiwarkę Google, gdyż pozycja w pierwszych wynikach wyszukiwania (np. według określonej lokalizacji, na której działa biuro czy pod kątem specjalizacji biura) to obecnie kluczowa przewaga konkurencyjna.

Samo utworzenie dobrze działającej strony może okazać się jednak niewystarczające, aby skutecznie walczyć na tym konkurencyjnym rynku. Pozytywnych efektów można się spodziewać, jeżeli nasza strategia wizerunku i widoczności w Internecie jest dobrze przemyślana i na bieżąco kontrolowana. W tym kontekście, co niejednokrotnie obserwujemy sami dokonując zakupów w sieci, wyjątkowo ważne stają się opinie/komentarze pozostawione przez klientów, w postaci postów na forach internetowych czy wpisach na wielu dostępnych obecnie kanałach społecznościowych. Dbałość o ten element nie jest z pewnością zadaniem łatwym, jednak wizerunek biura w tym względzie może okazać się kluczem do sukcesu.

Umowa z klientem a odpowiedzialność biura rachunkowego

Jednym z ważnych aspektów prowadzenia biura jest konstrukcja umowy z klientem oraz wiążący się z tym zakres odpowiedzialności biura. Usługi biur rachunkowego oparte są bowiem na pisemnej umowie między stronami o świadczenie usług w zakresie prowadzenia ksiąg. Umowa tego rodzaju nakłada ściśle określone prawa i obowiązki na obie strony. W związku z tym, z punku widzenia biura rachunkowego, ale także z punktu widzenia klienta (przedsiębiorcy), bardzo istotne jest określenie w umowie obowiązków biura rachunkowego.

Umowa o prowadzenie ksiąg rachunkowych jest umową starannego działania, co powoduje, że na biurze rachunkowym ciąży odpowiedzialność odszkodowawcza. Dlatego właśnie ustawodawca wprowadził wymóg posiadania przez biuro ubezpieczenia OC (od odpowiedzialności cywilnej) za wyrządzone szkody. W efekcie zaistniała szkoda, która powstała w wyniku działania lub zaniechania działania biura, pokrywana jest przez ubezpieczyciela.

W praktyce może być też tak, że w przypadku gdy przedsiębiorca poniesie szkodę z winy biura, może on wystąpić na drodze cywilnej o odszkodowanie, na co pozwalają przepisy Kodeksu cywilnego. Biuro rachunkowe ponosi bowiem odpowiedzialność za niewywiązanie się z umowy o prowadzenie ksiąg rachunkowych lub niestaranność w wykonywaniu obowiązków wynikających z takiej umowy.

Pamiętać trzeba również o tym, co wynika z przepisów ustawy o rachunkowości, że gdy księgi rachunkowe są prowadzone lub przechowywane poza siedzibą podatnika (klienta biura), podatnik na żądanie kontrolującego organu obowiązany jest zapewnić dostęp do ksiąg w swojej siedzibie albo w miejscu ich prowadzenia lub przechowywania. Wobec czego, po stronie biura rachunkowe pojawia się obowiązek udostępniania organom kontrolującym ksiąg swojego klienta wraz z wszelkimi dowodami księgowymi.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Artykuł partnerski
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Karol
    2021-04-28 09:05:55
    Jeśli szukasz programu, który usprawni działanie Twojej firmy to mogę polecić Ci Firmao. Zarządzasz całą firmą online i trzymasz wszystko w chmurze. System posiada program do księgowości i ERP. Na ich stronie możesz przetestować program za darmo.
    0
  • Matylda
    2022-04-15 11:58:04
    Ja skończyłam studia na WSKZ na kierunku ekspert usług księgowych i po tym kierunku byłam pewna, że chcę prowadzić swoje biuro rachunkowe. Skończyłam wiele kursów, długo też pracowała w biurze rachunkowym , ale chciałam otworzyć coś swojego. Studia bardzo dobrze przygotowały mnie do nowej zawodowej roli :)
    0
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwrot niemieckiego podatku jest niższy niż spodziewany. Co można zrobić?

Składając roczne rozliczenie podatku dochodowego, podatnicy mają nadzieję na otrzymanie jak najwyższego zwrotu podatku. Zdarza się, że decyzja wydana przez niemiecki urząd skarbowy (Finanzamt) przynosi rozczarowanie, gdy wysokość zwrotu w danym roku jest niższa niż spodziewana lub gdy odbiega od kwot uzyskiwanych w latach poprzednich. Co może być przyczyną takiego stanu rzeczy?

Zapłata podatku kartą płatniczą w każdym urzędzie skarbowym

Ministerstwo Finansów poinformowało 31 marca 2023 r., że można już płacić podatki w urzędzie skarbowym za pośrednictwem terminala płatniczego. Płatności kartą przyjmują też organy egzekucyjne – w urzędzie i w miejscu zamieszkania zobowiązanego.

KSeF obowiązkowy od 1 lipca 2024 r. Kary od 2025 r. Jak uniknąć błędów?

Od 1 lipca 2024 r. polscy podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur przy użyciu Krajowego Systemu eFaktur (KSeF). Dla wielu firm wiązać się to będzie z poważnymi zmianami w procesie płatności, a niedopełnienie obowiązków może wiązać się z otrzymaniem kary finansowej. Przesyłanie dokumentów w formie cyfrowej co prawda zmniejsza ryzyko popełnienia błędu w fakturowaniu, jednak całkowicie go nie wyklucza. Na co zwracać uwagę, żeby spełnić wymogi KSeF i uniknąć niespodziewanych sankcji?

Niedziela 2 kwietnia 2023 r. Czy sklepy będą otwarte?

W niedzielę, 2 kwietnia sklepy będą otwarte. Jest to niedziela handlowa przed Wielkanocą. Następna niedziela handlowa przypada 30 kwietnia 2023 r.

Likwidacja podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie pierwszego mieszkania na rynku wtórnym

Rząd zamierza zlikwidować podatek od czynności cywilno-prawnych przy zakupie pierwszego mieszkania na rynku wtórnym - poinformował 31 marca 2023 r. minister rozwoju i technologii Waldemar Buda. Przy hurtowych zakupach mieszkań PCC wyniesie 6% od od szóstego i kolejnych mieszkań kupowanych w danej inwestycji (budynku).

Oszczędzanie w walutach zyskuje na popularności

Rosnąca inflacja, sytuacja gospodarcza na świecie oraz kolejne doniesienia ekonomiczne ze świata sprawiają, że coraz więcej osób zaczyna się interesować oszczędzaniem i inwestycjami w waluty obce. Optymizmem nie napawa też pozycja polskiej złotówki, która w ostatnim czasie nie ma zbyt wielu impulsów do umocnienia. Czy inwestycja w waluty obce się opłaca? Z jakim ryzykiem musimy się liczyć oraz czym kierować się podczas wyboru odpowiedniej waluty? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w tekście, jednak nie jest on zachętą do inwestowania, tylko pakietem informacji o zakupie waluty obcej. 

Jak można (było) zostać milionerem w 2023 roku? Wystarczyło 2-3 tys. zł inwestować miesięcznie przez 15 lat

Aby w 2023 roku stać się milionerem wystarczyło przez ostatnich 15 lat inwestować trochę ponad 2-3 tys. zł miesięcznie – sugerują szacunki HRE Investment Trust. I wcale nie trzeba było w tym czasie kupować bitcoinów. Wystarczyły nieruchomości, złoto, obligacje lub szkockie trunki. Najtrudniej w ostatnich latach było budować majątek z pomocą lokat i akcji największych giełdowych spółek. 

Odwrotne obciążenie VAT - zmiany od 1 kwietnia 2023 r.

Ministerstwo Finansów informuje, że odwrotne obciążenie VAT będzie stosowane do giełdowych transakcji dotyczących gazu, energii i uprawnień do emisji CO2. Nowe przepisy w tym zakresie mają charakter przepisów epizodycznych i będą obowiązywać od 1 kwietnia 2023 r. do 28 lutego 2025 r.

Ukraińcy z numerem PESEL ze statusem UKR mogą ubiegać się o zezwolenia na pobyt czasowy

Od 31 marca 2023 r. obywatele Ukrainy, którzy posiadają numer PESEL ze statusem UKR, mogą ubiegać się o udzielenie zezwoleń na pobyt czasowy w celu podejmowania pracy lub prowadzenia działalności gospodarczej - poinformował rzecznik prasowy Urzędu do Spraw Cudzoziemców Jakub Dudziak.

Uchwała NSA - zawieszenie terminów w administracji w trakcie pandemii

27 marca Naczelny Sąd Administracyjny zajął się bardzo istotną sprawą, która dotyczyła regulacji zagadnienia zawieszenia terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych na gruncie tzw. ustawy covidowej. Należy wskazać, iż powyższy temat pozostawał obiektem sporu między podatnikami a fiskusem i znaczna część spraw z tym związana oczekuje nadal na rozstrzygnięcie przez sądy administracyjne.

Podwyżka wynagrodzeń pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wstecznie od 1 stycznia 2023 r. Ile zarabia się w KPRM?

Wstecznie – od 1 stycznia 2023 r. - wzrosły „widełki” (czyli minimalne i maksymalne stawki) wynagrodzeń zasadniczych pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na poszczególnych stanowiskach. Tak wynika z opublikowanego 30 marca 2023 r. rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (Dz. U. 2023, poz. 609). Rozporządzenie to zostało podpisane przez premiera Morawieckiego i opublikowane w Dzienniku Ustaw tego samego dnia, w którym projekt tego rozporządzenia został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Kredyt z WIBOR-em. Czy można go podważyć, tak jak kredyt frankowy? KNF: zarzuty wobec WIBOR są instrumentalne

"Przy kredytach opartych o wskaźnik WIBOR wszyscy powinniśmy wyciągnąć wnioski ze sprawy frankowej, że jeśli nie będzie odpowiednio wczesnej i stanowczej reakcji instytucji, które mają stać na straży stabilności sektora finansowego, sytuacja może się wymknąć spod kontroli” – powiedział PAP Biznes Jacek Jastrzębski, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego. 

Bezrobocie w Polsce 2023. Ile wynosi? Będzie spadać, czy rosnąć?

Z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny wynika, że stopa bezrobocia w Polsce w styczniu 2023 roku wyniosła 5,5%. Oznacza to, że na 1,2 mln osób w wieku produkcyjnym, 64,1 tysiące było bezrobotnych. Każdego miesiąca sytuacja się poprawia.

Zmiana sposobu wykorzystania leasingowanego samochodu. Czy trzeba korygować odliczony VAT?

Zmiana przeznaczenia pojazdu samochodowego na wykorzystywany również do celów innych niż działalność gospodarcza wymaga korekty podatku naliczonego odliczonego przy jego nabyciu. Obniżenia kwoty podatku naliczonego dokonuje się wówczas w wartości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Podatnicy mają jednak wątpliwości, czy zasady te znajdują również odpowiednie zastosowanie do pojazdów użytkowanych na podstawie umów leasingu.

Opłata za wcześniejsze rozwiązanie umowy a VAT

Uiszczana przez abonenta kwota pieniężna, określana jako roszczenie z tytułu wcześniejszego rozwiązania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, stanowi w istocie wynagrodzenie za świadczenie usług. Dlatego jej zapłata powinna być rozliczona w VAT. Takie stanowisko zajął w styczniu 2023 r. Szef KAS, zmieniając kilka interpretacji na ten temat uznających to dotychczas świadczenie za odszkodowanie niepodlegające VAT.

ZUS zwróci nadpłatę składki zdrowotnej. Warunek to wypełnienie wniosku

Po dokonaniu rocznego rozliczenia składki zdrowotnej przedsiębiorca może dodatkowo złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne. Uwaga: może być na to tylko kilka dni, w zależności od dnia złożenia rozliczenia rocznego.

Emerytury 2023 - od 1 kwietnia emerytury obliczane przez ZUS będą niższe

Jak informuje prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - od 1 kwietnia 2023 roku ZUS będzie korzystał z nowej tablicy średniego dalszego trwania życia opublikowanej przez Główny Urząd Statystyczny. wskutek tego emerytury obliczane po 1 kwietnia 2023 roku będą niższe o ponad 6 proc. Zmiana nie dotyczy osób, które już przeszły na emeryturę.

2 mld zł z na inwestycje w produkcję amunicji w Polsce. Narodowy Program Amunicyjny

Zobowiązaliśmy się w najbliższym czasie przeznaczyć do 2 mld zł ze środków publicznych na Narodowy Program Amunicyjny; to zobowiązanie, które zwiększy potencjał do pozyskania arsenału amunicyjnego i jego produkcji w Polsce - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki 29 marca 2023 r..

Ulga CSR (sponsoringowa) - kryterium niezarobkowej działalności

Niezarobkowa działalność podmiotu sponsorowanego jest głównym kryterium dla zastosowania ulgi dla wspierających sport, kulturę i edukację (ulga sponsoringowa, ulga CSR). Jak trzeba oceniać charakter działalności podmiotu sponsorowanego?

Wydatki promocyjne a odliczenie VAT. Jak to jest w gminie?

Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki z tytułu zakupu materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów małej wartości, a także wydatki poniesione w związku z organizacją jarmarku i zamieszczeniem życzeń świątecznych w gazecie lokalnej.

Wynagrodzenia kadry kierowniczej mogą stanowić koszt kwalifikowany w uldze B+R

Spółki chcące w pełni wykorzystać potencjał ulgi B+R często spotykają się z nieuzasadnionym oporem ze strony organów podatkowych wydających interpretacje indywidualne. Przykładem takiej postawy może być kwestionowanie przez Dyrektora KIS możliwości uwzględnienia w kosztach kwalifikowanych wynagrodzeń kadry kierowniczej nadzorującej prace B+R. Przynajmniej w teorii wątpliwości te powinien rozwiać wyrok NSA z 23 marca 2023 r. (sygn. II FSK 2217/20), w którym potwierdzono pozytywne dla podatników stanowisko.

Stopy procentowe NBP 2023/2024. Kiedy zaczną spadać?

Rada Polityki Pieniężnej obniży stopę referencyjną o 50 pb. w listopadzie 2023 r. i będzie to początek cyklu redukcji stóp procentowych w Polsce - prognozują ekonomiści Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). Ich zdaniem, w 2024 r. Rada zetnie stopy o kolejne 150 pb., w efekcie czego na koniec przyszłego roku stopa referencyjna wyniesie 4,75 proc.

Których ulg podatkowych nie uwzględnia automatycznie Twój e-PIT? Rozliczenie PIT za 2022 rok w 2023 roku.

Sezon PIT-owy 2023 mija półmetek. Zostało już niewiele ponad miesiąc do 2 maja, który to dzień jest ostatecznym terminem złożenia PIT-a za 2022 rok. Ministerstwo Finansów radzi, by sprawdzić swoje dane i rozliczenie dostępne w usłudze Twój e-PIT. Warto też wiedzieć, których ulg podatkowych Twój e-PIT automatycznie nie uzupełnia oraz na jakie pułapki uważać, żeby nie stracić zmianach podatkowych, które zaszły w zeszłym roku.

e-Doręczenia - od kiedy? Usługi zaufania najpóźniej od 1 stycznia 2024 r.

W lutym 2023 roku rząd podjął decyzję o przesunięciu terminu wejścia w życie przepisów zobowiązujących firmy do wdrożenia usługi e-Doręczeń. Zresztą nie pierwszy raz. Według aktualnych informacji elektroniczna komunikacja z urzędami ruszy nie później niż z początkiem stycznia 2024 r. Ponadto komunikat wskazujący konkretną datę implementacji odpowiednich systemów zostanie opublikowany w dzienniku ustaw z przynajmniej 90-dniowym wyprzedzeniem, a organizacje figurujące w KRS będą zmuszone dostosować się do zmian legislacyjnych w ciągu 30 dni. 

Dwie duże nowelizacje kodeksu pracy w 2023 roku. Kiedy wejdą w życie liczne zmiany w prawie pracy? Najważniejsze nowości dla pracowników i pracodawców (lista)

Na wejście w życie oczekują dwie duże nowelizacje kodeksu pracy – jedna dotyczy pracy zdalnej i badania trzeźwości pracowników a druga wdraża do kodeksu pracy dwie unijne dyrektywy (m.in. zmiany w umowie na okres próbny, umowach na czas określony, nowy urlop opiekuńczy, dłuższe przerwy w pracy, zmiany dot. zasiłku macierzyńskiego i wiele innych). Od kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy kodeksu pracy? Które z tych zmian są najważniejsze dla pracowników i pracodawców?